[WN] Oefeningen voor Wissels...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybollie

Re: Oefeningen voor Wissels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:03

MysticTinker schreef:
Bij ons op stal waren ze pas in de les ook bezig met galopwissels, die pony's deden dat voor de eerste keer, en ze hadden een balk op de grond gelegd, daar moesten ze overheen galopperen en ze deden het allebei de eerste keer meteen goed!
Misschien kun je het ook eens op die manier proberen, zodat je paard even begrijpt wat de bedoeling is, en daarna zonder.
Die balk werd op de A-C lijn gelegd bij X, en toen maakten ze een halve volte bij A en bij de X over de balk en een halve volte bij C.
Succes

Zou ik persoonlijk nooit doen. In proeven voor de western-riding zitten nl. ook balken en daarover mag je nou net geen changement maken....

Groetjes,

Bianca

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:10

Sonja ken jij mijn haffie? Spatter ik weet dat het niks met wissel te maken heeft. Maar het is een goede oefening voor haar. Kan wel lekker door gaan en me paard elke keer aanpakken maar dat heeft geen zin als ze het vertikt te doen. Nou Sonja en Spatter ik nodig jullie uit om eens in kootjebroek te rijden! Gezellig! En ik noem geen trainer namen maar die krijgen het zelfs niet voor de bakker en bijde geven ze dezelfde oefening op!

Wanneer spreken we af?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:25

anika schreef:
En ik noem geen trainer namen maar die krijgen het zelfs niet voor de bakker en bijde geven ze dezelfde oefening op!

Wanneer spreken we af?

ik heb 4 trainers versleten en ze kregen het bij mijn paard ook niet voor elkaar, zou hij nooit leren ook!
en er zijn verschillende western methode's op geprobeerd
toen heb ik het dressuurboek maar voor de dag gehaald en uitgezocht welke manieren hun hadden
en één erbij sloot perfect aan op wat hij al kon
namelijk appieren(of hoe je dat schrijft) naar links en dan naar rechts
als ze dat goed kunnen(en lenige paarden kunnen dat ) dan kunnen ze ook wisselen
verder moest mijn paard dus ook meer verzamelt gereden worden , dus kont eronder en het hoofd komt dan wat meer omhoog
maar toen kon hij dan ook in 2 weken tijd wisselen
oké, het leek nog nergens naar maar hij wist nu tenminste wat ik wou
toen ik hem dan netjes beide wissels op x kon laten wisselen ben ik zijn houding weer meer naar western style gaan rijden

verder nog één tip: paarden hebben meer moeite met wisselen met slidingijzers aan
gooi die er dus even af om het hem te leren

zal eens op de kaart kijken waar kootjebroek ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:19

Anika, leuk!
Ik kom graag! Moet alleen even wachten tot Milena weer beter is, dus voor eind oktober/begin november gaat dat nog niets worden.

Bokttraining!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:48

Hoezo met slidingijzers moeite ze wisselt namelijk prima van achter maar niet van voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:52

De link tussen slidingplates en changeren ontgaat me volledig

Spatter, de truc zit 'm niet in het appuyeren als kunstje, maar in de schouder en heupcontrole als oefening. Bedoel je dat?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:37

Ben echt super trots op haar met in de korte tijd dat ze onder het zadel is wat ze allemaal al kan! Maar ik krijg het idee dat ze het wisselen gewoon niet wil snappen! Ze wisselt of achter of voor wat je ook doet ze doet het gewoon niet! Maar we hebben alle tijd van de wereld en dressuur matig oplossen zoals ik dat dan noem tja ik ben niet voor niks western gaan rijden. En dat bedoel ik niet banketstaaf maar dat is hoe ik erover denk. Komt tijd komt raad zeggen ze altijd. Dus dat zullen we dan maar vasthouden.

En Sonja sterkte!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:19

Sonja schreef:
De link tussen slidingplates en changeren ontgaat me volledig

Spatter, de truc zit 'm niet in het appuyeren als kunstje, maar in de schouder en heupcontrole als oefening. Bedoel je dat?

met slidingijzers galopeerd een paard anders als zonder, zeker weten
de afzet gaat zonder die ijzers vanachteren veel beter
komt beter onder en zet krachtiger af, dus makkelijker wisselen

en inderdaad het gaat natuurlijk om de kontrole van heup en schouder

als hij inderdaad al wel van achter wisselt ben je een gezegent mens wat dat is meestal het probleem
tja, dan zou je inderdaad het paard moeten zien lopen om te zien wat hij nou precies uitspookt tijdens de wissel

hoe oud is het paardje eigenlijk?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:04

Ze is 6 en ze is nu precies 1 jaar en 3 maanden onder het zadel waarvan 9 maanden western. En het is een leuk paard maar zo eigenwijs en dwars! een echt dondersteen. Maar ik vind er geweldig. Ze kan al veel. Stopje komt er al goed op en spinnen gaat steeds beter noem maar op. Alleen wissels tja. Het is bij mij niet ze het moet en zal nu lukken! Maar wil wel proberen haar er doorheen te krijgen. Tijd zat, rustig aan. Oefenen oefenen zullen we maar zeggen.

En inderdaad achter geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:15

Basis,
basis,
basis,
basis,
basis,
basis,
basis,
basis,
basis,
basis,
basis

en dan wissels....

Verstandig hoor Anika, om het rustig aan te doen. Je paard is relatief nog maar zo kort aan het werk, dus why hurry?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:57

Jep en dan doet ze al stops goed en vanuit stap en stilstaan aangaloperen, spinnen op haar tempo. zijwaarts etc. etc. noem maar op. Daarom zeg ik het komt wel en je steekt altijd wat op van menigen van andere. Ga lekker aan de slag en vroeg of laat valt het kwartje! En basis is inderdaad het aller belangrijkste. Nou thanks voor alle adviesen. En als Milena beter is doen we een bokt bak dagje de bak is voor jullie bekend!