[WN] Ruk & pluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: Ruk & pluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:48

Dan krijg je de volgende zeeeer irritante situatie:
telkens als de ruiter langs komt zegt hij dan: braaf paardje ben je hoor.
Nou, dan ga ik helemaal over de kook.
Of het dier wordt nog eens extra aangepakt.

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:48

vera schreef:
spatter schreef:
mijn paard geeft pas na als ik dat doe!

Euuhhh.....dat is geen nageven....... nageven doet een paard pas als je hem nagevelijk rijdt, niet als je hem nagevelijk trekt.

Hoe zachter de hand van de ruiter, hoe nageeflijker het paard!!!

spinner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:37

hallo ik wil even reageren op deze berichten!!ik snap best wat jullie irriteerd,maar er is een maar!!!!!!
dat rukkn en plukken keur ik ook niet altijd goed maar het ligt aan de manier waar op en wanneer!!een tijdje geleden was er op vorstenbosch een clinic van dell hendrikx(of hoe je het ook spelt)hij past een techniek toe om oa een paard te leren stoppen aan een losse teugel wat hij noemt bumpen in the face!maar het word alleen gedaan als het paard niet stopt of niet goed stopt of als hij niet eens ze best er voor doet!!ik pas zelf tegenwoordig deze techniek oa toe,al vond ik het in het begin ook best wel eng!!maar ik moet zeggen dat het uitermate goed werkt!en die rukkers en plukkers das vaak een soort groep die dat doet en niet weten wanneer ze moeten stoppen en dan op een show er ook nog eens een grote prestatie druk achter zich hebben!
dat wou ik even kwijt en ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

spinner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:38

hallo ik wil even reageren op deze berichten!!ik snap best wat jullie irriteerd,maar er is een maar!!!!!!
dat rukkn en plukken keur ik ook niet altijd goed maar het ligt aan de manier waar op en wanneer!!een tijdje geleden was er op vorstenbosch een clinic van dell hendrikx(of hoe je het ook spelt)hij past een techniek toe om oa een paard te leren stoppen aan een losse teugel wat hij noemt bumpen in the face!maar het word alleen gedaan als het paard niet stopt of niet goed stopt of als hij niet eens ze best er voor doet!!ik pas zelf tegenwoordig deze techniek oa toe,al vond ik het in het begin ook best wel eng!!maar ik moet zeggen dat het uitermate goed werkt!en die rukkers en plukkers das vaak een soort groep die dat doet en niet weten wanneer ze moeten stoppen en dan op een show er ook nog eens een grote prestatie druk achter zich hebben!
dat wou ik even kwijt en ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:50

Citaat:
toe om oa een paard te leren stoppen aan een losse teugel wat hij noemt bumpen in the face!maar het word alleen gedaan als het paard niet stopt of niet goed stopt of als hij niet eens ze best er voor doet!!

Hoe werkt die methode dan? Leg eens uit?

Links recht 'vragen' heeft niks met nageeflijkheid te maken.

Zolang je met een stille hand, lichte druk(zal bij de een wat meer zijn als de ander) en je zit je paard niet nageeflijk krijgt moet je bij jezelf eens gaan afvragen waar de fout zit?

Verder is het net of toekies mijn 'discussie' die ik van de week met een hoefsmid had heeft gehoord

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:01

Cowgirl schreef:
Verder is het net of toekies mijn 'discussie' die ik van de week met een hoefsmid had heeft gehoord

Hoezo?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:03

LovesSaartje schreef:
Dierenbeulerij, zoiets hoor je niet te doen, sommige mensen hebben gewoon geen respect tegenover hun paard

idd!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:23

Je kan wel aan de voorkant gaan rammelen met de teugels maar de achterkant moet het doen.
Maar ja, zolang er zelfs een trainingsartikel in de Quarter staat van een trainer die het heeft over het rijden van voor naar achter...........

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:53

cornelie schreef:
een trainer die het heeft over het rijden van voor naar achter...........

Euh.... wat??? En dat is een amerikaanse trainer??

Nou, van voor naar achter is wel een stuk makkelijker.. wat ben ik dan moeilijk aan het doen met de motor en de stuwing aan de achterkant. Gewoon van voren begrenzen.... gaan ze vanzelf lopen als een 'echte quarter'..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:01

Nav van meerdere pb's zal ik die quarter even opzoeken en een stukje quoten.

Van voor naar achteren lijkt makkelijker.... totdat je jezelf later weer tegenkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:04

cornelie schreef:
Van voor naar achteren lijkt makkelijker.... totdat je jezelf later weer tegenkomt.

Hoe bedoel je? Als je een ander eindresultaat wilt, kom je jezelf toch niet tegen?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:17

Ja, zo kan je het ook zien. Maar in de loop der tijd kan je nog weleens veranderen in hetgeen je wilt.

Als je leert om een stop vooral op de voorkant te maken stop je uiteindelijk wel maar het is geen fijne stop. Maar oke, dit is snel geleerd.

Ga je voor de degelijke opleiding duurt het langer maar uiteindelijk heb je wel een fijnere stop. Vloeiend, licht en het zit heel fijn.

Ga je dit naar wedstrijdresultaten vertalen zal de laatste meer opleveren dan de eerste. Dus als je graag wilt winnen zul je jezelf tegenkomen. ( en evt allerlei medische kosten )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:23

For the record, ik ben het helemaal met je eens hoor..
Maar ik zie nog genoeg (ook op wedstrijden) dat het anders gedaan wordt, en toch scoort men daarmee.... Of zou dat aan het niveau hier liggen?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:45

Ook daar heb ik het weleens over met een jury. Omdat ik nogal eens de hele dag rondloop op een wedstrijd en heel veel zie.

De jury die ik over het niveau sprak was hier best stellig in met pittige uitspraken maar ik zal het er maar op houden dat niet altijd de beste hoeft te winnen, soms wint de minst slechte.

Maar er zijn ook zeker ruiters die het wel netjes doen hoor, vaak haal je hun leerlingen er ook zo uit.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:58

Van voor naar achter........dan is dat rukken en plukken natuurlijk "van links naar rechts!!!!!!"

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:06

Ik dacht het
Ik kreeg altijd de opmerking: je moet even zijn tanden poetsen. trainer daarna zei: je moet hem breken, trainer daarna zei : tikje-tikje maar het kwam op hetzelfde neer zeg maar.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:05

Ik heb de zelfde clinic gezien in Vorstenbosch en ik moet zeggen dat dit het enige is aan de methode van Dell waar ik me enorm aan irriteerde.

Het staat zo lijnrecht tegenover al het ander wat hij verteld dat ik nu bijna 2 maanden later nog niet begrijp waar dit vandaan komt.
Overal vertelde hij dat je niet mocht "cheaten"
Maar dat gebump zo als hij het noemt is voor mij de grootste "short cut" die je maar kunt bedenken! Het is een "fast fix" en ik snap niet dat iemand als Dell dat als methode kan preken!

Ik heb dit gebump nooit gedaan en ga dit ook echt nooit en te nimmer toepassen! Al zou mijn trainer het roepen tot die blauw ziet!

Maar goed hopelijk is het een gril waait het weer over!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:19

En wat houdt dat 'bumpen' dan precies in wat Dell bedoelt?
Ik ben ook voor het rustige werk hoor, het duurt misschien wel langer, maar ik heb liever dat mijn paard begrijpt wat ik van hem vraag en graag voor me werkt, dan dat hij uit angst het maar doet.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:47

De methode van Dell Hendricks werkt bij mijn paarden prima. Hij traint trouwens al langer volgens deze methode, wij hebben een video van een paar jaar geleden en daar deed hij dit ook al.

Allereerst maakt hij tijdens de training een aantal stops met behulp van de zit en de teugels, zonder het woord 'whoa'. Dit is om het paard te leren welke positie hij moet aannemen voor de stop. Vervolgens maakt hij de stops zonder teugelhulp (hand echt naar voren) op zijn zit en met het woord 'whoa'. Stopt het paard niet, of gaat hij niet genoeg zitten, of drukt hij zijn rug weg in de stop, dan past hij het 'bumpen in the face' toe.

Bumpen in the face is niets anders dan plukje links, plukje rechts, plukje links. Niet te snel en vooral niet te hard!!! Na een paar keer weet je paard wat de bedoeling is. Het gaat er overigens niet om dat zijn hoofd mooi naar beneden komt, maar dat hij in het juiste 'frame' staat.

Voordeel van een stop zonder gebruik van de teugels is dat het paard in de stop heel goed blijft doorlopen met de voorbenen, omdat deze niet door de teugels worden geblokkeerd.

Verder wordt er dus volgens de methode van Dell Hendricks NOOIT aan de teugels gerukt en geplukt. Dus niet te pas en te onpas zoals we weleens in de losrijbak zien: op de cirkels, in de spins, bij de buigoefeningen, bij de wissels, bij de back-up, enz., enz., enz.........

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:16

Blijf het ruk en pluk werk vinden en erg kort door de bocht. En zo als ik al schreef totaal niet bij de rest van Dell's methode passen. Want verder is die man fantastisch met paarden bezig en weet dingen super snel op te lossen.

Maar misschien ben ik er ook zo op tegen omdat ik er al 13 jaar erg trots op ben nooit en te nimmer bij die ruk en pluk groep te hebben gehoort.

Ik 13 jaar lang gehoord heb dat dit een teken van onmacht en het niet goed over kunnen brengen van signalen is van de ruiter.

Ik ben in elk geval niet van plan deze voor mij "vreemde" trent te gaan volgen.

Het gaat al 13 jaar goed zonder, dan kan het de komende jaren ook zonder naar mijn idee. Ik blijf gewoon netjes met twee handen oppakken en achteruit zetten als mijn paard een keer niet goed haar best doet om te stoppen, zo als ik het al die jaren te horen heb gekregen en dus geleerd. Daar stap je naar mijn idee niet zo maar van af.

Buiten mijn eigen argumenten om dit deel van Dell's training niet op te volgen. Vind ik het eigenlijk een beetje onverantwoordelijk dit soort methodes aan "leken" bij te gaan brengen. Voor je het weet zijn de tikjes tikken en de rukje rukken en moet er op den duur veel kracht in het spel komen om in de inmiddels tot beton bek geworden mond nog een signaal door te krijgen. Je ziet tenslotte de gevolgen van dit geruk en gepluk overal.
Er zijn maar weinig mensen die hier netjes en gedoseerd mee om kunnen gaan en om kunnen blijven gaan. Frustratie slaat snel toe met alle gevolgen van dien.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:17

Adrienne schreef:
Buiten mijn eigen argumenten om dit deel van Dell's training niet op te volgen. Vind ik het eigenlijk een beetje onverantwoordelijk dit soort methodes aan "leken" bij te gaan brengen. Voor je het weet zijn de tikjes tikken en de rukje rukken en moet er op den duur veel kracht in het spel komen om in de inmiddels tot beton bek geworden mond nog een signaal door te krijgen. Je ziet tenslotte de gevolgen van dit geruk en gepluk overal.
Er zijn maar weinig mensen die hier netjes en gedoseerd mee om kunnen gaan en om kunnen blijven gaan. Frustratie slaat snel toe met alle gevolgen van dien.

Dat ben ik wel met je eens! Blijkt ook wel uit de verschillende voorbeelden die we vaak zien. Maar als je er wel gedoseerd mee om weet te gaan, dan werkt het wel. Uiteraard moet het niet zo zijn dat je paard er hard in de mond van wordt of erger nog, angst krijgt voor het bit.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:28

Dan moet je wel heel hard tekeer gaan! Maar goed dat soort gasten zijn er ook. Heb veel positieve verhalen over Dell gehoord maar niet gezien. Mischien volgend jaar.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:49

dell hendrikx medthode werkt zo op de video.......dus het is geoorloofd?
Ik ben erg gecharmeerd over het stukje wat Vera schreef. AMEN, bij deze!! Ook ik zit met een 4jarige ruin (haahaha, 1 dag ouder dan Digger) en hij kent de basisbeginselen; stap, draf en galop, en ook weer stilstaan, braaf in het bos/ langs de weg en met andere paarden, dierenarts en hoefsmid zijn geen probleem, kinderen op zijn rug ook niet. Volgend jaar gaan we beginnen met verfijning onder het zadel, dan zal hij ook zijn eerste gereden wedstrijd pas doen, als hij er geestelijk aan toe is. Geen geruk, geen gepluk, geen gebump naar zijn gezicht, geen dwang maar op een eerlijke manier hem dingen aanleren. Ook hij maakt fouten, net zoals ik dat veelvuldig doe, dus bij een foute uitvoering van het gevraagde krijgt hij niet ongenadig op zijn sodemieter.......want waren mijn aanwijzingen wel duidelijk genoeg voor hem? Tuurlijk maakt hij soms een vreugdebok als hij fris is (gelukkig, hij léééft!!), maar dan nog zal ik geen lijflijke staffen uitdelen, een boze grom werkt voldoende.

Ik ben een 'softie', maar ben er trots op! Heb een ongelooflijke vertrouwensband met mijn paarden en ga voor die dieren door het vuur.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:37

FlyingHigh schreef:

Nee, dat bedoelde ik niet. Wou alleen even aangeven dat het geen gril of trend is, maar dat hij deze methode al veel langer toepast.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:49

Redneck schreef:
FlyingHigh schreef:

Nee, dat bedoelde ik niet. Wou alleen even aangeven dat het geen gril of trend is, maar dat hij deze methode al veel langer toepast.

Dat snapte ik, , maar omdat hij dit langer toepast, zou het wel door de beugel kunnen? Zolang een paard zijn staart beweegt doordat er een vliegje ergens op zijn huid gaat zitten, is geruk en gepluk een grote fout van een berijder. Maar ja, als je 3jarige al op hoog niveau moet meedraaien, moet er hard aangepakt worden, .