[WN] vraag n.a.v. topic uit de oude doos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: vraag n.a.v. topic uit de oude doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:39

Wat ik me dan weer afvraag ... hoe werden wedstrijden ttt eigenlijk gejureerd (door wie en volgens welke regels)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:37

Cer schreef:
Het was dan ook een sensatie van jeWelste toen ze weer redelijk door 1 deur konden....

Citaat:
Ik denk dat aanhangers zelf het guru cultuurtje gekweekt hebben. Dat is menseigen helaas...
Dus eigenlijk is er nog niet zo heel veel veranderd

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:45

Ik heb HvA en WB leren kennen eind jaren 70 op de Pony Safari in Sevenum (Limburg). Daar zijn zij met nog een paar anderen op bezoek geweest. De kennismaking werd hernieuwd toen ik (tijdelijk) in Rotjeknor ging wonen en later in Rijswijk. Toen was er degelijk sprake van onenigheid tussen H en W. Wat de oorzaak ervan was weet ik niet, maar de verschillen in rijstijlen van H en W waren ons toen ook al duidelijk. Ik heb niet meegemaakt dat ‘overstappers’ naar het andere kamp eruit lagen. Er was een hele groep ruiters uit beide kampen die op beide NK’s reden en ik heb zelf ook gereden op wedstrijden op de Madepolder (net als FF).
Ik heb samen met Chris, Kitty, Judith, Astrid en anderen in 1984 (?) de eerste nederlandse (WRAN) kampioenschappen georganiseerd in Ambt Delden (of was het toch Haaksbergen; zelfs het jaartal ben ik niet meer zeker van). Er waren in die tijd twee Nederlandse kampioenschappen: een van de WRAN en een van de WRH. In die tijd is er flink gepraat tussen de WRH (Mieke) en de WRAN (ik zei de gek), wat uiteindelijk geresulteerd heeft in een gezamenlijk NK.

Ik geloof niet dat hier de oorsprong ligt van de ontstane goeroe cultuurtje in de westernsport. Ook bij andere min of meer in het wild ontstane sporten zie je als er van enige orgnisatie en vestiging sprake is, verschillende groepjes die allemaal voor de landelijke willen en na enige schermutselingen blijft er meestal een overeind.

Er waren overigens meer groepjes, vooral rond Amsterdam, die zich niet in deze strijd hebben gemengd en gewoon overal reden en verder hun eigen gang gingen (b.v. de groepen rond Marsman en de familie Vlieger in Delden).

We moeten ook niet denken dat alle pro's in de USA elke avond bij elkaar over de vloer komen . Ook daar zijn clans die elkaar een en ander toe spelen en anderen er buiten laten, vooral in de subtop waar gevochten wordt voor de klinkende overwinning!

Jeroen

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:52

Mac schreef:
Wat ik me dan weer afvraag ... hoe werden wedstrijden ttt eigenlijk gejureerd (door wie en volgens welke regels)?

Ik heb (minstens een) foto('s) van jury in de begin jaren 80. Gewoon mensen zoeken die er al wat vanaf wisten en voor de grotere shows haalden we er uit duitsland (Karl Heinz Manns bijvoorbeeld).
Ga de foto zoeken . . .

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:58

De allereerste WRAN-wedstrijd in '82 werd gejureerd door dhr. Danvers. Ik zou echt niet weten wat zijn achtergrond was en hoe hij in de westernruitersport terecht kwam. Volgens mij was hij al dressuurjury.

Hier een foto van Harry Bakkes met 'Bartje' [Pocaro Bar] die tijdens die eerste WRAN wedstrijd de jury groet....
Afbeelding.... hoe 'engels'!

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:11

De eerste WRAN wedstrijd werd idd gejureerd door Dhr Danvers, maar de foto van Harry en Bartje is niet van die wedstrijd. Ik herken hier als jury meneer van Leeuwen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:15

Foto is absoluut 100% zeker weten Santhorst 22 mei 1982, dat stukje archief heb ik op orde! Ik zal kijken of ik nog een andere foto heb waaar de jury bij op staat...
Weet je trouwens nog wie de omroep deed die dag?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:17

...
Afbeelding
Leuke jas

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:29

Leuke jas . . . ja, maar dan heb je dat bontje op de hoed nog niet gespot.

Ik deed trouwens wel meer op die wedstrijd.

Ik ga zoeken naar een foto van Danvers.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:35

WRLimburg schreef:
Leuke jas . . . ja, maar dan heb je dat bontje op de hoed nog niet gespot.
Die hoed kan ik me nog levendig genoeg herinneren!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:53

Wranglerbutt schreef:
De allereerste WRAN-wedstrijd in '82 werd gejureerd door dhr. Danvers. Ik zou echt niet weten wat zijn achtergrond was en hoe hij in de westernruitersport terecht kwam. Volgens mij was hij al dressuurjury.

Wat leuk!! Dhr Danvers was zeker een Dressuur jury, hij heeft mij en mijn pony erg vaak gejureerd! Was een super jury die een 10 gaf als je het verdiende, maar menig 0 heb ik ook gehad voor onze uitgestrekte draf (ik had een Fjordje). Heerlijk om onder hem te rijden!

Hij heeft in die tijd ('84-'85?) weleens gezegd tegen mij dat wanneer ik over zou stappen op een paard, gezien ik "gezet" was , ik erg leuk zou staan op een Quarter-horse! Eenmaal thuis heb ik gelijk in mijn boekje van Wouter Slob de Quarter opgezocht en vond ik die erg leuk!

Pas in 92 ben ik uiteindelijk echt in aanraking gekomen met Paints een Quarters.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:05

Oh,Jeroen,die foto met die franjes en dat bontje! Ik begin je na al die foto's wel te herkennen!
hier de foto die je gevraagd hebt...............

Jury:
Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:07

Charmant zo met zijn handen in zijn zakken...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:03

Zijn dat Marcia/ Marsha [USA] en Alex [NL]? Waar & Wanneer?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:29

Wranglerbutt schreef:
Zijn dat Marcia/ Marsha [USA]
en Alex [NL]? Waar & Wanneer?
Yep, dat lijken idd Marcia/Marsha en Alex...
Afbeelding

Op deze foto staan ze langs de bakrand van manege Lansbergen in 1984.
Paard = Bartje; persoon links op de foto = nóg een oude bekende van Jeroen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:33

Wat een apart kopstuk heeft dat paard bij die bosal om ??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:05

Sugarmiss schreef:
Wat een apart kopstuk heeft dat paard bij die bosal om ??
Ik denk dat het gewoon een 'cowboy-tied' bosal is:
Afbeelding maar dan zonder frontriem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:45

Daarom zit ie ook zo vreemd, die frontriem hoort er echt bij bij dit model.
Het modelletje ken ik wel (heb er zelf ook een )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:50

Het paard deed overigens niet met deze optoming aan de wedstrijd mee, de foto is naderhand genomen.

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:47

Het zijn idd Marsha en Alex. Marsha was overigens de jury.
Waar: Loon op Zand Manege van Loon maar wanneer was dat ook al weer?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:48

WRLimburg schreef:
Het zijn idd Marsha en Alex. Marsha was overigens de jury.
Waar: Loon op Zand Manege van Loon maar wanneer was dat ook al weer?
'83 of '84 denk ik. Volgens mij is Marsha in '85 terug naar de States gegaan.

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:03

In de begin jaren 80 werd er gejureerd volgens AQHA regels.
In 1983 heeft Hans de Koning een boekje geschreven (in het nederlands) getiteld "Western Style paardrijden met Spel- en Wedstrijdregels van de AQHA" en onder eigen beheer met toestemming van de AQHA vertaald, geschreven en uitgegeven (blauwe omslag en in A5 formaat). De regels en parcoursen in het eerste regelboek zijn aangepast aan de in nederland meest voorkomende maten van de manegebak (40 x 20 m.).
De WRH kwam kwam in 1985 met een eigen versie, eveneens gebaseerd op de AQHA regels (in het voor regelboekjes ons wel bekende formaat).
De reden dat de keuze op de AQHA regels viel werd genomen in navolging van de eerste Europese Kampioenschappen in 1982 (Aken) die (voorlopig) hun keuze ook hadden laten vallen op de AQHA regels, hier en daar aangepast aan de op dat moment heersende omstandigheden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:44

Zaten er nog verschillen in de WRH en de HdeK-versie

WRLimburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:52

Sugarmiss schreef:
Zaten er nog verschillen in de WRH en de HdeK-versie

Ja er zijn duidelijke verschillen. Het regelboek van Hans de Koning is het eerste wat in Nederland op dat gebied verscheen, het is gebaseerd op het AQHA Rulebook 1983 en alle parkoersen (Trail, Reining, Western Riding) zijn nagetekend en uitgezet op standaard afmeting 40 x 20 m. Alle lengtematen staan zowel in inches als in meters.
Het officiële handboek van de WRH is gebaseerd op het AQHA Rulebook 1985 en maakt gebruik van de officiële parkoers tekeningen van de AQHA. Alle maten staan in meters vermeld en zijn niet gelijk aan die van HdK.
HdK gebruikt dezelfde artikelnummering als de AQHA, maar heeft alleen de volgens hem voor Nederland van toepassing zijnde regels vertaald en beschreven. Het WRH handboek bevat meer, en is strikter en duidekijker van toon en is in die zin ook meer een officieel regelboek.

Ik weet niet meer wanneer de WRAN met hun eerste officiële regelboek is gekomen. De oudste versie die ik kan vinden, dateert uit augustus 1991.

Iets anders wat mij opvalt is dat in reining patterns 1, 1½ of hooguit 2 spins gevraagd worden, dat in enkele patterns stap en/of draf gevraagd wordt en dat er een door mij inmiddels vergeten onderdeel in zat: de PIVOT (90˚ of 180˚).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:02

WRLimburg schreef:
Iets anders wat mij opvalt is dat in reining patterns 1, 1½ of hooguit 2 spins gevraagd worden, dat in enkele patterns stap en/of draf gevraagd wordt en dat er een door mij inmiddels vergeten onderdeel in zat: de PIVOT (90˚ of 180˚).
Ja zeg, ik heb al in geen eeuwen een pivot gezien in een reiningproef.
Misschien zit zoiets nog wel in het 'dry work' gedeelte van de WCH? [CC, weet jij dat?]

Toen ik begon met westernrijden werd er volgens mij ook nog onderscheid gemaakt tussen een sliding stop en een 'quick stop', die laatste uiteraard zonder door te glijden. Doet dat nog bellen rinkelen bij jullie of zou dat begrip bij één bepaalde trainer weg zijn gekomen?