[WN] Continu bumpen, wie herkent dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: Continu bumpen, wie herkent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:32

Hi hi, is je instructuur misschien altijd dressuurruiter/instructuur geweest, maar denkt dat western het zelfde is en is daarom ook maar westernles gaan geven?
Nee constant bumpen is niet normaal. Je geeft alleen been als het nodig is, verder niet.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:17

tja iedereen rijdt wel een beetje anders, andere knopjes, maarre dit lijkt meer engelse rijstijl... dacht ik zo.
western is toch alleen druk bij een dergelijke correctie? vrijgeven bij goede prestatie? bla bla bla
vraag eens naar de referenties van je trainer, als je voor lessen betaald mag je toch best weten wat de ervaring van diegene is?
toch?!
gewoon een ideetje zeg maar.
als je je er niet lekker bij voelt, dan moet je op zoek naar een trainer die je wel bevalt, dat werkt het beste
succes verder!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:11

Ha, ik krijg duidelijk geen engelse rijles, maar dit is wel een van die dingen waar we altijd grapjes over maakten als westernruiters: dat geklop van (sommige) dressuurluitjes. Daar moet ik dus nu mijn mond over houden . Nou twijfel ik niet aan het "westerngehalte" van mijn instructeur, dat zit wel goed hoor. Het is meer dat dit een substijl van westernrijden is die mij in ieder geval niet ligt.

Het verbaast me wel dat ik hier nog geen mensen heb horen roepen: "maar natuurlijk bumpen wij de hele tijd!" want die kunnen me misschien vertellen waarom dat nuttig zou zijn. Aan de andere kant ook heel geruststellend dat het continue bumpen blijkbaar niet zo algemeen is als ik vreesde. Dan kan ik op andere plekken wel western kan rijden zonder kloppen (en hoef ik niet naar de dierenwinkel hoef voor een koikarper ... ).

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:30

nou ja, ik ben blij dat de rest van je lessen je wel goed bevalt.
dan zal het verder wel goed zitten
als iedereen alles hetzelfde deed, zouden we niets meer van elkaar leren toch?!
veel succes verder met je lessen!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:06

hihaa schreef:
tja iedereen rijdt wel een beetje anders, andere knopjes, maarre dit lijkt meer engelse rijstijl... dacht ik zo.

dit lijkt helemaal niet engelse rijstijl. Engelse ruiters die kloppen hebben een paard dat dood aan het been is... dat kan met iedere rijstijl.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 07:15

Ik rijd zelf engels met mijn amerikaantje maar ik krijg ook nooit te horen dat ik continu moet kloppen.
Staat er niet ergens een trainingsartikel op internet hierover?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:29

WormBoy schreef:
Het verbaast me wel dat ik hier nog geen mensen heb horen roepen: "maar natuurlijk bumpen wij de hele tijd!" want die kunnen me misschien vertellen waarom dat nuttig zou zijn.

Dat geeft al aan dat het niet iets typisch westernigs is, zo vreemd is het dus niet. Ik zou toch maar eens even goed onder de loep nemen of je instructeur werkelijk een western instructeur is

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:21

Ik denk dat het bumpen iets anders is dan het engelse drijven.
Wat ik er van gezien heb, is het bumpen een combinatie met de teugels opnemen zodat het hoofd naar beneden gaat.
Kijk maar eens in de line up bij een wedstrijd, de meesten staan als een stelletje opstijgende vogels te bumpen...... }>
Ik vind het er niet uitzien en het gaat totaal voorbij aan het feit dat hulpen juist zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn.
Met een hele zachte (onzichtbare) kuitdruk moet hetzelfde effect te realiseren zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:42

Volgens mij is bumpen ook iets anders dan drijven. Bumpen gaat inderdaad vaak samen met teugels opnemen, maar is niet hetzelfde! Teugels opnemen is geen onderdeel van bumpen ofzo. Kuitdruk is volgens mij drijven, en dus niet bumpen. Kan iedereen het nog volgen?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 08:14

LindyH schreef:
Volgens mij is bumpen ook iets anders dan drijven. Bumpen gaat inderdaad vaak samen met teugels opnemen, maar is niet hetzelfde! Teugels opnemen is geen onderdeel van bumpen ofzo. Kuitdruk is volgens mij drijven, en dus niet bumpen. Kan iedereen het nog volgen?

Even voor de duidelijkheid, drijven is mijn woordenboek het geven van kuitdruk (dus kuit blijft contact houden met het paard). Bij bumpen komt de kuit steeds los van het paard en maakt elke keer maar heel kort contact met het paard. Volgens mij heeft bumpen niet noodzakelijkerwijs iets met de teugels te maken. Ik was altijd gewend om een versnelling binnen een gang aan te geven dmv kuitdruk, van deze instructeur moet dat dus (als ik het goed begrepen heb) door sneller te bumpen ...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:35

Volgens mij zijn wij het wel eens Wormboy. Ik ben nou toch wel heel benieuwd wie die instructeur van jou is en waar hij die ideeën vandaan heeft. Het is ongetwijfeld een bepaalde 'stroming'. Kun je me een PBtje sturen? Thanks!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:40

Dus eigenlijk is bumpen iets anders dan drijven? Voor mij wordt nu wel wat duidelijk... Door te bumpen zou ze moeten verzamelen en door te drijven moet ze harder gaan lopen?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:43

Misschien gaat het paard als je tijdens het drijven bumpt verzameld harder lopen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:47

JoyRider schreef:
Dus eigenlijk is bumpen iets anders dan drijven? Voor mij wordt nu wel wat duidelijk... Door te bumpen zou ze moeten verzamelen en door te drijven moet ze harder gaan lopen?

Dat zou mijn idee zijn, en zo heb ik ook jarenlang les gehad. Op die manier bump en drijf je niet continu, maar alleen als het nodig is (resp. als er verzameld moet worden, of als je sneller wilt). Elke "hulp" die je continu geeft is eigenlijk geen "hulp" meer, en je krijgt er moeie benen van .

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:39

Citaat:
Dat zou mijn idee zijn, en zo heb ik ook jarenlang les gehad. Op die manier bump en drijf je niet continu, maar alleen als het nodig is (resp. als er verzameld moet worden, of als je sneller wilt). Elke "hulp" die je continu geeft is eigenlijk geen "hulp" meer, en je krijgt er moeie benen van

Lijkt mij logisch! Ga ik het ook eens zo proberen .. Ik heb ook altijd hele moeie benen ..

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:57

1. als je paard vraag geef je been druk,geef je paard na dan sta je toe dus ook geen druk meer met het benen.dat is zijn/haar beloning.
2. als je paard meer tempo wil vragen dan geef je meer been druk.(dus niet je benen van het paard en dan bumpen/schoppen).
western ruiters rijden hum paarden met de zit,benen en stem..een goeie trainen leert zijn of haar leerling dat ook.
dumpen.schoppen,zweep,sporen noem maar op heb je niet nodig.
je moet ten alle tijden je paard zonder deze troep kunnen rijden.
en als je paard niet voor je werkt dan heeft hij/zij geen respect voor je en dan moet je terug naar het grond werk.(waar je altijd mee begint.)

mee eens of niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:09

Als ik zie hoe de ruiters rijden die de wedstrijden winnen, gaat wat jij zegt niet helemaal op....

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:27

dat klopt...en dat is nu net het probleem..hier in NL.

maar er zijn ook genoeg ruiters die hun paarden super rijden.
kijk dan nog maar eens goed op een grote show...de Quarter of paint show's.en ga ook maar eens naar het EK.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:27

Toevallig ben ik laatst bij een EK geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:49

Cer schreef:
Als ik zie hoe de ruiters rijden die de wedstrijden winnen, gaat wat jij zegt niet helemaal op....

Hmmmmmm
maar dan kan je ook wel wat kritische nootjes plaatsen bij hoe het in de States gaat. Net of het daar allemaal zo fantastisch is (voor de beesten....)

Op een wedstrijd wordt (tenminste, door een GOEDE jury) het RESULTAAT van een training(smethode) beoordeelt, NIET de trainingsmethode zelf.
Als dat WEL het geval was, dan hadden zowel veel Nederlandse als Amerikaanse trainers geen schijn van kans meer om in de spotlights te komen denk ik.... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:52

MDLCP schreef:
dumpen.schoppen,zweep,sporen noem maar op heb je niet nodig.
je moet ten alle tijden je paard zonder deze troep kunnen rijden.
en als je paard niet voor je werkt dan heeft hij/zij geen respect voor je en dan moet je terug naar het grond werk.(waar je altijd mee begint.)

mee eens of niet.

IN PRINCIPE mee eens maarrrrrrrr......
als je aan het trainen bent en je paard luistert om wat voor reden dan ook eens NIET naar je been, dan gebruik ik als HULPmiddel toch echt even zweepje (naja, teugel ) of spoor. Om dan meteen m'n paard af te gaan zadelen en te gaan grondwerken lijkt me niet handig.

Maar als je als ruiter AFHANKELIJK bent van je HULPmiddelen, dan wordt het tijd om je eens goed achter de oortjes te gaan krabbelen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:00

Sonja schreef:
Hmmmmmm
maar dan kan je ook wel wat kritische nootjes plaatsen bij hoe het in de States gaat. Net of het daar allemaal zo fantastisch is (voor de beesten....)

En waar zeg ik dat? Als er iemand is die kritisch is, ben ik het wel
Althans, dat verwijt wordt me regelmatig gemaakt, dus dan zal het wel he...

Citaat:
Op een wedstrijd wordt (tenminste, door een GOEDE jury) het RESULTAAT van een training(smethode) beoordeelt, NIET de trainingsmethode zelf.

Omdat je de trainingsmethode niet altijd kan zien in de wedstrijdbak... maar een ruiter die bumpend binnenkomt, bumpend op x staat, het paard niet wegkrijgt (want ja, bumpen of lopen) en vervolgens hoog scoort vind ik persoonlijk wel jammer... bumpen is dus geoorloofd..

Citaat:
Als dat WEL het geval was, dan hadden zowel veel Nederlandse als Amerikaanse trainers geen schijn van kans meer om in de spotlights te komen denk ik.... }>

Volgens mij mag je niet iedereen over 1 kam scheren Het zou wel fijn zijn als je trainingsmethodes zou kunnen beoordelen. Maar dan zijn er altijd mensen die de ene trainingsmethode wel geoorloofd vinden terwijl anderen ervan gaan huilen. Bij wijze van...
Dan kom je weer uit op de eerdere discussie: wat kan wel en wat kan niet. En daar kom je gewoon niet uit vrees ik ?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:07

Citaat:
Maar als je als ruiter AFHANKELIJK bent van je HULPmiddelen, dan wordt het tijd om je eens goed achter de oortjes te gaan krabbelen...

** Krabbel, krabbel **

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:09

Citaat:
En waar zeg ik dat? Als er iemand is die kritisch is, ben ik het wel
Althans, dat verwijt wordt me regelmatig gemaakt, dus dan zal het wel he...

Dan zet ik Joy wel lekker in een landje als je langs komt

Kidding hoor: opbouwende kritiek is altijd fijn ..

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:12

Is het ook niet een beetje paard afhankelijk hoe 'hard' het aangepakt moet worden? En wat voor fratsen ze uithalen of op welke hulpen ze niet reageren? Als Joy heel hard op een mede-bak-gebruiker afrent krijgt ze toch echt flink op haar donder .. Terwijl als ze niet wil spinnen ik ga nadenken of ze het wellicht gewoon (fysiek) niet kan..