[WN] Zo zet je je paard te koop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: Zo zet je je paard te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:34

Voor 2-jarigen worden ook rij onderdelen uitgeschreven. Dan is het imo geen exces meer maar normaal.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:39

Waarom denk je dat veel mensen die met tweejarigen werken dol zijn op “vroegrijpe” (precocious) paarden? Dus paarden die al in de eerste twee jaar een fikse groeispurt hebben en er daarom al (aan de buitenkant!) behoorlijk volwassen uit zien? Blijkbaar omdat ze denken dat de binnenkant van het paard daarmee net zo snel volwassen is geworden. Waardoor deelname aan de futurities niet zo erg (meer) lijkt.
Kijk hier bij ons ook maar hoe mensen kicken op jonge dieren die er al heel breed en stevig uit zien. Hoe jonger al een “volwassen” look hoe beter, eentje die pas met vijf/zes uitgegroeid is, lijkt men niet te waarderen. En anders gooi je er een stevige berg voer tegenaan om de groei te versnellen en het paard er vooral stevig uit te laten zien. Houden we niet van een onvolwassen bouw of houden we niet van lang hoeven wachten voor we “aan de slag” kunnen gaan? En strooien we onszelf en anderen op deze manier zand in de ogen?
In de ren wereld gebeurt dit in ieder geval in redelijk grote mate. Hoeveel mensen dit werkelijk doen in de western wereld, weet ik niet. Maar ik heb het wel zien gebeuren.
Maar sommigen van die jonge dieren en hun ruiters hebben zoveel talent en aanleg, dat men niet kei en keihard hoeft te trainen om een paard al aardig te laten presteren. Die dieren zijn dan zo soepel, dat je ze niet eerst soepel hoeft te trainen voor de spin.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:49

Ja, dit is een 'leuke' manier om je paard te presenteren.

Maar; Ik heb het filmpje van Tinsel Jac uitgebreid bekeken, en een stukje van Meownics. Wat ik op grond van deze beelden vind: ik vind het walgelijk. Aan de manier van lopen, de houding van het paard en de reacties bij het ''oppakken'' van de teugels ZIE je gewoon dat het er niet vriendelijk aan toegaat. Ik wil niet weten wat er gebeurt als de camera er niet bij is. Dat is tenminste MIJN MENING over deze filmpjes.

Bovendien maken beide paarden (waarvan ik de filmpjes heb bekeken) een 'dooie' indruk, ik vind ze geen uitstraling hebben of karakter uitstralen. Dit zie ik in Nederland bij 'bepaalde' paarden die door 'bepaalde' trainers gereden worden ook. En 'toevallig' hebben die een soortgelijke manier van trainen.

En nogmaals; dit is MIJN mening na het zien van deze filmpjes. Verder kan ik alleen maar heel veel medelijden hebben met deze paarden, dat ze bij deze trainer(s) terecht zijn gekomen. Ja, ze krijgen misschien op tijd hun eten en ze hebben misschien een schone stal. En ja, er zijn paarden die helemáál niets te eten krijgen. Maar beide problemen moeten bestreden worden, vind ik. En niet met het argument komen 'dat het altijd erger kan'.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:02

Cer schreef:
Dan hoop ik dat de leek, door het lezen van deze teksten, zn ogen goed openhoud bij het zoeken van een stal, instructie, paard, zadel of wat dan ook.. want een gewaarschuwd mens etc...

Je moest es weten hoeveel mensen er in tuinen... maar dat weet je misschien al?
Ik realiseer me van alles, en heel goed ook nog.

Voor de rest... is t een mooie verkoopsite...

Draai al dik 13 jaar mee in dit wereldje dus ja dat weet ik wel.
Maar de leek waar jij het over hebt is over het algemeen geen leek op paarden gebied het gros is "de overstappende dressuur ruiter".
Ik neem nl aan die die wel in staat zijn te beoordelen wat ze wel of niet paard vriendelijk vinden en hun gezonde verstand gebruiken.
Als die er dus zo als jij dat noemt "in trappen" dan waren dat, sorrie dat ik het zeg, voor de overstap ook al geen lievertjes.

Het gaat er om dat er een algemeen beeld wordt schept wat anders lijkt dan in andere takken van paardensport terwijl dat totaal niet het geval is. Men maakt van de uitzondering de regel. Mensen die gewoon nieuwsgierig zijn naar de sport krijgen telkens opnieuw die excessen voor hun kiezen en nemen dat voor iets typisch westerns aan terwijl dat niet zo is.
Ik kan niet begrijpen waarom dat hier op western altijd de excessen er uit moeten worden gelicht terwijl dat op de andere forums totaal niet gebeurd. Terwijl de excessen in die takken van paardensport zeker net zo groot zijn.

Want hoe is het mogelijk dat een gewoon verkoops videootje op internet veroorzaakt dat weer heel die negatieve machinerie op gang komt??

Waarom kan het niet een keer, "mooie manier van presenteren, maar het zou mijn trainer niet zijn" punt, einde commentaar. We weten hier dan allemaal genoeg!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 22-07-05 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:08

Adrienne schreef:
Want hoe is het mogelijk dat een gewoon verkoops videootje op internet veroorzaakt dat weer heel die negatieve machinerie op gang komt??

Wat denk je zelf?

Adrienne schreef:
Waarom kan het niet een keer, mooie manier van presenteren, maar het zou mijn trainer niet zijn
punt, einde commentaar
. We weten hier dan allemaal genoeg!

Omdat de meeste mensen zo niet in elkaar zitten. Moeten we dan met zn allen onze mond houden over wat er op dit filmpje te zien is? Men moet zijn mening toch kunnen geven? Bovendien denk ik dat we dan trouwens ook heel veel one-liners krijgen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:11

Allemaal prima wat er geschreven wordt,maar ik wil Tinsel Jac nog steeds graag kopen

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:21

Adrienne schreef:

Het gaat er om dat er een algemeen beeld wordt schept wat anders lijkt dan in andere takken van paardensport terwijl dat totaal niet het geval is.

Dat beeld is bij mij niet geschept hoor, die nuance zie ik wel. Ook in de andere takken van de paardensport kom je excessen tegen en die keur ik ook niet goed. Ik vind het gewoon jammer dat over de hoofden van die jonge paarden (t zijn nog kids) op een, in mijn ogen, niet acceptabele manier geld wordt verdiend. Wanneer is iets acceptabel... dat zal per persoon verschillen. Daarom is het goed hierover te discussieren.

Maar goed, on topic, leuk zo'n zelf gezongen muziekje onder zo'n advertentie. Meer kan ik er niet over zeggen.
Laatst bijgewerkt door Adrija op 22-07-05 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:28

Blaze schreef:
Allemaal prima wat er geschreven wordt,maar ik wil Tinsel Jac nog steeds graag kopen

Wat let je, of zoek je een sponsor

Waarom moet er in een discussie die over westernpaarden gaat altijd weer de andere paardensporten erbij gehaald worden ..om het minder erg te laten lijken...om het goed te praten....

En ja ik had het fimpje af kunnen doen in een paar worden (heb ik in eerste instantie ook gedaan), maar daarmee roep je bij leken meer vraagtekens op dan dat je antwoorden geeft.

Verder denk ik dat iedereen heel goed in staat is op wat er geschreven wordt op zijn waarde te schatten, ik zie het als een soort van Telegraaf. Die heeft ook een bepaald imago (al dan niet waar), maar er zit altijd wel een grond van waarheid in; waar rook is is vuur tenslotte...

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:42

Elke blessure is er een te veel. Ze veroorzaken een heleboel leed en we moeten er alles aan doen om deze te voorkomen.
Maar soms zijn ze onvermijdelijk vaak gebeurt het ook in de wei.

Voetballen is hier vast niet populair maar we weten vast wel wat daar allemaal voor blessures uit voortkomen.

En "boomtown rocker" wil ik want die heeft het leukste muziekje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:48

freerider schreef:
Elke blessure is er een te veel. Ze veroorzaken een heleboel leed en we moeten er alles aan doen om deze te voorkomen.

Dus omdat er in de wei blessures ontstaan moeten we maar accepteren dat paarden te jong worden ingereden met een vergrote kans op blessures

Citaat:
Voetballen is hier vast niet populair maar we weten vast wel wat daar allemaal voor blessures uit voortkomen.

Ik ben geen voetbalfan, maar het grote verschil is toch wel dat mensen zelf kiezen voor voetbal als sport en dus ook de risiko's nemen die daarbij horen.
Paarden hebben die keuze niet

Citaat:
En "boomtown rocker" wil ik want die heeft het leukste muziekje
Ik kan veel redenen bedenken om een paard te willen hebben/kopen, maar deze houden we er in

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:54

inderdaad nogal passend muziekje ,save a horse ,ride a cowboy! zou hij geen vriendin hebben zal wel de achterliggende gedachte zijn die man rijd echt zeer grof en rommelig ,en enige structuur zit er niet in ,grof spinnen op het mondje na een sliding stop waarbij het paard zn hoofd er aan de achterkant bijna weer uitkomt ,misschien traint hij hem voor salto´s en koppeltjeduiken

ik zou die tinsel jac nog voor geen stuiver willen kopen ,het paard zelf kan er niks aan doen maar met zo´n ´basis´ training heb je geen paard gekocht maar een gek gemaakte machine!

maar de manier van verkopen spreekt me aan ,maar deze ranch mag het van mij laten

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:01

Toekie schreef:

Maar; Ik heb het filmpje van Tinsel Jac uitgebreid bekeken, en een stukje van Meownics. Wat ik op grond van deze beelden vind: ik vind het walgelijk. Aan de manier van lopen, de houding van het paard en de reacties bij het ''oppakken'' van de teugels ZIE je gewoon dat het er niet vriendelijk aan toegaat.

Ach als het zo erg is raad ik je aan om eens naar een wedstrijd te gaan en te kijken en dan de ruiter er op aan te spreken wat er zo walgelijk is.
Lijkt me veel doeltreffender dan een filmpje walgelijk vinden dat in het buitenland is gemaakt.
Doe eens stoer en stap in nederland op een paard en ruiter af waar je die houding ziet.

Maar ik wil Tinsel Jac nog steeds kopen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:07

Sugarmiss schreef:

Wat let je, of zoek je een sponsor

Bied je je aan????
Beloof ook dat ik heel lief ben voor hem
Hij krijgt worteljes en appeltjes.
Mooie licht blauwe beschermers en stalhalster.
Dan krijgt hij de roepnaam Ken en samen met Barbie gaan we alle NRHA shows op zijn kop zetten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:32

Blaze schreef:
Dan krijgt hij de roepnaam Ken en samen met Barbie gaan we alle NRHA shows op zijn kop zetten.

In ieder geval gaan we wel opvallen zo

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:52

[quote="Sugarmiss]

Paarden hebben die keuze niet

[/quote]

ik denk dat wanneer de paarden de keuze hadden dat ze liever helemaal niet bereden willen worden...ik heb er nog geen gezien die met het hoofdstel in de mond aan komt lopen om te vragen of ie alsjeblieft mag rijden....hoe zacht je ook met hem om gaat...

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:54

Sugarmiss schreef:
freerider schreef:

Dus omdat er in de wei blessures ontstaan moeten we maar accepteren dat paarden te jong worden ingereden met een vergrote kans op blessures

Wat ik bedoel is dat niet alle ellend veroorzaakt wordt door te vroeg inrijden. en dat blessures in de sport onvermijdelijk zijn.

Wat vindt sugarmiss van het argument dat keuringsfoto's er voor zorgen dat trainers voorzichtig met hun jonge paardjes omgaan?

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:57

noisy schreef:
ik denk dat wanneer de paarden de keuze hadden dat ze liever helemaal niet bereden willen worden...ik heb er nog geen gezien die met het hoofdstel in de mond aan komt lopen om te vragen of ie alsjeblieft mag rijden....hoe zacht je ook met hem om gaat...

Ik wel zo eentje die al de hele dag in z'n stalletje van 3x3 heeft gestaan

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:00

Ja lieve kijkbuiskinderen, het is weer helemaal mis in het grote dierenrijk.

@Toekie:
Misschien kun je eens beginnen met je eigen reining-goeroe/trainster, vertel haar maar eens duidelijk hoe je over haar praktijken denkt.
Weet zeker dat ze je volkomen gelijk geeft.

De paarden van de bewuste stal zijn allen zeer mooi gefokt, Tinsel Jac lijkt mij ook wel wat.
Ik heb ondertussen al zoveel rontgenfotos gezien dat ik ze zelf kan beoordelen, ook heb ik enkele paarden op stal die de futuritie gelopen hebben, ik moet jullie dan ook teleurstellen ze hebben allemmaal 1tjes en 2tjes gekregen bij het onderzoek.

Aangezien de paardjes uit de advertentie allemaal rond de $20.000 moeten kosten lijkt het me dat ze bij verkoop allen gerontgend worden.(ik doe dit altijd!)
Neemt natuurlijk niet weg dat het aanrijden van jonge paarden het risico op vervroegde slijtage verhoogt, dat is een feit.

Maar het is ook een feit dat de grootste vraag in Nederland en Duitsland (paarden van rond de 4500 euro liefst met zadel en alles) tegemoet gekomen word door te fokken met geimporteerd afgekeurd slachtvee.
Hier spreek je dus niet over een verhoogd risico maar over een garantie dat het paard genetisch voorzien is van de slechtste eigenschappen die lijden tot beenproblemen etc, ook al wacht je tot hun 6 de levensjaar voordat je er op stapt.(als het al zover komt)

Zo, en nu maar snel naar jullie warme nestjes, en denk erom oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:13

noisy schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens.
Sommige paarden zullen idd liever weglopen als ze de kans/keus hadden, maar er zijn er genoeg die het 'werk' zo in het bloed hebben zitten dat je ze beslist een plezier doet als ze dat werk ook idd mogen doen.
Ik denk hierbij voornamelijk aan cuttingpaarden.

Bij Sugar kan ik goed zien of ze zin heeft in een ritje of niet.
Mijn zadel staat binnen, dus als ik met het zadel aan kom gereden weten ze dat 1 van de 2 de banketstaaf is
Pak ik vervolgens het halster uit de kast en loop er mee de paddock kunnen er 3 dingen gebeuren:
-of ze draait zich om en loopt weg (dus geen zin)
-of ze blijft staan (weet het nog niet)
-of ze komt aangelopen en steekt zelf haar hoofd in het halster

Iets wat ze overigens dan ook met het bit of bosal doet.

freerider schreef:
Wat vindt sugarmiss van het argument dat keuringsfoto's er voor zorgen dat trainers voorzichtig met hun jonge paardjes omgaan?

Op het moment dat een jong paard ingereden wordt is er meestal op foto's nog niets te zien, is dat wel het geval dan zou de afwijking óf erfelijk zijn óf op veulenleeftijd al hebben plaatsgevonden.
Het lijkt mij logisch dat men zo'n paard niet gaat belasten, een futurity zal hij dan zeker niet naadloos halen.

Als je bedoeld dat op jonge leeftijd rontgonologische foto's van de sluitplaten in o.a. de knieëen zouden kunnen uitwijzen of een jong paard er lichamelijk klaar voor is om ingereden te worden; JA daar ben ik een voorstander van.
De reden dat dit -> VEELAL <- niet gebeurd is omdat het de trainers waar ik op doel gewoonweg niet interesseert. En als het de trainer al niet is dan zeker de eigenaar niet.

@Halloway
Dat er tussen het fokken van paarden van 20K en 4K een behoorlijk verschil in benadering zit ben ik met je eens, maar om nu ALLES maar meteen slachtvee te noemen gaat me echt te ver.
Buiten dat er een markt is voor top-wedstrijdpaarden is er ook een markt voor gezonde recreatie-paarden, waarvoor het IMO minstens zo belangrijk is dat er goed/gezond oudermateriaal achter zit.
Ik denk dat er minstens zoveel 'top'-paarden rondlopen met een beengebrek als er gezonde recreatie-paarden zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:18

wordt die buckskin 2-jarige nu met slof gereden of zie ik verkeerd?

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 13:27

@ sugarmiss

Ik bedoel eigenlijk dat een paard verkocht moet worden, bij verkoop worden er keurings foto's gemaakt en als die niet voldoen is het paard niet te verkopen. En dat kost geld (en paarden leed) dus is het in hun eigenbelang om die paardjes niet kapot te rijden!

Dus iets klopt er niet

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:35

Sugarmiss schreef:
freerider schreef:
Maar hoe zit het dan met al die beroemde hengsten die hebben bijna allemaal de futurety gelopen

-je verkoopt het paard bij voorkeur naar het buitenland, want daar is hij nog goed genoeg om NL-kampioen te worden
-.

grappig dat een paard in het buitenland nederlands kampioen kan worden...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:37

Sugarmiss schreef:
freerider schreef:
Maar hoe zit het dan met al die beroemde hengsten die hebben bijna allemaal de futurety gelopen

-je verkoopt het paard bij voorkeur naar het buitenland, want daar is hij nog goed genoeg om NL-kampioen te worden
-.

grappig dat een paard in het buitenland nederlands kampioen kan worden...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:56

ik denk dat wanneer de paarden de keuze hadden dat ze liever helemaal niet bereden willen worden...ik heb er nog geen gezien die met het hoofdstel in de mond aan komt lopen om te vragen of ie alsjeblieft mag rijden....hoe zacht je ook met hem om gaat...[/quote]

Jawel.... Jolly Jumper

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:30

Sugarmiss schreef:
[@Halloway
Dat er tussen het fokken van paarden van 20K en 4K een behoorlijk verschil in benadering zit ben ik met je eens, maar om nu ALLES maar meteen slachtvee te noemen gaat me echt te ver.
Buiten dat er een markt is voor top-wedstrijdpaarden is er ook een markt voor gezonde recreatie-paarden, waarvoor het IMO minstens zo belangrijk is dat er goed/gezond oudermateriaal achter zit.
Ik denk dat er minstens zoveel 'top'-paarden rondlopen met een beengebrek als er gezonde recreatie-paarden zijn.
[/quote]

Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt.
Paarden (goed of slecht) importeren voor rond de 4 a 5k is onmogelijk puur omdat de bijkomende kosten al zo hoog zijn.
Om aan deze markt tegemoet te komen zijn er dus quarter productiebedrijven onstaan.
Bedrijven die veel veulens fokken met een redelijk tot goede hengst uit veelal afgekeurde merries, die voor de slachtprijs en soms ook voor niks zijn verworven binnen Europa, verder zoeken deze stallen via agenten in de states ook naar merries, deze mogen niet meer dan $1000 kosten.(veelal slachtvee dus)
Ik heb zelf twee van deze quarters hier staan als draagmoeder, samen voor 1000 euro, prachtige paarden, zou je zo mee kunnen fokken als je ze ziet.

Lijkt me overbodig om te vermelden dat deze merries niet gekeurd worden, de keuring kost hetzelfde als de aanschafprijs.

Want zeg nou zelf , het is toch naief om te denken dat deze mensen goede merries geselecteerd hebben daarna geheel keuren, hier dus flink geld in investeren om vervolgens veulens te fokken die na 2 a 3 jaar verkocht worden voor 4 a 5k.
Dat sommige mensen er rare en dure hobbys op na houden klopt, maar daar is hier zeker geen sprake van.
De goede paarden die hieruit geboren worden zijn niet voor bovengenoemd bedrag te koop, deze worden als prospects verkocht.

Iedereen die denkt dat die voor dit bedrag een goedgefokte quarter kan kopen, moet in mijn ogen veel geluk hebben.
Puur vanwege het feit dat deze paarden zonder beleid en controle geproduceerd zijn.