[WN] Western paardenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Western paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:18

Ik vrees dat de "voor"oordelen nooit zullen verdwijnen...
Kom het zelf dagelijks tegen, nu ook weer;

Ik train affentoe in de bak van iemand waar een vriendin van mij met haar paard staat. De mensen zien mij dus rijden, gewoon basis training, geen stops hooguit 3x een rolback en verder alleen maar gymnastiseren.
Deze vriendin wil graag western gaan rijden en nu hebben we het plan om een trainer te regelen die 3 mensen 1x per 14 dagen les wil geven.

Bakeigenaar helemaal op tilt!
Adviseert haar om vooral geen western te gaan rijden!!!
En hoe moet dat dan met de bak?? Die gaat er helemaal aan met dat wilde gedoe

Dus ondanks dat ze zien hoe het gaat denken ze nog dat we elkaar straks met lasso's gaan vangen

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:26

mensen zien alleen dat wat ze willen zien, jammer maar waar.
een klein voorbeeld is deze site, over de "insanity of reining"
http://www.horsemanpro.com/articles2/reining.htm

waarschuwing: dit stuk niet lezen als een 'waarheid' over reining, de schrijver heeft zich duidelijk niet goed in de sport verdiept, heeft alleen de verkeerde mensen bezig gezien en kijkt niet verder dan zijn eigen mening lang is (en die is erg kort door de bocht). Maar het geeft wel heel mooi alle vooroordelen weer.

Het heeft volgens mij weining zin erop te reageren omdat de schrijver van dit stuk, en de mensen die deze mening delen, vaak niet van mening willen veranderen. Niet dat we het niet moeten proberen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:31

Nou, ik kan niet zeggen dat ik het met alle punten oneens ben....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:33

Whoaaaa, wat een klinklare onzin......... Onnatuurlijk...tuurlijk, een paard maakt zeker geen diepe stop als ie ineens voor het hek staat, rollbacks ook heel raar dat een paard dat doet....Nou ja laat ze maar lekker banketstaven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:34

je kan ook wat beter lezen... zo staat het er niet....

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:38

Citaat:
Here is where the problem occurs with the Reining spin movement described above. The Reining horse does not often pick up one of his hind legs when turning and/or move one or both legs backwards. When trained to move in this manner, the horse is likely to injure his pivoting leg, especially when turning in a rough, uneven or rocky terrain because it could jam up against a rock or in a hole. Furthermore, the hind leg(s) that moves backward could easily get caught on uneven terrain, causing the horse to trip and fall backwards.

jullie oefenen de spin toch ook allemaal op een grindpad met putten???

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:41

Het is nogal overdonderend. Maar goed, het is een beetje overdreven. Tuurlijk is dat stukje over die 2 jarigen laten trainen waar, dat zal ik nooit tegenspreken. Paarden worden stukgereden alleen maar voor de sport.
Het gezeur over die plates.... een plate maakt het paard het makkelijker om goed te stoppen en zich minder te blesseren (toch???:) ..) en als de bodem goed is hoeven ze helemaal niet te krabbelen in de galop om overeind te blijven. Ook reiningpaarden worden verzameld gereden (de een meer dan de ander).
Ik kreeg toen ik dit las echt het gevoel alsof ik mijn paarden mishandel (terwijl ik bijna geen reining rijd....).

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:45

Tja, ik heb het stukje gelezen ... de toon staat me niet aan, maar ik ben het zeker niet helemaal oneens met de schrijver. Vooral wat betreft de sliding ijzers heb ik ernstige twijfels, omdat het enige doel is om een spectaculaire sliding stop te maken (en je er voor de rest alleen maar last van hebt). Ik persoonlijk zou mijn paard (als ik er een had) nooit op sliding ijzers zetten (uberhaupt niet op ijzers, maar da's een heel andere discussie), maar ik ben dan ook geen reiner.

Overigens, voor de TS misschien aardig, is de schrijver van het stukje wel idolaat over roping (wat volgens mij in Europa verboden is). Het kan dus zijn dat je de ene tak van de westernsport als "mishandeling" neerzet (hoewel dat wel een heel zwaar woord is), en de andere als "diervriendelijk". Wat voor roping geldt geldt denk ik ook voor trail: het zijn vaardigheden die dicht in de buurt komen van het dagelijkse cowboywerk en die bij een buitenrit ook handig zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:46

NotNice schreef:
jullie oefenen de spin toch ook allemaal op een grindpad met putten???

Niet allemaal.. maar ik heb ook wel trainers zien spinnen op betonplaten en dergelijke...

Die ene zin trekt het hele verhaal uit zn verband. Okee, hij overdrijft wel, maar als hij zegt dat reiners krabbelend galloperen moet ik hem toch wel gelijk geven
Ook het standbeen laten staan in een zware bodem kan niet goed zijn voor de banden en pezen... (en ja, zelfs op een reining EK ligt er een zware bodem in de bak, dus niet zeggen dat het niet zo voorkomt).

Zelf voel ik me niet aangesproken omdat ik weet dat ik het niet zo doe, maar misschien zouden sommige mensen zich wel degelijk aangesproken moeten voelen.. niks mis mee toch? En door dat soort mensen krijg je die vooroordelen...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:47

Ja maar de schijver denkt dan weer niet aan die kalveren die bijna hun nek breken. Hypocriet hoor.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:48

@crazycactus: dierebeul! aan reining doen, hoe durf je!
maar dat had ik voor een kwart seconde dus ook...

ik ben trouwens bezig met een klein onderzoekje naar die sliding plates, maar het gaat daarbij niet alleen om het "lang doorglijden". De nadruk (voor de smid) ligt op de voorkant van het ijzer, die is iets omhoog zodat het paard niet zijn hoeven in de grond "ingraaft" en dus op zijn plaat gaat.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:49

Cer schreef:
Nou, ik kan niet zeggen dat ik het met alle punten oneens ben....

Ik kan de onzin ook niet echt ontdekken.
Het is hooguit wat overtrokken hier en daar maar er zitten zeker punten van waarheid in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:55

Ik vraag me af waar de TS ondertussen gebleven is

NotNice

Die "overtrokken mening" is dus wel waar alle vooroordelen op gebaseerd zijn, en waarom wij elke keer weer kunnen uitleggen dat we neit elk jaar een nieuw paard nodig hebben omdat de oude kapot is!
Citaat:
I have observed in my neighborhood a man obsessed with Reining. One year, he sent a dozen horses to be trained for reining by a famous trainer. When the year was over, nine of those horses (two-year-olds) came back completely destroyed beyond further use of any kind. However, one of the horses managed to make it to the worlds and finished third. To the man, it was all worth it. The racing industry is very tough on horses but in comparison with the Reining it is the horse heaven.

er wordt geschreven alsof ALLE reining-ruiters zo zijn, en alleen de reining-ruiters...

Himyar

Wat volgens mij ook nogal bepalend is, is in hoeverre je je paard drilt. Sommigen zijn dagelijks een “eeuwigheid” aan het spinnen, hun paard letterlijk en figuurlijk door draaiend. Hoe meer druk je op het paard zet, hoe schadelijker, zeker wanneer het dier jonger dan zes is. Je moet met beleid te werk gaan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:19

Het vervelende is dat misstanden in de sport altijd door een kleinere groep in stand worden gehouden.
Ook vervelend is dat mensen niet tegen kritiek kunnen en eens hand in eigen boezem durven te steken.
Want wat de man/vrouw (heb ik even niet opgelet ) schrijft is natuurlijk alleen voor degene die schoen past maar geheel ontrecht is het allemaal niet.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:33

Mag dit topic weg? Het is weer gestart door iemand die naar mijn idee alleen wil stoken en het gros hier stap er weer met zijn grote voeten in.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:34

ik heb geen grote voeten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:36

Lange tenen misschien

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:45

Adrienne schreef:
Mag dit topic weg? Het is weer gestart door iemand die naar mijn idee alleen wil stoken en het gros hier stap er weer met zijn grote voeten in.

Volgens mij niet hoor; ik heb het idee dat de TS gewoon een serieuze vraag stelde (maar wel met een, op zijn zachts gezegd, uitdagende titel). Vooral dat stukje op die website geeft het weer een leuke andere invalshoek (nou gaan we de reiners afzeiken, leuk ). Wat Vera zegt ben ik het helemaal mee eens: steek ook eens de hand in eigen boezem en wees ook een kritisch op jezelf!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:51

de TS is trouwens erg stil...
misschien geschrokken van onze standaard western is niet slecht AAAAAAAAAAARGH-reactie??

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:00

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:02

En zo kun je over alle vormen van paardensport een leuk verhaal schrijven waar een kern van waarheid in zit.
Niet dat het de misstanden en mishandelingen goed praat overigens hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:44

Sliding plates zijn zeer zeker glad, en niet alleen in de bak. Ik heb nog nooit zoveel paarden zien vallen/wegglijden tijdens het rijden, of zelfs met de eerste stappen vanuit hun box.

Een van de nadelen van plates is ook dat je geen standcorrecties kunt uitvoeren. Paarden die tever dreigen achterover te staan, of last hebben van op slot slaande knieen moeten terug naar gewone ijzers om dat te kunnen aanpassen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:02

vera schreef:
En zo kun je over alle vormen van paardensport een leuk verhaal schrijven waar een kern van waarheid in zit.
Niet dat het de misstanden en mishandelingen goed praat overigens hoor!

En voor je het weet hangt er een slot op