[WN] Moet er een andere manier komen voor…......................?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

Re: Moet er een andere manier komen voor…...................

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:35

mee eens! en zolang iedereen ikn de titels van de topic duidelijk maakt waar het over gaat weet je ook wat je over kan slaan.
een titel als "wat ik wilde weten.." is niet echt duidelijk, misschien een lokkertje om mensen nieuwsgierig te maken en te laten kijken maar als er teveel pennyzooi onder dergelijke titels verstopt wordt wordt eht erg irritant
(dat moest er duidelijk even uit)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:50

Blaze schreef:
Is er behoefte vanuit de trainers hoek en vanuit de sponsorhoek(de dure jasjes) en vanuit de eigenaren van sportpaarden (dus ook redelijk ruime jasjes) om deel te nemen aan een medium zoals het grote WWW en specifiek aan een forum zoals Bokt.

Als dit dus werkelijk de vraag is dan vraag ik me af waarom die niet op deze wijze gesteld is?
Er worden voetballiedjes e.d. bij gehaald om deze serieuze trainers en "jasjes" deze vraag te stellen.
Daarnaast stelt Peter zich op alsof hij ineens geen bokker meer is, terwijl hij toch al jaren op dit forum schrijft inclusief Penny-uitspraken, meerdere malen afscheid te hebben genomen en weer terugkeert.

De trainers en "jasjes" lezen mee maar schrijven niet (wordt hier gezegd), dus heeft dit topic niet echt veel nut want het antwoord op bovenstaande vraag zullen we dus nooit te weten komen.

Of is dit een uitnodiging voor de trainers en " jasjes' om in de telefoon te klimmen en daar het antwoord te geven??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:58

Nee, het telefoonnr staat niet meer in zijn onderschrift .
Maar wel te krijgen via pm

En wat zijn dan de definities van trainers, sponsors, dure jasjes en sportpaarden?
Als we ergens over praten is het wel makkelijk als we het allemaal over hetzelfde hebben

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:15

cornelie schreef:
En wat zijn dan de definities van trainers, sponsors, dure jasjes en sportpaarden?
Als we ergens over praten is het wel makkelijk als we het allemaal over hetzelfde hebben

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik dit zie.
Zoals ik al in een eerdere post heb aangegeven voel ik mij aangesproken als het gaat over bovenstaande.

Halloway schreef:
Ondanks het feit dat ik mij er van bewust ben dat ik tot de groep proffesionels behoor, die volgens de groep kernbokkers geboycot dient te worden, laat ik toch iedere keer weer mijn visie op het geheel zien.

Met mij is er een grote groep mensen die tot deze groep behoren, namelijk bijna alle NRHA.NCHAen NSBA open ruiters en hun sponsers plus paarden en fokkers.
Tijdens eerdere topics op bokt is duidelijk gebleken dat er een grotere groep bokkers is die van mening zijn dat deze mensen tot de industrie behoren.
Deze mensen kan men volgens de bokt theorie alleen maar remmen door, geen dekkingen van hen te kopen, geen paarden bij hen in training te zetten, geen wedstrijden van hen te bezoeken, geen les van hen te nemen.
Ik kan dus eigenlijk wel goed begrijpen dat er niet veel van deze doelgroep zich geroepen voelt om te reageren.

Misschien ligt hier wel het verschil tussen wij en hun waar Peter het al eerder over had.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:04

Halloway schreef:
die volgens de groep kernbokkers geboycot dient te worden

?????

Citaat:
Deze mensen kan men volgens de bokt theorie alleen maar remmen door, geen dekkingen van hen te kopen, geen paarden bij hen in training te zetten, geen wedstrijden van hen te bezoeken, geen les van hen te nemen

Volgens mij ging dit over een groep die de industrie in werking houdt door methodes te gebruiken die (hier in NL zowieso) niet noodzakelijk zijn, en niet helpen aan het zgn. 'paardvriendelijke' image van de westernsport... (volgens mij zelfs nav een topic over de worldshow, maar ik word een dagje ouder, dus ik kan me vergissen).

Ik ben van nature blond, ondertussen met grijs erdoorheen, maar wat ik hier tussendoor lees is dat er een subforum zou moeten komen voor die mensen waar zo af en toe kritiek op is (en niet altijd onterecht) zodat zij in een beschermde omgeving kunnen keuvelen zonder tegenspraak??????? Dat noem ik scheiterig..
Een groot deel (zo niet het grootste deel) van de sport is het zgn penny gepeupel... als het beperkte topje zich niet geroepen voelt om met deze mensen te discusieren vraag ik me af of je uberhaupt iets bereikt, behalve een grotere afstand tussen die twee?

Wat ik ook een beetje tussen de regels door lees is dat eigenlijk alleen de ruime jasjes recht van spreken hebben omdat die de sport zouden maken? Dat is gedeeltelijk waar. Wat ook wel eens ter sprake is gekomen is dat er trainers zijn die alleen maar met ruimere jasjes zaken willen doen, omdat ze aan de krappe jasjes niks verdienen. Dus plaatsen ze zichzelf in een uitzonderingspositie....

Maar, ik kan het ook allemaal verkeerd begrijpen natuurlijk....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:20

oh was niet als beschermend forum bedoeld hoor Cer. Dan heb je mij verkeerd begrepen.

Verder ga ik met Cer mee. Ik haat sommige methoden om een paard vroeg en (in mijn optiek te vroeg) klaar te stomen. as simple as that.

En inderdaad: voor sommige trainers/ruiters/quarterpenny's tel je niet mee zonder qpa. En zonder qpa kun je niks volgens sommige trainers. Daar baal ik in ieder geval wel van. Gelukkig zijn er leuke/goede trainers die en netjes omgaan met hun paarden (en dus netjes met de mijne als ik ze in training zou zetten) en niks tegen niet-qpa's hebben.

En nu we toch bezig zijn met een paar waarheden (en die zijn altijd subjectief). Ik vind het reuze jammer dat sommige facties in de westernsport zich afzonderen van de anderen. Dat lijkt mij niet nodig. Er zullen altijd basissporters en (toekomstige) topsporters blijven. Niet iedereen kan/hoeft/wil aan de top meedraaien.

Maar soms willen die niet topruiters ook wel eens les van een toptrainer, met hun best wel gewone paard en hun best wel gewone ruitertalent. Gewoon omdat ze daar wat mee op kunnen schieten (zoals de clinics van Tineke Bartels in de dressuurhoek). Nu zijn er wel wat clinics, maar over het geheel genomen zijn die betere trainers behoorlijk ontoegankelijk (en/of heel ver weg). Je zou denken dat ze het wel kunnen redden met het geld van de dure jasjes.

Ook weer jammer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:06

Cer schreef:
Ik ben van nature blond, ondertussen met grijs erdoorheen, maar wat ik hier tussendoor lees is dat er een subforum zou moeten komen voor die mensen waar zo af en toe kritiek op is (en niet altijd onterecht) zodat zij in een beschermde omgeving kunnen keuvelen zonder tegenspraak??????? Dat noem ik scheiterig..
Een groot deel (zo niet het grootste deel) van de sport is het zgn penny gepeupel... als het beperkte topje zich niet geroepen voelt om met deze mensen te discusieren vraag ik me af of je uberhaupt iets bereikt, behalve een grotere afstand tussen die twee?

Hear hear...
Ik had het niet treffender kunnen verwoorden.

Iedereen heeft zo zijn voorkeur qua trainers/topruiters en hun manier van aanpak. Nu zij er zelf blijkbaar voor kiezen om deze niet uit te leggen aan ons 'onwetenden' krijgen wij dus ook geen inzicht in de achtergrond van het waarom, dus zal er ook nooit acceptatie plaatsvinden.
Of die er na uitleg wel komt is natuurlijk een ander verhaal want zoveel mensen zoveel manieren.

En als je het dan niet kunt horen van de personen in kwestie maar het probeert te achterhalen via (ex)klanten (zijnde verhalen uit eerste hand en dus geen smaad) is dit helaas geen lang leven beschoren.

Zodoende blijft iederen in een oneindige cirkel doorgaan: bepaalde mensen blijven een slechte naam houden en nieuwelingen in de wensternsport stoten nog te vaak hun neus en zullen óf zich af gaan zetten tegen deze praktijken óf de westernsport meteen de rug toe keren.
Wat dan weer het slechte imago in stand houdt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:17

Halloway schreef:
Met mij is er een grote groep mensen die tot deze groep behoren, namelijk bijna alle NRHA.NCHAen NSBA open ruiters en hun sponsers plus paarden en fokkers.
Tijdens eerdere topics op bokt is duidelijk gebleken dat er een grotere groep bokkers is die van mening zijn dat deze mensen tot de industrie behoren.
Deze mensen kan men volgens de bokt theorie alleen maar remmen door, geen dekkingen van hen te kopen, geen paarden bij hen in training te zetten, geen wedstrijden van hen te bezoeken, geen les van hen te nemen.
Ik kan dus eigenlijk wel goed begrijpen dat er niet veel van deze doelgroep zich geroepen voelt om te reageren.

Misschien ligt hier wel het verschil tussen wij en hun waar Peter het al eerder over had.

Wil je hiermee zeggen dat alle NRHA, NCHA en NSBA ruiters dusdanig met hun paarden omgaan zoals in dat bewuste topic omschreven werdt?

Ik denk niet dat "de grote groep bokkers" al deze mensen over 1 kam wil scheren?? Ik denk ook niet dat alle NRHA, NCHA en NSBA ruiters het prettig vinden geassosieerd te worden met dat topic..

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:46

Cer schreef:

Inderdaad je had niet beter kunnen verwoorden waar het probleem zit.
Helaas ben ik bang ik het anders bedoel dan bv SM

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:58

Blaze schreef:
Inderdaad je had niet beter kunnen verwoorden waar het probleem zit.
Helaas ben ik bang ik het anders bedoel dan bv SM

Kijk, daar heb je weer zoiets... Ipv een 'snuggere' opmerking te maken, kan je ook de moeite nemen om uit te leggen waarom ik het verkeerd zie. Althans, zo interpreteer ik je opmerking.

Dit is typisch iets wat meer afstand veroorzaakt, ipv dat we elkaar gaan begrijpen. Of ben jij zo iemand die dan niet meer de moeite neemt om iets uit te leggen omdat de ander je maar meteen moet snappen?

Ik geef zelf aan dat ik het verkeerd kan begrijpen, en dus opensta voor uitleg.

Doet me ineens weer denken aan die bekende trainer die altijd als antwoord op een vraag gaf 'dat snap je toch niet'. En nee, dat zei hij dan niet eens alleen tegen mij
Goeie promotie voor de sport ook ja.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 09:16

Ik heb een beetje de indruk, dat over het epistel aan Chris heen wordt gelezen.
Daarin probeer ik een gevoel te omschrijven, tussen twee bokkers met een andere achtergrond die Chris wel is opgevallen.
Niet in alle opzichten zijn wij het eens met elkaar, maar hebben wel waardering alom voor elkaar, gezien het feit hoe ieder op zijn eigen sportieve manier bezig is met deze sport.
Verder geef ik daarin aan, dat dit een unieke situatie is, die ik koester.

Ik kan mijn zelf niet aan de indruk onttrekken, dat ik vaak probeer een positieve draai te geven, aan verloop van bepaalde topics. Soms benoem ik zaken gezien vanuit een andere hoek, daar waar vele met een vermanend wijzend vingertje blijven vasten houden, aan het negatieve spiraal. Halloway verwoord het één en ander op pagina drie al goed, hoe een grote groep bokkers meent te moeten omgaan met een bepaalde groep.
Ik zelf zou daar nog één punt willen bijzetten, en dat is dat deze punten niks te maken hebben met een eventueel behaalt positief en sportief resultaat.

Ik zal mijn emotie hier over verder op papier zetten, en ontkomt er dan ook niet aan om een voorbeeld uit mijn eigen gezin te verwoorden, die mijn pijn gedaan heeft.

Het was in Augustus 2004 toen een bestuurder van een reining vereniging mijn aangaf dat mijn dochter best mee kon rijden binnen die club, waar ik toen nog erg tegen op zag.
Dit durf ik er even bij te vertellen om aan te geven, dat ook wij, vaak net dat steuntje in de rug nodig hebben, omdat wij zo oogwaarschijnlijk zeker van ons zelf zijn.
Achteraf had deze bestuurder gelijk, dus zijn wij hem daar ook dankbaar voor.

Toen kwam het NK van de Wran. Van tevoren hadden wij thuis besproken dat het mooi zijn zou als mijn dochter zich bij de eerste drie, van de jeugd kon rijden, en in de amateur klasse zouden wij het wel weer zien, waar het schip zo gezegd stranden.
In 2003, behaalde mijn dochter zowel in de jeugd als amateur een zesde plaats.

Het liep in dit jaar anders, en tot ons eigen grote verbazing hingen er in een tijdsbestek van amper 3 uur, twee rosset linten om de hals van ons paard.

Het paard dat wij een jaar ervoor gekocht hadden, en toen nog niet eens kon spinnen, en zoals het zich aan laat zien, ook nooit een spinner zal worden, was er ineens de oorzaak van, dat mijn dochter deze rosset linten heeft kunnen winnen. Tja, wij hadden een computer gestuurd paard gekocht.

Later scheen het ook nog te komen omdat ik een reclame bord in het hoofd arena had staan.

En weer later is mijn nu net even te vaak te oren gekomen, dat het maar Wran titels zijn.

Let wel, al deze genoemde punten, daar van ben ik er achter gekomen, dat deze van de door mijn aangehaalde gemiddelde bokker afkomen. En ook weet ik, als dit een andere jeugd ruiter zou over komen zijn, dat er dan eindeloze lange topics over vol geschreven zouden zijn.

Maar goed, ik zelf weet wel hoe het leven in elkaar steekt, en ga er ook zo mee om.
Jammer is alleen, dat er op bokt maar een hele kleine groep te vinden is, die mijn dochter in dit geval beoordelen op haar sportieve presstaties, en deze ook durven uitspreken.

Het enige wat ik over haar kan melden, is dat zij er hard voor werkt, en bepaalde zaken laat, terwijl die ook heel essentieel zijn voor een puber van 17 jaar.

Waarom schrijf ik dit nu zo allemaal op.
Ik begon mijn verhaal over een moderator die graag iets wilde, dat een bepaalde groep zich ook binnen bokt ging mengen.
Toen ik begon op bokt, heb ik niet kunnen verzinnen, dat wij ooit zo sportief gezien dan, ons binnen de sport zouden gaan profileren.
De respons hierop, is het voelen of je besmet bent verklaart, door een groep aanwezig hierop bokt.
Mijn opening stelling is duidelijk, of er wat anders voor bepaalde deelnemers moet komen op bokt, zodat daar mensen op mee kunnen doen die niet relevante zaken, los kunnen zien van een sportieve presstatie.

Het voorbeeld wat ik aanhaal in dit epistel, daarvan zou ik mijn kunnen voorstellen, waarom er niet meer gaan mee doen op bokt, van de gevraagde groep, door de moderator.

Dus welk doel, zou het kunnen billikken, dat vraag ik mijn af, nu wij tot die gevraagde groep zijn gaan behoren. Ik gaf ook al aan dat ik de antwoorden hierop kon inkoppen.

Groeten Peter
Laatst bijgewerkt door PeterV op 02-07-05 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:17

Cer schreef:
Kijk, daar heb je weer zoiets... Ipv een 'snuggere' opmerking te maken, kan je ook de moeite nemen om uit te leggen waarom ik het verkeerd zie. Althans, zo interpreteer ik je opmerking.

Nee het gaat niet erom of het verkeert is,het is anders.
Helaas is door het zwart/wit denken ,anders meteen weer verkeert.

Een andere denkwijze hanteren die onvermijdelijk tot consessies zou gaan leiden is meestal geen optie.

Het durven en kunnen maken van consessies is mijn inziens een must om een een dialoog op gang te brengen die uiteindelijk onze sport ten goede komt.

Het is niet zwart of wit onze sport is net zo kleurrijk als een regenboog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:29

vera schreef:
Als dit dus werkelijk de vraag is dan vraag ik me af waarom die niet op deze wijze gesteld is?

Moet er een andere manier komen voor…......................?

vera schreef:
Er worden voetballiedjes e.d. bij gehaald om deze serieuze trainers en "jasjes" deze vraag te stellen.
Daarnaast stelt Peter zich op alsof hij ineens geen bokker meer is, terwijl hij toch al jaren op dit forum schrijft inclusief Penny-uitspraken, meerdere malen afscheid te hebben genomen en weer terugkeert.

Nee, die liedjes haal ik er pas bij, wanneer ik de vraag omdraai. Omdat ik gewoon een beetje lol in mijn zelf had, omdat de lees meter snel tikte, en er niks geschreven werd.
Dus sorry, dat ik een beetje melig was hoor.

Ik stel mijn vervolgens niet op alsof ik geen bokker meer ben, nee, ik probeer een gevoel onder woorden te brengen, en motiveer dat, met de titel van dit topic.

En op de laatste alinea kan ik alleen maar antwoorden, dat het zo is, en nooit een tekst heb weggehaald omdat ik mijn zelf scheen tegen te spreken.

vera schreef:
De trainers en "jasjes" lezen mee maar schrijven niet (wordt hier gezegd), dus heeft dit topic niet echt veel nut want het antwoord op bovenstaande vraag zullen we dus nooit te weten komen.

Jawel hoor

vera schreef:
Of is dit een uitnodiging voor de trainers en " jasjes' om in de telefoon te klimmen en daar het antwoord te geven??

Inderdaad, dus je weet het wel. Het is alleen geen uitnodiging, omdat dit al gaande is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:42

Blaze schreef:
Nee het gaat niet erom of het verkeert is,het is anders.
Helaas is door het zwart/wit denken ,anders meteen weer verkeert.

Dat komt niet altijd door zwart/wit denken, maar misschien komt het door een eenzijdige onduidelijke verwoording die op verschillende manieren opgevat kan worden. Het is ook een idee om to the point te komen, waardoor de zaken niet anders geinterpreteerd kunnen worden als wat er ook bedoelt wordt.

Ik zit even terug te lezen en volgens mij gaan de eeste paar posts er voornamelijk over dat men raadt waar het over gaat. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Over het voorbeeld wat Peter aanhaalt, dat is al jaren zo, en of het gaat veranderen? Is dat niet een beetje mens eigen?
Het is Peter overkomen blijkbaar, maar weerhoudt hem er niet van om op dit (en een ander ) forum te posten. Wat hij kan, kan een ander toch ook? Maar als ze niet willen, hoeft t toch niet?

En voor de rest ben ik de draad een beetje kwijt.....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:46

Cer schreef:
Citaat:
En voor de rest ben ik de draad een beetje kwijt.....

Nee, nee echt niet Cer, je bent de draad niet kwijt

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:55

jeddah schreef:
Ik denk niet dat "de grote groep bokkers" al deze mensen over 1 kam wil scheren?? Ik denk ook niet dat alle NRHA, NCHA en NSBA ruiters het prettig vinden geassosieerd te worden met dat topic..

Ik ben van mening dat dit wel het geval is.
Laat ik een ander duidelijk voorbeeld nemen, het awardzadel, hier werd op meerdere manieren duidelijk gemaakt dat er niet gestemd diende te worden op mensen van de in dit topic bedoelde groep.

Toen ik laatst een opmerking plaatste over het overgewicht van halterpaarden, kreeg ik toen niet meteen van jouw naar mijn hoofd geslingerd dat ik dit alleen maar gepost had om het inrijden van tweejarigen goed te praten!

Als ik zo nog even verder zoek kan ik nog de nodige andere voorbeelden naar voren halen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:12

ik vind het helemaal niet erg, juist super goed, als trainers en paarden eigenaren met of zonder "ruime jasjes" en schoenen die ver naast hun lopen, zich mengen in discussies.

omdat zij zich vaak in een andere positie bevinden hebben zij ook vaak een andere kijk op zaken. ik persoonlijk vind het geweldig als ze dit willen delen met de rest van western rijdend nederland dmv bokt, vooral de rijtechnische dingen ik hou mij bezig met het rijden en dat is dan waar mijn interesse het meest naar toe gaat.

verder ben ik het met Cer eens dat iedereen gewoon to the piont moet komen als ze een reactie plaatsen en er niet omheen moeten draaien of een of andere wazige opmerking plaatsen, tuurlijk, niet iedereen is het met je eens, dan was het wel heel saai in de wereld, als we alleen maar ja en amen tegen elkaar zouden zeggen, maar dan kan je een discussie voeren waarom wel of niet of waar het dan ook om gaat.

en Peter...die opmerkingen van een computer gestuurd paard gekocht en het reclame bord...dat zal je altijd wel blijven houden, dat is in iedere tak van sport, mijn motto...laat maar banketstaaf, ik weet wel beter...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:42

PeterV schreef:
Het paard dat wij een jaar ervoor gekocht hadden, en toen nog niet eens kon spinnen, en zoals het zich aan laat zien, ook nooit een spinner zal worden, was er ineens de oorzaak van, dat mijn dochter deze rosset linten heeft kunnen winnen. Tja, wij hadden een computer gestuurd paard gekocht.

Later scheen het ook nog te komen omdat ik een reclame bord in het hoofd arena had staan.

En weer later is mijn nu net even te vaak te oren gekomen, dat het maar Wran titels zijn.

Let wel, al deze genoemde punten, daar van ben ik er achter gekomen, dat deze van de door mijn aangehaalde gemiddelde bokker afkomen. En ook weet ik, als dit een andere jeugd ruiter zou over komen zijn, dat er dan eindeloze lange topics over vol geschreven zouden zijn.

Hiermee sla je ook 2 spijkers op zijn kop Peter.

Als eerste is er natuurlijk altijd de afgunst. Hier kan je in deze maatschappij niet omheen. Als mijn zoon een wedstrijd wint op GGB dan is het ook logisch want dat paard kan het gewoon, dit wordt dan gewoon in de wandelgangen gezegd. Dat dit paard nog niet zo heel veel heeft gepresteerd in de performance klasses kijkt niemand naar. Toen hem de kans werd gegund dit fantastische paard te leasen werd er door sommigen ook met een nare bijsmaak op gereageerd.

Het 2e komt toch wel een beetje van de mensen die in dat ruimere jasje zitten. Die zie je nagenoeg niet meer op WRAN wedstrijden. Dus jezelf meten met die personen is op een wranwedstrijd al niet meer mogelijk. De WRAN is voor hen kennelijk te min, het levert niks op.
Vandaar misschien het gezegde "het was maar een wranwedstrijd"

Ik begrijp dit wel, als ik beter in de slappe was zou zitten gaf ik ook niks om een start van €50 of €75 als er dan ook nog een kans is dat je daar wat van terug zie. Overigens bedoel ik hiermee voornamelijk de toptrainers die paarden uitbrengen van anderen die in een behoorlijk ruime jas zitten. Die eigenaren bepalen lijkt mij voor een groot deel waar hun paard uitgebracht gaat worden. Dat is ook logisch En dat is dus blijkbaar niet op de wranwedstrijden. Want dat levert niet genoeg op. Hier zie je meer de ruiters die met alle middelen die zij hebben het net kunnen volhouden een eigen paard te onderhouden, al dan niet een QPA. Weinig zie je op dergelijke wedstrijden de toppaarden uit het buitenland lopen.

Eigenlijk jammer want dit gaat ten koste van het niveau bij de Wran. Anderzijds voor de "gewone man" weer fijn want die krijgt een kans om wrankampioen te worden. Iets wat gelukkig niet voor iedereen te min is.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:05

Hier een reactie van iemand (die lekker in haar jasje zit, dat heeft niets met financien te maken) die ooit het idee had om wedstrijden voor haar plezier te rijden en totaal is afgeknapt op de westernsport.
Ik scheer niet iedereen over 1 kam laat ik dat voorop stellen.
Heb niet veel ervaring met de westernwereld daarvoor ben ik vroegtijdig afgehaakt.
Heb een aantal lessen gehad van een instructeur die in de westernwereld onder de "toppers" valt??? Sorry hoor, wat kan ik van iemand leren die zijn trainingspaarden al met 2 jaar inrijdt en zwaar laat werken? Zo'n persoon komt bij mij niet geloofwaardig over en daar wil ik ook niets van leren, daar wil ik zelfs niets mee te maken hebben.
Heb zelfs het idee dat er trainers rondlopen die niet weten hoe een paard anatomisch goed loopt, hoe het paard in de training moet lopen om zijn lijf gezond te houden.
Laat het duidelijk zijn dat ik blijkbaar de verkeerde heb getroffen (echter hij staat wel als goed bekend ), maar heb ook totaal niet (meer) de behoefte om verder te zoeken. Laat mij maar lekker in het bos rondrijden op mijn wersternzadeltje, vind het allemaal prima. Heb dus ook geen behoefte aan een forum waarin instructeurs specifiek hun zegje doen. Heb ook geen behoefte om mijn weerwoord te geven. Je bent tenslotte maar een recreatie ruiter en wat weet je dan? De meeste instructeurs zijn tenslotte echte profs en een paar maanden naar Amerika geweest >;) , rijden ook nog eens wedstrijden en niet te vergeten een keer kampioen geweest. Helaas zie ik teveel western gereden paarden die scheef lopen, de rug wegdrukken en instructeurs die er niets van zeggen (of het niet zien?).
De reden dat instructeurs niet reageren op dit forum heeft er misschien wel mee te maken dat ze gewoon niet goed genoeg zijn. Als een instructeur mij kan uitleggen waarom het gezond om een paard van twee jaar in te rijden en hij staat daar achter, wat heeft hij dan te vrezen over het commentaar dat er gegeven wordt? Of beseft hij dat er toch iets verkeerd zit? Geef mij een reden waarom het niet belangrijk is dat een paard recht loopt en zijn rug niet hoeft te gebruiken? Of is de kennis te gering om het te zien? uit te leggen? Zijn er toevallig te veel mensen een keer kampioen geworden en daardoor denken alles te weten? Of zijn teveel mensen die denken hij is kampioen geweest, dus zal ook wel goed zijn???
Het mag duidelijk zijn dat er bij mij bepaalde frustraties zijn en ik mijn eigen weg ben ingeslagen.
PS ik gebruik het woord hij, mag natuurlijk ook zij voor gelezen worden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:56

Halloway schreef:
jeddah schreef:

Ik ben van mening dat dit wel het geval is.
Laat ik een ander duidelijk voorbeeld nemen, het awardzadel, hier werd op meerdere manieren duidelijk gemaakt dat er niet gestemd diende te worden op mensen van de in dit topic bedoelde groep.

Toen ik laatst een opmerking plaatste over het overgewicht van halterpaarden, kreeg ik toen niet meteen van jouw naar mijn hoofd geslingerd dat ik dit alleen maar gepost had om het inrijden van tweejarigen goed te praten!

Als ik zo nog even verder zoek kan ik nog de nodige andere voorbeelden naar voren halen.

Hier wil ik even op ingaan maar verder ben ik de draad van de discussie kwijt in dit topic .

Je kreeg het inderdaad naar je "hoofd geslingerd" nadat jij zelf het extreme aanhaalde...
En is het niet zo dan dat je dat aanhaalde om het te vergelijken met het inrijden van 2 jarige? Want indien niet, mijn excuses, maar zo had ik het wel begrepen.

Wat betreft het Award zadel, mee eens, maar zoals ik al zei, niet ELKE NSBA, NRHA, NCHA ruiter hoeft over 1 kam geschoren te worden, imo, Silvia Schoenmaker rijdt zelf ook NSBA tenslotte en was de winnaar van het zadel!

Ik ben zelf ook van plan NSBA te gaan rijden, ik zit zelf ook al sinds 1991 als Prof in de sport, weliswaar een prof in een krap jasje... op andere manieren kun je ook prof zijn en hoeft men, vind ik dus, niet over 1 kam geschoren te worden...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:56

jessiejanes schreef:
De 10-BOKT-geboden worden hier strak nageleefd, en oh wee, zorg maar dat je niet hierbuiten denkt of doet!........

Anya schreef:
Ik ben wel vreselijk nieuwsgierig wat de bokt-tien-geboden precies zijn.

DE BOKT-WN 10-GEBODEN:

Het eerste gebod:
- rijdt of zadel je paard nooit, maar dan ook echt nooit voor zijn/haar 3de verjaardag.Sterker nog , denk er nog niet eens aan!

Enkele voorbeelden:
Anya schreef:
Verder ga ik met Cer mee. Ik haat sommige methoden om een paard vroeg en (in mijn optiek te vroeg) klaar te stomen. as simple as that.

Halloway schreef:

jeddah schreef:
Je kreeg het inderdaad naar je "hoofd geslingerd" nadat jij
zelf

het extreme aanhaalde...
En is het niet zo dan dat je dat aanhaalde om het te vergelijken met het inrijden van 2 jarige? Want indien
niet

, mijn excuses, maar zo had ik het wel begrepen.

Odi schreef:
Heb een aantal lessen gehad van een instructeur die in de westernwereld onder de "toppers" valt??? Sorry hoor, wat kan ik van iemand leren die zijn trainingspaarden al met 2 jaar inrijdt en zwaar laat werken? Zo'n persoon komt bij mij niet geloofwaardig over en daar wil ik ook niets van leren, daar wil ik zelfs niets mee te maken hebben.

het is zelfs een sticky!
viewtopic.php?f=4&t=405744

Nou,wie weet het 2de gebod???????????

jip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:22

Nou, gooi dat eerste gebod maar in de prullenbak.
De winnares van het award zadel houdt zich ook niet aan dit gebod maar men stemt daar wel massaal op.

Dus iemand anders een idee voor het eerste gebod?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:13

jessiejanes schreef:
[

DE BOKT-WN 10-GEBODEN:

Het eerste gebod:
- rijdt of zadel je paard nooit, maar dan ook echt nooit voor zijn/haar 3de verjaardag.Sterker nog , denk er nog niet eens aan!

Ik denk dat dit helemaal geen typische WN Bokt gebod is, meer een algemene paarden gebod die zolang als ik in de paarden zit door veel mensen gehanteerd wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:29

Sorry, dat is mijn eerste gebod. Met de nadruk op mijn. Ook wel makkelijk voor mij: ik heb grote paarden die er rond hun tweede jaar letterlijk nog niet uitzien. Dus ik heb er nooit anders dan zo naar gekeken. Pas toen ik een groeiplaatje zag van een jong paard (dus ook een quarter) ben ik verder gaan kijken dan KWPN-ers. En inderdaad. Lijkt me dat je best nog even kunt wachten. Betekent wat mij betreft niet dat je helemaal niks met zo'n dier kunt doen...maar met inrijden maar even moet wachten. Daar zoek ik inderdaad mijn trainers op uit. En kennelijk een paar meer mensen. Maar goed: voor mij geldt: ik heb geen haast met mijn paard én ik ben Penny genoeg om een paard voor het leven te kopen.

Verder zoek ik mijn trainers uit op of ze de moeite willen nemen te werken met een basissporter op een niet-qpa. Om ons samen naar de top van ons kunnen te helpen. En misschien koop ik ooit die quarter. Dan zal het feit dat sommige trainers geen goed woord overhebben voor een niet-qpa in de westernsport wel effect hebben op mijn keuze voor een trainer dan. Dat is menselijk lijkt me.

Even ter vergelijk: kijk voor de grap eens op rijtechnisch en de discussies die daar lopen over de rijstijl van pakweg Anky, of onze springruiters. Daar zijn ook heel verschillende meningen over. Moet je dan als trainer in een bepaalde stijl wegblijven van een forum??? Lijkt me niet. Er is toch een markt voor trainers die geen niet-qpa's doen en op (in mijn optiek) vroege leeftijd op een paard gaan zitten? Maar ik moet zeggen dat ik het ook heel leuk vond toen ik (voorzichtig met mijn niet qpa) een trainer op bokt aanschreef over de mogelijkheid om mee te doen aan een cow-clinic, of daar een keer les in te krijgen. Ik kreeg gewoon een enthousiast verhaal terug, i.p.v. een niet-qpa verhaal. Dus die clinic of les ga ik zeker nog een keer doen.

Verder: ik heb geen qpa. Dat betekent dat ik meestal bij Wran wedstrijden te vinden ben. Wat ik nu zo jammer vind is dat sommige ruiters daar niet meer starten (zich te goed voelen??? het niet leuk vinden??? ). Terwijl ik echt genieten kon van die ruiters. Net zoals van het rijden van jouw dochter overigens Peter. En van het rijden van een heel jonge jeugdruiter van Sylvia's Achterhoekse stal. En van de tinker van SandraH. En nog een aantal mensen die ik op de jubileumshow heb zien rijden op diverse rassen. Das toch fijn: even aan de kant staan kwijlen en dat ook willen. Betere promo is er niet. Ik blijf het jammer vinden: die tweedeling en nergens voor nodig.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:34

vera schreef:

PeterV schreef:
Inderdaad, dus je weet het wel. Het is alleen geen uitnodiging, omdat dit al gaande is.

Zie dit eventjes niet als een aanval maar louter als interesse;

Waarom stel je deze vraag dan op Bokt als het al gaande is?
Terwijl je de bokkers eigenlijk de rug had toegekeerd, het niet eens bent met de denkwijze, discussiewijze en inhoud, heb je toch de vraag gesteld....
Dus de mensen die je eigenlijk liever niet betrekt in het eventuele nieuwe forum ga je wel om raad vragen.....

Zoals ik het lees is het dus eigenlijk een stelling die je iemand voor zijn voeten werpt maar deze mag er niets over zeggen en als ze dat wel doet dan geeft ze per definitie het verkeerde antwoord.....