[WN] Dit is wat ik wel eens zou willen weten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: Dit is wat ik wel eens zou willen weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:31

PeterV schreef:
Dat ik de sfeer in de dressuur sport niks vind, ja dat klopt, en ik ga er ook echt nooit aan wennen, en ik zal ook mijn hele hart en ziel(wat daar van over is) in de strijd gooien, dat zoals het daar gaat, geen maatstaaf hoeft te wezen voor onze tak van sport.

Even voor alle duidelijkheid. Nu bedoel je dus de hamburgertentjes, standjes en het blijven hangen na een proef?
Dat is er dus écht wel .
(en ik moet ook altijd een vette hap na een rit want dan heb ik altijd bere honger \"Vingers )

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:43

Ik bedenk mijn in eens dat het misschien hier in kan zitten,
Dressuur wedstrijd, Western Show.
Als wij is kunnen afspreken, dat zodra een wedstrijd ook als wedstrijd wordt aangegeven, dat het dan ook een wedstrijd is, en tijd ook tijd is.
Maar als het woord Show gebruikt wordt, dat het dan ook must co on.
Zo kan de planner van te voor zien waar hij of zij wel moet wezen, en de ander die van het kaliber is, kom ik er vandaag niet dan wel morgen, ook weet waar heen te gaan.
Jeetje, wat kan een oplossing toch weer voor de hand liggen zeg.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:45

Toch misschien niet eens zo'n gek idee.
Zeker als je nog een gezin, verplichtingen weet ik veel wat hebt dan kan je tussendoor toch een wedstrijd plannen. Heb je de tijd en wil je er eens een weekendje tussenuit kan je naar een show.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:46

(en ik moet ook altijd een vette hap na een rit want dan heb ik altijd bere honger )

en ik een bere dorst Haha! Clown

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:47

PeterV schreef:
Hollybollie schreef:
En tja, het starttijdendrama, daar heb ik het al wel genoeg over gehad.

Starttijdendrama? Leuk schabbel woord eigelijk.

Wanneer is nou wat een drama aan het worden? Toen wij in de sport terecht kwamen, vond ik het met name juist zo fijn, dat het er bij het western er allemaal wat losser aan toe ging.

Laatst waren wij op de dressuur wedstrijd aanwezig, en ik wist meteen weer waarom dat nooit onze voorkeur gekregen heeft.
Tjonge jong zeg, alles gaat tot op de minuut.

Persoonlijk vond en vind ik nu nog steeds, dat de sfeer ook alles bepalend is, om aan een sport te doen. Dus ik zal er dus niet aan moeten denken, dat de westernsport zo gaat worden, zoals een gemiddelde dressuur wedstrijd nu gaat.
Nu zeg ik niet, dat een tijdsschema niet moet kunnen, ik vind ook dat er best wel wat duidelijkheid zijn mag in het starten van.
Maar niet zover dat de sfeer die het western rijden zo typeert wordt zoals het bij de dressuur nu gaat.

Groeten Peter

Ik vind de sfeer op een dressuurwedstrijd ook vreselijk. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik bijv. een Anky een mooie proef zie rijden maar de doorsnee dressuurwedstrijd vind ik geen bal aan. Maar ik denk dat de sfeer niet met met een tijdsschema te maken heeft.

Is het zo raar dat je ongeveer wilt weten wanneer je moet starten? Ik heb geen zin meer om een (veel te) dure stal te huren. En om je paard nou uren op de trailer te laten staan vind ik ook niets. Ik kijk echt niet op een uurtje maar als zelfs dit niet wordt gehaald.....

Groetjes,

Bianca

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:50

Toch vind ik sfeer iets wat je voor een groot deel zelf maakt. Op wat voor wedstrijd of evenement je ook bent.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:09

Mijn schrijft hier over "de sfeer" op een dressuurwedstrijd...

Blijkbaar gaat het er in het noorden van het land heel anders aan toe dan elders Verward

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:24

Romkabouter schreef:
Mijn schrijft hier over "de sfeer" op een dressuurwedstrijd...

Blijkbaar gaat het er in het noorden van het land heel anders aan toe dan elders Verward

Pfff jongens, trek het woord sfeer nou niet zo in het belachelijke.
Of hebben in het Noorden zij dan ook lekker de muziek aan staan, roepen deze daar wel co co co co, als de galop ingezet wordt. Ik kan het mijn eigen verbeelden hoor, maar op een western show nog nooit Sssssst te horen gekregen.

Ik ben het met conelie eens, dat je de sfeer voor een groot deel zelf bepaald, maar om bepaalde feiten kan je gewoon weg niet heen. Of dat nou in het noorden of zuiden is, de sfeer is daar toch anders.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:27

Ik blijf toch van mening dat er te vaak een verwijt gemaakt wordt richting de associaties, organisatoren en indirect dus ook hun sponsors.

In mijn beleving zijn bovengenoemde allemaal bezig om vrijwillig en belangeloos mensen in staat te stellen hun sport te beoefenen.
De enigste manier om je waardering voor hun inspanning te tonen, is door te starten of te komen kijken.
Alleen zo krijg je een opwaartse spiraal in het geheel en zal dit ook een gunstig effect hebben op de kosten voor iedereen.

Natuurlijk heb je als organisator liever 20 * 7.50 inplaats van 10 * 10 euro, de kosten blijven voor de organisatie hetzelfde.
Maar is het realistisch om er maar op voorhand van uit te gaan dat er 20 starts zullen komen per klasse??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:29

Nou, de pleasure ruiters zijn ook niet altijd blij als je langs de bak loopt tijdens een wedstrijd Knipoog

Maar nu je het over het go go go hebt etc. Ik heb wel de indruk dat dat jaren geleden tijdens westernwedstrijden meer voorkwam dan nu. Een enkeling zegt nog eens wat maar veel is het ook niet meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:36

PeterV schreef:
Of hebben in het Noorden zij dan ook lekker de muziek aan staan, roepen deze daar wel co co co co, als de galop ingezet wordt.

Gek he, ik vraag me dan altijd af of ik dan reining of barrelrace zit te kijken... Clown Ik ben gewoon geen 'echte'... Haha! O+(of je hebt het over barrel, dat hoop ik dan maar)

Citaat:
Dat jij de dressuur niks vind, is ondertussen ook wel bekend..

Nou das niet aardig van je,

Ben ik ook niet, weet je toch }>
Maar ik heb je meerdere keren iets zien schrijven over dressuur vs western, ook qua rijden. Wat ik niet altijd terecht vind, vandaar.

Op zich is het engelse systeem ook niet helemaal verkeerd. Ik heb wel eens een trail class mis zien gaan om dat er een kindje met een ballon langs de kant stond te zwaaien. Of een pleasure omdat iemand van de tribune af kwam stampen. Dan ben je als ruiter niet blij. Je wilt tenslotte het beste laten zien. Okee, je paard moet eraan gewend zijn, dat kan je ook zeggen. Maar als iemand geconcentreerd bezig is, zijn luide geluiden of zwaaiende dingen niet altijd handig. Je wilt tenslotte ook iets moois laten zien, is voor het publiek ook zo aantrekkelijk toch?

Hm, misschien moet ik cornelie's voorbeeld maar volgen Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:44

Citaat:
Dat de kosten zo hoog zijn komt blijkbaar doordat de judges duur zijn?
Bij de knhs kost een jury 25 euro per dagdeel, 50 euro voor een dag + reiskosten. Maar dat is bij lange na geen 330 euro

Misschien heeft dat weer met de planning te maken...een KNHS jury is door de strakke planning gewoon op tijd thuis....de westernjudges zitten vaak tot in de late uurtjes op hun plastic tuinstoeltjes Tong uitsteken

Peter, ik kan me helaas niet aansluiten bij jou idee over tijdsplanningen.
Als je op een show start dan doe je dat om je paard (en jezelf) optimaal te presenteren. Je wilt daar een 100% proef neerzetten, alles waar je thuis voor getraind hebt, waar je veel geld in hebt gestoken voor lessen, kleding, etc., moet in die paar minuten allemaal op zijn plaats vallen.
Om dit te kunnen doen is een bepaalde spanningsboog die moet pieken op het moment dat je de ring instapt.
Uit ervaring weet je wat deze spanningsboog is voor jou en vooral je paard. Tong uitsteken

Dan blijkt dat je je paard te vroeg hebt opgezadeld omdat het uitloopt...hoelang?....geen idee....30 minuten wordt een uur....een uur wordt anderhalf uur....en voor je het weet zit je al een dikke twee uur in het zadel te wachten.....

Persoonlijk baal ik dan echt stevig en mijn paard ook. Slecht voor mijn zenuwen en slecht voor de energie van mijn paard.... Huilen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:45

Nee hoor, ik ben gewoon een snob Haha!
Ik wil die bak voor mijzelf hebben, zodat men alleen mij ziet rijden. En ik wil dat er zeker een aantal minuten alleen naar mij wordt gekeken. En er wordt wel 26 x iets over mij geschreven Haha!
( een quarter van een kennis start nu ook in de dressuur en dat gaat ook heel leuk, een oranje lintje is al binnen ) Haha!

Maar snobisme is westernruiters ook niet vreemd Knipoog Toen laatst in lelystad de trail buiten werd verreden hoorde ik toch diverse moppers. Want.... een westernruiter moet binnen kunnen starten en ook los kunnen rijden Haha!

Maar toch zit er ergens iets fout, maar waar? Ik dacht toch hier op bokt te lezen dat 'men' meer groei wilde etc en nu er dan wat wedstrijden zijn loopt het fout. Of dit is gewoon een samenhang van heel veel (kleine) factoren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:48

cornelie schreef:
Maar nu je het over het go go go hebt etc. Ik heb wel de indruk dat dat jaren geleden tijdens westernwedstrijden meer voorkwam dan nu. Een enkeling zegt nog eens wat maar veel is het ook niet meer.

Misschien worden we te kritisch of zijn we teveel verwend? Ik moet zelf ook toegeven dat er weinig (reining) proeven meer zijn in Nederland waar ik echt van uit mijn dak ga, sinds ik de nodige NRHA wedstrijden in het buitenland heb gezien en de top uit America heb zien rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:58

PeterV schreef:
Of hebben in het Noorden zij dan ook lekker de muziek aan staan, roepen deze daar wel co co co co, als de galop ingezet wordt. Ik kan het mijn eigen verbeelden hoor, maar op een western show nog nooit Sssssst te horen gekregen.

Ow, bedoel je dat met sfeer Haha!
Een proef wordt vaak voorgelezen, ik kan je vertellen dat op de gemiddelde dressuurwedstrijd meer lawaai is dan op een westernshow met al die blerende voorlezers *LOL*

En over lekkere muziek zal ik mijn mond maar houden Vork

Halloway schreef:
Natuurlijk heb je als organisator liever 20 * 7.50 inplaats van 10 * 10 euro, de kosten blijven voor de organisatie hetzelfde.
Maar is het realistisch om er maar op voorhand van uit te gaan dat er 20 starts zullen komen per klasse??

Ja, dat denk ik wel. Mits er wel over de data nagedacht wordt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:08

Romkabouter schreef:
En over lekkere muziek zal ik mijn mond maar houden Vork

Okay, smaken verschillen, toch?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:13

Pling Het is de muziek.
Als je elk uur dezelfde cd voorbij hoort komen met country muziek van de jaren 60 wordt je niet vrolijk Hamer
Gooi er een moderne cd in met een lekker beat eronder en de mensen komen weer. Doe de muziek goed hard zodat het buiten ook te horen is en de mensen komen kijken naar wat de herrie maakt.
Nodig miss nederland uit als lintendame, mister nederland als schrijver en/of doorman, chearleader groepje bij de prijsuitreiking et voila, een drukke wedstrijd Cool
Of nou ja, zoiets....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:17

cornelie schreef:
:)* Het is de muziek.

Of nou ja, zoiets....

mmmmmmmmmmmm
ik geef het op Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:23

vera schreef:
Peter, ik kan me helaas niet aansluiten bij jou idee over tijdsplanningen.

Nou ik doe toch voorstellen genoeg, of wil jij het ook op de minuut weten wanneer je dan moet starten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:29

Maar op de minuut willen weten wanneer je moet starten, is toch niks mis mee? Wat is het probleem nou?

En als ik andere topics doorlees zijn er nog veel meer die willen weten hoe laat ze moeten starten (dat, en gezond eten op een wedstrijd Tong uitsteken )

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:32

Cer schreef:
Ben ik ook niet, weet je toch }>
Maar ik heb je meerdere keren iets zien schrijven over dressuur vs western, ook qua rijden. Wat ik niet altijd terecht vind, vandaar.

Hummm, ben je wel, maar je doet net alsof.

Daar bokken we toch een beetje voor? Ik bok niet dat je het mijn moet eens zijn, maar zoals het één gezegd wordt over het ander, kan ik wel eens niet terecht vinden.

Volgens mijn heb ik aangegeven dat dressuur een mooie sport is. Ik heb volgens mij zelf een keer aan gegeven, nadat ik kuren op muziek gezien had, dat het toch wel even wat anders is kwa tijd duur van zo’n proef, wat wij er voor nodig hebben.
Maar goed, hun hebben weer geen wacht tijd. Haha! Haha! Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:36

PeterV schreef:
[
Nou ik doe toch voorstellen genoeg, of wil jij het ook op de minuut weten wanneer je dan moet starten?
[/quote]

Op de minuut zou leuk zijn maar misschien al teveel gevraagd... Haha!
Maar een marge van 15 minuten vind ik persoonlijk maximaal.

Zodra na- en bijschrijvingen niet meer getollereerd zouden worden is dit probleem opgelost....
En inderdaad, als ik zo lees over ergenissen op wedstrijden dan staat deze ergenis toch wel bijna (zoniet helemaal) bovenaan Huilen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:50

vera schreef:
En inderdaad, als ik zo lees over ergenissen op wedstrijden dan staat deze ergenis toch wel bijna (zoniet helemaal) bovenaan Huilen

Nee niet helemaal boven aan, want daar staat lauw bier. Dat is het ergste wat er is. Haha!

Maar goed, hoe is dit dan het beste aan te pakken?
Ik denk toch, dat er heel wat shows blij zijn, dat er op de dag nog wat bijschrijvingen komen, zodat het kosten baten verhaal, er wat kleuriger uitziet, voor hen.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:56

Na sneldoorlezen van dit topic komen zo de volgende dingen in mij op:
Chantalleke heeft gelijk met haar kosten voor de show, in mijn stuk in de WHW heb ik ook aangegeven dat je ongeveer 100 starts moet hebben om er als organisatie uit te springen.
Bij te weinig starts moet men het verschil als organisatie zelf bijpassen, tenzij er een sponsor garant wil staan.
Een judge kost € 60,- per dagdeel, een ringmeester € 30,- per dagdeel excl reiskosten. Een dagdeel is 4 uur.
Dat zal voor sommigen van jullie shocking veel zijn maar bedenk wel dat bijna al de judges profesioneel bezig zijn in de sport en dus normaal deze tijd les kunnen geven en dus meer kunnen verdienen.
Verder ben je er als judge als eerste en ga je als laatste weg. Dat betekend om 05.00 uur je bed uit en vaak pas om 22.00uur of nog later thuis.

Dat er een aantal shows weinig deelnemers hebben is maar mijn mening een kwestie van vraag en aanbod. Het wedstrijdaanbod is te groot in verhouding met het aantal westernruiters wat er is.

Er zal dus aktie ondernomen moeten worden om de sport massaal te laten groeien wil de sport niet aan z'n huidige "succes" te onder gaan.
Dat kan weer alleen wanneer men zich verenigd en het is dus maar goed dat de federatie een feit is, al doen nog niet alle verenigingen mee.
Komend jaar mag men vanuit de federatie plannen verwachten welke een omslag in de sport kunnen bewerkstelligen. Het vervelende van zo'n omslag is dan de natuurlijke weerstand tegen veranderingen.
Want men vind altijd dat er iets moet veranderen als er maar niets veranderd.

Het idee om het aantal WRAN wedstrijden te beperken is alleen realiseerbaar wanneer de wedstrijdruiter hieraan meewerkt.

????? Wat bedoelt tie daar nou weer mee??
Even een doemsenario:

Organisatie Piet vraagt WRANerkenning aan en krijgt die niet ivm teveel wedstrijden in een bepaalde regio.
Organisatie Piet neemt Koos Koets als jury en organiseert de wedstrijd zonder WRAN erkenning. Vervolgens gaan de ruiters daar massaal starten want Piet doet niet moeilijk over startnummers, je mag op twee handen rijden op een bit, Piet controleerd niet of een beginner per ongeluk toch niet amateur is.
Wat hebben we bereikt? Een wedstrijd waar de regels niet juist worden toegepast, ruiters ontevreden zijn en bij de WRAN gaan klagen omdat Piet heeft gezegd dat de WRAN regels gehanteerd worden en nog steeds een wedstrijd op een moment en in een regio waarvan de WRAN heeft gezegd: nu even niet!

De oplossing voor het probleem op de korte termijn is betere afstemming, minder shows, beter verdeelt, twee grote meerdaagse shows per jaar, Een grote gecombineerde WRAN/Rassenshow in juni, waabij veel showpunten te verdienen zijn en het NK in het laatste weekend in september. Aan de afstemming van de shows gaan we zeker werken en de twee grote shows komen er volgend jaar ook.

En de federatie zal met plannen moeten komen om het aantal wedstrijdruiters explosief te laten groeien. En daar kunnen en mogen ze niet mee wachten. (Maar dat is mijn persoonlijke petloze opinie.)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:14

Zo had ik dat inderdaad nog niet bekeken van die wedstrijdbeperking. ( dat er dan dus kans is op wilde wedstrijden )
Toch mag hier in flevoland e.o. best nog wat meer komen. Je moet vanuit hier nog steeds minimaal een uur rijden wil je een keer een wedstrijd tegenkomen, terwijl dat in andere delen van nl zo te lezen dichterbij is.