[WN] probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeerd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:33

Je telefoonnr staat ook niet meer in je onderschrift Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:55

Ik volg het ook niet meer, maar een ding heb ik wel begrepen. Als je nu al moedeloos wordt van dat beetje tegengas wat je van mij krijgt, kun je het beste er maar helemaal mee stoppen. En voor zover ik me kan herinneren heb ik je nog geen enkele keer op een wedstrijd op een paard zien zitten, hoezo heb jij dan meer recht van spreken dan iemand die dat ook niet heeft gedaan? Tong uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:55

Moeten we eigenlijk wel willen dat de westernsport net zo groot wordt als de dressuur en het springen? (niet dat ik denk dat dat zou kunnen)
Het zou al mooi zijn als iedere paardensportliefhebber de westernsport in ieder geval begreep, denk ik.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:23

.....waar gaat dit nu helemaal over??? Verward

Pe,ik ben onder de indruk van de lengte van je teksten,typ je met 10 vingers? Clown Haha!

Ik heb het idee dat mensen een probleem maken,bij iets , waar geen probleem is....................
( Oh ja,ik heb recht van spreken,ik rij (western) en sinds dit seizoen ook gestart......... Rolleyes zucht.........)

Zo ik ga weer ,heb wat veel beters te doen,..(de was !! Misselijk ) Clown

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:44

Okay, ik ben weer wat afgekoeld, en kom inmiddels weer een beetje terug op aarde.

Gisteren ben ik erop aangesproken, nadat bepaalde ontwikkelingen ook bekend werden, dat ik nogal erg hipper was, en vervolgens mijn heil gezocht heb, om in een topic, het één en ander van mijn heb willen afschrijven.

Misschien wel, maar als ik alles zo terug lees, in dit topic, wil ik het één en ander nog wel even proberen beter te verwoorden.

Bedroeft vind ik het best wel, dat ik gesuggereerd zou hebben wanneer je nou wel of geen recht van spreken heb, ik kan het nergens lezen.
Ook kan ik nergens lezen van mijn hand, dat ik maar vind dat alle stallen maar op de hoek dicht moeten.
En dat ik passie binnen deze sport niet heb begrepen, nou het zal wel.

Wat heb ik nou proberen duidelijk te maken. Om te beginnen zal ik eerst maar toe geven dat naarmate deze topic vorderde, de epistel van mijn hand, iets onduidelijker werden. Maar, naar drie keer lezen vanmorgen, vind ik ook, dat ik eigelijk niks mis zeg.

Verder moet ik ook even vermelden, dat ik met mijn gewone pet schrijf. Dat ik mijn als mede bestuurder van een organisatie zorgen maakt, is wel duidelijk.

Toen wij in de paarden belanden, heb ik niet kunnen verzinnen, in wat voor een wereld wij terechtkwamen. Alle normen en waarden die ik met name toen hoog in het vaandel had, heb ik inmiddels afscheid van genomen.
En je kan mijn geloven of niet, maar ben toen ook bepaalde dingen beter gaan begrijpen.

Ik wil het over de chronische klagers hebben.
In dit topic wordt duidelijk, waar dat aan gelegen zou kunnen hebben, maar daar mag niks van gezegd worden, want dan begrijp je het niet, en snap je het niet dat de drijfveer hier achter alles heeft te maken met passie.

Passie heb je in alle vormen en maten, en wat ik probeer aan te geven, en dan praat ik een beetje voor mijn zelf, dat er nog maar weinig mensen warm te krijgen zijn, om wat te sponsoren. Ik zal duidelijk proberen te verwoorden wat mij is over komen, nadat bij mijn de vraag is neer gelegd, om wat te kunnen betekenen op dit gebied. Individueel sponsor ik ook, maar omdat het hier om wat groter bedrag ging, dacht ik wel wat meer mensen er voor warm te kunnen krijgen, waarvan ik dacht dat deze ook passie voor de sport hadden.

Deze passie hebben zij ook wel, maar niet meer voor de gevraagde groep, met als motivatie daarbij, dat je het voor die groep toch nooit goed doet.. Liever spenderen zij hun geld, aan en andere groep, omdat dat meer voldoening geeft, waardoor deze het daaraan gunnen.

Ik vind dit heel triest om te moeten waarnemen, omdat ik weet dat juist deze groep het zo nodig heeft. Maar ik krijg te horen van de normaal zo gulle gevers, ga heen met die klagers.

Afgeven op organisaties ligt hier aan ten grond slag, schrijf ik in mijn onduidelijk epistel.

Ik zal, nogmaals motiveren waar mijn frustratie zit. Door duidelijk te schrijven, wie begrijpt hier nou wie niet meer. Gebruik het woord passie niet verkeerd, want mensen die wij nodig hebben, schreef ik al, die haken af. Het wordt als zielig ervaren, omdat er allemaal niet relevante zaken worden bij gehaald.

Het wordt al gezegd, een organisatie valt en staat met zijn leden. Inderdaad zeg ik dan.
Maar ik begrijp wel dat dit niet één zijde op werkt. Een organisatie met mooie plannen, die hebben sponsors nodig, en als die afhaken, is er een groot probleem. Ik schrijf hier nog steeds met mijn eigen pet op, en ik heb mijn sponsor pet, nog steeds niet aan de kapstok gehangen.
Maar zoals ik al schreef, zal ik door gaan waar mee ik bezig ben, voor die mensen, die het wel begrijpen en het weten te waarderen.

Wij hebben denkers en doeners nodig, een wijs gezegde van prominent bestuurder.

Alleen moeten denkers ook doen, en doeners proberen na te denken.
Er zijn genoeg mensen die oprecht willen meedenken, maar de roepers doen maar en blijken de overhand te nemen.
Dit is misschien wel het grootste probleem, waar intern binnen deze sport, een oplossing voor moet komen.

Groeten Peter

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:01

PeterV schreef:
Ik wil het over de chronische klagers hebben.
In dit topic wordt duidelijk, waar dat aan gelegen zou kunnen hebben, maar daar mag niks van gezegd worden, want dan begrijp je het niet, en snap je het niet dat de drijfveer hier achter alles heeft te maken met passie.

Deze begrijp ik toch weer niet hoor.. Volgens mij zie jij het pessimistischer dan het is. Waar zijn die chronische klagers dan? Hier in dit topic iig niet. Een ieder zegt gewoon wat hij of zij waarneemt. Is dat gelijk klagen dan?

Enne, een kritische noot als klagen zien lijkt mij ook niet juist. Openstaan voor kritiek is juist een weg naar vooruitgang, of niet? Van denken dat je het allemaal wel weet of goed doet, is nog nooit iemand beter geworden....

Evelyntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:05

sflj schreef:
Moeten we eigenlijk wel willen dat de westernsport net zo groot wordt als de dressuur en het springen? (niet dat ik denk dat dat zou kunnen)
Het zou al mooi zijn als iedere paardensportliefhebber de westernsport in ieder geval
begreep
, denk ik.

Inderdaad.

Waar doen we het eigenlijk voor om westernrijden 'bekender' te maken? Om al die andere mensen die het toch niet interesseren?
Ik vind het ook wel wat hebben soms, het is tenminste minder 'standaard' dan zoveel andere sporten. (denk aan voetbal,volleybal , niet dat ik daar wat op tegen heb hoor Haha! )

Als je aan een ander vraagt wat voor sport hij/zij doet,en die antwoord met voetbal ofzo, dan ben je gauw uitgepraat denk ik. Met westernrijden is dat heel anders. Dan is het meteen van: O, en wat houdt dat precies in dan? Enz. Enz.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:16

Cer schreef:
Deze begrijp ik toch weer niet hoor.. Volgens mij zie jij het pessimistischer dan het is. Waar zijn die chronische klagers dan? Hier in dit topic iig niet. Een ieder zegt gewoon wat hij of zij waarneemt. Is dat gelijk klagen dan?

Ach Cer, zolang iedereen gewoon zegt wat hij of zij waarneemt, BV hierop bokt, is dat ook niet zo erg. Maar vergeet niet dat de gemiddelde potentiële sponsor hier in Nederland, vaak net zo begonnen zijn, als ieder ander.
De drijfveer van deze is ook een vorm van passie, die uit andere gevoelens is opgebouwd. Daar is vaak al het knuppelen begonnen, als deze aangeven vooruit te willen, waar andere stil staan, door andere gegeven feiten.
Als je kop iets boven het maaiveld uit komt schreef ik, ben je al gauw een buitenbeentje binnen deze sport, en is zoals ik ook al eerder schreef, omarming ver te zoeken, terwijl die gemiddelde vaak, heel vaak, wel gevoelens koesteren naar de genoemde grotere groep.
Maar deze goedwillendheid, wordt in een vroeg stadium, vaak al uit deze best gulle mensen, geramd.
En dan komt nu het trieste van deze waarneming, dat deze veroorzakers er van, maar een heel klein onderdeel zijn, van deze andere genoemde groep. (de roepers)
Ik zie het niet pessimistischer, ik zet mijn gevoelens van toen om, en constateer nu. Dus als ik in overleg ga, met deze genoemde potentiële sponsor groep, en het lid op de neus krijg, met de bovengenoemde feiten, raak ik verbitterd, bedroeft, maar ik begrijp hen wel.

Nu de sport in beeld komt, waar wij het over hadden, wordt er vervolgens naar die groep gekeken, en wordt er al over allerlei idealen gesproken, als sponsors van een bank, tv uitzendingen en noem maar op. Dan denk ik, schiet mijn maar af, omdat voor die, nu in het oog springende groep, de komen jaren, het allemaal wel geregeld wordt.
De genoemde potentiële sponsors van toen, hebben zich bij deze in het oogspringende groep al aangesloten, en voelen zich daar thuis.

Maar hoe gaan wij het nou doen waar de basis begint, waar ook in dit topic op een wijsneusherige manier naar verwezen wordt. Tja, waar blijft de aanwas, waarom zien wij steeds dezelfde gezichten op wedstrijden, enz, enz.

Cer schreef:
Enne, een kritische noot als klagen zien lijkt mij ook niet juist. Openstaan voor kritiek is juist een weg naar vooruitgang, of niet? Van denken dat je het allemaal wel weet of goed doet, is nog nooit iemand beter geworden....

Hier is mijn kritische noot Cer, mijn klaaggezang, waarvan ik denk dat ik deze juist zie.
Ik sta open voor kritiek en stel mijn regelmatig zelfs kwetsbaar daar voorop.
Ik zeg niet dat ik denk het allemaal te weten, maar probeer gevoelens over te brengen, hoe de ene groep naar de andere kijkt. Populair gezegd, waar de ene groep de andere zo nodig heeft, kan de andere groep, zonder de andere.

Mijn pijn zit dus in het feit, dat de net zo als alle andere begonnen poteniele sponsors, hun rug toekeren, naar de groep, waar deze begonnen zijn. Niet omdat deze geen kritiek kunnen of willen ontvangen, maar deze zijn het klagen zat, en steken hen energie liever in vooruitgang, dan altijd maar te moeten horen, hoe moeilijk bepaalde het wel niet hebben gehad, en nu nog moeilijker hebben door de Euro, organisaties die alles maar verzinnen, enz, enz.

Maar ik zie in, dat dit een slechte ontwikkeling is, en lobby mijn zelf de benen uit het lijf, om die potentiële sponsors, te behouden waar deze ook ooit zijn begonnen, en hun geld ook moeten blijven steken, daar waar de basis begint. Dit is dus het interne probleem, waar ik mijn zorgen over maak, en heeft alles te maken met gunnen. Ik vind het een prettige constatering Cer, dat je deze discussie niet schuwt, en hoop dat je deze ook niet teveel in het persoonlijke trekken zal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:04

@ PeterV. Om te beginnen moet ik toch even kwijt dat het op de man spelen in een discussie bijzonder onprofessioneel is, en ik ben toch echt niet degene geweest die daarmee begonnen is. Je ziet niet wat je verkeerd hebt gezegd? Lees het stukje nog eens door, dan kun je misschien begrijpen waar ik over viel. (of ook niet)

Het bekend maken en steunen van de westernsport kan op andere manieren dat het trekken van de portemonnee. In de paardensport, en dus ook en vooral in de westernsport hangt zoveel aan elkaar van vrijwilligerswerk, mensen die hun tijd investeren en kennis ter beschikking stellen voor een eventuele wedstrijd, of demonstratie tijdens een hippisch evenement. Deze mensen zijn onbetaalbaar, zonder kom je er gewoonweg niet.

Niet iedereen is in staat om die beurs te trekken, maar kan daarom wel een hele goede bijdrage leveren aan het breder maken van de basis. En dat begint al bij het creeeren van goodwill.

Voorbeeld: Manege X is een gemengde Manege, springruiters, dressuurruiters en westernruiters gaan gezamelijk door een deur, men praat met elkaar, toont interesse voor elkaars discipline, er zijn her en der wat wrijvingen, maar voor de rest is het er goed toeven. Er komen steeds meer westernruiters bij, manege dreigt compleet western te worden.

Manege X wordt verkocht aan een aantal ruiters die niets met de western van doen hebben. Men sommeert de westernruiters nog net niet om direct op te hoepelen, maar door een duidelijke distanciering van de eigenaren tot de westernsport, worden de westernruiters met de nek aangekeken. Dat gaat van het ene op het andere moment, binnen een uur was het bekeken. En waarom? Omdat de nieuwe eigenaren een verkeerd beeld hadden van de westernsport.

Wat ik daarmee zeggen wil is dat je niet veel geld nodig hebt voor het creeeren van de basis, dat je veel meer bereikt door voorlichting. Hadden de nieuwe eigenaren van Manege X gewoon op de oude voet doorgegaan, had het er nu heel anders uitgezien. Ik hoor zovaak dat je als westernruiter niet welkom bent op een stal "omdat je de bakbodem in de vernieling helpt". Maar hoeveel basisruiters trainen echt zo hard dat je een bodem de vernieling inhelpt?

Hoe pak je die voorlichting aan?
Bij de voorlichting kan een goede campagne helpen. Een campagne via Radio of TV. En ja, dat is dan wel verbonden met de nodige kosten, die niet meteen door iedereen zijn op de hoesten.

Andere manier is dat je gaat voorlichten door het uitzenden van bepaalde sportevenementen. Voorbeeld: in Duitsland was er een sportpresentator die de golfsport een warm hart toedroeg. Van lieverlee doken er steeds meer stukjes van golfwedstrijden tijdens gewone sportuitzendingen op. Daardoor werd de golfsport bekender, mensen kregen interesse. Zoiets zou je in Nederland ook kunnen doen. En dan niet van een wedstrijd om de hoek, maar grote evenementen, zoals het NK, de EK Reining enz....

Dus wat is er mis met het voorstel om grotere wedstrijden (waar kennelijk wel sponsoring voor te vingen is) uit te zenden? Veeg dat voorbeeld maar van tafel, zie het als utopie en het voorbijhollen van de basis, als je de goede mensen treft of opzoekt, en zo kunt bespelen dat er via de media wat meer wordt uitgezonden, zijn we al een heel eind verder.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:59

Cassidy schreef:

Alinea 1
Heeft niets met de discussie te maken maar mijn ervaring met jouw antwoorden in het heden en verleden is toch dat er uiteindelijk op de een of andere manier op de man wordt gespeelt Cool

Alinea 2
het een kan niet zonder het ander,maar het hebben van geldschieters is toch nr
1

.Zonder financiele ondersteuning heb je weinig aan vrijwilligers.Terwijl als er genoeg financiele ondersteuning is er ook vrijwilligers zijn.
De simpele rede is dat door geld een hoger nivo behaald kan worden in de zin van aanschouwelijkheid voor een breed publiek,wat weer zijn weerslag heeft op de motivatie van de brood nodige vrijwilligers.

Alinea 3
helemaal waar Haha! .persoonlijk kies ik dan wel ervoor om vrijwilliger te zijn bij een opzet die voorzien wordt van genoeg financiele hulp.Ook weer om rede van nivo verhoging. Cool

Alinea 4+5
Hoe gaat het in de praktijk (maken we zelf nu mee)
Je staat als western ruiter op een hoofdzakelijk dressuur en spring georienteerde stal.In het begin is er veel onbegrip.
Gaande weg kom je in gesprek en begint er wederzijds begrip te komen voor het hoe en waarom.
Uiteindelijk is er een situatie onstaan van begrip en wederzijds respect.(althans als men oog in oog staat Cool )
Nu is de situatie ontstaan dat een western georienteerd gezin *onze*
manege koopt.Duidelijk wordt gemaakt dat er in principe niet veel gaat veranderen.Toch krijgen we te horen dat een groot aantal ruiters weg gaat.Prima is hun keuze,maar Blaze zou Blaze niet zijn als hij niet zou vragen waarom ze weg gaan Cool
Dan blijkt ineens dat de vooroordelen nog steeds bestaan en men *western* niets vind en dat men verwacht dat de sfeer er niet op vooruit gaat.
Het is dan zo zwart wit,degene die gaan ,zeggen dan ook dat western niets voor hun is(alsof ze ineens western moeten gaan rijden) terwijl de blijvers juist positief zijn over de toekomst.(Er zijn een aantal dressuur ruiters in de loop van de tijd dat wij er staan zelfs overgestapt op western Sigaar )
Dus uiteindelijk blijkt dat als puntje bij paaltje komt de kloof tussen western en engels rijden voor sommige mensen niet te dichten is.

Alinea 6
Niet waar dus Cool

Aline 7
Dus toch geld Cool
VB1.
Iemand heeft een super idee voor een campagne,er zijn talloze vrijwilligers,maar geen geld.Ergo *niets komt van de grond*en als iets van de grond komt is het vaak schadelijker voor ons image.

VB2.
iemand wil geld steken in een campagne maar heeft nog geen vrijwilligers,er wordt ruchtbaarheid aan gegeven en neem van mij aan dat de vrijwilligers staan te trappelen om mee te doen.

Alinea 8
Alle programma's over paarden die op tv komen krijgen over lang of kort te maken met het penny syndroom,waarom!!! omdat die doelgroep heel groot is en dus geld opleverd. Cool

Alinea 9
helemaal mee eens,denk ook dat men hard bezig is om een poot aan de grond te krijgen.maarja alles draait dan weer om de grote van de doelgroep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:08

Ruiters/eigenaren die een manege verlaten omdat er nieuwe eigenaren zijn zul je altijd blijven houden. Dat is hun persoonlijke keus, en de redenen kunnen varieren tot het niet hebben van de juiste begeleiding tot idd het eerlijke antwoord dat men western niets vindt. Maar het vertrek van individuen staat haaks op het collectief uitzetten van een bepaalde doelgroep door de eigenaren zelf. Een wereld van verschil in mijn ogen. En ja, wat jij nu meemaakt heb ik ook meegemaakt. Alleen was het geen western georienteerd gezin die de manege kocht.

De mensen bij jullie op stal die niet de moeite nemen om af te wachten wat er nu gaat gebeuren, mensen die zich compleet afsluiten voor nieuwe dingen: het zit in je om om je heen te kijken, of het zit niet in je. Er is een gezegde: you can lead a horse to water, but you cannot make him drink.

En wat betreft het Pennygehalte van de paardenprogramma's op TV..ik heb het niet over Paardenprogramma's gehad. Ik had het over de verslaggeving binnen de normale sportuitzendigen, niet meer maar ook niet minder.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-05-05 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:25

Maar de rede om een een 'bepaalde doelgroep" eruit te zetten heeft wel als grondslag de probleemstelling van dit topic.
Maar tevens is ook dat weer een bewijs dat er niet zozeer een verkeerd beeld van onze sport is alswel een bewust gekozen beeld dat niet bij gesteld wil worden.

Nouja wat het verschil is tussen verslaggeving (zoals in bepaalde lifestyle programma's werd gedaan) en behandeling in een paarden programma geeft eigenlijk de probleem stelling al aan Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 00:30

Blaze schreef:
Maar tevens is ook dat weer een bewijs dat er niet zozeer een verkeerd beeld van onze sport is alswel een bewust gekozen beeld dat niet bij gesteld wil worden.

En in hoeverre kun jij dan beslissen of het over het eerste of het laatste gaat? In hoeverre is een verkeerd beeld een bewust gekozen beeld (en omgekeerd)

Dat beeld wat iemand bij zich draagt (verkeerd of bewust gekozen), kun je in mijn ogen niet veranderen door met flappen te gaan wapperen. Dan ben je er nog helemaal niet aan toe om aan wedstrijden te gaan denken en sponsoren te zoeken. Dat probleem moet psychologisch aangepakt worden. Hoe vaker mensen dingen zien en dingen horen, hoe normaler ze het vinden...kijk maar naar de mode, kijk maar naar de "normen en waarden" die veranderen, kijk in de recente geschiedenis en zie de macht van het bewegende beeld in film of op TV......

Natuurlijk, het vaker zien en horen kan ook door het aanbieden van wedstrijden. Het verschil is dat iemand bewust kan kiezen om vooral niet naar een dergelijke wedstrijd te gaan kijken. Via de TV en het sportjournaal bereik je ze makkelijker. Ook daar kan de knop om, maar ik denk zomaar dat uit gemakszucht er heel veel mensen blijven kijken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:02

Cassidy, wie speelt hier nou wat op de man af. Jij begint mijn aan uitspraken te herinneren, maar motiveert daar niet het juiste beeld bij. En verwijt mijn nu onprofessioneel te zijn.
In mijn beleving was ik inhoudelijk bezig in dit topic, en gaf aan dat staldeuren die gesloten worden, anders te zien. Vervolgen ga je de woorden verdraaien, van hoe ik het één en ander bedoel, terwijl ik nog aan geef, dat wij misschien wel hetzelfde bedoelen.

Niet iedereen is in staat zijn beurs te trekken geef je aan, maar kunnen wel een goede bijdragen leveren, om de basis breder te maken, en dat het al begint bij het creëren van goodwill.
Wat ik probeer duidelijk te maken, lees je waarschijnlijk helemaal over heen, en kan je vervolgens mededelen, dat het dus nog droeviger is, dan ik dacht.

Goodwill creëren, is waarop ik doelde, maar gaf het aan uit het oogpunt van de gever die niet meer wil geven. Gunnen.
Misschien omdat ik mijn zelf meerdere petten heb aan gemeten, dat ik het wel begrijp, en vraag je bij deze, om is door de bril van een ander te kijken, zodat je misschien gaat snappen wat ik nou precies bedoel.

Ineens gaat het over voorbeelden van manege X. en lees tussen de regels door over vertrekken van individuen dat haaks staat op het collectief uit zetten van.
Okay het is al een beetje bekend geloof ik, dat wij een stal gaan beginnen, dus kan het ook niet anders dat ik mijn aangesproken voel.
Deze onderneming komt niet zomaar uit de lucht vallen, daar is over nagedacht, en ligt een duidelijk visie en doel aan ten grondslag. Misschien hebben wij dit wel zo gedaan, om naar de eventuele gasten, duidelijk te laten weten, waar onze deuren voor open staan.
Vervolgens vinden wij dat de bestaande gasten, ruim de tijd moeten hebben, of deze zich kunnen vinden, in het door ons opgestelde beleidsplan, waar wij duidelijk in aangeven wat ons doel is, om van deze stal te maken. Duidelijk geef ik aan, op welke doel groep wij gaan mikken, dit weer waarschijnlijk omdat wij ervaren hebben, dat verschillende activiteiten gewoon weg niet echt samen blijken te gaan.
Van collectief uit zetten is geen spraken ons inziens dan, nee, maar wij vinden dat de bestaande gasten recht op duidelijk hebben, omdat deze daar nu staan met een ander doel, waar een andere visie aan ten grondslag ligt.

Zakelijk gezien, doe ik dit slecht, omdat ik maar moet afwachten of ik überhaupt de stallen wel vol krijgen omdat wij op een kleine doelgroep mikken in de paarden sport.
Maar vertrouw erop, gezien deze tak van sport nog steeds groeiende is, dat de behoefte naar specialisme groter en groter zal worden. De juiste begeleiding zal daarvoor ingehuurd gaan worden, ook weer gespiegeld aan de vraag waar behoeften aan is.

Later zal natuurlijk mijn dochter daar ook een invulling aan gaan geven, om alles wat deze geleerd heeft, over te dragen, daar waar de vraag vandaan komt.

Ik schrijf dit stukje, omdat ik niet weet hoe andere het lezen, het haaks staan op collectief uitzetten van, gezien deze discussie wel erg dichtbij ons aan gekochte stal zich afspeelt.

Kijk Cassidy, het zal de lezers nu best wel duidelijk zijn dat wij elkaar kennen. Daar waar wij eens dezelfde stal deelde, sta jij nu nog, waar wij door omstandigheden, en alle andere ontwikkelingen, die soms ook nog geen eens iets met de sport te maken hebben, op onze manier zijn verder gegaan. Het gekke is, dat ik niet uit het oog verlies, daar waar de basis van mijn dochter begonnen is. Ik vertel het eigelijk aan iedereen die het maar wil horen, dat deze ligt op de stal, waar jij nu nog staat. Dat ik toen vond dat mij dochter aan andere elementen toe was, daarvan weet ik nu, dat zij deze nooit zo zou uitgevoerd hebben, zoals zij dat nu doet, omdat zij daar haar vorming in wat zij nu kan, begonnen is. Dit heeft te maken met bewust wording van het feit dat ik het nu weet. Dus ik schrijf nu, waar ik het anders vertel, dat Evelien, er de oorzaak van is, daar waar mijn dochter nu staat. De afgelopen show, vond ik het ook zo leuk om te horen, dat het opviel, dat er wel een heel erge gelijkenis waar te nemen is, in de stijl van het rijden, waar duidelijk waardering over uit gesproken werd.
De moraal waar ik nu heen wil, met mijn verhaal, waar het niet mijn bedoeling van is om het op de man te spelen, maar gezien jij ook een gerenommeerd bokker bent, waarom jij dit soort van zaken niet belicht. Ik vind dit reclame voor de sport, waaruit blijkt hoe volwassen deze aan het worden is. Geen nieuwe gezichten?, kom nou Cassidy, laat de onbekende gezichten weten, waardoor het komt dat er weer een nieuw gezicht waar te nemen is. Het door geven van kennis is begonnen, waardoor de sport breder kan worden, en dat ook wordt.

Natuurlijk hebben andere trainers er ook aan mee gewerkt hoe het in dit geval voor mijn dochter verlopen is. De trainer na Evelien, heeft haar de guts bijgebracht, en de trainer daarna heeft haar van wat meer flair voorzien, en de trainer waar zij nu staat, daarvan hebben wij de overtuiging dat die alle geleerde puntjes met haar op de i zal gaan zetten, zodat zij straks net als de eerst genoemde trainer, kundig de dan nog onbekende gezichten, ook kleur kan geven.

Juich dit soort van ontwikkelingen toe, in deze nog veel volwassen moeten wordende sport, als wij het dan toch gaan hebben over psychologisch aan pakken van. Het klink misschien gek Cassidy, maar dit is wat ik eerder van jou verwacht zou hebben, en ook vind passen.

Ik zit niet uit mijn nek te banketstaaf, nee wij banketstaaf gewoon een beetje langs er elkaar heen, en gaan voorbij aan de feiten waar probleemstelling eerst intern opgelost dienen te worden, willen de vooroordelen pas echt tot het verleden gaan behoren.
Ik probeer ook, het geen waar ik door mijn gebrekkige kennis en verstand van zaken hebbende, dingen in te zien en te onderkennen. Teveel zaken die gebeuren binnen deze sport wordt als negatief ervaren, door maar verwijzingen te maken naar allerlei niet relevante zaken die genoemd worden.Terwijl deze in mijn beleving juist een hele positieve uitwerking kunnen hebben, in de groei van deze waar wij eerst zelf mee moeten kunnen omgaan.

Ik ben er bang voor dat je het weer niet met mijn eens bent, maar hoop daar toch wel een klein beetje op. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:41

Peter, het verhaal over Manege X is niet op jou gedoelt, want voordat ik op de stal kwam te staan waar wij elkaar hebben leren kennen heb ik ook een verleden gehad binnen de westernsport. De groep westernruiters die collectief werd gesommeerd op te rotten, daar hoorde ik bij, ik praat uit eigen ervaring. Over de stal die jij wilt beginnen heb ik het helemaal niet gehad, je aangesproken voelen is in dit geval niet nodig. Ik had hetzelfde voorbeeld aangehaald als jij die stal niet had gekocht. Jij hebt bepaalde dingen in je hoofd hoe je dingen wilt gaan aanpakken, maar ik lees dat er een focus gaat zijn op de western over een paar jaar, en niet dat je van een op de andere dag meer dan 30 paarden op straat zet, zoals dat bij ons toen is gebeurt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:25

Hè gelukkig, maar nu weet ik nog steeds niet, nu ik de tijd genomen heb om mijn onduidelijke epistels beter te motiveren, of ik het nou nog geheel verkeerd zie.
Ik begrijp dat dit zwaardere kost is, omdat ik van mijn zelf denk dat ik de vinger op de juiste pijn plek leg, waardoor er uiteindelijk de niet relevante zaken oogwaarschijnlijk de voedingsbodem zijn geworden, en daar ook nog zijn in gaan geloven.

Of heb ik nu echt de blaren op mijn vingers voorniks zitten te tikken, waar ik duidelijk in aan geeft, dat deze vingers ook wel is wat verkeerd getikt hebben door de jaren heen.

Wat ik nou altijd het grappige van bokt vind, dat een topic als deze soms heftig kunnen zijn, in het er niet mee eens zijn. Het uitspreken in dit geval schrijven, gaat de meeste onder ons altijd van een leien dakje.
En het vreemde is altijd, dat als een topic in mijn beleving nou werkelijk ergens over gaat, dat de meningen hierover, als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Dit kan natuurlijk twee dingen inhouden.

1, het door mijn aangekaarte is juist, beginnen waar het moet, om uiteindelijk serieus genomen te worden, binnen deze tak van sport. Huilen

2, ik sta niet met beide benen op de grond, en romantiseer veel te veel, omdat het niet zo zou kunnen werken. Slapen

Wie? Tong uitsteken

Groeten Peter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:30

Blond ... doi?

Ik geef het op...sorry... Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:48

Er is een bekend Amerikaans spreekwoord: if it quacks like a duck, walks like a duck, looks like a duck: it must be a duck.

Ik denk dat dit ook geldt voor de westernsport. Als wij rot reageren op mensen die western rijden niks vinden, dan bevestigd dit het beeld. Als wij met de neus in de lucht rondlopen en onszelf zo geweldig vinden (veel beter als pakweg die dressuurruiters) dan bevestigt dit het beeld. Als wij een soort Calimero-houding aannemen, dan bevestigt dit het beeld.

En natuurlijk komen zaken die Cassidy aanhaalt voor. Ik heb ook uitgelachen toen ik een westernzadel op Lanna legde. Ik baal af en toe ook van het wel heel geringe aanbod aan trainers in mijn specifieke omgeving. Ik slik ook wel eens drie keer als ik kijk wat een wedstrijd mij kost en ik irriteer me aan de vooroordelen.

Maar als je je laat leiden door deze zaken, dan gaat verbetering van die zaken heel erg lang duren. Omdat het een selfforfilling prophecy wordt (we houden het zelf in stand). Omdat er dan nog minder wedstrijden zijn, met nog minder deelnemers. Omdat daardoor de prijs omhoog moet omdat sponsoren afhaken.... ectetera.

Kortom: promotie van de westernsport, het veranderen van het beeld van de westernsport voor buitenstaanders is een zaak van lange adem en inderdaad goodwill kweken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:49

Goede morgen Cer,
Kom op, zo blond ben je ook weer niet. Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:54

Anya schreef:
Er is een bekend Amerikaans spreekwoord: if it quacks like a duck, walks like a duck, looks like a duck: it must be a duck.

Dit vind ik nou weer gemeen, waarom moet mijn schoonmoeder er nou bijgehaald worden. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:57

Ik neem aan dat je schoonmoeder niet meeleest op bokt Peter Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:06

Anya schreef:
Ik neem aan dat je schoonmoeder niet meeleest op bokt Peter Lachen

Zij leest nooit wat, het zijn die oren van haar, die horen alles.
Zij heeft wel grote ogen, en mond, maar die oren, jeetje, wat jij hard op denk daar in Twente, hoort zij wel weer via de provincie Drenten. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:09

Ik zal maar niet meer denken dan Clown

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:47

Hallo,

Wij geven regelmatig demonstraties westernrijden en laten daar juist de rustige kant zien en vertellen hoe het western rijden is ontstaan. Mensen die soms eerst wat teleurgesteld zijn dat wij niet jihaa-roepend door de bak scheuren vinden het toch een mooie demonstratie (we krijgen altijd leuke reacties), en van de coolheid van de paarden zijn mensen vaak erg onder de indruk.

En zo willen wij wat aan de beeldvorming bijdragen.

Grappig: laatst gaven we een demonstratie op een evenement waar later op de dag ook de future guys een show verzorgden. Een kennis van ons hoorde in het publiek over ons: "dat is helemaal geen western rijden". En dezelfde man over de future guys: "DAT is pas echt western rijden!".
--> Het valt ook niet mee natuurlijk om duidelijk te maken dat er western rijden, rodeo en dan ook nog trickriding is.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:35

Kornelius schreef:
Hallo,

Wij geven regelmatig demonstraties westernrijden en laten daar juist de rustige kant zien en vertellen hoe het western rijden is ontstaan. Mensen die soms eerst wat teleurgesteld zijn dat wij niet jihaa-roepend door de bak scheuren vinden het toch een mooie demonstratie (we krijgen altijd leuke reacties), en van de coolheid van de paarden zijn mensen vaak erg onder de indruk.

Tja, maar zo heb ik zelf een keer meegemaakt, dat de eigenaar van de stal waar het western rijden niet vanzelfsprekend is, vond dat onze paarden er maar triest bijstonden. Toe ik aan gaf dat deze er niet triest, maar cool bijstonden, zei hij, O noemen jullie dat cool.

Kornelius schreef:
En zo willen wij wat aan de beeldvorming bijdragen.

Hieruit blijk, dat je soms kan bijdragen wat je wil, maar wat de één triest vind, en de ander cool, zal altijd een verschil van mening blijven.

Kornelius schreef:
Grappig: laatst gaven we een demonstratie op een evenement waar later op de dag ook de future guys een show verzorgden. Een kennis van ons hoorde in het publiek over ons: "dat is helemaal geen western rijden". En dezelfde man over de future guys: "DAT is pas echt western rijden!".
è Het valt ook niet mee natuurlijk om duidelijk te maken dat er western rijden, rodeo en dan ook nog trickriding is.

Precies, het is om er soms gek van te worden.