[WN] HYPP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 23:46

TJ schreef:
Ik moet toch ook effe wat kwijt over HYPP.
Ik vind het erg jammer dat er toch nog een hoop gedoe is met papieren en paarden die niet getest zijn.
Op deze manier blijft men het hele HYPP/Impressive gebeuren iedere keer weer enorm opblazen.
Er is helaas nog te veel onwetendheid, en mensen worden veel te slecht voorgelicht.
Ik heb 2 weken terug mijn, van Impressive afstammende merrie verkocht (met pijn in mijn hart) De nieuwe eigenaresse had nog nooit van haar leven van HYPP gehoord. Ik heb haar het testformulier bij de papieren gegeven. De merrie is uit 1992 en er staat niets op haar papieren maar ik heb er een los formulier bij gekregen (wat trouwens echt bij het paard hoort,reg.nr etc erop)
Ik vind dat een eigenaar bij verkoop verplicht is de koper in te lichten.
De merrie was natuurlijk HYPP N/N en heb er een heel leuk veulen bij gefokt waar wel op het papier HYPP N/N vermeld staat.
Ondanks dat de moeder negatief is en er bij de vader geen Impressive in de bloedlijn zit heb ik hem toch laten testen.

Ik kan diegene die niet weten waar ze aan toe zijn alleen aanradenhun paard zo snel mogelijk laten testen.

Ik kan daar alleen maar aan toevoegen dat degene die wel een H/N paard of H/H paard hebben, de verantwoordelijk nemen om geen veulen met dit paard te fokken, zodat de ziekte zo snel mogelijk uit het ras / de rassen verdwijnt. Als de AQHA die verantwoordelijkheid niet wil nemen, zullen de leden het moeten doen.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:44

TJ schreef:
Ik moet toch ook effe wat kwijt over HYPP.
Ik vind het erg jammer dat er toch nog een hoop gedoe is met papieren en paarden die niet getest zijn.
Op deze manier blijft men het hele HYPP/Impressive gebeuren iedere keer weer enorm opblazen.
Er is helaas nog te veel onwetendheid, en mensen worden veel te slecht voorgelicht.
...
Ik vind dat een eigenaar bij verkoop verplicht is de koper in te lichten.
...
Ik kan diegene die niet weten waar ze aan toe zijn alleen aanradenhun paard zo snel mogelijk laten testen.

Helemaal mee eens!

Door onwetendheid onstaat er iedere keer weer zoveel paniek.
En we willen toch allemaal serieuzer genomen worden? Dan moet je je 'plichten' als fokker en/of verkoper/handelaar ook serieus nemen en zorgen dat je op de hoogte bent van dit soort zaken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:23

Het verbaast mij ook hoe onwetend veel mensen zijn, je zou denken dat in het Quarterhorsewereldje iedereen al lang al van HYPP en de samenhang met Impressive heeft gehoord. Ik heb trouwens gehoord dat deze ziekte bij mensen ook voor zou komen. Maar daar weet ik niet het fijne van.
Ik vind het wel onzin om bij voorbaat paarden met Impressive in de bloedlijn te laten staan. Aangezien er geen risico's zijn met een N/N paard.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:33

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:30

Paarden met ziekteverschijnselen veroozaakt door HYPP krijgen o.a. als medicatie diuretica m.n. Lasix voorgeschreven. Om de zouten goed uit te spoelen en om de diuretica goed te laten werken is veel water drinken noodzakelijk. Dit geldt dus ook voor mensen die diurectica gebruiken. Dat wil niet zeggen dat deze mensen HYPP verschijnselen hebben voordat het verkeerd begrepen wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:40

Himyar schreef:
Het verbaast mij ook hoe onwetend veel mensen zijn, je zou denken dat in het Quarterhorsewereldje iedereen al lang al van HYPP en de samenhang met Impressive heeft gehoord.

Het quarterwereldje weet veel van HYPP, maar er komen steeds meer onwetende quarterlovers bij. En die moeten van 0 af aan beginnen met kennis opbouwen.

En ook al zijn er fokkers die heel voorzichtig zijn met het fokken van Impressive-bloedlijnen, ze zijn nog steeds in de minderheid. De AQHA zou alles allang in een stroomversnelling hebben doen komen, ware het niet dat er blijkbaar grotere krachten binnen die organisatie het voor het zeggen hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 21:24

Sugarmiss schreef:
En ook al zijn er fokkers die heel voorzichtig zijn met het fokken van Impressive-bloedlijnen, ze zijn nog steeds in de minderheid. De AQHA zou alles allang in een stroomversnelling hebben doen komen, ware het niet dat er blijkbaar grotere krachten binnen die organisatie het voor het zeggen hebben.

Zeker weten. Waarom denk je dat ineens de "witregel" is veranderd? Beslist niet omdat er een zielige fokker met cropout paints en breedingstock paints te zitten kwam omdat het wit op de benen te hoog opliep. Hier hebben mensen zich sterk gemaakt die er belang bij hadden (en omdat daar veel geld mee gemoeit is). Een Breeding Stock Paint (no offense Paintje Knipoog )brengt nu eenmaal niet zoveel op...

Op dit moment zijn er een paar mensen bezig om Cremello's en de Perlino's (paarden met het dubbele cremegen) in de Quarter Horse registry opgenomen te krijgen. Ze zijn er nu zo'n drie jaar mee bezig. Tot nog toe zonder succes, omdat ze ook van alle kanten worden tegengewerkt...Ik hoop dat ze de dag nog mogen beleven dat het wel toegestaan wordt....

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 22:37

Goed nieuws! Ik heb Brio laten testen bij het laboratorium en de uitslag was N/N. Dus ze heeft geen HYPP. Ik wilde dat toch nog even laten weten. *LOL* Gaaf he!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 22:46

Hee, van harte gefeliciteerd! Dat zijn zeker goede berichten. Had je het nu in Amerika laten doen of in Nederland? Wordt de vermelding in het papier van je paard nu verwijdert of niet?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 01:09

Francisca schreef:
Goed nieuws! Ik heb Brio laten testen bij het laboratorium en de uitslag was N/N. Dus ze heeft geen HYPP. Ik wilde dat toch nog even laten weten. *LOL* Gaaf he!

Gefeliciteerd! Eindelijk met een gerust hart naar bed *LOL*

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 09:10

Cassidy schreef:
Hee, van harte gefeliciteerd! Dat zijn zeker goede berichten. Had je het nu in Amerika laten doen of in Nederland? Wordt de vermelding in het papier van je paard nu verwijdert of niet?

Ik heb haar in Nederland laten testen bij het Van Haeringen Laboratorium, omdat ik het gewoon snel wilde weten. Ik wil het nog wel van haar papieren laten afhalen, voor als ik eens met haar wil fokken (nu kan het). Ik weet wel, dat is dan dus dubbel want dan moet je het in Amerika weer laten testen, maar ik weet nu in ieder geval alvast dat het met haar gezondheid goed is en dat was voor mij het belangrijkste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 14:43

Gefeliciteerd. Nu kun je idd rustig slapen.. *LOL*

En je bent meteen van die storende kreten op de papieren van evt. kindertjes af.

Colinda

ter info

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:13

Hallo allemaal,

In ieder geval sluit ik me aan bij het verhaal van TJ...
belangrijk om te weten, maar niet om op te blazen !!!
Wij kochten onze eerste quarterhorse merrie (fokmerrie) ook met Impressive erin... amper gehoord van een "quarter" , ga je eens kijken, informeren, kijken naar karakter, bouw, afstamming, dan komt er al ineens een hoop op je af...
geen "gewoon" dressuur en/of springbloed, maar alles is mogelijk, pleasure, halter, reining, cutting, teampenning, barrel-racers,
je ziet door de bomen het bos niet meer Haha!
Als je dan iemand het woordje "Hypp" hoort zeggen denk je... ja .. hoho... ik begin net Scheve mond moet nog het woordje "reining" opzoeken...

Het valt dus, als leek, niet mee.....
Ik denk dat het prettig is, als je iemand weet met ervaring in die wereld, die je kan raadplegen....
ook v.w.b. het "papierwerk" (het overschrijven op jouw naam was voor ons al een dwalerij.... Haha! )

Toen ik ernaar ging vragen (bij de vorige eigenaar), werd me verteld dat onze merrie het écht niet zou hebben.... ( Verward Boos! )
Daar kun je wat mee...
Maar affijn.... jaren later ( Frusty helaas, maar waar)... wist ik wat "hypp" was/is...
Ik heb deze merrie laten testen en haar veulen ook !
Beiden gelukkig N/N Party!!

Uiteraard zou ik met een merrie met N/H ook niet fokken (want áls je al besluit te fokken, wil je toch ook iets goéds fokken.... ), maar N/N is net zoals iedere andere merrie !!!!!!!!!!!!

Wij hebben dus de "hairkit" besteld, manen uitgetrokken (arm veulen Knipoog )
opgestuurd met het papier erbij...
Is inderdaad "simple to do", je moet er ff wat voor over hebben... (in spanning afwachten Bloos )

Het heeft, denk ik, zo'n 2 á 3 wkn. geduurd, voor ik alles weer retour had, met een N/N uitslag !!!

wat ik me nog afvroeg; gaat het via Wageningen sneller????

Groetjes Jolanda

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:16

Het gaat via Wageningen wel iets sneller (2 weken), maar de uitslag wordt niet (meer) door de AQHA geaccepteerd.

Colinda

uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:20

Hoi SM,

jeetje.... daar was ik dus al bang voor... ze worden er bij de AQHA niet makkelijker op... Verdrietig
Jammer... zou wat tijd kunnen schelen... maar ja.. aan de andere kant proberen ze het op deze manier mischien wel "zo veilig" te houden (zonder dat ermee gerommeld zou kunnen worden) Verward

Groetjes Jolanda

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:33

"Rommelen' kan altijd, als je weet hoe Lips are sealed

Ik denk dat ze het eerder gedaan hebben om er nu zelf beter van te worden.