TJ schreef:Ik moet toch ook effe wat kwijt over HYPP.
Ik vind het erg jammer dat er toch nog een hoop gedoe is met papieren en paarden die niet getest zijn.
Op deze manier blijft men het hele HYPP/Impressive gebeuren iedere keer weer enorm opblazen.
Er is helaas nog te veel onwetendheid, en mensen worden veel te slecht voorgelicht.
Ik heb 2 weken terug mijn, van Impressive afstammende merrie verkocht (met pijn in mijn hart) De nieuwe eigenaresse had nog nooit van haar leven van HYPP gehoord. Ik heb haar het testformulier bij de papieren gegeven. De merrie is uit 1992 en er staat niets op haar papieren maar ik heb er een los formulier bij gekregen (wat trouwens echt bij het paard hoort,reg.nr etc erop)
Ik vind dat een eigenaar bij verkoop verplicht is de koper in te lichten.
De merrie was natuurlijk HYPP N/N en heb er een heel leuk veulen bij gefokt waar wel op het papier HYPP N/N vermeld staat.
Ondanks dat de moeder negatief is en er bij de vader geen Impressive in de bloedlijn zit heb ik hem toch laten testen.
Ik kan diegene die niet weten waar ze aan toe zijn alleen aanradenhun paard zo snel mogelijk laten testen.
Ik kan daar alleen maar aan toevoegen dat degene die wel een H/N paard of H/H paard hebben, de verantwoordelijk nemen om geen veulen met dit paard te fokken, zodat de ziekte zo snel mogelijk uit het ras / de rassen verdwijnt. Als de AQHA die verantwoordelijkheid niet wil nemen, zullen de leden het moeten doen.