[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:25

Niemand heeft het over overdonderen.

Blijft het feit dat ALLE jonge dieren sneller leren dan volwassen dieren. That's nature.
Het is vrij normaal om al vrij vroeg een halster om te doen? Waarom dan geen dekje/singel/zadeltje? Of iets op de rug in ieder geval.
Omdat het te zwaar is? Juist
Rijden is natuurlijk een heel ander verhaal.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:48

Nee Rom, maar een singel aantrekken is nu eenmaal niet echt langzaam opbouwend te doen, ineens zit ie toch echt vast wat je ook doet. Uit ervaring (werkend bij een trainer op stal die (race)jaarlingen zadel mak maakte in de VS) weet ik dat ze veel en veel heftiger reageren dan een 3 of zelfs 2 jarige. Zelf heb ik nog nooit een 3 jarige gehad die zo heftig op de singel reagereede als de meeste van die jaarlingen.

Ook wat het leren van dingen aan veulens betreft, met sommige dingen kun je gewoonweg beter even wachten, dan hebben ze al veel meer indrukken gehad en kiezen ze ervoor rustig te reageren ipv heftig. Wanneer ze nog niet veel indrukken opgedaan hebben kiezen ze vaker voor de vlucht route, met alle negatieve indrukken vandien.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:10

[quote="jeddah"]Nee Rom, maar een singel aantrekken is nu eenmaal niet echt langzaam opbouwend te doen, ineens zit ie toch echt vast wat je ook doet.[/edit]
Daarom doe je ook een een kleedje ofzo, dan kan het singeltje vrij los en blijft het toch goed zitten.

Ik weet hoe die kerel de singels aansnoerde, maar als ie ze meteen strak trekt reageert bijna elk paard heftig. En jij doet dat waarschijnlijk niet bij je 3 jarigen.

Singel aantrekken is zeker wel opbouwend te doen, net als je eigen riem zit er verschil tussen vast en vast.
Sorry voor weer een menselijke vergelijking

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:42

mondieu,

Je kunt paarden niet vergelijken met mensen en andersom. Hier wordt je mening gevraagd op welke leeftijd beginnen met zadelmak maken. We gaan ervan uit dat dit opgebouwd moet worden, het is een jong onervaren paard. En als we een vergelijking kunnen maken met mensen dan zou ik zeggen, als je jong bent en je moet naar de eersteklas van de lagere school, krijg je dan meteen als eerste les, geef me de vierkantswortel eens van 144 of wordt je geleerd wat een en een is en waarom.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:37

[quote="johnnie"]mondieu,

Je kunt paarden niet vergelijken met mensen en andersom. Hier wordt je mening gevraagd op welke leeftijd beginnen met zadelmak maken. We gaan ervan uit dat dit opgebouwd moet worden, het is een jong onervaren paard. En als we een vergelijking kunnen maken met mensen dan zou ik zeggen, als je jong bent en je moet naar de eersteklas van de lagere school, krijg je dan meteen als eerste les, geef me de vierkantswortel eens van 144 of wordt je geleerd wat een en een is en waarom.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:14

Kennis van mij is al op 1,5 jarige leeftijd zijn paintmerrie fanatiek gaan inrijden!
We zijn nu 6 maand verder en ze stopt en spint al!
Hij beweerd er echt verstand van de hebben, ik heb zo mijn twijfels!

Vind het aan de ene kant wel knap dat hij haar alles zo snel heeft kunnen leren...maareh...verder ronduit ZIELIG!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:16

Daar is niets knaps aan hoor. Jonge paarden leren heel snel en zijn vriendelijk van karakter en willen de mens graag een plezier doen. Daarin schuilt dus meteen het gevaar.

Het is veel knapper om te kunnen wachten en ook de kennis hebben om een paard te kunnen beleren als ie al 3 (of ouder) is.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:29

Romkabouter schreef:
Niemand heeft het over overdonderen.

Blijft het feit dat ALLE jonge dieren sneller leren dan volwassen dieren. That's nature.Het is vrij normaal om al vrij vroeg een halster om te doen? Waarom dan geen dekje/singel/zadeltje? Of iets op de rug in ieder geval.
Omdat het te zwaar is? Juist
Rijden is natuurlijk een heel ander verhaal.

Maar is het niet ook zo dat jongere dieren een kortere "attention-span" hebben dan volwassen dieren...?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:55

Ja, daarom moet je ze ook maar even iets nieuws laten zien

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:46

Sugarmiss schreef:
Daar is niets knaps aan hoor. Jonge paarden leren heel snel en zijn vriendelijk van karakter en willen de mens graag een plezier doen. Daarin schuilt dus meteen het gevaar.

Het is veel knapper om te kunnen wachten en ook de kennis hebben om een paard te kunnen beleren als ie al 3 (of ouder) is.

ben ik helemaal met me eens hoor!
Vind het echt niet normaal...hij beweerd ook dat ze het bij Ricky Young ook zo doen....is dat zo? kan het me haast niet voorstellen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:39

Ja.
Ik wel.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:51

Ik wil weer even het volgende zeveren. De leeftijd om een paard zadelmak te maken speelt niet zo,n grote rol. Het is de wijze waarop het gebeurt.

Het is inderdaad zo dat wij mensen geacht worden ons verstand te gebruiken en als we al weer een vergelijking moeten maken met mensen, bekijk het als een voorspel op sexgebied, je stop toch simpelweg niet eerst je leuter I.H.G en als dit gebeurt is ga je strelen.

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:06

johnnie schreef:
Ik wil weer even het volgende zeveren. De leeftijd om een paard zadelmak te maken speelt niet zo,n grote rol. Het is de wijze waarop het gebeurt.

Het is inderdaad zo dat wij mensen geacht worden ons verstand te gebruiken en als we al weer een vergelijking moeten maken met mensen, bekijk het als een voorspel op sexgebied, je stop toch simpelweg niet eerst je leuter I.H.G en als dit gebeurt is ga je strelen.

Naar mijn weten lezen er ook kinderen mee!!! Ben echt geen preutse muts, kom zelfs uit Amsterdam ben dus echt wel wat gewend, maar deze vergelijking slaat toch echt helemaal nergens op. Misschien zou je je de volgende keer iets genuanceerder uit kunnen drukken. Er zijn denk ik genoeg andere fora dit deze uitspraken wel waarderen, leef je daar even uit!!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:29

Nisan schreef:
johnnie schreef:

Naar mijn weten lezen er ook kinderen mee!!! Ben echt geen preutse muts, kom zelfs uit Amsterdam ben dus echt wel wat gewend, maar deze vergelijking slaat toch echt helemaal nergens op. Misschien zou je je de volgende keer iets genuanceerder uit kunnen drukken. Er zijn denk ik genoeg andere fora dit deze uitspraken wel waarderen, leef je daar even uit!!

Deze opmerking kan iets bruut overkomen bij een enkele, echter het is een vergelijking die waarschijnlijk door het overgrote deel wel gewaardeerd wordt anders had ik meer opmerkingen ontvangen. We leven in 2005 en niet in de middeleeuwen.

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:54

Nee we leven niet meer in de middeleeuwen nee, zover was ik ook al. Het kan me niet veel schelen hoe andere er over denken, maar ik stoor me er een beetje aan, mede omdat er ook kinderen mee lezen. Maar goed ik wil er niet over in discussie gaan, ik wilde het alleen even mededelen. Daar is niks mis mee lijkt mij.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:33

Zeker is hier niks mis mee. Een gezonde discussie voeren is het lezen van iemands mening hierover en een reactie verkrijgen. Ook al zou deze reactie fel zijn zoals in jouw geval, ik lees denk erover na en verdedig mijn mening.
Respectloos ben ik absoluut niet en begrijp heel goed dat er ook kleinere mensen naar kijken. Ik kan voor mezelf ook niet zeggen dat mijn reactie iedereen in een shock heeft verzet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:48

De opmerking van johnnie is niet wereldschokkend imo. Het is echter niet de bedoeling een discussie over gebruikte taal te houden in dit topic.
Volgende keer graag even op de TeM knop drukken of de persoon in kwestie PB-en.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:37

dus...waar waren we...
Ohja...de leeftijd van zadelmak maken..
Ik wil nog wel graag wat commentaar op mijn bovenstaande posts!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:23

In dit antwoord schuilt wel iets ja.

Jammer dat er altijd veel poes pas bij komt kijken. Maar ja dat kan soms leuk zijn.
Ik hoop dat het nu weer zinnig wordt

prinschris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:02

dat verschilt he

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:23

wat verschilt dan ?

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:26

Ben nieuw hier en wilde toch even een reactie plaatsen op wat er hier allemaal word verteld met het zadel mak maken van de jonge paarden..

Zelf heb ik een App.. die op 2.5 jaar zadel mak is gemaakt, de reden daarom is dat ze sterk genoeg was en nog niet veel deed met dr daar zijn we nu pas (nu 5) mee bezig.. En nog steeds zonder problemen. En krijgt ook nu nog vaak zat een paar weken vakantie.

Maar wat ik naar verhalen ook vaak hoor over dat ze ze nog wel eens jonger zadelmak maken is dat er rontgen foto's worden gemaakt van hoe ze eruit zien en of ze wel echt sterk genoeg en goed genoeg gebouwd zijn om al onder het zadel te gebruiken zijn. En ook per paard verschilt t (naar mijn mening) dat een paard er klaar voor is of niet.. Een paard is niet ieder paard en zijn dus ook op verschillende leeftijden klaar om beleerd te worden.

Sorry wilde dit even kwijt..

Groeten claire

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:37

2.5 jaar vind ik geen verkeerder leeftijd hoor om voorzichtig te beginnen (hebben we het wel over app's, paints en quarters natuurlijk).
Vind jou manier eigenlijk heel goed! Pas bij 5 jaar serieus beginnen...heel goed!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:43

ik ben sinds kort overgestpat naar het western rijden en ben bezig met 1 zadelmak maken (uiteraard onder begeleiding) dat paard is ruim 4 en pakt alles heerlijk op. zijn halfzusje is een jaar jonger en ik merk best dat die de aandacht er moeilijker bij kan houden...

rustig aan beginnen kan opzich wel als paarden 2.5 zijn, maar zorg wel dat je niet alle paarden over 1 kam scheert. het ene paard zal er eerder klaar voor zijn dan een ander

towers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:59

[edit Romkabouter]Bokt is geen plek om roddels te verspreiden[/edit]