[WN] Ideeen om de westernsport te promoten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halloway

Re: Ideeen om de westernsport te promoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:16

Wij (moi en jessiejanes) hebben een middelgrote stal, bij de gemeente staan wij geregistreerd als fok/trainingstal, met ons zijn er nog meerdere andere stallen die zo geregistreerd staan.
Dit houd in dat ons bedrijf een agrarisch bedrijf is en ons perceel bij ruimtelijke ordening de bestemming agrarisch heeft, dit houd in dat wij dus geen manegelessen mogen geven en geen horeca mogen hebben.
Nu is dit een grijze zone waar je wat speelruimte in hebt, maar als je het te bont maakt zullen officiele maneges je dit niet in dank afnemen.

@Anja: Nu jij als officiele vertegenwoordiger optreed voor de WRAN, kun je met een heel andere pet (van Peter gepikt) op contact opnemen met de media, ik denk aan Bit, Hoefslag etc.
Misschien moet je Marieke eens vragen of zij geen nuttige bekenden heeft in mediawereld, waar is Marieke eigenlijk gebleven???

Nog niet zolang geleden was er hier een vrouwtje op bokt die in Portugal woonde en verhalen schreef voor de Penny, zou die hier niet op in kunnen spelen????

Groet Ron

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:31

@Halloway. In de Bit staan tegenwoordig met enige regelmaat stukjes over western opgenomen. Het houdt nog niet over, maar het begin is er.

De hoefslag, de Paard & Sport, de blaadjes van de rassen zijn nog onontgonnen gebied. Maar zoiets moet je vooraf heel goed doordenken. Dus communicatie naar de geschreven pers moet onderdeel zijn van het Wranbeleid of misschien zelfs van het beleid van de Federatie. Het gaat er mij nu om wat wij westernruiters zouden kunnen doen, of waar wij denken dat er dingen te op te pakken zijn.

Die Penny is een grappig idee. Daar heeft vast nog niemand aan gedacht. Heb je wel de jeugd Haha! (nou ja de meisjes dan).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:07

Anya schreef:
Omdat het beeld kennelijk verkeerd is, maar dat dat beeld niet verandert omdat wij ruiters de schouders ophalen..... Het was maar 10 minuten praten Haha!

Dit begrijp ik niet helemaal?
Het beeld 'kennelijk' verkeerd is? Hoe komen al die mensen dan aan die beelden? Iemand maakt ze dat toch wijs? En soms zijn dat niet de minsten.... En wat als de mensen die dat soort dingen als 'waarheid' brengen, een kwartier met nieuwe mensen om de tafel gaan zitten? Wat moeten die mensen dan?

Western is moeilijk te promoten, omdat je tegen vooroordelen aanloopt die westernruiters zelf uitdragen...(niet alle, maar dat weten leken niet, die kunnen het kaf niet van het koren scheiden).

Wat eerder geopperd werd, een soort keurmerk, kan een idee zijn. Maar wie gaat dan keuren? Dan kom je een beetje bij het 'toezichthouden op wedstrijdlosrijterrein' terecht. Wie controleert wie?

En dat er veel stallen zijn, is waar. Maar er zijn daarvan weer heel wat stallen waar een beginnend ruiter beter niet kan aankloppen... Cool en wat dan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:12

@Cer. Ze had twee mensen zeer onbenullig zien rijden ooit. Met een westernoptoming. Van de beschrijving die zij (en haar dochter) gaven moest ik ook wel slikken. Dus heb ik gevraagd of ze ook wel engelse ruiters kende die zo onbenullig reden. Tuurlijk kende ze die. Die kent iedereen wel. Van de tig ruiters rijdt er altijd wel eentje zo dat je ze liever van hun paard trekt. Als je daarna uitlegt waar Western voor zou moeten staan, dan helpt dat een beetje. Niet om het hele vooroordeel weg te werken, maar deze keer in ieder geval genoeg dat ze een keer wil kijken. En dan heb je al de helft gewonnen imo Lachen

En tuurlijk: het is er maar eentje. En niemand heeft altijd tijd voor dit soort gesprekken. Maar ieder beginnetje is er één Lachen

En het werkt beter dan (hoe logisch ook na de zoveelste stomme cowboy-opmerking) geprikkeld te reageren. Dan pas je namelijk precies in het vooroordeel dat toch al bestaat (en weet ik veel waar vandaan komt) Cool

Je kunt het bijvoorbeeld zien bij de pensionstalling van Sonja (en ik denk nog wel een aantal meer westernruiters). Daar is tegenwoordig een open blik waar het western betreft. Maar dat komt omdat bijvoorbeeld weer Sonja de moeite neemt om dingen uit te leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:26

Anya schreef:
Dus heb ik gevraagd of ze ook wel engelse ruiters kende die zo onbenullig reden. Tuurlijk kende ze die. Die kent iedereen wel. Van de tig ruiters rijdt er altijd wel eentje zo dat je ze liever van hun paard trekt. Als je daarna uitlegt waar Western voor zou moeten staan, dan helpt dat een beetje.

Ja maar op de 1 of andere manier werkt dat toch anders. Van de engelse sport weten ze dat het anders kan. Van western niet. En ik sta dan wel weer steeds verbaast hoeveel mensen zich wijs laten maken. Clown
Als een cowboy vertelt tegen een leek (die wel paard kan rijden) dat je paarden leert stoppen door ze met een bloedgang tegen een hek aan te jagen, dan gelooft die leek dat, hoe raar t ook klinkt. Sterker nog, mensen betalen grof geld om hun paard te laten trainen op zo'n manier... mensen zijn gekke dingen eigenljk Haha!

Citaat:
En het werkt beter dan (hoe logisch ook na de zoveelste stomme cowboy-opmerking) geprikkeld te reageren. Dan pas je namelijk precies in het vooroordeel dat toch al bestaat (en weet ik veel waar vandaan komt) Cool

Dat ben ik helemaal met je eens. (zie andere topic). Kribbig reageren bevestigt het vooroordeel....

Citaat:
Daar is tegenwoordig een open blik waar het western betreft. Maar dat komt omdat bijvoorbeeld weer Sonja de moeite neemt om dingen uit te leggen.

Dat is alleen maar heel goed.
Maar ik denk ook dat de ruiters waar je het over hebt, zelf ervan overtuigd zijn dat ze het goed doen. Dus is het extra moeilijk voor de leek. Want hoe gaan zij beslissen wie er gelijk heeft?

Hoe je de sport goed moet promoten, weet ik niet. Demo's is een goed idee, maar wie bepaald wie die demo's mag geven. Vroeger werd dat trouwens veel gedaan (heb zelf regelmatig Dag vh Paard en de Haagse Paardedagen gereden..ooit..lang geleden) maar het is niet meer zo in trek om op allerlei moeilijke bodems iets te laten zien misschien?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:24

Anya schreef:
Die Penny is een grappig idee. Daar heeft vast nog niemand aan gedacht. Heb je wel de jeugd Haha! (nou ja de meisjes dan).

Er heeft vorig jaar een hele serie in de Penny (Galop) gestaan over Riecky.

Mijn ruintje (en heel soms mijn merrie, maar dan wel alleen de hele gevorderde ruiters) loopt bij mijn trainer in de les, daardoor hoef ik geen lesgeld te betalen en doet hij de hoeven van mijn paarden.
Toevallig hebben we afgelopen vrijdag een demonstratie gegeven in Bunschoten voor zo'n 300 mensen. In de afgelopen 10 jaar hebben we al talloze demo's gegeven op allerlei verschillende locaties, van een paardenspektakel tot een kerstwesternmarkt, met koeien, zonder koeien, en ook door heel nederland, van Limburg tot Terschelling. En altijd zijn er mensen die zeer geïnteresseerd zijn en de overstap maken.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die zeuren over je sporen en je bit, maar klagen doen wij nederlanders altijd graag......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:17

Ik moet mijn Penny-literatuur ook gaan bijhouden lees ik hierboven Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:11

Het is dat ik ze in mijn handen heb op mijn werk (bibliotheek) anders had ik het ook niet geweten hoor. Ik heb 2 knullen en die lezen natuurlijk geen penny.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:13

natuurlijk niet Schijnheilig
Niemand leest de Penny Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:35

Ik kijk hem af en toe een keertje in als ik ze aan het plakken ben. Af en toe staat daar zulke klinklare onzin in. Ik heb zelfs een keer gelezen dat je op een veulen kon rijden mits je niet te zwaar was!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En wij ons dan maar afvragen hoe die meisjes aan die rare ideeën komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:38

Djeez... stond dat er echt in?
Gruwelijk!