[WN] dressuur en western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:51

Ik denk dat we je wel een beetje verkeerd begrijpen.
Misschien komt het door de manier hoe je op Bokt binnen komt vallen met meteen veel praatjes?
Ik weet het niet hoor maar dat lijkt mijn zo.
Er komen hier veel paarden mensen en ook die echt wel weten waar ze over praten.
Beroeps mensen en jare lange ervaring!!!!
Jammer dat je hier wel op gereageert hebt en in het andere topic niet.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:02

Romkabouter schreef:
Ik denk dat Anky prima uit de voeten kan met een paard van Rieky Knipoog
En vice versa

Sterker nog, daar was laatst iets over Lachen

Het onderscheid is optoming, gangenwerk en paardhouding als je het mij vraagt.

Daarom kun je het mij beter niet vragen Haha!

die hebben toch een keer van paard geruild of zoiets, samen met een bekende springruiter waarvan ik de naam niet weet Scheve mond . en toen hebben ze tegen elkaar gereden in die drie verschillende takken van de sport. Rieky won het springen en de dressuur en Anky de westernonderdelen.

volgens mij moet je gewoon een "y" aan het einde van je naam hebben om succesvol te zijn Knipoog

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:12

Het gaat er ook niet om dat anky niet op een westernpaard kan zitten. Het gaat toch om het paard. Ik kan ook wel op een paard van anky gaan zitten.

Westernrijden is een rijstijl en niet zomaar het uitvoeren van een paar willekeurige oefeningen. Het paard word bij western geleerd zelfstandig te werken. De ruiter beloont iedere juiste reactie van zijn paard door de nul-werking.

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:25

Ik ben het met je eens dat een engelse ruiter op een westernpaard kan rijden en andersom, maar dat komt omdat paarden wijken voor druk. Maar als je een paard zelfstandig wilt leren werken, zoals bij de western dan lijkt me het niet erg handig als je de dag erna eraan komt met je engele rijstijl.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 07:45

Bedoel je zelfstandig als in cutting of als in signaalhulpen?
Dat laatste is namelijk iets dat ook voor de engelse disciplines geldt.
Het is al een zeer achterhaald idee om elke stap aan te drijven.
Maar een paard is een paard. En daar kan je 6 kanten mee op, naar voor, naar achteren, links, rechts, (omhoog en omlaag ) . Met als uitgangsprincipe: wijken voor druk.
Imo geldt dit voor elke tak van paardensport, alleen het plaatje is anders.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:32

Cornelie: OK dan! Helemaal mee eens!

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:59

Ik denk dat top niveau dressuur en top niveau western niet ver uit elkaar ligt. qua ofeningen de manier waarop is anders maar in beide gevallen wil ik een paard dat los is op de handen en weg gaat voor de druk en respect heeft voor het geen ik zeg. Dus ik denk dat de oefeningen niet het probleem zijn maar de manier waarop Alleen bij de western zijn er dingen normaal die bij de dressuur pas in de m of de z of hoger voor komen.
bijv. het achterwaarts gaan, de keertwending, het changement.
Maar in beide gevallen moet het paard weg voor druk. Ik denk dat westenr en dressuur op recreatie niveau dus voor de lol en misgien af ne toe een wedstrijdje voor de leuk best samen gaat maar in de western heb je ook de westenr pleasure en de reining als ik met mijn super reiner (daar moet ik sowieso pleasure mee kunnen rijden) maar als ik die pleausre wil gaan rijden met de orginele hulpen dan gaat ie ook achter zijn oren krabbelen zo van mens wat bedoel je. Denk dat dat in dit geval niet anders is.

PS en wat betreft Anky. Die heeft zowel Fanci Continental gereden voor een keer een reining demo. En ook heeft zij een cutting paard gereden alleen daar weet ik niet meer van hoe die heette.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:12

Shotime schreef:
volgens mij moet je gewoon een "y" aan het einde van je naam hebben om succesvol te zijn Knipoog

Mijn naam is vanaf nu pauly *LOL*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:14

ladyblues16 schreef:
maar dat komt omdat paarden wijken voor druk

paarden wordt geleerd te wijken voor druk, van nature doen ze juist het tegenovergestelde Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:15

Nu snap ik het.. Mijn y staat op de verkeerde plek Lachen

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:22

Romkabouter schreef:
Ik denk dat Anky prima uit de voeten kan met een paard van Rieky Knipoog

Daarom zat ze een paar jaar terug dus op met een knalrood hoofd van de inspanning, met een smile van oor tot oor van plezier en met de mededeling: eindelijk weer eens rijden zoals ik het vroeger als kind deed. Haha! Ik denk dat als een serieuze dressuurrijder bij een serieuze westernstal een les gaat volgen, dat er niet veel zijn die zeggen dat er geen verschillen zijn. En dan bedoel ik dus niet een les bij een vermomde dressuurinstructuur die 3 lessen western heeft gehad en dan voor westerninstructuur moet doorgaan. Want dat is voor mij geen westernrijden. En geloof het of niet, dat kom je helaas echt tegen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:36

Ik wel en zeg nog steeds dat de basis gelijk is Haha!

Geen verschillen is natuurlijk niet waar, alleen al omdat je andere oefeningen doet Knipoog

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:45

ladyblues16 schreef:
Ik krijg les van Diana die zit in het WRAN bestuur voor de zetel Proffessionals. Maar als je kijkt naar het hoogste niveau western en naar het hoogste niveau in engels rijden, dan zie je toch twee totaal verschillende dingen of ben ik nu gek.

Krijg ik ook les van...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:00

Even een voorbeeld hoe ik op dit moment Holly moet rijden op een hand (ze is dit nu net aan het leren): hou je hand neutraal laag voor de knop en stap/draaf/galopeer op een circel aan. Mocht ze uit de circel lopen stuur ligtjes bij, geef beenhulp en bij reactie, de hand weer terug naar het midden voor de knop en stop met beenhulp. Verder geen druk op de teugel en goed voorwaardshouden. Dit werkt dus perfect, Holly zoekt de juiste hoofdhouding en loopt netjes haar circels. Cool
Nou, ik ben benieuwd welke dressuurruiter op deze manier dressuur rijdt of hun paard traint! Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:21

Over welk stukje heb je het precies?
Maar ja, misschien ben ik dan geen dressuurruiter......... Haha!
Bovenstaande oefening komt trouwens ook in het parelli programma voor, oa. in 'Bullseye'

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:36

Jolande schreef:
Even een voorbeeld hoe ik op dit moment Holly moet rijden op een hand (ze is dit nu net aan het leren): hou je hand neutraal laag voor de knop en stap/draaf/galopeer op een circel aan. Mocht ze uit de circel lopen stuur ligtjes bij, geef beenhulp en bij reactie, de hand weer terug naar het midden voor de knop en stop met beenhulp. Verder geen druk op de teugel en goed voorwaardshouden. Dit werkt dus perfect, Holly zoekt de juiste hoofdhouding en loopt netjes haar circels. Cool
Nou, ik ben benieuwd welke dressuurruiter op deze manier dressuur rijdt of hun paard traint! Knipoog

In de tijd dat ik B'elanna nog alleen dressuurmatig reed heb ik haar al geleerd zelf op een cirkel / volte te blijven tot ik anders vroeg. Gewoon door haar iedere keer als ze van de cirkel afweek direct naar het midden te sturen en los te laten. Western of dressuur ze doet het nog steeds zo.
Verder springt Lanna nog steeds aan op zowel de galopshulp dressuur als ook de galopshulp western. En ik kan kiezen of ik haar al dan niet met stelling door de bocht wil laten lopen.. Ik heb mijn laatste dressuurwedstrijd zonder enige voorbereiding (ik was op vakantie) gereden en afgezien van het feit dat ik bij het stoppen vergat mijn benen aan mijn paard te houden (4 niet de juiste manier, schreef de jury) is het maar 1 iemand opgevallen dat Lanna normaal geen dressuur liep (vanwege de slidingijzers). Stoppen is stoppen voor mijn paard hoor.. gewoon op de zit, benen erbij betekent alleen dat ze achter aan moet sluiten.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:42

Dan wil ik mijn 2 eurocent ook wel toevoegen ... Lachen Mijn vriendin en ik rijden een Appaloosa bij. Het paardje is ooit western aangereden, toen dressuur omgeschoold en de huidige eigenaresse rijdt hem in een soort mengstijl. Ze houdt altijd contact met de teugels, rijdt alle overgangen puur op de western stemhulpen, en volgens mij klopt ze ook met haar kuiten om hem actief te houden.

Mijn vriendin en ik zijn puur western ingesteld, (dus) rijden overgangen in eerste instantie op zit/benen, en houden geen continu contact met het bit. Overgangen op de zit (zelf zonder stemhulp) snapt hij prima, maar zonder teugelcontact heeft hij erg de neiging om te zwalken, en alleen op de benen is het verdraaid moeilijk om een wending of volte te rijden. We hebben hem wel kunnen aanleren om te stoppen op zit/stem zonder teugelcontact, dus dat is al iets!

Oftewel, in dit geval hebben we twee rijstijlen die niet echt compatibel zijn, hoewel op termijn het paard er misschien wel uitkomt lukt het nu niet erg. We zoeken nu een trainer die ons (mens en paard) westernles aan huis komt geven (in de buurt van Gorinchem, dus als iemand een tip heeft, graag een pb-tje Haha! ).

Moraal? Er zijn volgens mij zoveel verschillende stijlen binnen de western en de dressuur dat je niet zomaar twee stijlen op 1 paard kunt loslaten, en verwachten dat een paard alles snapt. Ik denk wel dat je binnen de dressuur en de western twee stijlen er uit kunt halen die wel compatibel zijn, mits je de tijd neemt om je paard goed te trainen (er zijn al voorbeelden genoeg gepasseerd hier).

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:49

ik ben lang aan het twijfelen geweest of ik zou reageren op deze topic maar hij is er niets voor niks dus reageer ik ook maar even !
mijn menig is dat het totaal niet samen kan op hoog nivea met 1en het zelfde paard Scheve mond ik weet dat jullie er anders over denken maar ik zie niet mijn pleasure paardje ook even dresuur doen in z ofzo dat kan gewoon niet op europees niveau en ook vele ander dresuur paarden kunnen zeker niet mee in de western op hoog niveau als je het hebt over gewoon maar voor het plezier rijden hebt dan kan het wel al maak je je paard het wel moeilijk ! en idd sommige hulpen zijn het zelfde maar er is dus ook wel een groot verschil anders zou het een stuk makkelijker zijn allemaal

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:54

Rugged Lark is toch een heel eind gekomen, in verschillende disciplines & op redelijk niveau.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:00

belgje schreef:
idat kan gewoon niet op europees niveau en ook vele ander dresuur paarden kunnen zeker niet mee in de western op hoog niveau

dat kunnen zelfs de meeste westernpaarden niet Knipoog

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:08

Romkabouter schreef:
dat kunnen zelfs de meeste westernpaarden niet Knipoog

dat zeg ik niet *LOL* maar daar heb je ook wel een beetje gelijk in al wordt het niveau wel met de jaren hogen OK dan! en ook in onze kleine landjes *LOL*

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:23

Bij het trainen van een paard gaat het er ook om dat het paard plezier beleeft aan zijn werk, en fit evenwichtig en gezond blijft. En mijn advies aan NoUsSieJ is dat je het beter bij een rijstijl kan houden het is voor jullie beiden mischien lastig, maar voor het paard beter.

En ik wil niet zeggen dat de ene rijstijl beter is als de andere.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:53

Francis schreef:
Bij de topicstartster is het denk ik meer een probleem omdat er twee verschillende ruiters zijn. Degenen die 'engels' en western rijden gebruiken waarschijnlijk dezelfde hulpen, ongeacht welk zadel ze gebruiken. En wat voor hulpen dat dan zijn doet er uiteindelijk helemaal niet toe. Maar in dit geval gebruikt de dressuurruiter blijkbaar totaal andere hulpen dan de westernruiter en dan heb je dus wel een probleem.
Ze zouden dus hun hulpen meer op elkaar af moeten stemmen om dit te laten werken. Of dat gaat lukken hangt mede af van de flexibelheid van het paard. Er zijn nou eenmaal paarden die moeilijk aan twee verschillende ruiters kunnen wennen.
Daarnaast hebben ook paarden hun voorkeur voor een onderdeel. Zou het niet zo kunnen zijn dat het paard gewoon liever geen western loopt en daarom chagerijnig is?

Hier ben ik het dus wel mee eens.
Mijn paardje word ook door zijn bijrijdster engels gereden en door mij
western, ongeacht het zadel!
Zij oefent ook hele andere dingen dan mij, en nu hebben we dus wat dingen
afgesproken.

Ik was er eerst ook huiverig voor, om een dressuurruiter op mijn paardje
te laten rijden, ook omdat ik wedstrijden wilde gaan rijden enz.
Nadat ik in een topic Anya had bezig gezien dat er niet veel verschil zit in
de basis van dressuur en western, ben ik met haar gaan pb'en, en ze heeft
me overtuigd!

Nu ben ik erachter dat Moon geen wedstrijdpaard, en ik ben ook neit van
plan hoge wedstrijden met hem te gaan rijden. Mijn mening is dus dat
het wel samen gaat, zolang er wel afspraken gemaakt worden, want als
je 2 totaal verschillende mensen met 2 totaal verschillende gedachtes op
1 paard zet, gaat dat niet goed.

En ik ben er van overtuigd, dat als 1 van de ruiter door wil gaan en echt
serieuze wedstrijden wil gaan rijden, dat het er dan niet echt inzit.
Maar voor gewoon lol met je knol is het best te doen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:54

Het hangt volgens mij erg af van het niveau waarop je western/dressuur wilt gaan rijden. Tot en met de M kun je volgens mij prima met een westerngereden paard dressuur rijden. En met een dressuurgereden paard kom je best rond bij pleasure en pakweg horsemanship hoor.

Zoals eerder gezegd.. Wil je dressuur rijden met een western gereden paard? Iets meer constante lichte teugeldruk en de achterhand erbij drijven kom je al een eind mee qua gewenste oprichting. Zonder dat je western gereden paard nu de hele dag opgericht rondloopt. Ook rijden met of zonder stelling of al dan niet op 1 hand is een zaak van je hulpen redelijk nauwkeurig geven (western wordt Lan dan wel op 1 hand gereden, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd op 1 hand rijdt, dus die dressuurteugels kunnen best... ze moet nog steeds op de buitenteugel en zit door de bocht, alleen wel of niet met stelling.

Een groter probleem ontstaat bij bijvoorbeeld een keertwendig: spin moet het spilbeen blijven staan, keertwending moet het paard achter blijven lopen.

Bij trail is het moeilijk om je paard te leren een stapje te doen en niet achter aan te sluiten (dressuur). Maar ook dat is een zaak van echt op willen oefenen en geduld hebben.

En natuurlijk moet je aandacht blijven besteden aan de draf en de verruimde gangen. Maar dat zou je zelfs met een pleasurepaard moeten doen. (dan zouden er heel wat pleasure paarden weer voorwaarts en op eigen benen lopend ogen i.m.o.).

Wil je verder dan de M of veel verder op western gebied...Dan gaan zaken uit elkaar lopen. Maar meestal loop je dan ook aan tegen de noodzaak een ander/beter paard te moeten kopen. Want laten we eerlijk zijn.. De meeste gewone ruiters die het aardig doen hier hebben een gewoon paard. Of een paard dat eigenlijk gefokt is voor dressuur (het mijne) of western (dat van Cornelie). Dan kun je perfecte western- of dressuurhulpen of een combi daarvan geven, maar het paard zelfs (en soms de ruiterkunts) trekt het niet verder.

Voor de meeste ruiters geldt: die basis kan echt wel goed samen. Ook op wedstrijdniveau. En mocht je toevallig gaan uitblinken in het een of het ander. Dan kun je altijd nog verder zien.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:23

Mijn favo plaatje:
De basis gaat prima samen. Wil je echt hogerop dan zul je een keuze moeten maken. ( dus GP of WCh. nivo Lachen )
Afbeelding