Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Romkabouter schreef:Ik denk dat Anky prima uit de voeten kan met een paard van Rieky
En vice versa
Sterker nog, daar was laatst iets over
Het onderscheid is optoming, gangenwerk en paardhouding als je het mij vraagt.
Daarom kun je het mij beter niet vragen
. en toen hebben ze tegen elkaar gereden in die drie verschillende takken van de sport. Rieky won het springen en de dressuur en Anky de westernonderdelen.

Romkabouter schreef:Ik denk dat Anky prima uit de voeten kan met een paard van Rieky
Ik denk dat als een serieuze dressuurrijder bij een serieuze westernstal een les gaat volgen, dat er niet veel zijn die zeggen dat er geen verschillen zijn. En dan bedoel ik dus niet een les bij een vermomde dressuurinstructuur die 3 lessen western heeft gehad en dan voor westerninstructuur moet doorgaan. Want dat is voor mij geen westernrijden. En geloof het of niet, dat kom je helaas echt tegen. 
Jolande schreef:Even een voorbeeld hoe ik op dit moment Holly moet rijden op een hand (ze is dit nu net aan het leren): hou je hand neutraal laag voor de knop en stap/draaf/galopeer op een circel aan. Mocht ze uit de circel lopen stuur ligtjes bij, geef beenhulp en bij reactie, de hand weer terug naar het midden voor de knop en stop met beenhulp. Verder geen druk op de teugel en goed voorwaardshouden. Dit werkt dus perfect, Holly zoekt de juiste hoofdhouding en loopt netjes haar circels.![]()
Nou, ik ben benieuwd welke dressuurruiter op deze manier dressuur rijdt of hun paard traint!
Mijn vriendin en ik rijden een Appaloosa bij. Het paardje is ooit western aangereden, toen dressuur omgeschoold en de huidige eigenaresse rijdt hem in een soort mengstijl. Ze houdt altijd contact met de teugels, rijdt alle overgangen puur op de western stemhulpen, en volgens mij klopt ze ook met haar kuiten om hem actief te houden.
).
ik weet dat jullie er anders over denken maar ik zie niet mijn pleasure paardje ook even dresuur doen in z ofzo dat kan gewoon niet op europees niveau en ook vele ander dresuur paarden kunnen zeker niet mee in de western op hoog niveau als je het hebt over gewoon maar voor het plezier rijden hebt dan kan het wel al maak je je paard het wel moeilijk ! en idd sommige hulpen zijn het zelfde maar er is dus ook wel een groot verschil anders zou het een stuk makkelijker zijn allemaal
Francis schreef:Bij de topicstartster is het denk ik meer een probleem omdat er twee verschillende ruiters zijn. Degenen die 'engels' en western rijden gebruiken waarschijnlijk dezelfde hulpen, ongeacht welk zadel ze gebruiken. En wat voor hulpen dat dan zijn doet er uiteindelijk helemaal niet toe. Maar in dit geval gebruikt de dressuurruiter blijkbaar totaal andere hulpen dan de westernruiter en dan heb je dus wel een probleem.
Ze zouden dus hun hulpen meer op elkaar af moeten stemmen om dit te laten werken. Of dat gaat lukken hangt mede af van de flexibelheid van het paard. Er zijn nou eenmaal paarden die moeilijk aan twee verschillende ruiters kunnen wennen.
Daarnaast hebben ook paarden hun voorkeur voor een onderdeel. Zou het niet zo kunnen zijn dat het paard gewoon liever geen western loopt en daarom chagerijnig is?