[WN] inrijden (split van n.a.v. Big NG award)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:49

Oeps sorry Halloway, heb mijn bericht al weggehaald.... ik dacht dat jouw reactie een reactie was op mijn bericht...... vond het al vreemd want jouw denkwijze komt leuk overeen met de mijne Haha!

Groetjes, Gisela

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:02

Bedoel je trashadeous van Bill Horn, die was NRHA Futurity reserve champion en NRHA derby champion en nu doet hij het nog, net zo als sanwood G.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:02

Het is idd niet erg aardig om met modder te gooien, Maar als je nu weet dat een bepaalde mensen zijn die al met 24(of eerder) maanden op een paard zitten stap draf en galop,dan ga ik echt geen namen noemen ik pas wel op ik loopt dan hoofdschuddend weg!

Lips are sealed

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:08

@Holloway
zeker vind ik die discussie met alle gelederen van de westernsport belangrijk. En voor mij is het niet zozeer modder gooien. Het is gewoon een keus die ik voor mezelf heb gemaakt. Ik kan het me financieel veroorloven, ik hoef mijn geld niet met paarden te verdienen (het kost klauwen met geld). Dus ik kan wachten tot mijn paarden sterk genoeg zijn.

En ja. Ik kan mij best wat voorstellen bij de idee-vorming dat je wel mee moet met de flow, dat je (potentiele) klanten dat ook van je vragen. Maar dat maakt de discussie mijns inziens niet minder zinvol. Als je de discussie niet voert begeef je je op een soort hellend vlak waarbij alles wat anderen doen goed is, waar bij 3 jarigen uitbrengen in de futurity goed is omdat zoveel mensen het doen. Het doet mij altijd een beetje aan lemmingen denken. Maar mensen hebben keuze mogelijkheden i.p.v. instinct. En mensen kunnen organiseren.

Dat wil ook zeggen dat het mogelijk moet zijn om met een groep mensen iets zo te organiseren dat het omschreven probleem op zijn minst voor een stukje opgelost wordt. Daarvoor heb je een groep nodig, dat klopt. In je eentje begin je niet zoveel. En daarom blijf ik deze discussie voeren. Niet om met modder te gooien.
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-12-04 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:08

Voor mij heeft bv zo'n discussie geen zin als iemand niet open staat voor een discussie. Dan denk ik heel simpel; ik ga daar geen energie aan besteden, die steek ik dan liever in mijn eigen paarden Knipoog
En eerlijk gezegd denk ik niet dat die kleutertrainers open staan voor discussie. In principe net zo min als dat ik open sta voor argumenten vóór het trainen van zeer jonge paarden Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:11

halloway
ik ben het ff kwijt.

ik denk altijd over van alles en vooral dit soort dingen na.
ik werk al heel lang met paarden, maar nog niet zolang met quarters
en ik moet zegen dat ik me over heel veel dingen verbaas
dingen waar ik vroeger geen weet van had
bv. de futurity
sind ik een quartertje heb die futurity gerechtigd is. ben ik me daar in gaan verdiepen.
en langzamerhand begin ik er ook steeds meer van te begrijpen.

ik begon met een paard als hij 3 jaar was
sinds ik een quarter heb kom ik pas achter het feit dat je dan te laat bent.
misschien ben ik dom naief, ik weet het niet.
ik weet wel dat ik niet eerder ga beginnen dan 3 jaar, dan maar te laat.

gelukkig heb ik als 'profje' , een boterhammetje achter de hand.
zodat ik financieel geen dingen hoef te doen, waar mijn gevoel tegen is.
niet dat ik rijk ben hoor Haha! maar met lesgeven en met de pensionstal moet ik rond kunnen komen.
en roel leert voor hoefsmid , zodat hij ook terug kan vallen op wat anders.

wat moet je er allemaal aan doen behalve goed rijden om in bv. mooslarge en kreuth mee te doen?
een goed paard natuurlijk. maar moet die met 2 al ingereden zijn?
ik was laatst ergens daar reden ze op een paardje van 1 jaar en 4 maanden.

deze vragen zijn serieus bedoeld, ik kom misschien wat dom over, maar ik vind het moeilijk om het goed te formuleren.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:37

mijn vraag is vast te moeilijk Huilen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:37

of te dom Verdrietig

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:39

Misschien is de stilte al een antwoord............

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:40

Of we snappen hem niet helemaal. het blijft je eigen keus, je kan je paard best naar topniveau halen als je later begint met inrijden, maar dan start je hem niet als driejarige op de futurity en dat is de toonaangevende wedstrijd bij het western - qua grote geld. Maar dat wist je allemaal al dus wat is nu de vraag?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:50

Ik heb even wat stukjes naar de mesthoop verplaatst... er was sprake van een klein foutje Lachen

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:08

Jos; hebben jullie niet recentlijk een paard gekocht wat wel voor zijn 3de jaar is ingereden? Feitelijk zit je er dan ook 'bij' en 'profiteer' je ervan.

GoedVetMan; Sil heeft duidelijk in dat betreffende topic aangegeven dat ze niet rondstapt op de 2,5 jarige maar hem/haar rijdt in alle gangen.

Verder wil ik reageren op de reacties die er zijn gegeven omdat ik er over begon... Dat Sanwood Gold nu 16 jaar is, zo gelukkig is. Dat geloof ik best, dat heeft niets te maken op welke leeftijd hij ooit is ingereden. Imo staat dat los van elkaar.

Zoals ik er nu over denk.... laat ik mijn jonge dieren niet inrijden voordat ze 3 zijn geweest, zoals ik er nu over denk laat ik ze niet meegaan in het treintje van futurity's, het treintje wat het haast onmogelijk maakt je paard op een latere leeftijd in te rijden omdat hij/zij niet meer mee kan komen met de rest.

Om op Gisela in te haken.... ik heb als laatste vaderdier een hengst gekozen die van 1992 is, geen dikke benen, geen gallen, hij heeft kurk droge benen. Nog een prachtige topline! En dat voor een dier wat echt alles heeft gelopen wat er zo'n beetje te starten viel. Zette mij wel aan het denken, het kan dus wel! OK dan! Er zijn dus Reiners die niet helemaal naar de kl*te worden gereden, Reiners die nog op oudere leeftijd meedraaien!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:11

Ods schreef:
Jos; hebben jullie niet recentlijk een paard gekocht wat wel voor zijn 3de jaar is ingereden? Feitelijk zit je er dan ook 'bij' en 'profiteer' je ervan.

Ben ik het niet mee eens.
Dan zou er niets meer te verhandelen vallen misschien. Wat ik nog belangrijker vind is dat Jos dit paard niet DIRECT van de inrijdende trainer/eigenaar gekocht heeft, maar er nog iemand tussenzat, ze heeft dus niet direct die inrijder gesponserd.

Wat jij zegt gaat wel op als je naar een trainer/handelsstal gaat, en daar bij hun een paard uitzoekt wat jong is ingereden.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:17

Cer schreef:
Ben ik het niet mee eens.
Dan zou er niets meer te verhandelen vallen misschien. Wat ik nog belangrijker vind is dat Jos dit paard niet DIRECT van de inrijdende trainer/eigenaar gekocht heeft, maar er nog iemand tussenzat, ze heeft dus niet direct die inrijder gesponserd.

Wat jij zegt gaat wel op als je naar een trainer/handelsstal gaat, en daar bij hun een paard uitzoekt wat jong is ingereden.

Ik doel niet op de (inrij)sponser, dat zal me een worst wezen, als ik een paard leuk vind koop ik hem, van wie die ook is.

Waar ik op doelde was de 'Brainwave' van Jos *LOL*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:21

Ods schreef:
Ik doel niet op de (inrij)sponser, dat zal me een worst wezen, als ik een paard leuk vind koop ik hem, van wie die ook is.

hahahaha dan zou ik al een hele verzameling hebben zeg.
(ziet zichzelf door een hele winkel met paarden lopen..'doet u mij deze maar, en deze, en die' Haha! )
Gelukkig vind ik die ik nu heb nog steeds de leukste

Citaat:
Waar ik op doelde was de 'Brainwave' van Jos *LOL*

okee, verkeerd begrepen dan...pardon Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:28

Ods schreef:
Jos; hebben jullie niet recentlijk een paard gekocht wat wel voor zijn 3de jaar is ingereden? Feitelijk zit je er dan ook 'bij' en 'profiteer' je ervan.!!

paard is voor mij al 2 keer van eigenaar veranderd.

na de koop van onze quarters komen er bij mij ook steeds meer vragen en antwoorden , vandaar ook mijn "brainwave"

ik kom er ook steeds maar achter dat andere mensen veel meer weten van ons paard dan wij zelf.
Laatst bijgewerkt door Jos op 16-12-04 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:41

Nadat ik alles eens goed heb gelezen en hoop ik begrepen heb, wordt ik hoop ik niet meer voor gek verklaard als ik zeg dat mijn 4 jarigen (in januari 5 dus volgens de paardenkalender) nog niet zijn ingereden. Alle andere kunstjes kunnen en kennen ze dan wel, zoals netjes aan het halstertouw meelopen, naar de hoefsmid gaan, braaf blijven staan, achteruit als je het zegt en dit soort dingen. Voor de rest staan ze allemaal lekker te ravotten op het land. Begin volgend jaar zal dan het serieuzere werk beginnen en dan komt er inderdaad een ruiter op de rug als ze het zadel en het bitje hebben geaccepteerd.

Heb vroeger, toen we nog met een ander ras bezig waren, en Engels reden, ook geleerd dat een paard eerst maar eens de groeischijven gesloten krijgt en nog een boel andere zaken en zeker niet vóór zijn vierde levensjaar ingereden moet worden. Ik heb liever een latertje die mij misschien nog overleeft en dan ook nog gezond is, als een paardje dat op jonge leeftijd en gepiekt te hebben al kapot is. Kan me niet voorstellen dat het bij de Amerikaanse rassen anders zou moeten zijn als bij onze warmbloedrassen in Europa. Paard is paard. Voor sommige rassen is het zelfs heel erg raadzaam en aanbevolen nog wat langer te wachten. Bijvoorbeeld bij Shets en Ijslanders tot en met hun vijfde levensjaar.

Ennuh, voor gek verklaren en ook neerknuppelen mag hoor Cool , papier of in dit geval i-net is erg geduldig. Het verandert echter niks aan mijn plan van opzet hierover. Knipoog Knipoog

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:42

Haha! Cer, zo bedoelde ik het niet echt maar je begrijpt me wel *LOL*

Nou Jos dat heeft mij ook aan het denken gezet hoor! Maar het zegt zo weinig, bv paard heeft een gal, komt dit door het te jonge inrijden of heeft het paard van nature 'zwake' benen. Het is een vraag waar we nooit een antwoord op krijgen. Verkopende partij geeft je nooit alle informatie, aan de ene kant is dit niet goed te praten maar aan de andere kant is het soms ook maar goed ook!

Als ik een hoop Bokkers mag geloven ben ik net zo schuldig omdat ik een paard heb gekocht wat 'te' jong is ingereden. Zo ben ik ooit ook beschuldigd..... omdat ik te rustig aan deed met mijn Sportpaard.... Dat zou schadelijk zijn...... Verward Lips are sealed

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:53

@ ods
de verkopers hebben alles aan ons verteld wat belangrijk was. OK dan!

dat ik later nog wel het een en ander zou horen , daar ben ik ook al op gewezen.

maar een gewaarschuwde Jos , lapt alles aan haar laars Cool
en vaart haar eigen koers Haha!

verder begrijp ik niet waar ik bij zit Verward

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:17

Jos schreef:
mijn vraag is vast te moeilijk Huilen

Halloway is even bezig,maar laat je zeker wat weten! OK dan!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:31

Jos schreef:
sind ik een quartertje heb die futurity gerechtigd is. ben ik me daar in gaan verdiepen.
en langzamerhand begin ik er ook steeds meer van te begrijpen.

ik begon met een paard als hij 3 jaar was
sinds ik een quarter heb kom ik pas achter het feit dat je dan te laat bent.
misschien ben ik dom naief, ik weet het niet.
ik weet wel dat ik niet eerder ga beginnen dan 3 jaar, dan maar te laat.

wat moet je er allemaal aan doen behalve goed rijden om in bv. mooslarge en kreuth mee te doen?
een goed paard natuurlijk. maar moet die met 2 al ingereden zijn?
ik was laatst ergens daar reden ze op een paardje van 1 jaar en 4 maanden.

deze vragen zijn serieus bedoeld, ik kom misschien wat dom over, maar ik vind het moeilijk om het goed te formuleren.

Jos...volgens mij is het gewoon een keuze die je maakt: hoelang wil ik met mijn paardje doen...ga ik voor het "grote geld"(waaahaaaa, vooral hier in Nederland Kwijl ) of ga ik voor het plezier in mijn paard...
Ik kan ook meedoen aan dat Futurity-gebeuren. Heb ik ook gedaan, halterklasse...was leuk! Stukje "wedstrijdervaring" voor mij en mijn paardje.
Maar rijden...nog effe niet...Laatst stond hij met zijn zadel op heel stoer in de bak. We hebben aan de beugels getrokken om eens te kijken hoe hij zijn evenwicht probeerde te bewaren...je had zijn gezicht moeten zien...wat zijn jullie nou aan het doen??? Hij zette zich helemaal schrap. Wat had het makkelijk geweest er gelijk maar even op te gaan zitten...
Nope, dan maar geen wereldfaam in Kreuth enzo...is ook maar een momentopname, die huldiging.
De volgende dag moet ik gewoon weer naar stal uitmesten en hem recht in zijn oogjes kunnen blijven aankijken... Wow!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:50

bintsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:58

het bericht hierboven is niet van sil, maar van mij Bloos! ben niet zo handig met de computer.

edit anya: tekst bijgeplakt, bericht van sil dat niet van sil was verwijderd Lachen

oke beginnen we hier! mijn vraag was " 2,5 jarige rijden goed of slecht".
dan heb ik het niet over de groeischijven, maar gewoon waarom wel, waarom niet. naar mijn idee belast een jong paard zijn benen meer zonder dat wij erop zitten. dan heb ik het alleen over stap, draf,gallop. voorbeeldje: je zet je veulen,jaarling, 2jarige lekker buiten en dan blijft hij de hele tijd staan!"echt niet"hij gaat lekker heen en weer racen in de blubber, de bak ,het weiland en komt met een noodgang op het hek af stopt,draait en rent weer weg en herhaalt dit nog een paar keer en dan de andere gekkigheden nog. dit belast de benen naar mijn idee meer dan dat wij er even op stappen,draven of galloperen! ben benieuwd of iemand hier welleens overna heeft gedacht!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:03

Heb je wel eens een dag met volle bepakking op je rug in een rustig wandeltempo gelopen? Dan weet je dat je na een half uur al last van je rug hebt (en dat is dan nog een volgroeide rug). Terwijl je onbelast wel in staat ben een potje tennis te spelen o.i.d. Ik ben geen dierenarts. Ik maak dit vergelijk naar mensen omdat ik denk dat dat mijn visie wat duidelijker maakt. Natuurlijk kun je een mens niet met een paard vergelijken, maar er spelen wel soortgelijke mechanisme. Een paard in de wei houdt op als hij moe is. Een jong paard onder het zadel kan dat niet. Die sjouwt door, en als zijn kraakbeen wat vergroeit omdat de rug niet sterk genoeg is... dan vergroeit het gewoon. Niet in 1x hoor... steeds een klein beetje. Maar alle beetjes maken een kapotte rug.

Net zoals een jong paard op een cirkel zetten niet goed is voor de pezen. Die eenzijdige belasting is bewezen niet goed (maar voor dat onderzoek moet in graven in de kwpn-studies die er gedaan zijn). Een jong paard moet rechte lijnen lopen, juist geen cirkels..En wat doen wij??? We beginnen met roundpenn/longeerwerk...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 01:05

Beste jos.

Eerst moet ik even kwijt dat ik je absoluut niet dom en naief vind, verder kan ik alleen maar zeggen dat jij jouw dingen op jouwn manier goed voor mekaar hebt, respect. Cool

Je vraag, wij hebben elkaar al eens zeer kort gesproken, uit het gene wat jij me toen vertelde kon ik opmaken dat jij je zorgen maakte over Roel,
hoe moet hij het in hemelsnaam opnemen tegen die jongeren uit Italie en Duitsland die met peperduur getrainde paarden op alle grotere tournooien
de show stelen.
Dit is hard maar wel de realiteit.

Ik vind dat jullie met shiner de beste keuze hebben gemaakt die voor de hand ligt en dat Roel er alleen maar beter van word, is dat niet waar je het voor doet? Lovers

Om mee te doen aan de grote shows hoef je je paard zeker niet op 2 jarige leeftijd in te rijden, dit geldt alleen voor de futuritys en de junior klasses.
Verder ben ik van mening dat Roel nog niet ver genoeg is om een tweejarig paard naar het niveau te rijden om mee te doen aan een futurity. (Ik heb het hier over Duitland en Italie, voor de Nederlandse futurity zou ik persoonlijk geen enkel paard met twee jaar laten inrijden.)

Als Roel en Shiner zich sterk genoeg voelen om mee te doen, ga er voor, je weet nooit hoe een balletje kan rollen.

Zoals Anja al aangaf in haar voorbeeld binnen de muziekwereld je hebt ook een beetje geluk nodig, en dat is het enige wat niet te koop is.