[WN] Niet echt WRODL: hoe wordt een goede trainer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:22

jessiejanes"]
Het ligt er natuurlijk aan wat de klant verwacht wat het eindnivo moet worden.Bij klanten die veel willen ,die toch een minder paard hebt,zal je op een gegeven moment gewoonweg moeten zeggen dat het paard het niet in zich heeft en het niet eerlijk blijft om een paard door-te-pushen.
Misschien komen we dan weer op het punt van wel of geen mishandeling.
Durf je als trainer die dit een klant te zeggen en mis je daardoor inkomsten?Ben je dan een goede trainer?
Of vind je dat je het ook met moeilijkere ,minder goede paarden moet kunnen lukken;je bent tenslote een trainer die van alle markten/paarden "thuis" moet zijn en hou je de trainingsklant en push je het paard door?Ben je dan een goede trainer?
Deze mogen jullie weer beantwoorden,want ik begin het nu ook kwijt te raken!
[/quote]
Ik vind dat je zeker eerlijk moet blijven, tegenover het paard en tegenover de ruiter.

[quote="jessiejanes schreef:
Je leert voornamelijk op je paard blijven zitten,bij de meeste recreatie-manege's houdt het op ergens bij een paard met aanleuning rijden......(als dat al fantsoenlijk gebeurt...)

Nogmaals, dat verschilt dus blijkbaar per manege, of ben ik nou echt de enige die zo veel geluk gehad heeft vroeger Verward ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:34

jessiejanes schreef:
Nou Peter,als je nog de ambitie hebt om trainer te worden,dan HUP nu de stal in! Haha! Clown
Maar wel een goede ,hoor,Sonita,vandaar dat er hier geen "echte" trainers zijn!
***JJ schiet nu nu snel van haar stoel,rent de stal in en zadelt een paar paarden *** Haha! Clown OK dan!
Sorry,Anya,kan nu niet meer reageren............... Nagelbijten / Gniffelen

get your but of your horse en kom terug om te reageren Cool

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:00

Anya"]
get your but of your horse en kom terug om te reageren Cool
[/quote]Nou,daar ben ik weer.
Sonita heeft me zo gemotiveert,dat ik gisteravond meteen even mijn jaarlingen heb aangereden! Clown Haha!

[quote="Anya schreef:
Het grappige is dat als iemand in dit topic de weg naar een goede trainer beschrijft dat hij/zij dan altijd de toptrainer voor ogen heeft. Nu blijft mijn vraag: hoeveel mensen hebben een toptrainer nodig. En is dat wat een toptrainer geleerd heeft en kan overbrengen noodzakelijk voor het lesgeven aan pakweg jonge kinderen op de eerste eigen pony o.i.d.

Citaat:
Citaat:
Anya schreef:
Verder ben ik het in grote lijnen met jessiejanes eens behalve dan dat er volgens mij gradaties in goede trainers zijn. Een beginnende leerling hoeft nogmaals geen supertrainer. Als het goed is kies je de trainer die bij je niveau past. Je zet een professor ook niet in als leerkracht op de basisschool of de peuterspeelzaal. Daar zijn andere kwaliteiten nodig van een leermeester/trainer dan op de universiteit.

Jessiejanes schreef:
Tja,het was al zo'n lang verhaal,...hier was ik nog niet aan toe gekomen,maar ik denk inderdaad dat iemand die best O.K. rijdt een beginner ook heel wat kan bijleren.Eigenlijk ieder die ergens meer ervaring/kunde in iets heeft kan dat overbrengen aan mensen die dat nog niet weten/kunnen!In dit verhaal past dus ook de theorie van de instructeur die super goed de info kan overbrengen,maar die zelf een matige ruiter is,zolang de leerling maar een lager nivo heeft.Eigenlijk gaat het zo toch al?

aanvulling;tuurlijk gaat een kind niet naar een toptrainer Verward
Ikzelf zal zelfs,zouden mijn kinderen echt willen leren rijden, ze ook bij de plaatselijke manege brengen.Daar leren ze zitten op kleine makke pony's en ze zijn ook nog met leeftijdsgenootjes.Zijn ze zo ver dat ze een "eigen pony" dan kunnen ze nog een heel eind met hun moeder en andere lesgeefmensen hier vooruit en tja wil mijn kind wedstrijden rijden is superfanatiek,dan misschien,heel misschien ga ik aan een toptrainer denken,maar dan is mijn kind al bijna geen kind meer!Ik begrijp je stelling dus ook niet zo,het slaat eigenlijk nergens op! Lachen
trainer worden/zijn en les geven aan kinderen zijn imo dus 2 totaal verschillende dingen met totaal verschillende eisen aan kwaliteit.
Misschien weer een verschil tussen trainer en instructeur/lesgeefmens?

Citaat:
Anya:
Het lijkt mij dat je dus eerst onderscheid moet maken in doelgroepen en soorten trainers. En dan pas moet gaan beschrijven hoe iedere soort trainer een goede trainer in zijn/haar categorie wordt

Als er behoefte is om hier over uit te wijden,dan geef ik de eer aan jou, Anya, om dit op te starten!
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 03-12-04 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:31

Citaat:
sonita heeft me zo gemotiveert,dat ik gisteravond meteen even myn jaarlingen heb aangereden.

bezig bytje ben jy,jessie Clown
jy hebt wel een bakje verdient,maar pas op he ,maak je teksten niet te lang,anders..........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:36

Onderscheid trainer/instructeur kan ik mee leven... Lachen

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:02

Tja, ik reageer niet zo snel op de topics op dit forum, maar nu ik na een val van een paard thuis met 2 gekeneusde ribben zit, het ik tijd genoeg om eens te reageren.

Leuk topic trouwens, ( Sonja OK dan! ) het is een topic dat mij al heel lang bezig houdt.
Eigenlijk kan ik mij wel vinden in dat gene wat er reeds geschreven en beschreven is, maar het allerbelangrijkste aspect voor mij is, dat een trainer GOED KAN ONDERBOUWEN wat hij DOET en ZEGT.
Daarnaast vind ik het prettig dat er een logische opbouw in de training zit, waarbij voor mij vooral de nadruk zou moeten liggen op de BASIS. Voor mij is die basis van weselijk belang in de verdere traingsopbouw.

De basis voor mij, is het soepel en gehoorzaam maken van het paard, nagefelijkheid ( de voorwaarde voor verzameling ) en het RECHTRICHTEN van het paard.
Vooral aan het rechtrichten wordt, naar mijn bescheiden mening, te weinig aandacht besteed in de westernsport .

met vr.gr. johanna vellinga

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:31

johanna29 schreef:
Tja, ik reageer niet zo snel op de topics op dit forum, maar nu ik na een val van een paard thuis met 2 gekeneusde ribben zit, het ik tijd genoeg om eens te reageren.

Leuk topic trouwens, ( Sonja OK dan! ) het is een topic dat mij al heel lang bezig houdt.
Eigenlijk kan ik mij wel vinden in dat gene wat er reeds geschreven en beschreven is, maar het allerbelangrijkste aspect voor mij is, dat een trainer GOED KAN ONDERBOUWEN wat hij DOET en ZEGT.
Daarnaast vind ik het prettig dat er een logische opbouw in de training zit, waarbij voor mij vooral de nadruk zou moeten liggen op de BASIS. Voor mij is die basis van weselijk belang in de verdere traingsopbouw.

De basis voor mij, is het soepel en gehoorzaam maken van het paard, nagefelijkheid ( de voorwaarde voor verzameling ) en het RECHTRICHTEN van het paard.
Vooral aan het rechtrichten wordt, naar mijn bescheiden mening, te weinig aandacht besteed in de westernsport .

met vr.gr. johanna vellinga

En waar /hoe kan je dit leren:als antwoord op de vraag :"hoe wordt je een goede trainer"?"

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:07

Hoe je dit zou kunnen leren ??? Door bij jezelf en bij je leerlingen steeds af te vragen WAAROM je iets doet. Met andere woorden, leer zo goed mogelijk rijden met je gevoel en iets minder met je verstand. ( Daarbij maak je je het als trainer gemakkelijk door alles zo simpel mogelijk te houden, westernrijden (paardrijden) is niet zo moeilijk als het lijkt, wij , trainers, ruiters, leerlingen maaken het onze paarden zo moeilijk om dat we veeeel te veel willen/eisen
Dus hoe wordt je een goede trainer ? dat is voor mij iemand die heel bewust weet waar hij mee bezig is en dit goed kan onderbouwen.
Zo nu eerst naar de dokter

met vr. gr. Johanna Vellinga

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:43

johanna29 schreef:
Hoe je dit zou kunnen leren ??? Door bij jezelf en bij je leerlingen steeds af te vragen WAAROM je iets doet. Met andere woorden, leer zo goed mogelijk rijden met je gevoel en iets minder met je verstand. ( Daarbij maak je je het als trainer gemakkelijk door alles zo simpel mogelijk te houden, westernrijden (paardrijden) is niet zo moeilijk als het lijkt, wij , trainers, ruiters, leerlingen maaken het onze paarden zo moeilijk om dat we veeeel te veel willen/eisen
Dus hoe wordt je een goede trainer ? dat is voor mij iemand die heel bewust weet waar hij mee bezig is en dit goed kan onderbouwen.
Zo nu eerst naar de dokter

met vr. gr. Johanna Vellinga

Jij zegt wat ik ook altijd zeg!!!!!! Het lijkt alsof ik mezelf lees Haha!
Rij met je gevoel...... en vooral dat paardrijden is niet zo moeilijk!!!
Eigenlijk je hele tekst zou ik zo neer hebben kunnen zetten.
Leuk om te lezen.....

Ps... sterkte met je ribben Scheve mond

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:48

Marieke schreef:
...... en vooral dat paardrijden is niet zo moeilijk!!!

Bloos! wat zeg jij nou!!
Heel wat mensen verdienen heel wat geld door te doen voorkomen alsof het allemaal heel ingewikkeld is, wat alleen zij kunnen! Oh ja, en wel even afrekenen graag Haha!

PS. bovenstaande is dus ook geen voorbeeld van een goeie trainer.
maar ik sluit me wel bij marieke en johanna aan. OK dan!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:28

Om maar even een top amazone te quoten: als ik het al niet begrijp, hoe moet mijn paard het dan snappen?
Daarom ben ik ook een voorstander van simpel rijden Lachen

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:00

oke,maar dan is het allemaal toch schynbaar niet ZO simpel,want menig paardje dat ik zie lopen,loopt niet ontspannen "aan de teugel",terwyl dit toch de basis is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:40

Citaat:
als ik het al niet begrijp, hoe moet mijn paard het dan snappen?

precies!

Citaat:
oke,maar dan is het allemaal toch schynbaar niet ZO simpel,want menig paardje dat ik zie lopen,loopt niet ontspannen "aan de teugel", terwyl dit toch de basis is

jammer, maar die paarden hebben dan duidelijk een baasje die nog niet heeft begrepen dat paardrijden eigenlijk heel simpel is.
Haha!
Als je niet weet dat je het niet weet hoe moet je het dan weten?? Dan zal je toch een 'goede' trainer/lesgeefmens moeten hebben die je daar op wijst. Verward