[WN] Western; nog sport of niet meer?! (verslag Worldshow)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 23:07

Er zat eigenlijk niet heel veel verschil in de verschillende klasse.
De cutting en een paar reiningruiters spanden de kroon maar de trail en pleasure ruiters deden er bijna niet voor onder. Misschien was het tempo wat het gezicht onaangenamer maakte.

Lieve Xono, wij hadden het echt heel graag anders gezien! Bijvoorbeeld een 20/80 verhouding maar dan positief. Of nog liever; 100% paardvriendelijk.
En ik wil heel graag benadrukken dat we echt geen hysterische penny-meisjes meer zijn. Ik weet best dat topsport een tijdsspanne heeft.
We weten ook wel dat je best streng moet zijn affentoe en dat je paard daar echt niet dood van gaat.
Zeker na de klap die ik afgelopen zomer mocht ontvangen van Beartje, weet ik als geen ander wat het incasseringsvermogen van paarden is Ziek.
Die klap was voor Digger bedoeld, ik lag 14 dagen plat en Digger had gewoon doorgewandeld Ach gut
Daarnaast vind ik ook nog dat een paard 23 uur lekker zichzelf kan zijn en goed verzorgd wordt, dus dat hij best 1 uurtje voor me aan het werk kan.

MAAR!! Dit alles moet wel naar alle redelijkheid en eerlijkheid gebeuren.
En echt, dit was triest ver te zoeken bij veel ruiters.
We hadden echt het idee dat het allemaal een stuk beter was geworden en ook hadden we graag een positief verslag geschreven.

Hoe erg gaan we met de billen bloot dat we onze geliefde sport zo in de spotlights moeten zetten. Daar hebben we echt wel over nagedacht en overlegd.
Maar moeten we onze schouders dan maar ophalen?
Het slikken voor zoete koek?
Het maar normaal gaan vinden?
Onze maatstaven verleggen?

Hondengevechten worden door de incrowd ook als sport gezien....ik wil je wel een linkje doorsturen van honden die het ternauwernood hebben overleefd, daar ga je bijna van overgeven.
Maar gelukkig hebben ook daar mensen aan de bel getrokken en wordt er nu vanuit de overheid en maatschappij iets aan gedaan.

Zeg het maar.....

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:12

Mensen kom op dachten jullie nu echt dat het daar veel anders zou gaan dan hier. En ik vind dat je je paard aan moetne kunnen en dat mag zolang het maar eerlijk is. En je zou het kunnen vragen de waarom en wat betrft dat je dit niet bij de andere hippische sporten ziet daar gebeurd het thuis en anders staat er nog een hele lange rij vrachtwagens. Je kan je paard het niet leren met een wortel aan een hengel zo leer je ze niet spinnen je kan je paard niet leren laag lopen met een spoor van bix op de grond. Je moet eerlijk en rechtvaardig zijn dat is het allerbelangrijkste!!! THAT IS YOUR NUMBER ONE PRIORITY!!!!Je leert het ze met goed en fout en belonen en aanpakken want als ie niet luistert in de kudde krijgt ie ook ze knal.
Maar had je nu echt verwacht dat het daar anders zou gaan dan hier.
En hier gaan zeiken helpt niet echt niet. Je wordt er alleen maar nijdig vna en heel gefrustreerd denk aan de leuke dingen die je gedaan cq gekocht heb en loop door het gebeurd al weet ik het niet hoelang en het zal niet veranderen. Want we horen het verhaal maar van 1 kant en straks komt er een ander terug uit amerika en die zegt dat losrijden de normaalste zaak van de wereld je kan het niet beoordelen als je het niet gezien hebt.
Eerlijkheid voor alles en zolang je zelf zorgt dat je goed met je paard omgaat en je eerlijk voor je beessie bent en vna hem houd. dan verdwijnen die harde ruiters vanzelf (uit het beeld) want ze zullen er altijd zijn overal.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:59

Citaat:
Maar goed, ik denk dat we moeten beginnen bij de organisaties, maar vooral ook de jury's. Het enige vervelende is dat je pas wat te zeggen hebt als je iemand bent en tja.......

Wíj ZIJN iemand !!! WIJ zijn de reden dat deze "industry" bestaat!!! Die prof's kunnen alleen hun inkomsten verdienen als WIJ ze BELONEN door te kwijlen bij hun resultaten, hun spullen te kopen, bij hen lessen te nemen, spullen van hun sponsors te kopen, etc.

De verandering moet komen van ONS, niet van de clubs, die matchen alleen vraag en aanbod maar met elkaar, dat zie je aan de Pleasure regels (A zeggen en B doen).

Ik heb ook geen pasklare oplossing, maar er van uitgaan dat "de clubs" wat doen is een ijdele hoop. Het is een publieke mentaliteits-kwestie, en die begint bij jezelf!

Dus Marieke en Cer, kom ajb weer meedoen in de competities en laat zien hoe het ook kan! En natuurlijk alle anderen die ook al de "juiste" mentaliteit hebben: laat je niet demotiveren als een "rukker en plukker" boven je eindigt! Het "goede" publiek ziet heus het verschil en waardeert jouw prestatie, en daar gaat het om, toch?

Groeten,

Chris.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 00:08

Trinity schreef:
En hier gaan zeiken helpt niet echt niet. Je wordt er alleen maar nijdig vna en heel gefrustreerd denk aan de leuke dingen die je gedaan cq gekocht heb en loop door het gebeurd al weet ik het niet hoelang en het zal niet veranderen.

Voor mij een onbegrijpelijke manier van " in het leven staan".
We draaien ons hoofd dus maar om bij het zien van zinloos geweld?
Of mag je een dier wel rechtvaardig mishandelen en een mens niet?
Het dansen van beren op pleinen, het doodknuppelen van zeehonden, allemaal zaken waar we niks aan kunnen doen omdat het over de grens gebeurd?
Ook dat zijn gebeurtenissen die de plaatstelijke bevolking meer dan normaal vond. Totdat er mensen waren die zich er voor in gingen zetten.

Misschien kun jij je omdraaien maar wij niet. Soms zou ik het wel willen.....lekker makkelijk Scheve mond

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:09

Frayba schreef:
Dus Marieke en Cer, kom ajb weer meedoen in de competities en laat zien hoe het ook kan! En natuurlijk alle anderen die al de "juiste" mentaliteit hebben: laat je niet demotiveren als een "rukker en plukker" boven je eindigt! Het "goede" publiek ziet heus het verschil en waardeert jouw prestatie, en daar gaat het om, toch?

helemaal mee eens.
het applaus dat Roel kreeg van het publiek OK dan! na zijn 1e proef op Shiner op het NK deed ons meer goed dan een blauw lintje.

ook afgelopen weekend weer.
een compliment van de jury , ook al heb je een 0-score, is een investering in de toekomst.

(soms gaat de toekomst erg snel en duurt het maar 20 minuten Haha! )

en is voor ons nog steeds de drijfveer om door te gaan op de manier waar we mee bezig zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 00:13

Frayba schreef:
Wíj ZIJN iemand !!! WIJ zijn de reden dat deze "industry" bestaat!!! Die prof's kunnen alleen hun inkomsten verdienen als WIJ ze BELONEN door te kwijlen bij hun resultaten, hun spullen te kopen, bij hen lessen te nemen, spullen van hun sponsors te kopen, etc.

Dat is inderdaad een onderdeel van hun bestaan. Maar het meest trieste is wel dat een AQHA gezwicht is voor de kritiek van hun leden en zijn ogen weer braaf sluit.
Zonder leden tenslotte geen AQHA.
Dus blijft het een kip en ei verhaal. Jury wordt door AQHA geinstrueerd doordat de leden willen dat ze zo moeten jureren....
En zouden ze een keuring gaan invoeren alvorens de paarden de ring in mogen.....dan komt er niemand meer opdagen...weg geld.

Laten we niet vergeten dat de paarden industrie na de auto industrie, de grootste is....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:16

In Nederland worden ook heel wat eieren verkocht Vera. Het is uiteindelijk de consument geweest die heeft besloten meer scharreleieren te gaan afnemen. En nu overtreft het schap scharreleieren het schap met eieren van kippen in piepkleine hokjes.

We kunnen verschil maken. Misschien niet in de VS maar Europa moet toch kunnen.

En gelukkig ken ik een aantal goede ruiters die hun paard in en buiten de wedstrijd gewoon netjes rijden Lachen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:08

Trinity schreef:
En hier gaan zeiken helpt niet echt niet. Je wordt er alleen maar nijdig vna en heel gefrustreerd denk aan de leuke dingen die je gedaan cq gekocht heb en loop door het gebeurd al weet ik het niet hoelang en het zal niet veranderen. Want we horen het verhaal maar van 1 kant en straks komt er een ander terug uit amerika en die zegt dat losrijden de normaalste zaak van de wereld je kan het niet beoordelen als je het niet gezien hebt.

Ik zit hier al met kromme tenen de verslagen te lezen maar hier ga ik toch echt van over mijn nek! Denk je nou echt dat de betreffende ruiters in Amerika dit goed kunnen praten? 1 kant van het verhaal, kom nou! Boos! En ik dacht juist dat ze het beoordeelt hebben na het gezien te hebben. Vera en Marieke gingen en juist zo vol goede moed naar toe.
Dit zijn dus de mensen met de mentaliteit waardoor de westernsport nooit verder zal komen. Het is wel duidelijk waarom we zo slecht bekend staan.
Ondanks alle opmerkingen dat er overal wel wat gebeurt, spant de westernsport toch echt de kroon. Op alle andere engelse maneges en wedstrijden die ik mijn leven gezien heb, heb ik dergelijke dingen nog nooit gezien. Je loopt bij een westernwedstrijd binnen en voila, de macho's die hun paard wel even zullen laten zien wie de baas is............
Ik heb jaren geleden al besloten dat dit niet my piece of cake is, hier doe ik niet aan mee. Nut of niet en nodig of niet om verder te komen.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:12

waarom is het raar dat je denkt dat het in america anders gaat Verward
ze hebben zo veel meer ervaring als wij je zal denken dat ze wel weten hoe het hoort :S
maar ja er gaat ook zo veel Geld, geld! geld Geld, geld! in om daar. dat denk ik de prestatie vaak boven de rijkunst gaat

als we bij europa beginnen komt het misschien vanzelf wel in de VS

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:15

En gelukkig ken ik een aantal goede ruiters die hun paard in en buiten de wedstrijd gewoon netjes rijden Lachen[/quote]

ken er wel een aantal hoor OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:07

Margee schreef:
Op alle andere engelse maneges en wedstrijden die ik mijn leven gezien heb, heb ik dergelijke dingen nog nooit gezien.

Dan kan ik je aanraden eens beter te kijken... of de rapportjes in de paard en sport van de tuchtcommissie te lezen. Over neusriemen met staaldraad bijvoorbeeld Scheve mond

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:14

Ik heb een aantal engelse wedstrijden gezien, maar er is mij nooit veel opgevallen qua losrijden (op een wedstrijd dan he!). Ik geloof ook nooit dat er op wereldniveau veel getolereerd wordt bij het losrijden (op een wedstrijd dan he!). Wat mensen thuis doen zal je nooit helemaal weten..

@Anya: Ik vind het al heel wat dat er uberhaupt een tuchtcomissie is !! En alleen maar beter dat daar rapportjes van zijn, en dat die in een blad gepubliceerd worden. Dat zie ik bij het westernrijden nog niet zo snel gebeuren

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:55

Als ik op die world show had rondgelopen, dan was ik naar de organisatie gestapt, om te vragen of het "standard procedure" is dat er zo in de inrijbak gereden wordt en wat in hun ogen dan wel "abuse" is, tevens had ik ze erop gewezen dat zij als moederorganisatie een voorbeeldfunctie hebben voor de rest van de westernrijdende wereld.
Je zou zelfs een klacht kunnen deponeren.
Waarschijnlijk had het weinig uitgemaakt voor het verdere verloop van de wedstrijd, maar je hebt dan wel je zegje kunnen zeggen, scheelt weer een hoop opgekropte frustratie.
Verder is er voor Vera (als ooggetuige) de mogelijkheid om een brief te schrijven naar de redactie van het AQHAblad (met de hoop dat deze gepubliceerd wordt) en naar het bestuur van de AQHA, vaak is alles op papier zetten al een hele opluchting.
Ik heb zelf eens een keer gereageerd op een artikel in Horse & Rider (ging over een srie artikelen over het trainen van 2 jarige paarden) nooit een antwoord op gehad, maar ik heb mijn mening laten horen en ik heb het in ieder geval geprobeerd om een discussie aan te gaan.
En hier zullen wel weer reakties opkomen van "Klagen in je eentje haalt toch niets uit" ja, als we met z'n allen onze mond blijven houden gebeurt er inderdaad niets!
Verder is wat wat Chris schrijft een waar woord, beloon zulke ruiters niet met applaus, koop geen spullen met hun naam erop, kortom, vote met je waardering en je wallet.
Groetjes,
Liesbeth

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:16

Cer schreef:
Ik heb een aantal engelse wedstrijden gezien, maar er is mij nooit veel opgevallen qua losrijden (op een wedstrijd dan he!). Ik geloof ook nooit dat er op wereldniveau veel getolereerd wordt bij het losrijden (op een wedstrijd dan he!). Wat mensen thuis doen zal je nooit helemaal weten..

@Anya: Ik vind het al heel wat dat er uberhaupt een tuchtcomissie is !! En alleen maar beter dat daar rapportjes van zijn, en dat die in een blad gepubliceerd worden. Dat zie ik bij het westernrijden nog niet zo snel gebeuren

dat ben ik wel met je eens... een tuchtcommissie helpt hierbij. Idee voor de Wran? en de rassenverenigingen?

Maar ik heb ze wel gezien. Niet zozeer op het losrij-terrein. Dat gebeurt buiten het oog van de massa. Op het gras bij de trailers. Inderdaad niet zovaak als bij de westernsport. Maar het gebeurt wel. En zeker ook bij sommige grote trainings/handelsstallen in de thuissituatie. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het minder is.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:21

Frayba schreef:
Even een paar vragen (ík ben absoluut niet geinteresseerd in je antwoorden, dat zou je zélf moeten zijn):

- ga je kijken bij onderdelen die eigenlijk "niet kunnen" zoals de Reining- en WCH futurities (paarden worden als 2-jarigen al intensief getraind om daar te kunnen presteren)?
- koop je producten van bedrijven die deze "niet kunnen" onderdelen sponsoren?
- applaudiseer je voor de goede prestatie van een ruiter waarvan je weet dat de trainingmethode de grens van mishandeling (naar jóu inzicht) regelmatig overschreidt?
- heb je een paard gekocht dat door zo'n ruiter of zijn stal verhandeld werd?
- heb je een dekking gekocht van een paard van zo'n ruiter of zijn stal?
- heb je een trainingsvideo of -boek gekocht van zo'n ruiter?

Heb je één of meerdere vragen met "ja" beantwoord, dan heb je bijgedragen aan het in stand houden van deze misstanden... Bloos!

Ik heb bij meer dan 1 van deze vragen een "ja"en dus ben ik medeschuldig aan deze mistanden.Niet alleen ik maar ik denk eigenlijk (bijna) iedereen ,die hier meeschrijft en meeleest.
Wie heeft er niet beenbeschermers van een bepaald merk of een zadel waar ook de naam van een bekende trainer opstaat?
Een aantal zullen een quarter hebben waar toch ergens in de pedigree een naam voorkomt die weer indirect met "de mensen van deze industrie" te maken hebben?

Er is hier pas een topic geweest over een trainings-DVD over hoe het wel moet!
Geloven jullie dit????Wat er op die DVD staat/Denk je nu werkelijk dat dit paard ,wat het zo netjes demostreert,dit vanzelf geleerd heeft.Is het toevallig nooit opgevallen dat op deze DVD's nooit staat ,wat je moet doen als het paard niet goed reageerd op de nette correctie?

Ik ben verbaasd over de naieviteit van vele hier,waarvan sommigen toch al jaren met het western-gebeuren bezig zijn.

Ik ben ook vaker in dubio over wat wel en niet kan,maar kan iemand hier mij precies vertellen wat wel en niet kan?Vooral hoe het wel moet!
Hoe fok je een paard,voedt je hem op,welke leeftijden,welke beloon en straf-methodes,wedstrijdplanning of niet,laat maar komen......Ik ben vooral benieuwd hoe realisitisch het dan blijft...........en dat wijst meteen weer naar de naiviteit van enkelen hier.

Hoe denken jullie dit aan te pakken bij de grote industrie?Ik vind het erg daadkrachtig dat jullie het bij de grote jongens in Amerika(AQHA) willen aankaarten,maar hebben jullie het idee dat het nut heeft?Zullen er niet al vele voor jullie zijn gegaan?

Laat ik er vooral op wijzen,dat ik het NIET eens ben met hoe sommigen ruiters zich laten zien in de inrijbak, in de USA en in Europa.
Mijn mening is dat wat thuis niet lukt ook niet met veel geweld in de inrijbak opgelost kan worden.Maar thuis zal er heus wel eens veel druk nodig zijn om een paard naar een hogere prestatie/africhtingsnivo te helpen.Kan dit dan ook niet?????

Hetgene waar mijn man in amerika wel verbaasd over was is:Dat de Amerikanen hard trainen met hun paarden en hard zijn voor hun paarden,maar buiten de trainingen echt gek zijn met hun beesten,eigenaren en trainers.Dan nog het feit ,dat ze Europeanen barbaars vinden ,want wij eten paardevlees!! Haha! OK dan!(je eet toch ook niet je hond op???)

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:33

Jeetje, wat een leesvoer op de vroege morgen. Ik wordt er wel een beetje moedeloos van als ik dit zo lees. Verdrietig

Volledig eens ben ik met de stelling dat JUIST de ruiters die de misstanden aankaarten moeten laten zien hoe het ánders kan! (als ze daarvoor in de gelgenheid zijn uiteraard Schijnheilig ) Ik ken jullie niet allemaal persoonlijk, maar ik weet bijvoorbeeld van Cer ongeveer hoe ze erin zit, en met paarden omgaat. En van Jos en Roel weet ik dat de paarden het bij hen ook fijn hebben, ondanks dat ze hard moeten werken om iets moois te kunnen laten zien op een show.
GA VOORAL ZO DOOR!
We moeten dat toch met ons allen doen en volgens mij zijn we in Nederland echt wel op de goede weg. Het kan uiteraard altijd nog wel wat beter, maar zo erg als in de US is het zo te lezen niet, gelukkig.

Als we met ons allen de handen ineens slaan moeten we toch ook wat kunnen bereiken?!
Het is zoals "Frayba" al zegt: WIJ zijn de mensen waar het om draait, dus WIJ moeten ook een verschil kunnen maken!!!

Dus Vera en Marieke en alle andere mensen hier: Kom op en ga door met tegen dat soort dingen aanschoppen!!
OK dan!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:37

Grappig dat nu juist dit filmpje hier word geplaatst!
Allemaal van die ge-emotioneerde cowboy's........
Ondanks harde methodes voelen ze dus heus wel wat voor hun paarden.
Hoe erg zou Charley het gehad hebben??
[WN] leuk om te zien....
stof om over na te denken.........

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:38

Even een quote van iemand die ik wel mooi vind:

Heerlijk zijn de naïeven, want zij zijn uit het goede hout gesneden.
Lopen zij echter vaak genoeg tegen de realiteit aan, dan verslijt het naïeve, om plaats te maken voor gezond cynisme.

@ jessiejanes, ik hoor vaker dat soort opmerkingen. ( harde training, daarbuiten een goedzak ) Maar wat wordt daar nu precies mee bedoeld?
Omdat het beestje geknuffeld wordt en voer krijgt dat dat een harde training rechtvaardigt? Ik snap dat nooit zo eigenlijk.
Vind ik eigenlijk meer in de trant passen van: mijn hubby geeft mij een nieuwe auto dus het is oke dat hij mij 5 minuten later daarmee overrijdt.

Of is het een schuldgevoel: een trainer weet dat hij snoeihard is en probeert het 'goed' te maken ofzo.

Of is het gewoon omdat er media in de buurt is.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:46

Cornelie:Hoe weet jij dat een paard het WEL leuk vind om recreatief gebruikt te worden?Vind een paard dat bosritje inderdaad zo lekker??
Ik denk dat het voor de beleving van het paard niet heel veel uitmaakt.
Als je het hem/haar vraagt,dan willen ze vooral heel intensief gras kauwen,...........................

het voorbeeld met de auto vind ik niet van toepassing.

Op een paard zitten op zich kan al mishandeling zijn,hoe en wanneer ,maakt dan eigenlijk al niet meer uit.
Ik wil overigens "de sport" niet goedpraten,maar wat ik wel bedoel is,als jullie dit zo tegenstaat,waarom gaan jullie nog naar wedstrijden,waarom lopen jullie nog rond in "het wereldje"?
Er is wel meer als westernsport................(en ook veel meer mogelijkheden om met je paard bezig te zijn)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:52

Het was geen aanval hoor.
Maar zoals ik al schreef hoor ik het vaker, hij is hard maar ja, hij gaat ook door het vuur voor zijn paard.
Dat komt dan op mij over alsof het dan oke is om een dier te mishandelen. En dan heb ik het zeker niet over gewoon rijden maar juist over die excessen.
Er is inderdaad meer als westernsport Knipoog
Met mijn amerikaantje rijd ik nu dressuur en endurance, maar dat dit soort dingen voorkomt wil nog niet zeggen dat de sport op zich 'fout' is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:53

Misschien omdat we allemaal ook voorbeelden zien hoe het wel kan jessiejanes. Misschien ook omdat de omschrijving van het begrip hard zo relatief is..

Misschien omdat als ik Lanna vraag wat ze het liefst wil doen, ze zal 'zeggen': laat mij maar grasmaaien. Maar misschien ook omdat je bij paarden die aan het werk gaan kunt zien dat ze opbloeien van een zekere dosis aandacht.

Misschien omdat niet iedereen die zijn paard een keer een goed gericht schopje met de bovenkant van de voet geeft hard is. Misschien omdat mensen die hun paard fysiek nooit hard aanpakken, hun paard wel geestelijk kunnen mishandelen. Dit zie ik nog wel eens bij dressuurstallen, waar hele lieve pennymeisjes alles samen met hun paard doen. En na een maand of drie kijken ze dan gek op als hun paard 'onhandelbaar' is geworden.

Maar misschien ook omdat we allemaal WEL zien waar een grens duidelijk overschreden wordt, thuis en in de ring. Ik ken zulke voorbeelden bij western en bij dressuur. Ik heb mij lang geleden voorgenomen van zulke mensen geen les te willen hebben. In welke discipline dan ook.

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:02

ik denk dat charlie blij mag zijn dat hij afscheid mag nemen voor de sport ,Het is een geweldig paard met een heel groot hart ,heeft de afgelopen jaren ongelooflijk veel gewonnen ,maar heeft veel verschillende trainers gehad en echt niet die met de zachtste handjes of vriendelijkste methodes ,ze kunnen daar dan wel een beetje emotioneel gaan staan te doen maar het grootste gedeelte van al wat daar in de bak staat speelt gewoon poppenkast .Natuurlijk komt het in andere sporten ook voor ,maar op bijvb, een spring wedstrijd zijn toezicht houders op het voor terrein gebeurt er iets bij de trailers of op de vrachtauto dan wordt daar echt wel wat van gezegd ,vaak zijn in bepaalde regio's of op grote wedstrijden toch dezelfde juryleden ,als je die eenmaal tegen je heb dan heb dan wordt je echt wel in de gaten gehouden hoor.In de westernsport op hoog niveu gebeurt het jammer genoeg veel , het probleem is je kunt er inderdaad weinig aan doen zeker niet als de groote mannen het doen en hetb dus als normaal wordt beschouwd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 11:09

Citaat:
Er is hier pas een topic geweest over een trainings-DVD over hoe het wel moet!
Geloven jullie dit????Wat er op die DVD staat/Denk je nu werkelijk dat dit paard ,wat het zo netjes demostreert,dit vanzelf geleerd heeft.Is het toevallig nooit opgevallen dat op deze DVD's nooit staat ,wat je moet doen als het paard niet goed reageerd op de nette correctie?

Ik weet niet of je doelt op mijn topic? Maar toevallig weet ik dat dit eerlijke ruiters zijn, niet voor de poes maar wel rechtvaardig. Zo zijn er echt wel meer. Bij Bob Loomis hebben we stiekem staan kijken bij een jongen die zijn paard aan het trainen was (Wij waren iets te vroeg en wilden weten of het hier ook was toegeslagen) Er werd gewoon keurig gereden.
Citaat:
Ik ben verbaasd over de naieviteit van vele hier,waarvan sommigen toch al jaren met het western-gebeuren bezig zijn.

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld?
Citaat:
Ik wil overigens "de sport" niet goedpraten,maar wat ik wel bedoel is,als jullie dit zo tegenstaat,waarom gaan jullie nog naar wedstrijden,waarom lopen jullie nog rond in "het wereldje"?
Er is wel meer als westernsport................

Ik denk dat dit het grootste misstand is.
met de westernsport is niks mis, in tegendeel. Het is een prachtige manier van paardensport.
Het zijn de groep ruiters die denken dat zo moet rijden om er bij te horen of om er iets mee te bereiken.
Daar is iets mis mee.
Het zou toch jammer zijn als alle mensen die hie niets mee te maken willen hebben, de westernsport de rug zouden toekeren.
Dan pas kunnen we met recht zeggen dat western een abusive-sport is Scheve mond

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:12

Jeetje, ik had niet verwacht dat het zo'n groot aantal trainers zijn die hun paard op deze manier trainen. Je weet dat ze er zijn.. maar zoveel, dat had ik niet verwacht. Tja, hoe moet je een paard op een vriendelijke manier trainen als het op zo'n ontzettend jonge leeftijd al zoveel moet kunnen? Volgens mij kan dat niet anders dan het erin stampen wanneer je als ruiter op zo'n hoog niveau met een puber moet presteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:12

Gelukkig kan ik op alle vragen van Chris 'nee' beantwoorden. Heb ook wel eens financieel in mn eigen vingers gesneden door een geen paard te willen verkopen aan zo'n stal. Wat dat betreft doe ik mn best, maar dat is bij langena niet genoeg.
jessiejanes"]
[/quote]K voel me gelukkig niet aangesproken..

[quote="jessiejanes"]
Ik ben ook vaker in dubio over wat wel en niet kan,maar kan iemand hier mij precies vertellen wat wel en niet kan?Vooral hoe het wel moet!
Hoe fok je een paard,voedt je hem op,welke leeftijden,welke beloon en straf-methodes,wedstrijdplanning of niet,laat maar komen......Ik ben vooral benieuwd hoe realisitisch het dan blijft...........en dat wijst meteen weer naar de naiviteit van enkelen hier.
[/quote]Wat bij mij een stuk geholpen heeft is om te kijken hoe andere dieren getraind worden. Dieren die veel minder meegaand zijn dan paarden, bijvoorbeeld tijgers, beren oid. En dan heb ik het over de huidige manier van trainen van bijvoorbeeld film/reclame dieren. Als ik de verhalen en de docu's mag geloven, zijn ze ook in die industrie overgaan van een strafsysteem naar een systeem van positief belonen/benadruken. En ik moet zeggen dat ik die dieren knappere dingen vind doen dan die paar 'kunstjes' die westernpaarden doen.
Ik denk dat die mensen versteld staan dat je een paar rotschoppen nodig hebt om je paard zoiets simpels te laten doen als een rondje draaien. Als je dat met elkaar vergelijkt zijn die ruiters toch eigenlijk maar stumperds?

[quote="jessiejanes schreef:
Maar thuis zal er heus wel eens veel druk nodig zijn om een paard naar een hogere prestatie/africhtingsnivo te helpen.Kan dit dan ook niet?????
Ik zou niet weten waarom dat dan wel zou mogen? Omdat jij perse die hogere prestatie wil? En zie boven, ik denk dat het anders kan, maar dan moet je wel verder willen kijken dan je neus lang is. En nee, dat betekent niet dat je met een zak snoep moet rondlopen de hele dag.

Verder had iemand het over een steigerend paard, dat je die wel aan moet pakken oid? Je kan je afvragen waarom dat paard steigert, dat is punt 1, en dan vooral niet benauwd zijn om je hand in eigen boezem te steken.
En dan nog vind ik het geen vergelijking met showpaarden op wereldniveau die waarschijnlijk geen pas verkeerd doen, en alleen maar zo aangepakt worden omdat het nog meer en beter en sneller moet.