[WN] WRODL*-deel 2, nummer 311 (7-puntenregeling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:45

Tammie, je bent meer dan welkom bij ons.
Een trailer kan ik je niet bezorgen maar wel westernles op een afstand van een half uurtje rijden. Dat moet toch te doen zijn i.m.o.
Misschien kan je iemand vinden om mee samen te rijden.

Ook zonder serieuze plannen ben je welkom om eens te komen kijken.

groetjes Marjan

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:59

Bedankt missgoldy, dat halve uurtje is inderdaad geen probleem, maar de trailer dus wel. De trailer die ik dus regelmatig gebruik is van hanita en die staat in Ommen. Dat wordt dan wel lastig om samen te rijden. Het is van beide kanten maar een half uurtje Cool , maar ik wil zeker wel een keertje komen kijken. Leer je altijd wel wat van.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:58

Als je op elke straathoek wekelijks een wedstrijd wil hebben en drie trainers, moet je echt maar dressuur gaan rijden. Dat is nu eenmaal veel groter dan western.
By the way, in grotere landen mekkert sowieso niemand over twee, drie uur met de trailer rijden. dat is echt iets nederlands.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:07

Ik vind het wel interessant om te constateren dat de Wran een regel heeft dat het afscheren van tastharen niet gewaardeerd wordt. En dat het normaal wordt geacht je paard twee, drie uur heen en twee, drie uur terug te rijden en tussendoor een paar onderdeeltjes te starten. Dat Kornelius vind ik geen mekkeren. Dat heeft te maken met dierenwelzijn. Zo simpel is dat wat mij betreft. Meten met twee maten waar het om dierenwelzijn gaat vind ik weer typisch iets Nederlands.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:12

Anya schreef:
Meten met twee maten waar het om dierenwelzijn gaat vind ik weer typisch iets Nederlands.

je bedoelt dat van die haren afscheren versus lange trailerritten?

calemity_jane

het aanschaffen van jim zie ik meer als een uitdaging.
jarenlang met zweet op mijn rug op pablo heel erg leerzaam alles wat ik op pablo heb geleerd komt nu goed van pas.De western wereld wil het nivo omhoog en dat wil niet zeggen dat ik nu een hoger nivo ga bereiken dan ik al had [amateur en open] de pleasure willen ze een gang zien die ik met pablo nooit zou kunnen hebben. en dat is niet zo bij de nederlandse jury zeker niet maar op een nk wel.zou ik geld over hebben dan had ik pablo erbij gehouden maar het nettoloon van een kapster van 22 is 730 euro in de maand.

Ik les nu pas sinds een jaar elke week een half uur een probeer 2 x per jaar een clinic te volgen[meestal onbetaalbaar]
Oke ik heb een hele liefe vader die altijd met me mee gaat[sponsor] maar ook bij mij ligt het zeker niet voor het oprapen.
Ook ik moet er keihard voor werken om te starten maar ik start.

Met jim probeer ik de goede weg ook inteslaan en dat lukt met hulp.
Maar ook met je eigen verstand

Jos

ben ik ff blij met mijn WWK'er
span hem in voor mijn woonwagen , en vertrek een week vantevoren richting wedstrijd terrein. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:15

@cornelius.. Beiden dragen in mijn optiek niet echt bij aan dierenwelzijn. Maar lange trailerritten met grote regelmaat vind ik persoonlijk nog iets onvriendelijker. Maar dat is slechts mijn mening hoor. Ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken. Ik wil mijn paard i.i.g. niet 5 a 6 uur op 1 dag in de trailer heen en weer hebben.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:17

ik ga jim ook maar omdopen beter idee

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:28

calemity_jane schreef:
het aanschaffen van jim zie ik meer als een uitdaging.

*Was ook absoluut niet negatief bedoeld hoor!!

Ik les nu pas sinds een jaar elke week een half uur een probeer 2 x per jaar een clinic te volgen[meestal onbetaalbaar]
Oke ik heb een hele liefe vader die altijd met me mee gaat[sponsor] maar ook bij mij ligt het zeker niet voor het oprapen.
Ook ik moet er keihard voor werken om te starten maar ik start.

Met jim probeer ik de goede weg ook inteslaan en dat lukt met hulp.
Maar ook met je eigen verstand

*Tuurlijk, bedoel ook niet dat jij het dan blijkbaar kado krijgt ofzo, dat krijgen er pas ECHT heel weinig. Maar wat ik wel bedoel: alleen al door de omgeving waarin je staat is de drempel al lager. Doordat je met meer gelijkgestemden op stal staat, Doordat je les of geen les toch dingen oppikt, Doordat je niet de enige bent die (western)wedstrijd rijdt etc.
Nouja ben nou eenmaal niet altijd even goed in omschrijven maar het is gewoon anders als je bijv de enige westernruiter op een stal of whatever bent, en zelf alle wielen moet gaan uitvinden. Kan me heel goed voorstellen dat je dan tegen dingen aanloopt en zou dat niet af willen doen als zeiken.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:35

ok dat snap ik wel Knipoog

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:37

Anya schreef:
@cornelius.. Beiden dragen in mijn optiek niet echt bij aan dierenwelzijn. Maar lange trailerritten met grote regelmaat vind ik persoonlijk nog iets onvriendelijker. Maar dat is slechts mijn mening hoor. Ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken. Ik wil mijn paard i.i.g. niet 5 a 6 uur op 1 dag in de trailer heen en weer hebben.
Denk dat je die twee dingen niet met elkaar moet en kan vergelijken.
Denk ook sowieso niet echt dat je het (in nederland) voor elkaar krijgt OM met grote regelmaat zo'n end met de trailer te moeten want zoveel wedstrijden zijn er niet Clown
Dan nog ben ik het niet helemaal met je eens wat het dieronvriendelijke betreft v/h trailerrijden. Zolang je paard blij de trailer oploopt, zich netjes gedraagt onderweg NET ALS DE CHAUFFEUR en er ontspannen weer vanaf komt zie ik er weinig onvriendelijks in. Helemaal niet als je op de plek van bestemming een box tot je beschikking hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:47

Zoals ik al zei.. mensen denken daar verschillend over. Voor mijn paard geldt in ieder geval dat ik blij ben dat ze weer netjes op een trailer staat. Iemand (nee niet ik en ze was toen nog niet van mij) is ooit zo dom geweest met haar te gaan scheuren. Ze heeft zich laten vallen. Daarna liet ze zich maanden onder de buttbar zakken bij het zachtste remmetje. Het heeft heel wat tijd gekost voor ze weer redelijk normaal te vervoeren was. Dus... Maar ook met een paard dat geen trailerverleden heeft ga ik niet graag 6 uur de weg op. Zonder paard ga ik al niet graag 6 uur de weg op. Maar zoals gezegd. Dat is heel persoonlijk. Ik val er niemand op aan, maar ik vind het te makkelijk de eigen norm als normaal te beschouwen en je te beroepen op normen in andere landen.. Ik woon in Nederland, heb Nederlandse gewoonten ontwikkeld en ook nog een eigen mening m.b.t. auto- en trailerritten. Dit dus nog afgezien van of je je een trailer + auto kunt veroorloven.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:01

Het ging mij voornamelijk over het wel/niet paardonvriendelijke in het algemeen. En natuurlijk is dat al heel anders als je een paard met een trailerprobleem oid hebt.
Maar als ik naar die van ons kijk, die blij de trailer opstappen (hmmmmmm........hooi!!), wij dankzij het cameraatje zien dat ze de hele weg lekker ontspannen staan te eten en naar buiten staan te kijken en vervolgens verrast om zich heenkijkend weer naar buiten stappen.......

Verder: als ik m'n eigen norm als normaal zou beschouwen zou ik nergens meer komen, iig niet als dat niet op de fiets of te paard kan want ik *bliep* tienduizend kleuren in de auto en dan rij ik nog niet eens zelf (dat heb ik al een tijd geleden definitief opgegeven Clown )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:14

haha ik heb geeneens een e-rijbewijs... (Jip rijdt mij gelukkig). Maar daar gaat het niet om. Voor veel mensen (ook die met een trailer) is het gewoon te ver... Ik vind dat je dat niet af mag doen als gezeur. Het is immers onderdeel van het vraagpatroon van je leden. Alleen al daarom zou je het serieus moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:18

Ik denk dat we hier op het punt zijn dat we een onderscheid moeten gaan maken tussen westernruiters en ruiters met interesse in western.

Ik kan me totaal niet vinden in wat Chris Knol hier zegt over het lesgeven door professionals. O als ik me in zijn situatie als Pro verplaats wel hoor Haha! maar ik wil een stappie naar beneden; naar die ruiters die zo enthousiast reageren op de trainingen en die ook zo graag eens aan de westernkant van de paardensport willen ruiken.

Laat ik beginnen met meteen toe te geven dat ik momenteel even geen zin heb in gezamenlijke training tot we een betere opzet hebben; ik heb nu namelijk het idee dat we voornamelijk met promotie bezig zijn, en dat de iets meer gevorderde ruiters niet aan trainen toekomen omdat ze enthousiast met die opstappers bezig zijn. (Wat we overigens met veel plezier doen, maar dat is de opzet van onze trainingen niet).

Terug naar waar we mee bezig gingen:
Mag je van iemand die nog geen definitieve keuze voor de westernsport gemaakt heeft, verwachten dat deze een trailer, trekkend voertuig, tijd en budget heeft om naar die pro's te reizen? (ALS die al zitten te wachten op die beginnende beginner???)
Dit is toch van de zotte!
Mijns inziens is wat Chris hier verkondigt (om maar eens even een term van Anya te pikken) puur protectionisme van de huidige professionals.

Wat zouden de pro's voor last hebben van lesgevende amateurs, die bv alleen toegestaan zou worden om mensen ZONDER startnummer les te geven?*
Broodroof? NEE! JUIST niet!
Doordat er meer mensen op een leuke (en betaalbare!) manier kennis kunnen maken met de westernsport, zullen er JUIST meer mensen BEWUST voor deze sport gaan kiezen, en DUS door die amateurs op een bepaald moment (uiterlijk bij aanvraag startnummer dus klaar voor C-wedstrijden) doorgeschoven worden naar de Pro's.
Bovendien; wat doe je om zelf lekker scherp te blijven als je je kennis overdraagt? Juist, lessen! En bij wie doen wij dat? Knipoog

Het zou mij zeer verbazen (en teleurstellen) als de WRAN niet bereid zou zijn om hier in ieder geval eens over na te denken. En indien de WRAN dit niets vindt, dan zou ik daar graag wat goede argumenten voor willen horen. En niet alleen dat men het er dan maar voor over moet hebben om elke week een trailer tot de beschikking te krijgen en die torenhoge tarieven te moeten betalen. Want dat gaat natuurlijk nergens over. Die mensen hebben nog geen keuze gemaakt voor deze leuke sport, dus mag je dan verwachten dat er al zo fors in geinvesteerd gaat worden?

Dus nog even voor de duidelijkheid (oa voor Calamity Jane):
Het gaat hier dus NIET om bv ijzelf. Ik heb (dankzij de steun van mijn partner, want in mijn eentje zou ik dat echt niet op kunnen brengen!!!) een veewagen, 2 niet-QPA-paarden ( Haha! ) om mee te groeien en uit te brengen en budget om te reizen voor les, clinics en wedstrijden.
Het gaat mij hier om die mensen die nu op dat punt zitten waar ik 4 jaar geleden ook zat...

* Ja ik ben op de hoogte van de 75 Euroregeling.
Ik als amateur zou bv beperkt les mogen geven. Maar dat doe ik niet. Alleen al niet om een aantal vragen die ik de laatste tijd heb gehoord (Goh, hoeveel les geef jij eigenlijk???? --> GEEN Haha! want ik heb ook helemaal geen zin om me op wat voor moment ook te moeten gaan verdedigen en aan te gaan tonen dat ik echt niet over een l*llig bedragje als 75 euro heen ga Scheve mond )
Bovendien stuur ik iedereen die bij mij aankomt voor les door naar een pro die hier om de hoek woont. Ik kan me echter voorstellen dat er een prima samenwerking tussen haar en mij zou kunnen zijn, als ik mensen laat kennismaken met western en de basisdingetjes leer, en vervolgens bij blijvende interesse en meer ambities naar haar door zou sturen. Daar zou zij geen concurrentie van hebben, maar misschien juist wel voordeel.

Overigens vind ik het ook erg jammer dat ik geen niet-westernles meer kan geven, door de bestaande regels. Ik heb altijd met veel plezier beginnende dressuurruiters begeleid, en had bv veel plezier in het begeleiden van angstruiters of -paarden. Maar ook mijn vrije tijd heeft een prijskaartje...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-04 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:29

Citaat:
Laat ik beginnen met meteen toe te geven dat ik momenteel even geen zin heb in gezamenlijke training tot we een betere opzet hebben; ik heb nu namelijk het idee dat we voornamelijk met promotie bezig zijn, en dat de iets meer gevorderde ruiters niet aan trainen toekomen omdat ze enthousiast met die opstappers bezig zijn. (Wat we overigens met veel plezier doen, maar dat is de opzet van onze trainingen niet).

Mag je van iemand die nog geen definitieve keuze voor de westernsport gemaakt heeft, verwachten dat deze een trailer, trekkend voertuig, tijd en budget heeft om naar die pro's te reizen? (ALS die al zitten te wachten op die beginnende beginner???)
Dit is toch van de zotte!

Zoals je het hier brengt moeten ze wel want ze mogen ook niet naar jouw gezamenlijke training Verward Dat is natuurlijk je goed recht daar niet van... Wat is er dan nog gezamenlijk aan? Dan kan je beter prof inhuren en het les/clinic noemen. Gezamenlijk trainen lijkt me toch vooral van elkaar leren en ervaring opdoen. Ook voor de mensen die niet zo goed rijden als jij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:39

Beter lezen en minder interpreteren.
TOT WE EEN BETERE OPZET HEBBEN staat er.
Je bent nooit geweest, dus je hebt geen idee wat de oude opzet was. Kun jij dus geen oordeel over vellen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:41

Roos1, wat Sonja hier beschrijft herken ik. Wij hebben de gezamenlijke trainingen opgezet omdat de westernruiters in Twente zeer verspreid wonen. Samen bij elkaar komen en van elkaar leren is de opzet. Iedereen weet wel weer wat anders. Zo pik je dingen van elkaar op. Niveau is daarbij niet het eerste item. Dat wordt het wel als blijkt dat je wel heel veel beginners/niet-western-ruiter, maar zeer geinteresseerden trekt. Mensen die je eigenlijk best wilt helpen. Maar in de praktijk hebben noch Sonja, noch Claudia, noch Johanna, noch ik ons eigen paard gezien die dag. We zijn vooral bezig geweest mensen te helpen hun paard op een zeiltje te krijgen, balkjes te lopen, iets uit te leggen over de eerste beginselen van het western rijden, mensen op ons eigen paard gezet om te laten voelen hoe een westernpaard voelt.. dat soort dingen. We zijn eigenlijk overweldigd door het enorme enthousiasme van mensen. Het laagdrempelige karakter trekt ze aan. Een clinic zou dat niet doen. Het is leuk voor deze mensen. Er zit een enorm potentieel aan nieuwe westernruiters, maar voor ons is dat het doel niet geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:46

Aanvulling op Anya:
Was het doel niet, maar heeft ons verrast en enthousiast gemaakt. Vandaar dat we verder aan het kijken zijn, wat we hier mee zouden kunnen doen.
Zoals het nu gaat is de toeloop dusdanig groot dat we zelf zoals gezegd niet aan rijden toekomen.

* Zit de komende uren met sollicitatiegesprekken, probeer vanmiddag/vanavond nog even in te loggen mocht meer verduidelijking oid nodig zijn. Groetjes *

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:30

Nog even wat van mijn kant als lesNEMER Lachen
Ik prefereer zelf het liefst iemand die weet waar hij/zij het over heeft. In mijn geval houdt dat in dat ik iemand zoek die professioneel daarmee bezig is. Júist die basis is belangrijk en die wil ik er vooral goed inhebben niet laten 'verprutsen' door het buurmeisje die toevallig wat langer rijdt. ( als je begrijpt wat ik bedoel ) Door schade en schande wijs geworden wil ik geen prutsers meer bij mijn paard. Dit houdt niet in dat iemand perse op wedstrijden moet starten maar ik wil wel graag een professional. Dus waar Chris het over heeft kan ik mij wel in vinden. Aan de andere kant realiseer ik mij ook wel dat dat lastig uitvoerbaar is.
En van Deurne heb ik helaas ook geen hoge pet op. Ik ben daar nog geen goede voorbeelden van tegengekomen. Maar ik verander hier graag mijn mening over zodra ik een leuk voorbeeld tegenkom Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:01

Ja ja prof zijn is een garantie dat je geen prutser bent Frusty
dacht het niet Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:02

Ik kan mij dat zeker voorstellen Cornelie. Niet iedere ruiter/paard-combinatie heeft dezelfde wensen, hetzelfde niveau van rijden of het zelfde type problemen. Ik heb zelf (bij vragen over onhandelbare paarden) meermalen tegen mensen gezegd dat ik ze niet kan helpen omdat een bepaald probleem mijn pet te boven gaat en ze verwezen naar een prof. Je moet bij alles wat je doet weten wat je wil als klant en weten waar je grens ligt als lesgever/helper in welke discipline dan ook.

Aan de andere kant. Ik ben in de westernsport terecht gekomen dankzij de lieve gratis hulp van Constans die toen amateur reed (inmiddels is zij prof). Haar hulp bestond uit een combinatie van op een andere wijze met mijn hulpen omgaan (ik reed toen dressuur) en omgaan met het niet eenvoudige karakter van mijn paard en mijn reactie daarop: ik werd boos. Die eerst vanaf de bakrand toegeroepen adviezen zijn mijn 'redding' geweest toen.

Een zelfde situatie herken ik nu op mijn stal. Een meisje heeft een beetje een eigenwijze merrie. Zo een die linksaf slaat als zij rechts wil. En uit de bak springt. Ik kon het niet aanzien en ben haar wat gaan helpen. Het betrof nl. een combinatie van opvoedingsprobleem, binnenteugel sturen en zonder been rijden. Ik heb haar ongeveer drie maanden geholpen en ze houdt haar paard op de cirkel nu. Ze is nu zover dat ze als ze verder wil, iemand anders moet gaan zoeken om echt les te nemen. Geen idee of ze dit gaat doen. Best kans dat ze ervoor kiest nu zo door te gaan zonder hulp of les (recreatie-ruiter). Haar doel was om redelijk veilig een buitenritje te kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-11-04 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:05

Blaze schreef:
Ja ja prof zijn is een garantie dat je geen prutser bent Frusty
dacht het niet Cool
Wij hebben in onze regio iemand die stelt prof te zijn, les te geven en nog nooit een westernwedstrijd is gestart voor zover wij weten.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:06

going back in time!!!!!!!!! wat brengt dit herinneringen naar boven,de eerste gezamelijke training in Leusden,22? deelnemers met paard?
gerekend toen op 8 tot tien deelnemers!!!!!en wat was de bedoeling? leren van elkaar!!!!helaas waren toen de meeste deelnemers te verlegen om vragen te stellen aan elkaar,was heel blij dat claudia rosel en jan Berendonk aanwezig waren!!!!opzet was dat er een trainer instructeur aanwezig was en liefst die van minstens 1 deelnemer,die uitlegde waarom hij/zij een bepaalde oefening deed.later wilde de deelnemers verder,er was intresse in een clinicvorm,i.p.v. gezamelijke trainingen.en dan schep je een drempel,een financiele drempel,en dat komt dan bovenop de kosten voor een trailer,trekvoertuig en tijd.
na een periode wordt er geroepen om een heel goede trainer,een amerikaan bij toeval in nederland,via via,heeft tijd en zin om een clinic te geven,8 deelnemers,van de oorspronkelijke 20?dan kom je er pas achter,dat de opzet die je voor ogen had in het begin,verlaten is door enthousiasme van de deelnemers en organisatie,en ben je weer terug bij af.want het waren eigenlijk gezamelijke trainingen!!!!!!!als organisator daar van mag je al niet meer B of A starten als je zou willen/kunnen,en,om terug te komen op topic,je verdiend er niet eens punten mee,en financiel loop je leeg.

rinus

ps. even voor de goede orde:ik zou het zo weer doen,omdat ik nog steeds vindt dat het goed is voor onze westernsport.