[WN] western met welk ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:34

Ik rij op een quarter en straks ook op quarter als mijn jaarlingen ouder zijn om ze te gaan rijden. Ik heb ook wel met mijn KWPN-ers 'western' gereden maar had een andere reden dan dat ik ze zo geschikt zou vinden als westernpaard.

Als ik zou kiezen voor een ander ras, rij ik graag een Paint, New-Forest, arabier of NRPS kleine maat.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:37

Ik heb eeb kruising Ned. Appaloosa x Draver waar ik o.a. western mee rijdt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:43

Ik rij een American Indian Horse
Voor zo ver ik weet is ze de enige AIH in Nederland Bloos

dreamwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:49

ik rij ook een paint horse Haha!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:30

Adrienne schreef:
[off topic] Volgens mij staan er ook een paar (veulens) op de ABC-ranch [/off topic]

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:09

Adrienne schreef:

Ik ken een 'fokker' die al zijn kruisingen [paint x fjord, quarter x haflinger, appaloosa x fries, kruisingsproduct x tinker, etc, etc] laat registreren bij het American Indian Horse 'stamboek'. Puur om er een 'amerikaans papier' bij te hebben, maakt wat meer indruk bij verkoop..... en levert meer op!
Beschrijving van paard, foto'tje en $50,- opsturen en je krijgt per kerende post je 'stamboekregistratie'.
Sorry, maar ik heb zodoende een niet al te hoge pet op van de in Nederland en België vertoevende 'American Indian Horses'.

Ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar de afstamming van jouw 'indiaantje'! Haha!

nattetas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:13

ik rijd met mijn welsh cob reining.
Afbeelding
gr.natas

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:52

ik ga western rijden met mijn 1/4 tinker, 1/2 NL apaloosa en een 1/4 onbekend Clown
Hij is nu pas 2.5 dus volgend jaar gaan we wel zien hoe hij het gaat doen in de westernsport Lachen

Brittje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:33

Ik rijd western met een Welsh x Arabier. Moet hem(+mezelf Bloos ) nog wel het 1 en het ander leren maar we leren het samen al goed .

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:05

sjah ik zal mijn halve criollo ook maar in de groep gooien zeker, en mijn fjordje en de egyptische arabiertjes

BoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:46

nu op een Quarter en eerst op een haffie! was ook wel grappig Tong uitsteken

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:51

ik ken iemand die reed met een appaloosa:D:D:D:D:D:D
die is echt mooiiiiii

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:03

WenS schreef:
bedoel je het verschil tussen een russische arabier en een egyptische arabier ? ik heb me welleens laten vertellen; weet niet of het klopt Lachen dat de egyptische arabieren meer in de bergen leefden en daarom bepaalde andere eigenschappen hebben, zoals de ogen staan iets meer zijkant van het hoofd zodat ze het gevaar konden zien en nog een paar van die eigenschappen maar kan ook goed dat ik het doorelkaar heb gehaald Blond

Dat is voor een gedeelte waar, maar komt door de fokkerij. Egyptische arabieren hebben bijvoorbeeld vaak nog erg grote zwiltwratten en bredere, zwakkere hoeven.
De reden van het verschil is simpelweg het land van de fok. Rusland kreeg een hengst (Aswan) van Egypte als dank voor de hulp bij de bouw van de Aswan dam. Daarmee (en met wat merries) is Rusland op zijn eigen manier gaan fokken, meer sportgericht. Egypte is op de oude manier doorgegaan met fokken en ook Polen, Spanje, Engeland (Crabbet type) en Amerika zijn met afstammelingen van alleen maar Egyptische arabieren gaan fokken. Die heten nu dus Pools, Crabbet, of bijvoorbeeld Spaanse Arabieren.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:33

Ik rij op een Quarter en heb ook een western Shet.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:32

Kukkie schreef:
Dat is voor een gedeelte waar, maar komt door de fokkerij. Egyptische arabieren hebben bijvoorbeeld vaak nog erg grote zwiltwratten en bredere, zwakkere hoeven.
De reden van het verschil is simpelweg het land van de fok. Rusland kreeg een hengst (Aswan) van Egypte als dank voor de hulp bij de bouw van de Aswan dam. Daarmee (en met wat merries) is Rusland op zijn eigen manier gaan fokken, meer sportgericht. Egypte is op de oude manier doorgegaan met fokken en ook Polen, Spanje, Engeland (Crabbet type) en Amerika zijn met afstammelingen van alleen maar Egyptische arabieren gaan fokken. Die heten nu dus Pools, Crabbet, of bijvoorbeeld Spaanse Arabieren.

Het enige wat hiervan klopt is dat Rusland Aswan heeft gekregen van Egypte..
Ga maar eens kijken op www.arabischevolbloeden.nl, op dat forum staat wat nu echt het verschil is tussen alle soorten Arabiesche volbloeds!