[WN] waar is er behoefte aan een westernmanege??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:26

NOORD-LIMBURG!!!!!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:33

Nee ik meen het Schijnheilig , Rotterdam heeft nodig iets goeds nodig... Bloos!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:45

Absoluut op N- Veluwe!!! Daar is werkelijk niets. Vanaf Amersfoort tot Friesland weet ik geen manege te vinden die ook nog eens GOED is.....goed les, goede manegepaarden én een mooie fokkerij erbij!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:49

Ik heb nu gelukkig particulier wat kunnen vinden, want ik ben een behoorlijke tijd op zoek geweest naar een stal/manege in de buurt van Veenendaal en omstreken (wil er echt wel een stukje voor rijden hoor) waar ik kan lessen op 'manege'paarden. Juist dat laatste is meestal het probleem. Iemand vinden waar je kunt lessen is niet zo'n groot probleem, maar wel als je zelf geen (berijdbaar) paard hebt.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:55

@flyinghigh@ een fokkerij erbij.

helaas karen dit is niet de bedoeling,een fokkerij,vaak gaat dat ten koste van veel ruimte,zowel stal als weide,daar zijn ook al een aantal voorbeelden van,waar opfok is komt op den duur minder ruimte voor ruiters.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 13:00

even nog een aanvullend vraagje/vraag.
wat zijn jullie eisen ten opzichte van uitrijmogelijkheden?
moet er een bos zijn of heide of duinen en strand,of gaan jullie uit van een manege waar les gegeven wordt,eventueel met slechte uitrijmogelijkheden?

rinus

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:05

Mijn ervaring op maneges is dat vooral mensen die geen eigen paard hebben in de zomer heel graag een buitenritje maken! Dus ik zou zeggen, ja, zorg voor wat uit rij mogelijkheden!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:06

Ik zou de manege vooral 'raadplegen' om les te nemen. Ik ben van mening dat beter op mijn houding, hulpen e.d. gelet kan worden in een rijbak en daarom zou ik gewoon in een rijbak (liefst binnen natuurlijk) les willen hebben. Uitrijmogelijkheden zijn fijn, maar voor mij gaat het er op dit moment om dat ik alle hulpen beter leer en rijtechnisch wat beter word, en daarom zal ik waarschijnlijk enkel voor de rijlessen met instructie gaan. Ik heb veel buitengereden en zie dat voornamelijk voor de ontspanning, een rijles is voor mij vaak een stuk inspannender.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:17

Texel
Hier zijn 2 'engelse-maneges' en 1 manege van de ruiterverenigingen, waar je alleen met je eigen paard gebruik van kunt maken.
Western is op Texel nog maar weinig in trek.
Al begint het langzamerhand te komen.
Wil je westernles hebben moet je toch echt naar de 'overkant'.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 13:41

de grootse handicap voor een plaats als texel (toerisenplaats) is de grote stilte na het toeristenseizoen,qua inkomsten en de beperkte inspanning van de manegepaarden na het seizoen,
let wel ik ken texel wel,heb er zelfs gebruik van een zomerhuis gehad.
en een winkel gehad in noordwijk aan zee,zeer seizoensgebonden dus ervaring heb ik er wel mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:46

westernworld schreef:
de grootse handicap voor een plaats als texel (toerisenplaats) is de grote stilte na het toeristenseizoen,qua inkomsten en de beperkte inspanning van de manegepaarden na het seizoen,
.
Dit geld voor 3/4 van NL Rinus, waarom denk je dat er meer maneges vertrekken/sluiten als dat er bijkomen Haha!

Alleen de randstad zit qua mensendichtheid en prijzen nog dusdanig dat iets kostendragend c.q. winstgevend kan zijn. Voor de rest is het vaak een uit de hand gelopen hobby, die maar mondjesmaat te bekostigen is (als je niet beknibbeld op onderhoud paarden en huisvesting).

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 14:07

o maar met dit soort zaken ben ik bekend sm,maar er zijn ook voorbeelden van manege's die al jaren lang bestaan,en nog zullen blijven bestaan in de randgebieden van de randstad,en daar buiten,maar om nu plaatsen zoals expliciet texel opte zoeken,lijkt mij niet goed.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:27

kop van Noord Holland!!!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:53

Ook voor de afwisseling voor manegeruiters is het wel eens leuk als je de mogelijkheid kunt bieden om een buitenrit te maken. Of dit nu bos, strand oid is maakt niet zo veel uit denk ik. Strand denken veel manegeruiters bij: RACEN! En bos kan wat ontspannender zijn voor ruiters die wat minder hard willen gaan.

Ook voor de paarden is wat afwisseling belangrijk. Altijd maar rondjes draaien in de bak is ook niet erg opwindend...

Nogmaals: omgeving Dordrecht/Zwijndrecht is écht hard toe aan een westernmanege!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:29

Rhaïa schreef:
Strand denken veel manegeruiters bij: RACEN! En bos kan wat ontspannender zijn voor ruiters die wat minder hard willen gaan.!
Ik ben blij dat je het woord KAN er in verwerkt hebt Cool

Voor mij zou een manege/pensionstal niet interessant zijn als ik er niet fatsoenlijk 'buiten' zou kunnen rijden. En dan bedoel ik een natuurgebied, geen landweggetjes Haha!
Maar ja ik ben (momenteel) bevoorrecht Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:24

Maneges vind je zowat op elke hoek van een dorp.
Prachtig natuurlijk voor de gene die geen eigen paard krijgen/aan kunnen schaffen of wat dan ook. Heerlijk genieten van het rondjes meedraaien in de lessen.
Ik denk dat iedereen eigenlijk wel het zelfde beeld heeft van een manege.
En dan doel ik op de dressuurkant die eraan vast zit.
Zo ontiegelijk veel maneges dat je kunt vinden, zoveel keus.
Totdat ik Bonnigje en Diederik leerde kennen, ik geloof 2 jaar terug, had ik dus echt werkelijkwaar nog nooit van een westernmanege gehoord.(ben dressuurmiep Knipoog )
Ik wist dus niet eens dat dat bestond. Ik ben eens met ze mee geweest (vanwege hun cadeaules aan mijn vriend) en dat was voor mij de eerste keer dat ik ooit een westernmanege gezien heb.
Wat ontzettend leuk zeg.

Ik lees hier en daar dat westernrijders moeite hebben met het vinden van een plek voor zichzelf en hun paard(pensionstalling). Doordat er nog weinig is neem ik aan?
Is het niet zo dat voor de gene die geen eigen paard kunnen betalen, dat een manege vaak te ver weg is, en je beperkt tot dat ene uurtje in de week. (dat maak ik uit dit topic op)
Mijn vraag is, is er misschien ook zoiets als een manege waar je bv 3 keer in de week kan gaan rijden, waarvan 1 uur les en de andere 2 uren vrijrijden? Of is dat er op westerngebied nog helemaal niet?

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:31

@Holly, dat is er volgens mij niet echt in het western gebeuren.
Lessen zijn meestal best duur, zeker als je goed les wilt.
daarnaast wil je als manege paard toch ook wel een goed paard onder je kont dus het is ook begrijpelijk dat de lessen duur zijn.

Ik wil nog even uiteen zetten dat ik ontzettend veel "aanvragen" krijgen voor groepslessen en duinenritten.
Ik doe dat helemnaal niet, staat ook niet op mijn site... Maar toch, vooral veel mensen uit de Regio Den Bosch / Tilburg die graag door de Drunense Duinen ritten willen maken.
Of groepslessen willen nemen.
Men meld zich vaal al als complete groep bij me aan !!!
Ik moet die mensen telkens door verwijzen... Ik heb alleen een mooie site , maar doe daar verder niks in.

Volgens mij is er dus een ernstig gat in de markt in deze regio.....

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:53

We kunnen in noordoost Friesland wel een manege gebruiken.
Als ik ergens wil lessen ben ik minstens een uur onderweg.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:04

@holly@ 1 uur les en twee uur vrij rijden.
een mooie gedachte maar...................dat ligt eraan in hoe ver de
rijkwaliteiten zijn van de ruiter. en bedoel je een buitenrit of vrij rijden in binnnen/buitenbak?
ook in zeg maar dressuur/engelse/andere/gewone manege,is dit ook niet
gebruikelijk,dat een beginner zomaar twee uurtjes,alleen mag rijden.
misschien heb ik je opmerking verkeerd begrepen.

en ja, er zijn heel veel manege's maar niet elke manege ziet graag een westernruiter komen,is een vooroordeel ik weet het,maar is wel een feit.

rinus

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:21

...yep: onder het mom van "jullie" verzieken mijn bak...
En dan te bedenken dat mijn paard nog niet eens gereden wordt EN ik een pleasurepaard heb... Je krijgt niet eens de kans om te vertellen dat jij geen reiningruiter bent...

SandyRChris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:59

Wij wonen in Hellevoetsluis,
western rijden is daar heel erg in opkomst, we hebben veel polder e.d. dus uitrij mogenlijkheden genoeg!
Maar n manege of wat dan ook, waar je les kan nemen, je paardje kan stallen, of gewoon je vragen kan stellen, is er niet ...
misschien n optie voor Rinus? *LOL*
Er wordt bij ons in de buurt constant gevraagd voor instructie, het staat zelfs in de krant!
Dusse... Rinus... wanneer kan ik bij je op de wachtlijst??? Knipoog

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:04

Ik stem absoluut voor Zeeland, en dan in de buurt van Goes of misschien zelfs nog wat meer richting Bergen op Zoom, hele mooie omgevingen en veel ruimte, uitrijmogelijkheden genoeg richting stranden ( dijken ) maar ook bossen.
Ik denk dat als er hier in de buurt het 1 en ander word "rond gevraagd" er behoorlijk wat animo zou zijn, ik denk bv aan buitenzorg die tholen op geeft, imo zou Bergen op Zoom dan nog beter zijn dit ivm makkelijker bereik vanaf Noord Beveland en de eilanden ( lees Tholen, smerdiek, stalland enz. )

+ zie je PB

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:17

Westernworld, ik bedoel daarmee, is het zo dat men dus alleen maar kan kiezen tussen een eigen paard, of 1 uur in de week een manege les meerijden?
In feite wil ik dus vragen, een westernruiter heeft dus de vrijheid niet, welke een spring of dressuurruiter op sommige plekken wel geboden word, door het af en toe naast de vaste les eens een paard huren om eens een uurtje vrij te rijden (bv in de bak)?

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:28

daarom vroeg ik wat je bedoelde,als de rijkwaliteit van de ruiter dat toestaat is dat inderdaad een optie waar we al aangedacht hebben,maar alles hangt af van de ruiter en beschikbaarheid van geschikte paarden daarvoor,want ook manegepaarden hebben een eigenaar.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:45

Wat ga je met deze info doen als ik vragen mag? Schijnheilig Haha!