[WN] Hebben Quarters meer beengebreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:16

stormpje schreef:
Dat van Aken vind ik al een goed begin!!Ja en je zult altijd houden dat er bepaalde paarden uitvallen waarvan je denkt wat is daar nou mis mee!!!

Het was juist andersom, dat er paarden Goedgekeurd werden waarvan ik stond te kijken... Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:01

Margee schreef:
Heeft iemand trouwens voor mij een website waar een duidelijk skelet op staat en de spieren? Ik heb heel veel paardenboeken maar niet eentje vind ik duidelijk genoeg.

Je hebt ook van die "doorzichtige" paarden. Soort grote barbiepop, doorschijnend met het hele skelet en alle organen er binnenin. Het is een soort bouwpakket, zodat je het uit mekaar kunt halen, kunt bekijken en weer in mekaar kunt zetten. Ik heb ook wel eens overwogen zo'n ding aan te schaffen om eea goed te kunnen visualiseren ...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:22

ik denk dat veel quarters beenproblemen krijgen doordat ze op 2 jarige leeftijd worden ingereden ! ik ken verschillende trainers die quarters op 2 jarige leeftijd inrijden en als ze nog geen 3 jaar zijn kunnen ze al spinnen ,, sliding stop , roll back enz !
ik denk dat elk paard zelfs een gezond paard problemen krijgt bij zulke zware training !
quarters zien er op 2 jarige leeftijd al vrij volwassen uit en daar schuilt dan het gevaar , want ze denken ach hij kan dit al wel aan ! nee ook quarters groeien door tot hun 5 de jaar en voordat ze 5 zijn zijn hun botten nog niet volgroeid ! ik vind het dus normaal dat deze paarden problemen krijgen met hun gewrichten !

waarom laten de meeste mensen hun quarters niet uitgroeien en lekker genieten van hun jonge leven , waarom moeten ze op 2 jarige leeftijd al aan het werk , op deze leeftijd horen ze in de weide te staan en te spelen !
de meeste quarters staan dan in training bij een trainingstal , waar ze 23 u per dag op stal staan en 1 uur hard mogen werken ! rara hoe zou het toch komen dat quarters beenproblemen krijgen ????????????

het is natuurlijk wel zo dat je goed de bloedlijnen moet nakijken alvorens je een quarter koopt of fokt want zoals bij elk ras heeft ook de quarter zijn zwakke dekhengsten , de kunst is om goed geinformeerd te zijn en een gezond paard te kopen ! combineer dit dan met een rustige opbouwende training van zodra het paard 4 is dan heb je volgens mij een kerngezonde quarter !!!

veel succes met je zoektocht naar je quarter

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:08

jeddah schreef:
Het was juist andersom, dat er paarden Goedgekeurd werden waarvan ik stond te kijken... Knipoog
Bloos! Dat kan natuurlijk ook!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:18

Maarre ... om op de oorspronkelijke vraag terug te komen Knipoog : ik hoor idd ook erg vaak over Quarters en beenproblemen. Ik hoor daarbij vaak beweren dat dat komt omdat er zoveel inteelt plaatsvindt / heeft gevonden. Iemand ideeën hierover?

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:47

Tip: Afbeelding
The horses Muscles in Motion van Sarah Wyche. Ook van haar hand: Understanding the horses back.

Equi Search
Equine Studies
Equus Magazine

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:32

Sport quarters zijn de laatste tijd wel een beetje zo gefokt dat ze heel erg gespierd en dus zwaar zijn, en toch wat dunne beentjes er onder.
Je ziet tegenwoordig als tegenreactie hierop de foundation quarters populairder worden, die hebben onder andere wat dikkere botten en dus stevigere benen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:53

Mac schreef:
Maarre ... om op de oorspronkelijke vraag terug te komen Knipoog : ik hoor idd ook erg vaak over Quarters en beenproblemen. Ik hoor daarbij vaak beweren dat dat komt omdat er zoveel inteelt plaatsvindt / heeft gevonden. Iemand ideeën hierover?
Dat zal er zeker mee te maken hebben. Je versterkt de eigenschappen die je graag wilt zien, dat pakt niet altijd gunstig uit en dus loop je ook grote kans om de zwakke eigenschappen versterkt terug te zien.

Verder loop je natuurlijk een grotere kans op het veelvuldig verbreiden van zaken waar de industrie nu onder 'zucht' zoals HC/HERDA en GBED.

@Kornelius: vooral de pure haltertypes zijn heel zwaar gespierd op beentjes die dat gewicht nooit op een gezonde manier kunnen dragen.
De AQHA is druk bezig hier iets aan te doen, maar zolang er jury's zijn die het mooi vinden en dus plaatsen krijg je het niet de wereld uit.

De Foundation/Ranch-types staan idd in een groeiende belangstelling, zeker nu er meer vraag is naar 'vers' bloed om genetische zaken zoals hier boven al genoemd meer uit de weg te gaan.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:47

Ik denk dat dat een goede vooruitgang zou zijn!

Op welke manier zou je nog meer vers bloed binnen kunnen krijgen denken jullie?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:12

stormpje schreef:
Op welke manier zou je nog meer vers bloed binnen kunnen krijgen denken jullie?

Bij de Quarter Horses is het al toegestaan om volbloeden in te kruisen Schijnheilig .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:16

Ik zou nog een keer een Percheron nemen, staat garant voor het stevige bulldog-body type en flinke spieren. Het heeft in het verleden ook goed gewerkt Clown
Maar helaas is het stamboek gesloten voor 'invloeden van buitenaf' (op de geregistreerde jockeyclub-volbloeden na) Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:37

Sugarmiss schreef:
Ik zou nog een keer een Percheron nemen, staat garant voor het stevige bulldog-body type en flinke spieren. Het heeft in het verleden ook goed gewerkt Clown
Maar helaas is het stamboek gesloten voor 'invloeden van buitenaf' (op de geregistreerde jockeyclub-volbloeden na) Lachen

Zou ik op zich ook helemaal geen gek idee vinden, tevens een scheutje Arabier. Maar ik denk niet dat we daar nu mee aan hoeven te komen Bloos! .

De eerste generatie uit zo'n kruising zou dan ook echt puur voor het doorfokken moeten zijn en pas over een generatie of 4 a 5 zou je er echt baat bij gaan hebben door het type weer te herstellen zonder het verlies van de goede kwaliteiten van de andere rassen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:39

Tja maar niet de lijnteelt maar die volbloeden zijn nou juist de oorzaak achter die kleine voeten en dunne benen die staan daar nl om bekend. Gewoon terug naar de basis is het slimst niks nieuws introduceren. En willen we even niet vergeten dat het hier om een ras gaat niet om een registratie net als bv het warmbloed paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:47

Ook de Fries is een ras en toen daar vanwege zware inteelt niet veel goeds meer uit kwam (en omdat men een rijtypischer paard wilde) hebben ze er ook 'iets vreemds' bij gehaald.

Persoonlijk denk ik ook niet dat het nodig is, er zijn genoeg vissen in die grote Quartervijver. Het probleem zit meer bij die fokkers/kopers die alleen maar kijken naar grote namen/wedstrijdresultaten waardoor de boel aan het 'vernauwen' is geslagen en nu dus vast dreigt te lopen.

Heel toevallig is op de HERDA-group ook dit punt aan de orde geweest om te zien welk bloed er buiten de bekende Herda-geïnfecteerde paarden nog rondloopt, wat genoeg cutting/reining kwaliteiten in zich heeft om voor nieuw bloed te zorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:54

@Margee:
Bedoelde je zoiets ?
Afbeelding
Afbeelding

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:02

Ja zoiets, en dan moet je het kunnen draaien zodat je overal kan kijken Knipoog . Ik heb zoveel paardenboeken en geen een duidelijke plaat ervan... Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:09

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:42

de Quarters bij ons op stal hebben gelukkig nog nooit wat aan hun benen gehad