[WN] is een fjord een goed western paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:14

Een backcinch is een heel goed hulpmiddel om te voorkomen dat het zadel bij een stevige bokpartij helemaal naar voren klapt. Hierbij kunnen nl behoorlijke schouderblessures ontstaan.
En zolang er een connectorstrap gebruikt wordt (met de juiste lengte) zie ik geen bezwaar tegen het gebruik van een backsinch.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:35

Ik wel...als-ie te strak wordt aangetrokken, maar dat kan de eigenaresse in het echt waarschijnlijk beter beoordelen dan ik vanaf foto.

=^.,.^=

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:55

Volgens mij heeft Vraeghoeve die foto alleen geplaatst om te laten zien dat met deze fjord western wordt gereden. Waarom dan meteen commentaar op het zadel? Beetje off-topic, of niet? Schijnheilig

Overigens heb ik verschillende fjorden (en haflingers) in de western gezien en dat gaat heel goed. Vooral doen dus!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:09

Redneck schreef:
Volgens mij heeft Vraeghoeve die foto alleen geplaatst om te laten zien dat met deze fjord western wordt gereden. Waarom dan meteen commentaar op het zadel? Beetje off-topic, of niet? Schijnheilig

Overigens heb ik verschillende fjorden (en haflingers) in de western gezien en dat gaat heel goed. Vooral doen dus!

Dus we mogen geen vragen stellen om er op voor/omzichtige wijze achter te komen of alles wel op de juiste wijze wordt gebruikt en de bokker in kwestie van welgemeend goed advies te voorzien? Verward

=^.,.^=

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:18

Misna schreef:
Ja hoor ik kan je best volgen, ik heb trouwens ook les van Alfons op een pension stalling in Teteringen. Alfons (fons voor intimi) is Ned. Kamp. bij de AQHA.

Fons was vorig jaar NL kampioen Senior Open Reining bij de WRAN.
Maar dat geheel ter zijde.... Knipoog

Fons kan je heel goed helpen met je fjord. Fons is een toffe peer en vind het geweldig om paarden om te scholen of in te rijden.
Met een fjord kan je best een heel eind komen. Je moet er alleen over het algemeen iets harder voor werken.
Ik zou zeggen: ga ervoor en geniet ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:44

Het jammere is dat sommige trainers je uberhaupt niet willen hebben met een fjord Haha! Ik heb inmiddels wel geleerd om als ik een nieuw iemand benader eerst maar eens te informeren hoe ze staan tegenover het gebruik van een niet QPA-paard...
Gelukkig zijn er ook heel veel die wel verder kijken dan hun neus lang is, en van die mensen heb ik inmiddels heel veel mogen leren.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:48

farichta schreef:
Dus we mogen geen vragen stellen om er op voor/omzichtige wijze achter te komen of alles wel op de juiste wijze wordt gebruikt en de bokker in kwestie van welgemeend goed advies te voorzien? Verward

=^.,.^=

Natuurlijk mag dat (in ieder geval wel op de manier waarop jij dat deed), maar ik vond dat er ook een paar minder genuanceerde reacties werden geplaatst. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:25

ik ben voornemens om met de dressuurfjord (M startgerechtigd!!) van een stalgenootje te gaan starten in de reining, hij doet het nu al erg leuk en hij vindt spinnen helemaal geweldig!
Gewoon puur voor de fun en om te kijken wat ie doet.

Of 'hoort' dit niet Blaze?? Knipoog ik beloof je dat ik de goede laarzen aandoe Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:37

Natuurlijk mag dat zoals je al zegt voor jou is het gewoon voor de fun,jou zien starten is voor mij ook fun Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:56

ik zal me bij je melden als het zover is... Kijken wie de meeste fun heeft Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:59

beiden dat weet ik zeker Cool

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:24

ik weet wal dat die backcinch dient om het zadel niet omhoog te laten komen... maar is dat niet hetzelfde als op zijn plaats houden?? een zadel dat omhoog vliegt ligt toch niet op zijn plaats? en nee hij zal zeker niet te strak zitten..Voor zover ik weet heeft mijn trainer genoeg ervaring om deze dingen juist te doen, en het is inderdaad helemaal off topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:25

Ik ben absoluut geen deskundige op dat gebied, maar wat ik me afvraag: als bij niet-cuttingwerk je zadel klappert aan de achterkant (zeker in de basis waar dus nog weinig 'actie' in zit) PAST HET DAN WEL?

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:40

farichta schreef:
Het is niet mijn bedoeling om naar te doen maar de back-cinch is er niet om het zadel op zijn plek te houden. Die is er om te voorkomen dat het zadel naar voren klapt (omhoog komt) bij onderdelen zoals cutting. Weet je zeker dat de back-cinch op de juiste manier gebruikt wordt?

=^.,.^=

Als een zadel naar voren klapt zit ie toch ook niet meer op z'n plek Haha!
zo'n back-cinch word voor verschillende onderdelen gebruikt en het kan geen kwaad om het paard er vast aan te laten wennen lijkt mij.
Maar om weer on-topic te komen Cool De fjorden die ik heb gezien in de western doen het helemaal OK dan! veel succes Knipoog

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:22

De back-cinch is om omklappen te voorkomen bij roping, als je met je lasso een koe aan je zadelknop hebt hangen en die koe gaat trekken. Bij cutting zit ie er bij omdat het ook een koeiediscipline is, niet omdat je zadel omklapt van het cutten zelf.
Met onze half fjord hebben we ook al koeien gevangen trouwens dus dat kan ook prima (er zat wel een breakaway op de lasso dus geen achtersingel nodig).

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:46

Om nog verder off-topic te gaan;
Je kunt ook niet met ieder zadel roping oefenen; dat is gevaarlijk, bovendien mag je niet op echt vee oefenen tenminste niet met roping in Nederland. Ook al kun je een achter singel om het zadel doen wilt nog niet zeggen dat je zadel geschikt is voor roping. Mijn ex vriend is een pro-roper en zijn zadels zijn onwijs zwaar, maar toch heeft ie de achter singel nodig vooral bij steer roping Cool
Maar niet alleen bij de koeien onderdelen kun je een achtersingel gebruiken; ook bij de barrel racing kun je 'm nodig hebben Cool
In ieder geval kan het geen kwaad om je paard eraan te laten wennen, want niet alle paarden vinden het even leuk Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:21

En sommige mensen vinden het ook gewoon leuk, zo'n achtersingel!

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:43

WenS schreef:
bovendien mag je niet op echt vee oefenen tenminste niet met roping in Nederland.

ook niet als je een breakaway gebruikt? Waren wij dan even illegaal bezig...

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:06

Nee zelfs niet met breakaway. Een paar jaar geleden was er een familie uit Colorado hier in NL om een demo te geven ook breakaway roping, is nog een heel gedoe geweest toen de dierenbescherming erachter kwam.
Dus als je oefent met roping op echt vee, kun je dat beter zonder teveel toeschouwers doen en Lips are sealed

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:49

Schijnheilig

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:34

als je ford een sliding maakt heb je geluikk een hap manen in ge mond!!! ik spreek uit ervarenheid ik heb bij mijn fjord gewoon de manebn er afgehaald

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:38

Lips are sealed Cool

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:44

hommel"]
als je ford een sliding maakt heb je geluikk een hap manen in ge mond!!! ik spreek uit ervarenheid ik heb bij mijn fjord gewoon de manebn er afgehaald
[/quote]
En met je Quarter heb je daar geen last van? Clown
[quote="hommel schreef:
mijn paard wisselt en ik verwissel elke dag mijn beugel Haha! Haha! voor in je mond

grappie moet kunnen toch????

ik heb ook een Quarterhorse van 1.70m en dat is 1 van play me a cowboy!!!

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:59

nee!!! want die heeft niet van die regtopstaande manen toch? Schijnheilig

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:03

Aha, op die manier...maar dan kun je ze toch ook gewoon laten groeien? Tong uitsteken