[WN] Wanneer mag een Pro BM starten in de beginners?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:48

Citaat:
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je je dan toch wat ongemakkelijk voelt als je tegen een Anneke de Jong en Sil Schoenmaker ed moet starten Zou ik ook wel een beetje griezelig vinden.
Lieve sonja.... wat lees ik nu.. niemand hoeft bang te zijn om tegen mij te starten!!! begrijp wel wat je bedoelt maar laat ik voorop stellen dat we allemaal mensen zijn en soms heb je een goede dag op een show en soms een slechte dag!
Ik ga me niet met deze discussie bemoeien maar zal even uit een zetten hoe het mij gekomen is met het open starten en het zogenaamde pro worden in de hoop dat de pro die nu met het zelfde zitten als ik toen er toch voor gaan zorgen dat ze in de juiste klasse gaan starten.
Van af mijn 16de jaar heb ik engelse les gegeven en heb dat gedaan tot ik 24 was.Ik rij western van af mijn 19de en werd dus gevraagd om westernles te gaan geven toen ik 24 was.
Ik heb dat gedaan en ben toen gestopt met engelse les geven en heb direct de pro status aan genomen want dat stond zo in het regelement.
Mijn vriend wiebe kreeg toen ook de pro status, want dat was toen zo!!
Ik had wel geteld 2 wedstrijden gereden bij de beginners toen ik pro werd!!!!!
De over gang naar de pro was enorm...... en had toen te doen met jan van sold in de trail.... als hij er was dan ging iedereen voor plaats 2 want 1 was altijd voor hem!!
Ik heb altijd gewoon gestart en mijn kennis en ervaring in de loop der tijd opgedaan en dat heeft mij gebracht tot waar ik nu ben.
Dat welgestelde waar over gesproken is ... dat kon ik niet in die tijd!! met andere worden, ik had geen geld om een goed getrainde quarter te kopen die mij in nivo om hoog hielp op de shows, nee ik heb gewoon gereden met mijn markt pony die eigenlijk beter in de dressuur had kunnen lopen.
In die tijd ben ik nooit 1 keer eerste geweest!!! maar door de jaren heen wel steeds vaker 2de!!
Ik heb het nooit iemand anders kwalijk genomen dat IK de keuze heb gemaakt om pro te worden en dat te doen met niet quarter( lees goed getrainde paarden door anderen!).
De keuze was aan mij om het te doen en me vervolgens aan de bij behorende regels te houden, en wat ben ik blij dta ik het gedaan heb!
heb nu aardig wat kennis in huis en na jaren hard zwoegen werpt het de vruchten af!
En wederom niet met een paard dat het allemaal al kon, sterker nog die het allemaal juist niet meer kon!!! het is intussen alleen wel een quarter.
Ik heb altijd alles gevraagt aan iedereen om mij heen, hoe de 1 het doet en de ander, altijd na afloop naar een jury toe en vooral altijd bij mijn "collega's" pro ruiters clinic's gevolgt!
Iedereen was altijd bereid om mijn vragen te beantwoorden en ik zelf ben nu net zo!
dus als je aan het begin staat van je pro carriere, begin er mee , leer en vraag en dan kan je je nivo verbeteren en zal je vriendelijk ontvangen worden overal waar je komt omdat je je zelf met de juiste instelling vertoont!
Wat wiebe betreft, die is intussen weer amateur zoals dat mag via het regelement nadat die veranderd is met vroeger.
Voor een ieder die twijfeld ergens aan mag me altijd aan spreken op een show en dan kan ik MIJN idee geven in de hoop dat je er wat aan hebt en je net zo als mij in de loop der jaren op bokt kan lezen dat men bang is om tegen je te starten??????!!!!!!
Groeten sil blue jackeroo stables

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:04

JanT schreef:
Wanneer iemand het regelboek niet goed leest kan de WRAN daar niets aan doen. Als landelijke organisatie kan je alleen goed functioneren als je de regels correct hanteert en erop toeziet dat anderen die onder de vlag van de WRAN opereren, dat ook doen. Vandaar mijn verzoek om een klacht in te dienen. Niet om iemand te "pakken", maar om dezelfde fout in de toekomst te voorkomen..
En hier verschillen wij dus van mening.
Ik ben van mening dat als er iets gekonstateerd wordt wat door de aanbrenger niet 'via de regels' opgelost hóeft te worden, maar gewoon onder de aandacht gebracht wordt, dat de WRAN niet zo strak aan die regels moet hangen, maar flexibeler intern weer even iedereen eraan herinnert dat er weliswaar fouten gemaakt kunnen worden, maar dat een fout ook een leermoment is.
Je kunt herhaling van dit incident nl ook voor de toekomst voorkomen zónder dat er eerst een offiële klacht over komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:05

Haha! Ik zou ook niet bang voor je zijn hoor Sil want zo eng zie je d'r nu ook weer niet uit *LOL* en Sanny al helemaal niet Tong uitsteken maar ik zou toch wel extra de kriebels hebben hoor als ik tussen die pro's zou moeten gaan rijden. Dan is het niveauverschil wel heeeeel erg groot Haha!
Maar aan de andere kant rij je je wedstrijden voor jezelf, om van te leren en in te groeien, dus eigenlijk moet je je er niks van aantrekken wat een ander doet. (maar 'k ben toch wel blij dat ik het op A mag houden Haha! )

Ontzettend lieve reactie trouwens! Lovers
'k Zal er aan proberen te denken als ik volgend jaar met m'n merrie doorschuif naar de Open, en dus ongetwijfeld met jou in 1 ring kom te rijden...

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:26

Sugarmiss schreef:
En hier verschillen wij dus van mening.
Ik ben van mening dat als er iets gekonstateerd wordt wat door de aanbrenger niet 'via de regels' opgelost hóeft te worden, maar gewoon onder de aandacht gebracht wordt, dat de WRAN niet zo strak aan die regels moet hangen, maar flexibeler intern weer even iedereen eraan herinnert dat er weliswaar fouten gemaakt kunnen worden, maar dat een fout ook een leermoment is.
Je kunt herhaling van dit incident nl ook voor de toekomst voorkomen zónder dat er eerst een offiële klacht over komt.
Dus de WRAN moet zich niet aan zijn eigen regels houden??
Dat is in ernstige tegenstraak met wat ik meestal in de diverse topics lees.
Wanneer moet je flexibel zijn? Wanneer streng met de regels? Is er dan geen willekeur??
Dan wordt het dus echt een beetje aanrommelen!!
Ik dacht dat we dat station gepasseerd waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:31

Djiez Jan eerst duurt het jaren voor je eens wat post op Bokt en nu ga je meteen posten voor het posten. Niet doorslaan hoor.

Ik constateer iets dat niet blijkt te kloppen, ik dien daar GEEN aanklacht over in (ben niet eens partij, wilde alleen DUIDELIJKHEID) en weet nu hoe het moet. Hopelijk zijn er meteen weer wat meer mensen wakker en gaat het voortaan dus goed, als in beter.
Zullen we het hier dan nu lekker bij gaan laten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:34

Lijkt mij heel wijs Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:38

JanT. Welkom op bokt. Het is altijd fijn als iemand met verstand van zaken snel en duidelijk in kan gaan op een vraag.

Ik vind het an sich niet raar dat de vraag op bokt belandt. Daar zou ik hem waarschijnlijk ook gesteld hebben. Bokt is nu eenmaal 24 uur per dag online en de Wran (logischerwijs niet). Vaak gaat het niet alleen om het lezen van het regelboek zelf, maar ook om de interpretatie van die regels. In dat geval heb je niets aan het regelboek, maar heb je mensen met ervaring nodig die je die vraag kunt stellen.

Soms is dat bokt. Soms is dat iemand van de Wran en soms allebei.

Niets mis mee in mijn opinie.

Het is in ieder geval fijn dat je hier antwoord komt geven. Dat om te beginnen. En ik begrijp best dat je verwijst naar de regels. Zo verwijst de overheid ook naar " iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen". Maar wat nu als je wedstrijden rijdt en geen lid bent van de Wran (ik weet dat lang niet iedere wedstrijdstarter ook lid is). Dan heb je die regels bijvoorbeeld helemaal niet.

Het lijkt mij dat een vereniging signalen die binnenkomen (via bokt, de krant, vakbladen, de telefoon, etc...) gewoon zou moeten oppikken. Ze zijn de feedback van (potentiele) klanten. En dat is altijd interessant.

@Sil: wat een leuke post. Dankjewel voor je leuke toelichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:45

Anya schreef:
Maar wat nu als je wedstrijden rijdt en geen lid bent van de Wran (ik weet dat lang niet iedere wedstrijdstarter ook lid is). Dan heb je die regels bijvoorbeeld helemaal niet.

Da's ook nog eens een ironisch stukje in 't geheel; ik heb me begin juli al aangemeld bij de WRAN als lid, maar nog steeds niks gehoord. Ja een acceptgirokaart die ook al eeuwen retour bank is, en een mailtje van, jawel, JanT dat wegens de vakantie de verwerking wat langer kan duren. Inmiddels is het al weer herfstvakantie, dus genoemd argument gaat waarschijnlijk nog steeds op.
Iets opzoeken in de regels valt dus ook al niet mee.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik uberhaupt niet welkom ben bij de WRAN.
Ik moet zeggen dat de DAWRA een stuk enthousiaster en adequater met nieuwe leden omgaat. Maar hoe krijg ik die Fjord in een Arabierenpak? Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:52

De duidelijkheid over of je amateur prof of beginner bent is in verscheiden topics al gegeven.Dus daar is mijn inziens geen onduidelijkheid meer over mogelijk.
En wat het regelboek betreft ik heb er eentje(ben nog geen lid Tong uitsteken )
maar toch maak ik liever gebruik van de site van chris omdat het daar iets makkelijker opzoeken is.Dus ook wat betreft de regels kunnen opzoeken is er geen onduidelijkheid Cool

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:55

IK weet niet of ik nog mag antwoorden zonder door te draven, maar Sonja ook jij bent van harte welkom bij de WRAN, ik zal de ledenadministratie nog eens vragen waarom het steeds fout gaat bij jou!
Mijn oprechte excusses hiervoor.
En Anya, de WRAN doet wel degelijk iets met de signalen die hier en daar worden afgegeven. Peter Vet kan dat bevestigen.
Het bestuur van de WRAN doet haar best, maar het gaat natuurlijk niet altijd vlekkeloos, dat zijn we ons terdege bewust en we werken er aan om ons te verbeteren. Daarbij zijn suggesties altijd welkom. Ik probeer mij zo toegankelijk mogelijk op te stellen, mijntelefoonnr staat in de WHW, mijn email adres is bekend en sinds kort regageer ik ook op dit forum.
Ik wil graag een opelijke, maar zinvolle discussie over wat er bij Western rijdend Nederland leeft. En ook uitleggen waarom bepaalde regels zijn, waarom dingen niet altijd zomaar te veranderen zijn en waarom we soms misschien wat "bedrijfsblind"zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:08

Ik ben ervan overtuigd dat de Wran haar best doet Jan. En petje af voor het werk dat allemaal op vrijwillige basis wordt gedaan. Suggesties zijn in de maak (zul je vast wel wat van gehoord of gelezen hebben).

En we hebben allemaal maar 1 doel voor ogen: het verbeteren van de westernsport in Nederland. Dat schept meer een band dan afstand lijkt me Lachen

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:51

Misschien ben ik blond maar waarom staat er in het WRAN regelement geen duiderlijke beschrijving ?

Was laatst in Liessel op wedstrijd amateur pleasure aan het kijken , dacht he dat paard ken ik , ben ik net op een site aan het kijken en inderdaad het was het paard dat ik dacht het was , wat blijkt , deze wordt geshowed in de amateur door een ruiter welke niet de eigenaar is Verward
Moet deze geen open starten Verward
Iemand die hier duiderlijkheid in kan verschaffen ?

Denk dat er in Nederland op western gebied een centrale registratie moet zijn om zulke dingen niet meer voor te laten komen zoals ook bij de dressuur alles landelijk wordt geregistreerd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:56

DWSS dat is waar... Maar in de dressuur geldt die regel "paard van een ander" niet. Daar vraag je gewoon een strartkaart aan per combinatie. En paard kan best door meerdere mensen gestart worden. In de praktijk schuiven de goede ruiters gewoon door naar de eigen klasse daar en is het "paard van een ander" geen issue.

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:11

Zou je mijn voorbeeld bij het secretariaat door mogen geven of ben je dan aan het " klikken " Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:12

ja je mag het doorgeven
ja je bent aan het klikken

Lachen

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:25

maarja , dan moet je wel eerst weten of het mag ja of nee en dat is niet duiderlijk voor mij.
heb wel wilde verhalen gehoord van dan mag het wel en dan niet maar wat klopt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:03

Er zijn wel meer mogelijkheden om met andermans paard niet in de Open te starten, toch? De vriend van Sil rijdt Sanwood toch ook in de Amateurklasse? Dus daar zullen echt wel regelingen voor zijn.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:07

Als Sanwood op naam van Wiebe staat kan Wiebe er gewoon amateur mee starten.
En als beginner, indien het paard geen punten heeft gereden binnen een bepaalde tijd, kan je ook op een paard van iemand anders starten.

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:12

Dus als ik het goed lees mag ik met een paard waar alle knopjes supergoed opzitten , die verder nog geen geld heeft verdient maar wel van iemand anders is starten in deWRAN beginners of amateur ??

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:15

Alleen in de beginners.
Zal even de goed tekst erbij zoeken

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:16

Citaat:
308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Het gaat dus om geplaatst zijn, niet om verdient geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:22

Sadie schreef:
Als Sanwood op naam van Wiebe staat kan Wiebe er gewoon amateur mee starten.

Blond Nooit bij nagedacht Bloos! Sanwood hoort bij Sil en Sil bij Sanwood Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:23

Dus ik mag beginners starten

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:23

Sonja schreef:
:o? Nooit bij nagedacht Bloos! Sanwood hoort bij Sil en Sil bij Sanwood Haha!

*LOL* *LOL*

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:24

Blaze schreef:
Dus ik mag beginners starten

Nee, want jij rijdt op een hengst Tong uitsteken