[WN] hunteren ook bij de Wran! (split aqha-jurytopic)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten hunterklassen ook bij de WRAN gereden kunnen worden?

jazeker, het is een echte westerndiscipline!
20 (46%)
Nee, het is geen echte westerndiscipline!
20 (46%)
Ik heb hier geen mening over...
2 (4%)
anders... (graag toelichting).
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 43

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:03

Aanvulling: of is pleasure nu ook een onderdeel dat eigenlijk bedoeld is om de veelzijdigheid van quarters/paints te tonen Schijnheilig Cool Haha!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:41

Alice:
Citaat:
Maar dit is heel toevallig wel een onderdeel waar in de "andere"rassen wel eens beter zouden kunnen zijn dan de quarter/paint of appaloosa!

Anya:
Citaat:
Natascha dH schreef:
En alleen hunter uitschrijven om met een niet-westernras ook eens te winnen vind ik een zwakke reden. Wil je nou zo goed mogelijk westernrijden (met wat voor ras dan ook, eigen ervaring dat dat kan) of wil je alleen maar quarters verslaan???!!!!

Daarom geen hunter en halter bij de WRAN.

Anya:
Wat een kulargument vind ik dat. Volgens mij staat dat ook nergens. Ik wil gewoon ook kunnen meedoen met hunter. Omdat het mij leuk lijkt in de eerste plaats. Dat mijn paard dat toevallig wat makkelijker zou kunnen als pakweg reining staat buiten kijf, maar dat is zeker niet de reden.

Niet om van quarters te winnen te winnen dus, maar gewoon om mee te kunnen doen. Jouw argument vooronderstelt dat quarters uberhaupt altijd winnen en dat is niet zo.

Staat er dus wel. En (hihihi) het bewijs dat quarters en paints niet altijd winnen hangt bij mij aan de muur, dus dat zal ik nooooooit beweren! Lachen Knipoog
Maar ik heb die quarters op hun eigen terrein (western) verslagen en dat is wat je (volgens mij) voor ogen moet staan als je western gaat rijden en niet per se een onderdeel erbij willen wat jou ook eens een voordeel geeft. Gewoon meedoen (lol is het eerste vereiste) en bewijzen dat je met je hollandse viervoeter ook heel ver kan komen. OK dan!

Tip: organiseer een WRAN wedstrijd (hebben we allemaal wat aan) en voeg de Unapproved klasse "Open open Hunter" toe. Dan is iedereen blij.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:44

Uit het WRAN regelboek.

666. Een goed pleasure paard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijke verschijning. De veerkracht van de enkels moet de ruiter een aangename en soepele rit garanderen. Het paard draagt zijn hoofd in zijn natuurlijke eigen houding, noch te hoog en opgericht, noch te diep de neus vooruitstekend. Het paard is ontspannen, echter attent en bereid de lichtste hulp(en) van de ruiter aan te nemen en op te volgen. Als de uitgestrekte draf verlangd wordt, dan moet deze met gelijkblijvende soepele gang vervolgd worden

gelukkig heb ik een WWK en kan ik alleen maar WRAN starten. Haha!

Mijn ervaring is dat de laatste tijd de WRAN jury ook zo jureerd OK dan!

voorbeeld: wedstrijd in Aalsmeer.
bij de jeugd klasse werd spooky (WWK) hoger geplaatst dan een quarter pleasure paard.
toelichting van de jury: de lope was beter.
Ook in de open pleasure, waar meerdere quarters mee reden werd hij hoog geplaatst.

Met de uitspraak van ODS dat we maar een beetje meehobbelen door de arena ben ik het niet eens.
Wij hebben er jaren (in het diepste geheim Haha! Knipoog ) aan gewerkt, om dit paard zover te krijgen dat hij deze verzamelde gangen kan tonen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:49

Natascha dH schreef:
Tip: organiseer een WRAN wedstrijd (hebben we allemaal wat aan) en voeg de Unapproved klasse "Open open Hunter" toe. Dan is iedereen blij.

ja leuk ,
dan kan ik de veelzijdigheid van een WWK laten zien Cool

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:54

OK dan! Way to go Jos OK dan!

Ook de buitenlandse judges op WRAN-NK's hebben vaak dat 'overzicht'. (Er blijven natuurlijk altijd judges met oogkleppen op, maar dat moeten we maar als een gebrek zien Schijnheilig)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 07:58

Dat is een goed idee NatashaDH, zo'n onderdeel op die manier

En nogmaals ik heb NOOIT aangegeven te willen hunteren om quarters te willen verslaan. Dat er staat dat mijn paard....(en dan bedoel ik mijn paard niet ik beter zou kunnen zijn in hunteren, dan is dat in antwoord op jouw opmerking. ) Ik train al tijden hard om met mijn KWNP-er reining te kunnen starten. Als ik echt quarters wil verslaan kan ik het beter bij alleen pakweg horsemanship houden. Daar heb ik een goede kans qua paard.

Dus dat is onzin nogmaals. Ik wil goed kunnen rijden binnen het kunnen van mijn eigen paard. En hunter starten omdat het leuk is.

@Jos: hihi

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:07

Ik wilde ook graag nog even reageren!

Ik heb nooit gezegd dat het een ERKEND WRAN onderdeel moet worden alleen dat het me leuk lijkt om het soms te starten!
Alleen op het moment dat ik hier over begon werd ik aan alle kanten aangevallen dat dit een belachelijk idee is! Verward
Tja en toen schoot het door me hoofd dat het wel leek of men bang was dat iedereen dit onderdeel kon starten (met een Niet Amerikaans ras)! en hier wel eens beter in konden presteren.
Vandaar ook mijn opmerking.
En dat het vervolgens hier op bokt een toppic werd, tja waarom zou ik hier dan niet op reageren!

En ik hoef niet perse een quarter of een paint te verslaan, als ik maar lol heb met mijn paardje *LOL*
En dat geldt denk ik voor iedereen!

Gr Alice

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:20

Citaat:
Dus de halshouding van een arabier/kwpn-er mag iets hoger zijn. De passen iets ruimer (omdat ze ruimer lopen over het algemeen) en (daardoor) het tempo iets hoger.

Tempo mag iets hoger liggen? Ik heb nog nooit zo iets gezien in een rulebook, ben je niet in de war met verruimen? Want die twee leveren echt verschillende punten op hoor! En hoeveel is dan 'iets' hoger??

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:37

Voor mij is er geen enkele twijfel! Hunter hoort niet een onderdeel te zijn van de WRAN. Waarom... Hunter is geen westernsportonderdeel!

Een rasvereniging als de AQHA of APHA hebben een onderdeel als Hunter idd geïntroduceerd om hun rassen beter te kunnen promoten als het meest veelzijdig. Dat de Hunter inmiddels door veel mensen gestart wordt en volledig geaccepteerd is tijdens de grote rassenshows is een voorbeeld dat hun insteek is gelukt! Maar nogmaals, het heeft niet te maken met de westernsport!!! De reden hiervoor is heel simpel, men hoeft alleen maar te kijken waaruit de onderdelen zijn ontstaan. De westernonderdelen (reining/horsemanship/pleasure/cutting/etc) zijn ontstaan in de USA, bijv. uit het ranchwerk. Hunter heeft zijn bestaan te danken aan de jachtsporten vanuit Engeland. Daar zit dus een wezelijk verschil!

Nu pretendeert de WRAN een westernsport vereniging te zijn! Daar is dus plaats voor westernonderdelen! Zij zijn dus geenzins verplicht Hunter uit te schrijven, sterker noch... zij verloochenen dan hun eigen bestaansrecht!!!

Wil je toch Hunter (of iets vergelijkbaars) starten moet je dat bij een andere vereniging zoeken. Of misschien wel een eigen vereniging oprichten! Knipoog

En zullen we met z'n allen proberen ons te richten naar de huidige regels van de westernsport (met alle willekeurige rassen) en niet proberen de regels aan te passen zodat het wat gemakkelijker wordt voor niet westernrassen. Scheve mond

(Puur een persoonlijke overtuiging Pling )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:14

Of we veranderen gewoon de naam van de WRAN???

Maar dat is vast niet nodig! Want wie zegt dat Jagen niet "Amerikaans of Westerns" is??
En er waren vroeger ook Amerikaanse Ranchers/Cowboys die op Jacht gingen, zijn er ook vast nog wel, mijn vroegere baas in de VS ging elk jaar jagen, te paard, Hunteren dus Haha! !

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:41

MHSolo schreef:
En zullen we met z'n allen proberen ons te richten naar de huidige regels van de westernsport (met alle willekeurige rassen) en niet proberen de regels aan te passen zodat het wat gemakkelijker wordt voor niet westernrassen. Scheve mond )

die verdwijnen toch al bijna op wedstrijden. zo zie je bij de beginners nog wel wat anders. bij de amateur en open wordt dat steeds minder.
een paar jaar geleden zag je bij de amateurs?open toch wel met 7 andere rassen en dan 2 quarters. nu is dat omgdraaid

probleem opgelost Cool

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:02

Jos schreef:
Met de uitspraak van ODS dat we maar een beetje meehobbelen door de arena ben ik het niet eens.
Wij hebben er jaren (in het diepste geheim Haha! Knipoog ) aan gewerkt, om dit paard zover te krijgen dat hij deze verzamelde gangen kan tonen.

Hoeft ook niet Haha! Maar dit heb ik ook niet gezegd....Ik zei dan hobbelen we met z'n alle..!! En dat is heel wat anders!