Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sugarmiss schreef:Met die instelling wordt je nooit een goede western showruiter Lov
Heb er een besteld, idd omdat het “hoort” maar ik rijd al vrij lang zonder dat ding rond. Eerst nog langere tijd met lage neusriem, toen een hoge, en toen ging die neusriem maar weg. Maar ja, dan hoort er een kinriempje aan… Mij maakt het niet uit, zo duur zijn die dingen niet, en het zal dr toch ook niet schaden denk ik maar. 
Lovely schreef:Sommige mensen moeten het nu eenmaal doen met zo veel mogelijk leer en een overdaad aan frutsels, anderen niet.
Ik hou nou eenmaal van frutsels!!!!Citaat:405. Wordt in dit reglement een “snaffle bit” genoemd, dan wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring, waarbij de diameter van de ring niet groter dan 10 cm mag zijn en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn.
Wanneer in dit reglement een "bit" genoemd wordt betekent dit een stang of trens met scharen!
Bij een drie-delig mondstuk dient het middendeel een verbindingsring van maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van maximaal 5 cm te zijn dat plat in mond van het paard ligt.
De teugels aan een snaffle bit dienen z.g. Split Reins te zijn uit eender welk materiaal.
Sadie schreef:Bij de WRAN wedstrijden is hij verplicht
Uit het regelboek van de site van Chris Knol:
Huertecilla schreef:Zijn uitleg bevat een onmogelijke tegenstelling.....: als er geen bevestiging die een hefboomwerking teweegkan brengen aan de bitring mag zitten, kán er geen sprake zijn van een 'stang' die hij een paar regels verderop noemt.
Blijkbaar is dus alleen een gebroken of ongebroken trens toegestaan. De scharen hebben dan geen (of hooguit een bijna verwaarloosbare) hefboomwerking omdat het ankerpunt ontbreekt. Het effect van de schaar is dan een subtielere bitvoering. Hoe langer hoe subtieler.
Welke soorten heb je nog meer dan? Een trens is toch altijd of gebroken of niet?!Citaat:Blijkbaar is dus alleen een gebroken of ongebroken trens toegestaan.
sflj schreef:Een trens is toch altijd of gebroken of niet?!
De vorm en lengte van de scharen beïnvloed door de geometrie ervan overigens heel sterk de de vertaling van teugelbeweging naar bit, dus het wordt wel een heel andere trens.

Anya schreef:je hebt nog dubbelgebroken en ongebroken trensbitjes...