[WN] Voor eens en voor altijd: de onzin van het riempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:55

Och, Banish heeft het een keer voor elkaar grkregen om in een verschrikkelijke bui met een shank in zijn mond door te galoperen (zat dus wel een kettinkje onder zijn kin)
Ik heb hem door wat overdreven buiging stilgekregen, ben afgestapt, heb alles weer goedgehangen.
Toen ben ik opgestapt en heb hem nog een paar rondjes laten galoperen.

Was erg leuk om die verbaasde gezichten in de kantine te zien, maar het verbaasde mij ook vooral omdat ik niet had gedacht dat dat mogelijk was. Kettinkje zit gewoon "aan" zoals het hoort volgens mij.
En ik heb naar mijn idee tóch niet zó hard getrokken...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:21

Sugarmiss schreef:
Met die instelling wordt je nooit een goede western showruiter Lov Haha!

Dat is onzin. Ik ben/wordt (hoop ik) wél een showruiter, maar dat wil niet zeggen dat ik m'n paard vol hang met 20 tassels (ok, 20 is misschien overdreven maar ik heb eerlijk waar al es iemand zien rijden met 12 tassels aan één hoofdstel!! En dat was op de Amerikana, dus geen banketstaaf wedstrijdje ook).
Hoe minder er aan hangt, hoe mooier het is. Bosal met alleen een hanger... Dat er dan zilver op zit is iets heel anders... dat heeft niks met 'extra rommel' te maken maar is dus 'mooi spul' (om maar even de woorden van Lovely te gebruiken).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:29

Over smaak valt niet te twisten, wat de een mooi vindt vindt de ander niet mooi.
Maar we dwalen weer steeds verder af van het 'het riempje' Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:33

Sommige mensen moeten het nu eenmaal doen met zo veel mogelijk leer en een overdaad aan frutsels, anderen niet.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:09

Huh...wij hebben geen enkele neusriem aan onze western hoodfstel! Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:32

DiamondCheckers schreef:
Huh...wij hebben geen enkele neusriem...

Ja, en Verward Ik heb geen riem in mijn broek.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:12

Bloos! Verward Als niet westernruiter is dit her eerste westerntopic wat ik lees en ik snap er al helemaal geen sodemieter van....wat voor een riempie hangt er aan een westernhoofdstel? Heeft iemand een foto? Kan ik nog niet meepraten maar heb ik tenminste weer iets geleerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:13

Leerzaam topic, heb iig geleerd hoe het kinriempje dan wel moet liggen Haha! Heb er een besteld, idd omdat het “hoort” maar ik rijd al vrij lang zonder dat ding rond. Eerst nog langere tijd met lage neusriem, toen een hoge, en toen ging die neusriem maar weg. Maar ja, dan hoort er een kinriempje aan… Mij maakt het niet uit, zo duur zijn die dingen niet, en het zal dr toch ook niet schaden denk ik maar.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:57

Lovely schreef:
Sommige mensen moeten het nu eenmaal doen met zo veel mogelijk leer en een overdaad aan frutsels, anderen niet.

Ja, dank u!!!! Haha! Ik hou nou eenmaal van frutsels!!!!

Is heb altijd begrepen dat een kinriempje een verplicht iets is?!
Ik heb een hele mooie, met tassel dus, en Mandy gaat bij deze dus hoofdschudden. Wiebelt zo leuk tegen haar onderlip aan.........

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:10

@Gail:
[img]ftp://w00383648:rWyunK@www.jerintho.net/w00383648/foto/chinstrap_snaffle.jpg[/img]
of zo'n riempje, maar dan ook aan een trensje
[img]ftp://w00383648:rWyunK@www.jerintho.net/w00383648/foto/chinstrap_shank.jpg[/img]

imlovinit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:41

Heb ik ook begrepen dat het verplicht is.
ik reed dus eens zonder op een wedstrijd en toen heeft iemand me er op geattendeerd dat je gediskwalificeerd kon worden.
Gelukkig heb ik er 1 kunnen lenen, anders was ik helemaal voor noppie zwak, ziek en misselijk geweest van de zenuwen.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:31

Huertecilla, hoop dat je dan nog steeds je broek aanhebt zonder dat riempje!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:23

Ik dacht eerlijk gezegd dat het riempje niet verplicht was, maar optioneel Verward

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:32

Bij de WRAN wedstrijden is hij verplicht

Uit het regelboek van de site van Chris Knol:
Citaat:
405. Wordt in dit reglement een “snaffle bit” genoemd, dan wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring, waarbij de diameter van de ring niet groter dan 10 cm mag zijn en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn.
Wanneer in dit reglement een "bit" genoemd wordt betekent dit een stang of trens met scharen!
Bij een drie-delig mondstuk dient het middendeel een verbindingsring van maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van maximaal 5 cm te zijn dat plat in mond van het paard ligt.
De teugels aan een snaffle bit dienen z.g. Split Reins te zijn uit eender welk materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:36

Als Chris het zegt is het idd zo, dan zit ik er langs. Goed dat je 't zegt Sadie, ik ga er dus toch maar eentje aan Faiz' bitje doen. Van het nut ben ik nog steeds niet overtuigd, maar astmut, mut... Haha!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:54

Thanks Sadie!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:39

Sadie schreef:
Bij de WRAN wedstrijden is hij verplicht

Uit het regelboek van de site van Chris Knol:

Zijn uitleg bevat een onmogelijke tegenstelling.....: als er geen bevestiging die een hefboomwerking teweegkan brengen aan de bitring mag zitten, kán er geen sprake zijn van een 'stang' die hij een paar regels verderop noemt.
Blijkbaar is dus alleen een gebroken of ongebroken trens toegestaan. De scharen hebben dan geen (of hooguit een bijna verwaarloosbare) hefboomwerking omdat het ankerpunt ontbreekt. Het effect van de schaar is dan een subtielere bitvoering. Hoe langer hoe subtieler.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:41

Een bit met shanks heet bit bij de westernsport HC. Een bitje zonder shanks heeft trens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:47

Huertecilla schreef:
Zijn uitleg bevat een onmogelijke tegenstelling.....: als er geen bevestiging die een hefboomwerking teweegkan brengen aan de bitring mag zitten, kán er geen sprake zijn van een 'stang' die hij een paar regels verderop noemt.
Blijkbaar is dus alleen een gebroken of ongebroken trens toegestaan. De scharen hebben dan geen (of hooguit een bijna verwaarloosbare) hefboomwerking omdat het ankerpunt ontbreekt. Het effect van de schaar is dan een subtielere bitvoering. Hoe langer hoe subtieler.

Ik denk dat er bedoelt wordt dat er aan die D- ringen enz. niks mag zitten dat een hefboomwerking teweeg zou kunnen brengen.
en
Citaat:
Blijkbaar is dus alleen een gebroken of ongebroken trens toegestaan.
Welke soorten heb je nog meer dan? Een trens is toch altijd of gebroken of niet?! Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:51

je hebt nog dubbelgebroken en ongebroken trensbitjes...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:04

sflj schreef:
Een trens is toch altijd of gebroken of niet?! Verward

Het kenmerkende veschil tussen stang en trens is het ankerpunt, de kinketting. Juist dit ankerpunt maakt hefboomwerking mogelijk.
Een stang kan dus ook gebroken en dubbel-gebroken uitgevoerd zijn; dan is het nog steeds een stang. Een trens kan scharen hebben en ongebroken zijn. Een trens met scharen blijft een trens; een trens met scharen Knipoog De vorm en lengte van de scharen beïnvloed door de geometrie ervan overigens heel sterk de de vertaling van teugelbeweging naar bit, dus het wordt wel een heel andere trens.

Oh, en ongeboken (trens of stang) hoeft uiteraard nog niet recht te betekenen. Je hebt alle mogelijke bogen, tong'vrijheden', mondvormen en bij TTJ zelfs een rol erop.

Nogmaals: het kenmerkende en fundamentele verschil in werking tussen stang en trens wordt veroorzaakt door het ankerpunt.
Als er aan de bitring geen ankerpunt voor een hefboom mag zitten heb je dus nooit een stang

Een Meroth-bit of een simpel doorlopend touwje á la indiaan, is dus feitelijk ook een trens

Maak je aan een Meroth-bit een schaar, dan heb je een helemaal 'legaal' Western-bit

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:13

Je hebt myler-trensen met bevestiging voor bakstuk en teugels waardoor je hefboomwerking krijgt.

Het betreft trouwens een quote uit het regelboek van de WRAN, het is niet uit monde van Chris Knol
Maar voor volledige regels omtrend uitrusting kan er hier gekeken worden
http://home.hccnet.nl/c.knol/WRAN_regel ... g_utr.html
Laatst bijgewerkt door Sadie op 29-07-04 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:19

Anya schreef:
je hebt nog dubbelgebroken en ongebroken trensbitjes...

ja, duhuh... dubbelgebroken is ook gebroken

en ik geloof dat ik HC niet helemaal begrijp. Een trens met scharen blijft een trens zolang hij geen kin ketting of -riempje heeft? Verward

Ik denk iig dat ze bedoelen dat je niet met een trens met bijv. D-ringen en van die vaste punten waar je het hoofdstel en /of teugels aan bevestigd mag rijden omdat deze een hefboomwerking hebben (Zoals bv. Myler ze heeft, die m'n voorganger ook bedoeld)

Ik rij zelf ook wel eens met een Myler met scharen en een dubbel gebroken mondstuk. (+ kinriem) Denk dat dit ,volgens de WRAN regels, als een (scharen-) bit wordt gezien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:20

Sadie schreef:
Je hebt myler-trensen met bevestiging voor bakstuk en teugels waardoor je hefboomwerking krijgt.

Plaatje! Dan kan ik dat zó zien.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:24

Afbeelding

Een plaatje voor HC Lachen