Stelling: voeg de AQHA en de APHA samen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voeg de AQHA en de APHA samen

Poll eindigt op

Nee, ik ben tegen, er moeten 2 gescheiden stamboeken blijven
8 (33%)
Jaa, ik ben voor, dit lost een hoop problemen op en meer gelijkheid voor showrijders
16 (66%)

Totaal aantal stemmen: 24


_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:54

Blaze schreef:
Ja dat dacht ik ook,alleen ben ik bang dat als de BS duurder worden geen enkele wordt verkocht.Ik denk dat als je de keuze hebt tussen een *echte*quarter en een *gemaakte* quarter de meeste voor optie 1 kiezen Cool Cool
Nee,niet waar,voor de "wedstrijdruiters" ,die dus vaak wel willen investeren in een paard geldt het of het paard talent heeft (en gezond),wat was dat spreekwoord weer,...:"een goed paard heeft geen kleur"................

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:22

Adrienne"]
[quote="DJQuarter schreef:
Ah joh, voeg lekker alles samen, zoals ik al zei; Samber is ook nog steeds een KWPN'er.


Je vergeet even dat een KWPN-er GEEN ras is maar een verzameling paarden van verschillende rassen die onder warmbloed vallen
[/quote]

Okee dit wist ik dus niet, volgens mij is KWPN wel gewoon een ras maar met verschillende typetjes namelijk; spring, dressuur, tuiger en basis paarden. En dat heb je met quarter/paint ook; reining, pleasure enz...

Citaat:
Ik heb bv een American Indian Horse en daar ben ik super super trots op. Ik moet er niet aan denken dat mijn paardje plots alleen nog maar een Paint zou zijn, en dus als deze actie over genomen zou worden ineens een bonte Quarter zou zijn dat zou haar te kort doen.


Dit is dus een manier van decadent, kortzichtig denken.... Trots is iedereen op z'n paard maar tekort doen omdat het ineens een 'ander kleur' papiertje heeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:26

Adrienne schreef:
Ik heb bv een American Indian Horse en daar ben ik super super trots op. Ik moet er niet aan denken dat mijn paardje plots alleen nog maar een Paint zou zijn, en dus als deze actie over genomen zou worden ineens een bonte Quarter zou zijn dat zou haar te kort doen.


Kan iemand me even het verschil vertellen tussen een Paint en een American Indian Horse?

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:29

Ik zou het niet weten, zal wel zoiets zijn als je hier in Ned ook hebt, pinto stamboek maar dan van de VS? Ik raad maar wat hoor, excuse me if I'm wrong...

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:33

In het indian horse stamboek kan je eigenlijk alles kwijt Cool

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:35

Heb ik toch een beetje goed geraden zeg maar... Tja ik zou ook onwijs trots zijn als ik een bij het pinto geregistreerde pony had. Nee effe zonder dollen; Adrienne, iedereen is trots op hun paard (should be) maar daar draait dit onderwerp niet zo om denk ik...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:47

DJQuarter schreef:
Heb ik toch een beetje goed geraden zeg maar... Tja ik zou ook onwijs trots zijn als ik een bij het pinto geregistreerde pony had. Nee effe zonder dollen; Adrienne, iedereen is trots op hun paard (should be) maar daar draait dit onderwerp niet zo om denk ik...


We hadden het over bloedopbouw (welke voorouders), niet over kleur.
Wat voor ander bloed is er nog in de Paint horse gegaan dan, behalve TB en Quarter horse? Bij de Quarter horse is TB ook toegestaan, dus dat is ook al niet zoveel anders. Is de bloedopbouw van Paints dan zo verschillend dan die van Quarter horses? Zitten daar dan voorouders in die bij de Quarter horse zijn buiten gesloten?
Als je kijkt wat er bij Quarter horses voor een kleur tevoorschijn kan komen soms.
Ik zie het onderscheid tussen de rassen niet zo erg, maar nou weet ik van Paints ook niet alles.
http://groups.msn.com/solidhorses/overo ... hotoID=633
Laatst bijgewerkt door Himyar op 28-05-04 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:50

Volgens mij heeft dit topic alles met kleur te maken!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:51

Mooi gescheiden laten het is alleen jammer dat bij de paints de BS als derde rangs paarden worden beschouwd,hoewel die in America vaak wel als volwaardige TB worden geregistreerd.
Maar bij de appy's worden ook veel Quarters gebruikt en hebben we gelukkig nog wel een wit regel anders krijg je wel heel vreemd kleurige paarden. En als paint en quarter samen verder zouden gaan zou kruisen "quarterpaint X Appaloosa dan nog wel kunnen Verward

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:55

Paint genen (hoe heet dat allemaal precies, sabino etc?) komen toch ook voor bij Volbloeden en Quarter horses? Waarom zouden Paints dan zo anders zijn dan Quarter horses, dat bedoel ik!? Afgezien van het feit dan dat Paints vaak wat meer op kleur en aftekening zijn gefokt dan Quarter horses, omdat die verleiding voor velen ook groter is natuurlijk. Aangezien je nogal “spectaculaire” dingen ermee kunt bereiken. Maar bij de Quarters heb je ook mensen die kicken op Buckskin of Palomino en hard hun best doen een verdunningsfactor in hun paard te fokken. Of ze willen perse een Grullo of roan fokken.

Correct me if I am wrong! Maar graag met steekhoudende argumenten, want aan loze kreten heeft niemand iets.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:57

Steaming schreef:
Mooi gescheiden laten het is alleen jammer dat bij de paints de BS als derde rangs paarden worden beschouwd,hoewel die in America vaak wel als volwaardige TB worden geregistreerd


Een BS is toch nooit een TB???

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:01

Himyar"]
[quote="Steaming schreef:
Mooi gescheiden laten het is alleen jammer dat bij de paints de BS als derde rangs paarden worden beschouwd,hoewel die in America VAAK wel als volwaardige TB worden geregistreerd


Een BS is toch nooit een TB???
[/quote]

Okee dit vat ik dus niet meer.... En btw wel raar dat dat vanuit Ned dan niet zou kunnen...

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:06

Ik vraag me af of er bij de paints zoveel meer wordt gefokt op kleur dan bij de quarters.
En dan doel ik niet alleen op het fokken op buckskin, palomino, dun, grey etc (netwat er op dat moment 'in de mode' is en dus meer oplevert). Maar ook een fokbeleid gericht op het verkrijgen van juist voskleurigen. Of het vermijden van perlino's en cremmello's.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:15

Tenfold schreef:
Maar ook een fokbeleid gericht op het verkrijgen van juist voskleurigen. Of het vermijden van perlino's en cremmello's.


Ik denk juist het NIET verkrijgen van vosjes... Sorrel is de makkelijkst te fokken kleur. Ik weet het sorrel is niet de enige voskleur, ach laat ook maar Rolleyes Knipoog

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:22

Nee hoor. Ook het doelbewust richting voskleur fokken komt voor!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:56

Heb in de quarter gelezen van een grote Amerikaanse paint fokker dat hij bij al z'n paints ook een TB papier had zodat hij bij de BS in ieder geval nog een TB papier had. In Europa zijn natuurlijk maar weinig paarden bij de jockey club in Newyork staan in geschreven.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:41

Steaming schreef:
Heb in de quarter gelezen van een grote Amerikaanse paint fokker dat hij bij al z'n paints ook een TB papier had zodat hij bij de BS in ieder geval nog een TB papier had. In Europa zijn natuurlijk maar weinig paarden bij de jockey club in Newyork staan in geschreven.


In welk blad staat dat?? Daar ben ik wel benieuwd naar, wist niet dat de TB "vreemd" bloed accepteerde.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:54

Het Volbloed stamboek bestaat uit The General Studbook, The Jockey club en een aantal landen die hun door deze organisaties goedgekeurde eigen Volbloed stamboek bijhouden (waaronder Nederland, de N.D.R.). Al deze paarden komen in aanmerking voor aanbieding bij de A.Q.H.A. en A.P.H.A. als fokdier, maar kunnen niet als Quarter horse of Paint geregistreerd worden, misschien wel als Paint als ze zichtbare vlekken hebben, maar zeker niet de solids (als BS). Want dan zou je iedere Volbloed daar kunnen registreren.
Het Volbloed stamboek is al 200 jaar een gesloten stamboek, dus al heeft een paard 99% Volbloed, dan kan het niet als Volbloed worden geregistreerd, nergens niet.
Ik kreeg van de A.Q.H.A. voor mijn TB merrie een papiertje thuis gestuurd dat ze goedgekeurd was om mee te fokken, met daarop een registratienummer dat anders is dan dat van (Appendix) Quarters, n.l. T0514885. De boeken van de A.Q.H.A. moeten uitpuilen van deze nummers Haha! , want veel van haar voorouders hebben ze ook.
De merrie stond bij de N.D.R. ingeschreven, tegenwoordig bij France Galop, het Franse Volbloed stamboek. Maar ze krijgt nu alleen nog maar Volbloed veulens Haha! bij haar nieuwe eigenaar.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:50

Cassidy"]
Kan iemand me even het verschil vertellen tussen een Paint en een American Indian Horse?
[/quote]

Een Paint is oneerbiedig uitgedrukt een een bonte Quarter, een American indian horse is een paardje wat zijn oorsprong vind bij de indianen stammen van weleer. In deze registry staan mustangs en andere "amerikaanse rassen". Om je paard te registreren moet het bewezen Amerikaans bloed voeren en wel voor minstens 50% en moet het voldoen aan de ras kenmerken van het Indian horse stamboek. Het is een trots registry wat traditie hoog in het vaandel draagt net als de Native Americans zelf.

[quote="Blaze schreef:
In het indian horse stamboek kan je eigenlijk alles kwijt


Niet alles wordt toegelaten. Ik mail de laatste tijd nog al veel met het hoofd van deze ras vereniging, gewoon om meer te weten te komen over de oorsprong van mijn paardje.
Dat ,je kunt er alles kwijt, kan ik je vertellen is kul met een grote K.


Het Indian horse staat op dit moment behoorlijk in de belangstelling door de film Hidalgo. De echte Hidalgo was namelijk ook een American Indian/mustang. Eigenlijk wel jammer dat de rol door een "gewone" Paint wordt gespeeld. (eigenlijk 4 Paints wordt gespeeld)
Ach je kunt niet alles hebben Cool

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:57

Adrienne schreef:
Eigenlijk wel jammer dat de rol door een "gewone" Paint wordt gespeeld. (eigenlijk 4 Paints wordt gespeeld)
Ach je kunt niet alles hebben Cool


Wat bedoel je hier nou mee?

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:35

nou ik denk dat ze bedoelt dat het jammer is dat er geen mustang voor gebruikt is
hildalgo is een waargebeurt verhaal en het was geen paint die die race won maar een mustang.

het zal het verhaal echter hebben gemaakt
als het ook een echte mustang was geweest

maar ach veel mensen zien dat verschil toch niet Knipoog

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 18:38

Hildalgo is geen 'waar' gebeurd verhaal maar een verhaal wat zeer verromantiseerd gebaseerd is op een paar feiten, waar men een verhaal omheen gebouwd heeft. Cool

We raken trouwens of-topic Haha!