[WN] Stalhouders, waar voor je geld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:04

Er zijn ook hele leuke stalhouders ...daar niet van, en veel klanten zeuren inderdaad onnodig veel (ikke natuurlijk niet Lachen) maar sommige zijn ook wel errug stug (stalhouders dan) en onrechtvaardig (vriendjespolitiek..)..

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:06

of deze..............

Vraag:ik kom met de kerstdagen niet, we hebben vrij en vieren dat met familie en kennissen.
willen jullie mijn paard dan die dagen buiten zetten en in de molen doen.

antwoord: natuuuuuuuuuuuuuuuurlijk wij zijn gewoon thuis, ehhh kerstdagen... wat zijn dat Verward oh..... die 2 dagen in dat er zo weinig mensen zijn *LOL* *LOL* *LOL*

nog en leuke Cool
nieuwjaars dag:pension klant: Gelukkig nieuwjaar, zoen zoen, wat een vuurwerk he vannacht prachtig OK dan! was mijn paard een beetje te houden vannacht met al dat geknal.
stalhouder: ja hoor ik heb tot half 1 buiten in de stal gestaan en en ze kalmerend toegesproken *LOL* *LOL* *LOL*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:22

Jos schreef:
was mijn paard een beetje te houden vannacht met al dat geknal.
stalhouder: ja hoor ik heb tot half 1 buiten in de stal gestaan en en ze kalmerend toegesproken *LOL* *LOL* *LOL*

Whoehahahahahaha *LOL*

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:42

Wij zijn wel vannuit de randstad (Almere) naar het platteland (Emmer-Compascuum Knipoog ) verhuist, voornamelijk voor de paarden. Ik woon op hetzelfde terrein samen met mijn ouders, sinds 2 jaar ook met mijn vriend, maar ben zonder vent hier heen gekomen.

Mijn ouders wouden graag vrijstaand wonen, wat in de Randstad bijna onmogelijk is en ik wou uiteraard graag de paarden aan huis. Samen kun je gewoon meer dan alleen en dus een huis voor dubbele bewoning gevonden.

Ik heb nu 4 stallen aan huis, een buitenbak van 20 x 40 en een weitje van 1800m2. De paarden kosten mij gemiddeld, excusief wormenkuur, DA, hoefsmid (want dat komt er op de manege ook nog bij) €60,- per maand. Op de manege in Almere betaalde ik destijds fl.685.- per maand aan 1 pony, dit omdat ik perze een paardenbox wou (dan konden ze naar buiten kijken, de ponystallen waren binnen) en ze op zaagsel stond.

Ik vind het aan huis hebben van de paarden geen echte nadelen hebben, op de manege ging ik ook elke dag, weer wind, ziek, maakt niet uit. Toen ging ik niet op vakantie want ik had het geld niet, nu niet omdat ik de paarden moet verzorgen.

Ik vind het heerlijk helemaal alleen bezig te zijn en ga vaak genoeg op wedstrijd met anderen, of heb vriendinnen over de vloer, dat ik nog zat "sociale contacten" heb.

Mijn eisen zijn altijd heel simpel geweest, al was het voor de stalhouders kennelijk nooit zo simpel (heb ook in 3 jaar 4 stallen versleten Knipoog ), ik wil gewoon alles zelf bepalen wat betreft mijn paard. Niet meer en niet minder. Dan hoef ik geeneens warm water of een binnenbak of een stapmolen, zolang er paddoks/wei en een bak zijn ben ik al tevreden, als ik maar alles in de hand mag hebben. Ik wil bepalen hoe uitgemest wordt, op wat voor strooisel ze staat, of ik zonder zadel en hoofdstel rij, of ik wel of niet een buitenrit maak, of ik peesbeschermers omdoe of niet, of ik mijn paard buitenzet op op stal laat staan, enz enz...allemaal dingen waar ik tegen aan gelopen ben op pensionstallen/maneges

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:55

ik sta met Banjer op een prima stal.... ruime weidegang (lange periode en grote lappen land), binnen- en buitenbak van 20x60, ruime box, 3 spuitplaatsen, 2 losgooibakken, uitrijmogelijkheden.... en er ligt een solarium klaar om geïnstalleerd te worden... Lachen

Het minpuntje van onze stal is wel dat het groot is... er staan tussen de 70 en 80 paarden volgens mij....

IGHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 06:57

Sinds kort ben ik uit de Randstad vertrokken naar de Veluwe. Mijn paardje heeft de minder mooie uitrij omgeving van het paardje van Irene K. ingeruild voor een pensionstal op een landgoed in de bossen.

Alles is er: weidegang in een groepje van 5 (ze worden 's morgens buiten gezet), buitenstal (die elke dag wordt uitgemest), ze worden 4x per dag gevoerd (en ik doe het zelf nog een 5de x), binnen- en buitenbak en midden in het bos (via ruitenpaden kan ik de Veluwetrail bereiken).

...helemaal goed dus .....
(maar ik mis wel mijn stalgenootjes uit de Randstad!)

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:10

Ik krijg zeker waar voor mijn geld..Sta ook bij een boer..En ja,hij kan soms koppig zijn,maar blijft daar gelukkig niet in hangen..Het is niet luxe,daar is het geld ook naar...Maar in overleg is er veel mogelijk..Ik doe niet moeilijk,hij ook niet. Als hij moet werken,verzorg ik de paarden (buitenzetten,mesten,binnenzetten) Daartegenover doet hij ook veel extra's voor mij.
Zo heeft hij toen ik daar net kwam staan,een hele nette (hoge!) omheining laten plaatsen,waardoor hij nu pas eigenlijk weer aan me verdiend.
Verwisseld dekens indien nodig belt direct op,is er wat aan de hand..Mijn paard is daar in goede handen en het belangrijkste,kan altijd op de weide,ook 's winters. Ook heel belangrijk,de boer en mijn paard zijn beste vriendjes! Hoewel hij altijd koeien heeft gehad,beseft hij goed,dat een paard geen koe is Knipoog

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:59

wij staan op een westernprive stal en daar zijn de meeste paarden Quarters die vroeger in de wedstrijdsport werden uitgebracht, inprecipe kunnen we daar alles doen wat we willen zolang het maar redelijk blijft, we betalen daar voor alleen een stal, bix en kuil en zaagsel/stro moeten we zelf kopen maar dan komen we nog onder de gemiddelde prijs van een stal uit.

Ilona-Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:06

Nou Jos ik ga wel een eind met je mee.
Ik heb thuis ook de ruimte voor mijn eigen paarden. Maar omdat wij toch ook af en toe weg willen hebben we ervoor gekozen om 1 pensionklant te nemen. Ik heb er wel heel veel moeite mee dat zij een paard hebben en dat wij ervoor moeten zorgen op de koude natte dagen en voor kerst en oud jaar. Het is zo makkelijk gedacht vaak. Zij zijn thuis dus zij doen de paarden wel. In de vakantie hebben we nu Maud in huis. Die verzorgt de paarden en is er iemand thuis.
De pensionklant gaat weg binnenkort. Zijn paard wordt verkocht. Enne ik ga lekker genieten van mijn eigen paardjes!!

Overigens geniet ik ervan dat ze bij mij thuis staan!! Heerlijk.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:34

Ilona-Sok schreef:
Overigens geniet ik ervan dat ze bij mij thuis staan!! Heerlijk.

Dat gewoon zo tussendoor even naar ze toelopen op de wei of 's avonds op stal, geweldig is dat. Effe een knuffel of gewoon iets pakken uit de zadelkamer en dat voor de tv lopen prutsen en weer gaan passen ....
Ik heb de vakanties er wel voor over (krijg toch heimwee), alleen wil ik wel heel graag nog een keertje naar Amerika....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:09

Margee schreef:
[Dat gewoon zo tussendoor even naar ze toelopen op de wei of 's avonds op stal, geweldig is dat. Effe een knuffel....
[/quote]

Juist, dat vind ik dus ook zo'n groot voordeel. Je heb veel meer een band met je paard als je ze de hele dag ziet en meemaakt (en zij jou). Je paard hecht zich ook veel meer aan jou vind ik.
Ik liep nooit de oprit op of af zonder op z'n minst iet tegen de paarden te zeggen of ze even te aaien ofzo.
Dat contact mis ik nu best, nu ze wat verder weg staat (terwijl ik er nu ook minstens 3 keer per dag heen ga, want ik doe alle verzorging zelf).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 09:41

Dat vind ik ook jammer, dat ik eerst een tien minuten/kwartiertje onderweg ben, voor ik op stal ben. Het lijkt me heerlijk als je gewoon binnen twee minuten of korter daar kan zijn, want dan kan je veel makkelijker even een deken op of af doen, even op de wei zetten of binnen halen. En misschien een nog wat nauwere band kweken met de paarden. Maar voor de rest heb ik niet te klagen bij mijn pension adres, je kan het slechter treffen en de prijs is redelijk, 165 Euro exclusief biks. Het zou wel fijn zijn als de paarden overdag in de winter al wat uurtjes buiten zouden worden gezet, maar aan de andere kant ben ik er dan niet bij en kan ik niet in de gaten houden of ze elkaar dekens niet beginnen te slopen. Want ruinen kunnen er wat van als ze met elkaar gaan spelen, afgelopen winter twee dekens naar de knoppen.
Het uitmesten heb ik zelf in de hand, dus ik zorg er zelf voor dat ze altijd zo schoon mogelijk staan en genoeg stro hebben. De bak is in de winter wel eens minder goed begaanbaar, maar afgelopen winter viel het erg mee, waarschijnlijk ook omdat de bak voor de winter net gefreesd was. Met een buitenbak weet je nou eenmaal dat de bodemkwaliteit kan wisselen, maar echt heel zwaar en mul wordt de bak eigenlijk niet. Er is lekker veel ruimte om je spullen kwijt te kunnen en de boel gaat ’s nachts op slot. Trainers over de vloer laten komen, is geen enkel probleem.
En een keertje mopperen over iets, dat doet iedereen op zijn tijd wel eens, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het echt allemaal zo vreselijk is Knipoog. Want de boer is een aardige man, die zich nergens mee bemoeid, maar die je altijd om zijn hulp kunt vragen. Hij is vriendelijk en geduldig met de dieren en doet niet snel moeilijk. Heel veel paarden staan er niet bij ons op stal en de ruinen kunnen allemaal met elkaar los, de merries ook min of meer, dus je zit elkaar niet al te snel in de weg. Want naast de bak hebben we nog twee losgooi veldjes, die echter in de winter soms wel erg modderig worden.

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:10

Ik heb zowel op een manege gestaan als op een privéstal. In beide gevallen heb ik toch wel geluk gehad! Ze waren altijd goed voor mijn paard!!! (Toen had ik alleen nog Mercy). OK dan!
Er zijn natuurlijk altijd wel dingetjes waar je het niet mee eens bent of wat je graag anders zou willen, maar over de grote lijn??? Zeer tevreden!!!
Uiteraard ben ik maar wat blij dat ik mijn paarden nu gewoon bij huis heb staan en zo te zien, hebben de paarden het ook naar hun zin....

Leo op stal...
http://www.bokt.nl/verkleinen.php?mode= ... 250040.jpg

Mercy op stal...
http://www.bokt.nl/verkleinen.php?mode= ... 250030.jpg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:17

Leuke foto's, maar niet de bedoeling van dit topic. Ik heb de IMG's dus verwijderd. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:19

Ik heb mijn paard op drie verschillende stallen gehad dus ruim vergelijkingsmateriaal.

De eerste stal:
Ik had B'elanna net gekocht. Ik heb haar gestald op een grote pensionstal vlakbij mijn huis. Twee grote binnenbakken, kantine, buitenbak, spuitplaats. Maar altijd ruzie onderling, veel pensionklanten, veel wedstrijden (dus bak bezet), verplicht luchtzuigerband om en vooral geen weidegang. Ik ben daar dus weggegaan.

stalling nr. 2
Bij een goede vriendin die toen net een ranch in Duitsland was begonnen. Voordelen: geweldige verzorging van Lanna, stal met uitloopje en weidegang met eigen speelvijver voor de paarden. Privestal dus geen ruzies, altijd ruimte in de binnen- of buitenbak en ook nog zeer betaalbaar. En ook nog eens instructie aan huis. Nadeel: het is een half uur rijden van mijn huis. Ik ben weggegaan omdat een andere vriendin van mij ziek werd en ik haar paard ook moest verzorgen. We moesten het echt dichterbij huis zoeken.

Stalling nr. 3
Ongeveer 10 minuten rijden, prachtige omgeving. De paarden worden dagelijks op de wei gezet in passende groepen, voor het voeren worden ze weer binnengehaald. De stallen zijn groot genoeg en ze staan tot de buik in het stro. De eigenaar is eerder te goed van voeren, dan dat ze te weinig krijgen. Er is een gigantische buitenbak waar we zelf een round penn hebben gemaakt, er is een springbak en nog een dressuurbak. De binnenbak is klein maar groot genoeg. Er staan zo'n 18 pensionklanten, de meesten rijden recreatief. Het is gezellig, er is vrijwel nooit ruzie en de paarden hebben het goed naar de zin. Kortom. De instructrice uit Duitsland komt nu aan huis bij mijn nieuwe stal (wat heel erg lief van haar is). Kortom ook hier geen klagen.

Maar ik ga nooit nooit nooit meer naar een grote pensionstal zonder weidegang.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-05-04 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:42

Sugarmiss schreef:
Leuke foto's, maar niet de bedoeling van dit topic. Ik heb de IMG's dus verwijderd. Haha!

Nou hoor..... Huilen

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:19

Mercy"]
[quote="Sugarmiss schreef:

Nou hoor..... Huilen
[/quote]

Maar gelukkig heeft ze de linken laten staan Knipoog
Mooie stallen, paarden

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:39

2 pension klanten hebben van daag zeker waar voor hun geld gekregen Haha!
ik kreeg net van de buren door dat er grote stofwolken omhoog stegen achter ond huis. Verward
het waren 2 paarden die hevige rook(stof)signalen aan het geven waren dat ze toch ook naar binnen wilden.

bij ons is de afspraak dat ik de paarden buiten zet, maar dat je ze zelf binnen moet halen.
ach ja .... en dan strijk je met je hand maar weer even over je paarden hart Schijnheilig Slapen

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:02

Jos schreef:
ik kreeg net van de buren door dat er grote stofwolken omhoog stegen achter ond huis. Verward
het waren 2 paarden die hevige rook(stof)signalen aan het geven waren dat ze toch ook naar binnen wilden.

bij ons is de afspraak dat ik de paarden buiten zet, maar dat je ze zelf binnen moet halen.
ach ja .... en dan strijk je met je hand maar weer even over je paarden hart Schijnheilig Slapen

Lijkt mij vrij normaal. Als een paard aan het racen gaat dat hij even binnen wordt gezet, ook al doet men het in principe zelf. De pensionklanten zullen zelf toch ook wel eens bijspringen met een keer hulp met voeren of helpen buiten zetten ed? Je had het ook al over kerst "die dagen dat er zo weinig mensen komen" maar dat wéét je toch als je een pensionstal begint? Dat is toch niet iets om speciaal te gaan benoemen? Dat jij dan met kerst thuiszit omdat je voor een andermans paard moet zorgen daar hoef je toch niet over te doen alsof je een enorm offer brengt Verward Verder vraag ik ook hoe mijn paarden oudejaars nacht zijn geweest, lijkt me een doodnormale vraag en daar hoef je toch niet zo op te reageren als dat jij dat doet. Sorry hoor, je zal een fantastische stal hebben maar ik vind de dingen die jij hier neerzet heel neerbuigend naar je pensionklanten toe.

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:26

Niet zo narrig hoor narretje Clown . Probeer de humor er een beetje van in te zien *LOL*

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:40

narretje"]
[quote="Jos schreef:

Lijkt mij vrij normaal. Als een paard aan het racen gaat dat hij even binnen wordt gezet, ook al doet men het in principe zelf. De pensionklanten zullen zelf toch ook wel eens bijspringen met een keer hulp met voeren of helpen buiten zetten ed? Je had het ook al over kerst "die dagen dat er zo weinig mensen komen" maar dat wéét je toch als je een pensionstal begint? Dat is toch niet iets om speciaal te gaan benoemen? Dat jij dan met kerst thuiszit omdat je voor een andermans paard moet zorgen daar hoef je toch niet over te doen alsof je een enorm offer brengt Verward Verder vraag ik ook hoe mijn paarden oudejaars nacht zijn geweest, lijkt me een doodnormale vraag en daar hoef je toch niet zo op te reageren als dat jij dat doet. Sorry hoor, je zal een fantastische stal hebben maar ik vind de dingen die jij hier neerzet heel neerbuigend naar je pensionklanten toe.
[/quote]
Dat zou dus inhouden dat bij de bijzondere situaties, zoals hier ouderjaarsnacht, de stalhouder het klusje moet opknappen. Dierenarts, hoefsmid e.d.? Als je toch weet dat je paard in de stress schiet bij vuurwerk, blijf je dan lekker thuis zitten en laat een ander het opknappen?
Er zullen over de verzorging toch wel regels zijn vastgesteld en die moet je dan ook op de feestdagen nakomen, dus ook met kerst. Het is toch niet alleen kerst voor de pensionklant, en niet voor de stalhouder en de paarden.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:23

Ik zal er altijd proberen te zijn in speciale situaties, maar die kun je niet altijd voorzien. In zulke gevallen verwacht ik wel van mijn stalhouder dat hij voor mijn paard zorgt alsof het het zijne is, maar in de geest van wat ik normaal vind bij mijn paard.

Deels betaal je ook om zaken op je stalhouder 'af te wentelen'. Bijvoorbeeld mijn paard is erg ziek geweest. Ik ging er in die tijd drie keer per dag heen om haar te verzorgen, maar ik had wel een baan en geen oneindig aantal vrije dagen. Mijn stalhouder heeft de rest van haar verzorging op zich genomen.

Een bijvoorbeeld: bij ons is een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen gekanteld. De stalhouder heeft alle paarden binnen gehaald voor de zekerheid. Dat is toch normaal.

Overigens lees ik de opmerking van Jos met een glimlach hoor. Want ik kan me ook wel voorstellen dat je als stalhouder je mensen wel leert kennen. Er zijn er die nu eenmaal altijd de kantjes lopen... en dat gaat opvallen op den duur.
Laatst bijgewerkt door Anya op 25-05-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:23

Narretje, als je even kijkt bij het tijdstip van plaatsing , zie je dat het al vrij laat is.
Hier in Noord Holland begint het dan toch al een beetje donker te worden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:32

Jos schreef:
Narretje, als je even kijkt bij het tijdstip van plaatsing , zie je dat het al vrij laat is.

Hoezo Jos, was je nog paarden van klanten aan het binnen halen dan? hihi Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:56

GoedVetMan"]
[quote="Jos schreef:

Hoezo Jos, was je nog paarden van klanten aan het binnen halen dan? hihi Haha!
[/quote]

nee , ik was ze aan het instoppen en een nachtzoen geven *LOL*