[WN] Tips bij het opvoeden van een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:42

Ik denk dat het in NL niet zoveel met het ego te maken heeft als met andere zaken. Overigens schijnt het in zuidelijker landen wel sterk ego-afhankelijk te zijn. In Spanje/Portugal zijn hengsten om op te rijden, merries alleen voor de veulens en de touristen Haha! .

rainbowcash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:16

GEDULD

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:47

de opmerking een hengst is niet anders dan een ruin of merrie
daar ben ik het wel mee eens in het opzicht dat je niet op een hengst moet afstappen met de instelling ," ojee, pas op het is een hengst"
vaak zul je dan standaard gedonder hebben met de knol
als je er gewoon op af stapt met de instelling ," ha leuk , een paard "
zoals je zeg maar ook op een ruin afstapt gaat het vaak veel vanzelfsprekender en makkelijker(rustiger)

idd afzonderen van de merries als hij geslachtsrijp is(en dat is af en toe verrot vroeg" ivm ongewenste nakomelingen van een jaarling hengst

maar helemaal afzonderen is onnodig , ruinen en hengsten kunnen als er geen vrouwen zijn om ruzie over te krijgen gewoon gezellie bij elkaar

maar idd, een paard een hengst laten voor de leuk zonder dat ie de functie van dekken mag vervullen is niet fijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:50

en als ie mag dekken en dat mag dan ook nog eens op de kudde met meiden is geweldig voor een hengst
maar dan moet die hengst wel sociaal zijn opgegroeid zodat hij weet hoe hij zich behoort te gedragen

(wel uitkijken trouwens met veulens aan de voet van andere hengsten, daar kunnen sommige hengsten best fout op reageren)

maar geduld, consequent zijn en eerlijk zijn zijn toch wel hele belangrijke dingen

(ik heb persoonlijk liever een (opgevoede) hengs dan een merrie)

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:21

Wauw! Wat een antwoorden, ik heb dit met veel plezier zitten lezen! Ik hoop dat mijn Magic net zo is als Diggertje. Ik zou hem graag hengst willen houden omdat de kleur wel aantrekkelijk is voor degene die bv een buckskin willen fokken, die kleur is aardig in trek en als ik daar de goede hengst voor heb... Maar dan moet hij wel net zo mooi worden als zijn vader natuurlijk. Al is zijn moeder ook een plaatje. Ach ik kijk wel hoe ver ik kom. Lukt het niet dan lukt het niet. Dan kan hij altijd nog naar de kiwiplukker, terugdraaien kan niet meer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:35

Een aardige voorraad laten invriezen en dan naar de kiwiknipper is ook een oplossing Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:29

Eigenlijk heb ik een vraag die ik graag beantwoord wil hebben.
wanneer laat je een paard hengst???Of beter gezegt wanneer niet Cool

Ik bedoel wat kan de rede zijn dat iemand zijn paard hengst laat terwijl er waarschijnlijk geen vraag is naar zijn dekkingen.bv hij is de zoon 2 absoluut niet presterende ouders (nu niet en ook niet in het verleden)
Kleur kan een rede zijn,maar als ook die niet apart is wat kan dan de rede zijn om het een paard *aan te doen* hengst te moeten zijn???
wat ga je er mee dekken??? een QH eigenaar zal niet snel een hengst nemen die weinig heeft te bieden,wat ga je dan doen alle nrps*haflinger*fjorden etc in je buurt dekken????

Rij zelf een 10 jarige hengst die wel het een en ander te bieden heeft,maar hij heeft toch maar ongeveer 10 geregistreerde nakomelingen,als het aan mij lag was hij geen hengst meer,en dat terwijl hij super is opgevoed en heel weinig fout doet.Maar ik durf hem niet gezellig met Sam in de wei te zetten.(vraag me af of het mogelijk is om een oudere hengst samen te zetten met iets)

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:37

Citaat:
het hengstveulen van mijn merrie moest ik op de prille leeftijd van 10 maanden al van zijn zus af plukken waarop hij leuk aan het oefenen was. gelukkig net op tijd.........hij werd inderdaad niet warm of koud van merries, behalve als ze hengstig waren.

*LOL* die van mij probeerde laatst mijn ruin te beklimmen.... dat had hij beter niet kunnen doen want het werd hem niet in dank afgenomen Knipoog

Citaat:
de opmerking een hengst is niet anders dan een ruin of merrie
daar ben ik het wel mee eens in het opzicht dat je niet op een hengst moet afstappen met de instelling ," ojee, pas op het is een hengst"
vaak zul je dan standaard gedonder hebben met de knol
als je er gewoon op af stapt met de instelling ," ha leuk , een paard "
zoals je zeg maar ook op een ruin afstapt gaat het vaak veel vanzelfsprekender en makkelijker(rustiger)

Ik denk dat je op ieder paard moet afstappen met de instelling dat het een dier is en daardoor altijd onverwacht kan reageren. Als je op een hengst afstapt zou het onvoorzichtig zijn om niet extra waakzaam te zijn voor hengst gedrag.
Of je dit aan het paard laat merken is een tweede. Als er iets 'engs' aankomt en mijn paard zou kunnen schrikken, zegt mijn lichaam dat er niks aan de hand is, maar mijn hoofd zegt: "Wohooo! opletten!" Wow!
Het is maar net hoe je naar het paard toe communiceert, die van mij kunnen nog steeds geen gedachten lezen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:39

@Blaze: misschien een nieuw topic over openen Haha!
Want anders krijgt het topic van DJQuarter wel een heel erg andere wending.
Interessant item is het zeer zeker.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:50

Blaze"]
[quote="XoNo schreef:
Een hengst? Gewoon net als alle andere paarden opvoeden Lachen Ik vind een hengst niet anders dan anders Haha!

Hoop jou nooit tegen te komen op een wedstrijd met een hengst.
Weet niet waar je je wijsheid vandaan haalt ,wijs is het zeker niet Cool
[/quote]

Ohja, jij hebt natuurlijk weer all the answers. Leg jij me maar eens uit hoe jij hengsten behandelt dan. Wij hebben hier 6 hengsten op stal en ze mogen allemaal net zo veel als een merrie of ruin. Soms moet je wat harder optreden, maar daar heb je ook vrouwelijke uitvoeringen van Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:28

XoNo schreef:
Ohja, jij hebt natuurlijk weer all the answers. Leg jij me maar eens uit hoe jij hengsten behandelt dan. Wij hebben hier 6 hengsten op stal en ze mogen allemaal net zo veel als een merrie of ruin. Soms moet je wat harder optreden, maar daar heb je ook vrouwelijke uitvoeringen van Haha!

Nee jij hebt alle antwoorden zeker Tong uitsteken
Ik hoef jou niet uit te leggen hoe ik paarden behandel,maar heb wel het idee dat jij denkt dat je nu al alles weet.zo te lezen heb je een eigen stal Cool op de manege waar ik sta hebben ze ook 5 hengsten,maarja die staan op de manege waar ik ook sta Omdat jij praat over *wij hebben* ga ik er vanuit dat het van jou is.Een paar maanden geleden was je blij met dat ene paardje en nu praat je alsof je alles weet en hebt mee gemaakt .
Don't start with me again

En nee ik ;pretendeer niet alle antwoorden te hebben,vandaar mijn topc over hengsten waarin jij wel aangeeft het wel te weten. Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:11

Ik denk dat het omgaan met een hengst die zijn grenzen kent een heel ander verhaal is dan het omgaan met een hengst dat de grenzen nog moet leren kennen. Ze zullen altijd de uitdaging aangaan om de baas te worden in jullie kudde van twee, maar ik denk dat je met een jonger paard daar vaker mee te maken krijgt dan met een ouder dier. Ligt natuurlijk ook aan het character.

Voor de rest ga ik met de meesten mee die zeggen dat er teveel hengsten zijn in Nederland, en ook die opmerking "Good stallions make great geldings" heb ik vaker langs zien komen (en zelf ook gebruikt)

Maar wat maakt een hengst tot dekhengst? Wanneer is een hengst het waard om nakomelingen de wereld op te schoppen? Het zijn niet alleen de kwaliteiten van de handen van de ruiter/trainer die beslissend zijn voor de toekomst van het dier, maar ook de financiele middelen voor de marketing van het dier te promoten. Een goede hengst die niet getoond wordt/kan worden op een wedstrijd zal niet zoveel aanbiedingen krijgen, terwijl een middelmatige hengst, met de nodige starts in de wedstrijden meer aanbiedingen krijgt. Tel daar nog het aspect bij op dat de keuze van een dekhengst vooral in de western heel erg modegevoelig is (en wat nu Hot is, kan het tegen de tijd dat de nakomeling bereden kan worden wel helemaal Not zijn). Dus kies je voor prestaties? Kies je op bouw? Kies je aan hand van character? Of kies je omdat de hengst je wat zegt?

Persoonlijk heb ik wel de indruk dat het "Hengst" laten een gevoelskwestie is. Heel veel mannen (en ook vrouwen) die een hengst hebben en er niet aan denken om hem te laten casteren, willen OF nakomelingen zien (ook als zijn dat er maar een paar) OF hebben het gevoel dat met het paard ook zijzelf bij de Kiwiknipper zijn geweest Lips are sealed
En zolang je dat gevoel er niet uitkrijgt, zal de situatie niet veranderen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:09

Tuurlijk Blaze, jij zegt dat mijn antwoord op je vraag niet wijs is, daarmee zeg je dat jij duidelijk wel de wijsheid hebt. Alleen omdat ik "pas" 18 ben, wil nog niet zeggen dat ik nergens verstand van heb.
Met "wij hebben", bedoel ik dat we 6 hengsten op stal hebben staan, dat jij gelijk de mogelijkheid gebruikt om mijn woorden te verdraaien, dat doe je allemaal zelf. Je kunt zelf ook wel een beetje nadenken bij wat ik zeg.

Nee, de hengsten zijn niet van mij, maar ik werk er wel elke dag mee, maar dat telt natuurlijk niet Tong uitsteken

Enneh...don't start with ME again. Jij bent degene die elke keer overal tegenin gaat, maar ik weet dat je erop kickt, ik heb je vandaag ook weer je lolletje gegeven. Ik hoop dat je er blij mee bent Haha!
Ik blijf het een beetje triest vinden dat een volwassen man elke keer op een "jochie van 18" (want zo word ik duidelijk door jou gezien) pikt, maargoed...jouw feestje. Cool

Al mijn antwoorden trek ik uit mijn eigen ervaringen, en als die ervaringen wat minder zijn dan die van jou, so be it Lachen Kan ik weinig aan doen. Maar eeh, om even ontopic te blijven...ik denk dat een hoop hengsten veel van de hengsten die hier staan (duidelijk genoeg, Blaze? Cool ) kunnen leren

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:30

Blaze"]
[quote="XoNo"] Ohja, jij hebt natuurlijk weer all the answers.
[/quote]
Nee jij hebt alle antwoorden zeker Tong uitsteken
Don't start with me again
[/quote]

[quote="XoNo schreef:
Enneh...don't start with ME again. Jij bent degene die elke keer overal tegenin gaat, maar ik weet dat je erop kickt, ik heb je vandaag ook weer je lolletje gegeven. Ik hoop dat je er blij mee bent Haha!
Ik blijf het een beetje triest vinden dat een volwassen man elke keer op een "jochie van 18" (want zo word ik duidelijk door jou gezien) pikt, maargoed...jouw feestje. Cool

Hengstengedrag?? Haha! Haha! Knipoog (grapje,blaze en xono!!)

Dames,wat moeten we nu met deze heren doen???tik op de neus,of nee tegen de hals,achterwaarts zetten....?????

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:33

verplaatsen naar dat andere topic Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:35

Jos schreef:
verplaatsen naar dat andere topic Haha!

neuuu,..het gaat toch over het opvoeden van hengsten?! Haha!
Maarja,het voorjaar komt eraan,de hengsten moeten weer even checken waar ze staan in de rangorde en ja aan xono te merken worden kleine jongens groot!! Clown Haha!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:14

Van te voren goed een lijn trekken tussen dingen die acceptabel zijn en dingen die je niet pikt... en je dan religiously aan die scheidslijn houden.
Heb je de mogelijkheid om het paard een tijdje bij drachtige merries te zetten dan komt dit z'n opvoeding vaak *zeer* ten goede. Leert 'ie gelijk even dat 'merries' niet altijd gelijk staat aan 'dekken', want die drachtige dames kunnen goed kriegel zijn. Een hengst die altijd alleen maar hengstige merries ziet word vaak ruw in z'n gedrag naar die merries, terwijl het juist goed is als ze leren 'toestemming' te vragen en beleefd te zijn tegen de dames, en er niet zomaar direct op te duiken.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:25

jessiejanes schreef:

Dames,wat moeten we nu met deze heren doen???tik op de neus,of nee tegen de hals,achterwaarts zetten....?????

OK dan! Tong uitsteken Cool ~~}> Schijnheilig Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:27

XoNo schreef:

Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:38

ArwenLune schreef:
Heb je de mogelijkheid om het paard een tijdje bij drachtige merries te zetten dan komt dit z'n opvoeding vaak *zeer* ten goede. Leert 'ie gelijk even dat 'merries' niet altijd gelijk staat aan 'dekken', want die drachtige dames kunnen goed kriegel zijn. Een hengst die altijd alleen maar hengstige merries ziet word vaak ruw in z'n gedrag naar die merries, terwijl het juist goed is als ze leren 'toestemming' te vragen en beleefd te zijn tegen de dames, en er niet zomaar direct op te duiken.

Absaoluut mee eens, maar niet iedereen leent daar zijn drachtige merries voor, of heeft daar de ruimte voor (of wil zijn hengst daar aan blootstellen) Maar de braafste hengsten zijn die, die ook hebben geleerd dat vierbenig vrouwelijk schoon niet altijd bereid is tot dekken...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 02:58

Dat werkt inderdaad heel goed...een hengst bij een drachtige merrie. Mijn wizkid staat met een groep 1- en 2 jarigen bij een drachtige merrie in die de groep met ijzeren hoef en oren bestiert... Het jongere grut weet niet hoe snel ze aan de kant moeten voor deze sjaggerijnige dame Lachen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:31

ArwenLune schreef:

Goede tip!!! OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:40

Een paard (hengst, ruin of merrie) kunnen wij niet opvoeden dat moeten andere paarden voor ons doen. Arwenlune heeft een hele goede tip!!!!

Daarnaast is omgaan met hengsten niet te leren, het is een stukje karakter, persoonlijkheid dat in je moet zitten

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:36

jessiejanes schreef:

Hengstengedrag??
Haha! Haha! Knipoog (grapje,blaze en xono!!)

ruinen??? Vork Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:41

Sprite"]
[quote="jessiejanes schreef:

ruinen??? Vork Clown
[/quote]
Doen we wel de lies methode...is wel zo vriendelijk Knipoog