Ik ben ook al "bezig" met mijn bijna 2 jarige (arabierhengstje)... Maar voor mij betekent bezig zijn het volgende: Ik houd hem in de hand om hem hand mak te houden, om hem te poetsen en hem spelenderwijs vast voor te stellen aan objecten die hij wellicht eng zou vinden... we hebben hem wel eens aan de longe, wat voor mij en Clip inhoudt dat hij af en toe (er gaan weken en soms maanden voorbij zonder dat hij een longeerlijn ziet) een lange lijn aan zijn halster geklipt krijgt en dat hij zeg maar even 5 rondjes linksom en 5 rondjes rechtsom loopt... dit op vriendelijk wijze zodat hij weet wat het betekent, werken aan de longe is er natuurlijk absoluut nog niet bij! We wandelen af en toe met hem, oa omdat ik het belangrijk vindt dat hij 'leert' dat hij langs de knappe dames te lopen zonder als een ware Don Juan te showen en brullen... en we wandelen natuurlijk ook voor de broodnodige variatie in omgeving en om er even uit te zijn nu het weiland echt onbegaanbaar is... Ik vind dus dat ik al lang geleden ben 'begonnen' met mijn pukkie, het is net wat je onder het woord verstaat.
Echt longeren, longeren met zadel...die dingen gaan absoluut niet gebeuren voordat Clip 3 is... en ik wil hem ook niet voor hij3,5 is in laten rijden... en ook dan geldt dat zodra we daar mee beginnen het met beleid gebeurt en dat we ten aller tijden in eerste instantie kijken naar wat het paard aan kan. Als eclipse er bijv. nog duidelijk moeite mee zou hebben dan wachten we toch nog wat langer.