[WN] Goede Trainers? Goede Ruiters? Of Goede Paarden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:03

Ik denk dat je je niet hoeft te meten met anderen van wat het paard kan of de ruiter. Ik zie het zelf als een uitdaging een paard goed aan te rijden onder begeleiding van een goede instructeur. Als er mensen zijn die een goed beleerd paard hebben en zelf nog eea moeten leren, hebben zij geluk dat zij iets van hun paard kunnen leren. Als er goede ruiters zijn kunnen zij hun paard misschien nog wat leren. En ik? Ik moet samen met mijn toekomstig paard alles nog leren!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:51

Op zich hoeft het ook niet erg te zijn om tegen duur geïmporteerde paarden te moeten concureren... ten eerste kan zo'n paard of de ruiter ervan net zo goed een fout maken.
Ten tweede, moet je dan voor jezelf een ander doel stellen. Misschien niet voor de eerste plaats gaan, maar voor het hoogst haalbare. En dan hoef je echt geen Clown te zijn op een internationale wedstrijd. 'Tuurlijk wordt het moeilijker je punten bij elkaar te halen, maar als dat dan toch lukt, zijn ze deste meer waard!

Als voorbeeld: Op het EK afgelopen jaar waren er twee Italiaanse tweejarigen, geïmporteerd uit Amerika en geshowed door hun Amerikaanse prof-fokker/handler (sommige Italianen kijken echt niet op een paar $$$ Knipoog ) Ik had ze al in de inrijbak gezien en wist meteen dat ik mijn doelen bij moest stellen. Knipoog Enorme tanks en voor Dot en mij nagenoeg onverslaanbaar (bleek later ook wel toen één van de twee zelfs tussen de volwassen merries het eremetaal weg wist te halen). Dot werd onder alle 5 de judges als 3e geplaats en dat was voor mij op dat moment het hoogst haalbare, dus was ik erg blij met dat resultaat.

Goede geïmporteerde paarden zijn uiteindelijk wel een voorwaarde voor verbetering van een ras dat hier nog te weinig diversiteit heeft om op voort te borduren. Het kan vervelend zijn als zo'n paard je 'voor de voeten loopt', maar uiteindelijk zorgen ze er wel voor dat we met z'n allen kunnen groeien in onze sport en met onze paarden (maar da's mijn mening).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:01

Francis schreef:
Goede geïmporteerde paarden zijn uiteindelijk wel een voorwaarde voor verbetering van een ras dat hier nog te weinig diversiteit heeft om op voort te borduren. Het kan vervelend zijn als zo'n paard je 'voor de voeten loopt', maar uiteindelijk zorgen ze er wel voor dat we met z'n allen kunnen groeien in onze sport en met onze paarden (maar da's mijn mening).

Helemaal mee eens OK dan!
Hoe je er ook tegenaan kijkt, uiteindelijk moeten we toch vooruit. Er wordt regelmatig "geklaagd" over het niveau, etc.
Dat kan dan ook alleen maar verbeteren door dit soort paarden cq. trainers en investeerders.
En het zal altijd zo blijven dat de mensen met het meeste geld de beste paarden kunnen kopen (geef ze eens ongelijk Knipoog ) .

MAARRRR.....leven wij allemaal van de paardensport? Komt er geen brood op tafel als je geen goed resultaat hebt behaald op een show?
Nee, dat zijn er maar een paar hier op Bokt.

Voor de overige 95% is het puur hobby en kost het alleen maar bakken met geld, puur voor de fun.
Dus het aanzien van andere heb je niet nodig, je hebt alleen maar je eigen tevredenheid nodig. De tevredenheid over de prestatie van je paard en van jezelf. En dat zit niet in de kleur van het lintje.

En toch vinden we de kleur van het lintje wel belangrijk omdat we onzeker zijn en toch het aanzien van andere willen........ en daar wringt nu net de schoen Clown Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:09

Ik vind dat het bij de westensport al een stukje beter geregeld is dan bij bijvoorbeeld dressuur of springen. Bij western worden de professionals tenminste nog afgezonderd in een eigen klasse. Hoef ik het met mij goede dressuurpaard (maar geen quarterhorse) alleen maar op te nemen tegen de niet-profs. Bij dressuurwedstrijden zie je ze aan komen rijden..De grote handelsstallen met dure vrachtwagens waar steevast 6 paarden uitkomen, die gewoon in de basissport worden uitgebracht... Daar is niet tegenop te rijden.

Dus ach...het valt wel mee bij de westerndisciplines in mijn optiek.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:52

Anya schreef:
Ik vind dat het bij de westensport al een stukje beter geregeld is dan bij bijvoorbeeld dressuur of springen. Bij western worden de professionals tenminste nog afgezonderd in een eigen .

nu alleen nog de regel: wanneer ben je een proffessional. Haha!
zoals ik het lees, als je meer dan 75 euro (geloof ik) met paarden verdient.
ik heb straks een 16 jarige prof in huis Clown
vanaf mei gaat hij 5 dagen thuis werken( met paarden) , 1 dag naar school en 1 dag stage.

en ja..... ook die moet het dan opnemen tegen de grote trailers en vrachtwagens waar 6 paarden uitkomen Ach gut op Chicky 100 & WWK gefokt *LOL*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:55

Jos schreef:
[zoals ik het lees, als je meer dan 75 euro (geloof ik) met paarden verdient.
*LOL*
[/quote]

Is het niet met het "trainen" van paarden? Of is het verdienen in de paardensport al voldoende?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:17

wran regelboek blz. 24
nr307.
Professionals zijn personen , incl. jeugdigen die paarden en/of ruiters direct of indirect tegen financiel belonong of in natura africhten, trainen of corrigeren.
Hieronder worden ook verstaan : personen die eigenaar, manager of tijdelijk of permanent personeel zijn van een organisatie die zich met dergelijke activiteiten bezighoudt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:36

Ik ben het er mee eens dat de regels van de Wran hier wel heel erg strakke scheiding leggen. Dat is de bedoeling van de strekking van mijn verhaal niet. Ik heb het echt over grote handelsstallen die aan de lopende band paarden naar de M rijden om dan te verkopen... Niet over een zoon van 16. Maar jah... Hij valt dus net verkeerd binnen de regels ???

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:41

yep, hij valt dus net verkeerd binnen de regels.
want daar houd ik me toch maar aan . (in het kader van een goed opvoedende moeder Haha! )
dus dit jaar maar wat minder starten, want dat prof. paard krijg ik bij de 'directie' er echt niet door *LOL*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:43

Je hebt Solanos toch? Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:47

Jos schreef:
yep, hij valt dus net verkeerd binnen de regels.
want daar houd ik me toch maar aan . (in het kader van een goed opvoedende moeder Haha! )
dus dit jaar maar wat minder starten, want dat prof. paard krijg ik bij de 'directie' er echt niet door *LOL*

das echt balen... Ach gut
Sorry, is mijn bedoeling niet. Ik bedoelde echt te zeggen dat ik het bij western een verademing vindt dat in ieder geval een scheiding tussen prof en amateur is gemaakt. Zo maak ik (heel erg mijn best doend op mijn KWPN-er) ook nog een kleine kans.

Een andere vraag is of de nu aangebrachte scheiding een terechte is. Ik weet dat mijn vriendin Constans hier ook erg tegenaan gehikt heeft. Heel precies was het benoemen van de hulp die ze gaf toen ze nog amateur reed. Ze is ook echt netjes naar de profs overgegaan toen ze dat moest, maar had het daar aanvankelijk wel moeilijk mee.

Misschien een aardig nieuw topic... De grens amateur/prof ??

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:59

Ik snap niet echt dat het uitmaakt. Je kan als amateur ook leuk meedoen als je hard traint. Heeft niet zozeer met prof te maken als wel met inzet. Een prof heeft misschien meer paarden, maar rijdt per paard waarschijnlijk niet meer dan wij Lachen
Dat sommige profs betere paarden hebben heeft niet met hun prof zijn te maken, maar met geld Lachen
Ik vind het juist leuk als ik als hobbiest in de subtop mee kan doen en er soms een prof af kan rijden Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:18

Tuurlijk Rom, eens... maar als er opeens 30 profs (met gemiddeld 2 - 3 paarden per prof) in de amateurklasse rond gaan rijden iedere wedstrijd opnieuw, dan is de lol er gauw vanaf. Niet mijn inzet, die blijft... Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:19

Hm ja kan, mij motiveert het juist om beter te willen worden Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:21

Ik wil altijd beter worden, maar ook af en toe het gevoel hebben dat ik beter wordt op een wedstrijd. En ik rij ook wel tussen de handelsstallen dressuurwedstrijden, maar ik geef aan dat ik de scheiding prof amateur zelf plezieriger vind. Thats all Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:24

vera schreef:
Je hebt Solanos toch? Verward

ja natuurlijk Lovers voor de reining
maar op solanos tussen de profs, zal hij het wel moeilijk krijgen.
die rijden echt wel op ander materiaal
maar wij zijn erg gelukkig met sol hoor

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:35

Romkabouter schreef:
Ik snap niet echt dat het uitmaakt. Je kan als amateur ook leuk meedoen als je hard traint. Heeft niet zozeer met prof te maken als wel met inzet. Een prof heeft misschien meer paarden, maar rijdt per paard waarschijnlijk niet meer dan wij Lachen
Dat sommige profs betere paarden hebben heeft niet met hun prof zijn te maken, maar met geld Lachen
Ik vind het juist leuk als ik als hobbiest in de subtop mee kan doen en er soms een prof af kan rijden Haha!

een amateur kan zelf kiezen om tussen de profs te rijden
maar als gewoon profje tussen de profs Haha! heb je die keus niet.