gabyfedde schreef:Ik ben dan wel geen westernruiter (ik rijd dressuur) maar wil toch even antwoorden.
Ik vind toiletteren zinnig. Je laat hierdoor het paard veel beter uitkomen. Een paard met een glad koppie en gelakte hoeven straalt al gauw meer kwaliteit uit dan een paard met lange tastharen (snorharen), flossen uit zijn oren en doffe hoeven.
Ikzelf rijd dressuur met een Fries paard. Eigenlijk zou ik hem zo natuurlijk mogelijk moeten houden, maar ik kortwiek zijn tastharen helemaal, knip zijn oren uit, brand/knip zijn baard weg en ook aan zijn benen knip ik het een en ander weg.
Hoi ik wil hier op reageren, het is maar hoe je het bekijkt. het paard komt er misschien mooier uit te zien in dat opzicht vind ik het zinnig.
aan de andere kant ben ik het er helemaal niet mee eens, een paard heeft deze "overbeharing" niet voor niets, ik knip dus nooit de oren van mijn pony uit, het beschermt tegen vuil, in de zomer knip ik ze half uit, dan vind ik het er te warm voor.
ik wil geen kritiek of wat dan ook leveren, ik gebruik het als voorbeeld van wat ik ervan vind
.