[WN] toiletteren; zin of onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:53

Het op de staart staan is één van de redenen waarom ik hem wat korter als gebruikelijk inkort, maar ik vind het ook vlotter staan. Ik wil mijn paarden niet met een vlecht laten lopen of rijden.

Voor de spoortjes gebruik ik vaak een draadtangetje, ooit bij de Welkoop uit zo'n rijksdaalder bask gevist. Ik knip daar ook de achterste zwilwratten van de Friezen mee, die van hun zijn nogal hard en smal.
Maar met een scherp aardappelschilmesje lukt het ook (voorzichtigheid geboden natuurlijk! )

Voor de voeten op te scheren gebruik ik een zware scheermachine van Easculaep (of zoiets Haha!) voor het minder zware werk heb ik 2 Moser tondeuses liggen. Beide op accu, de nieuwste heeft zelfs een dubbele accu, erg fijn systeem!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:11

gabyfedde schreef:
Ik ben dan wel geen westernruiter (ik rijd dressuur) maar wil toch even antwoorden.
Ik vind toiletteren zinnig. Je laat hierdoor het paard veel beter uitkomen. Een paard met een glad koppie en gelakte hoeven straalt al gauw meer kwaliteit uit dan een paard met lange tastharen (snorharen), flossen uit zijn oren en doffe hoeven.
Ikzelf rijd dressuur met een Fries paard. Eigenlijk zou ik hem zo natuurlijk mogelijk moeten houden, maar ik kortwiek zijn tastharen helemaal, knip zijn oren uit, brand/knip zijn baard weg en ook aan zijn benen knip ik het een en ander weg.

Hoi ik wil hier op reageren, het is maar hoe je het bekijkt. het paard komt er misschien mooier uit te zien in dat opzicht vind ik het zinnig.
aan de andere kant ben ik het er helemaal niet mee eens, een paard heeft deze "overbeharing" niet voor niets, ik knip dus nooit de oren van mijn pony uit, het beschermt tegen vuil, in de zomer knip ik ze half uit, dan vind ik het er te warm voor.
ik wil geen kritiek of wat dan ook leveren, ik gebruik het als voorbeeld van wat ik ervan vind Knipoog .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:13

Maar Battle, waarom denk je dat het te warm is dan in de zomer ervoor? Als je denkt dat het er zit, met een reden, dan zou het er in de zomer toch ook in de natuur zitten Verward met een reden, warm of niet warm?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:23

jah dat is zo, ik knip ze niet uit, in de winter laat ik ze lang boeit me niet hoe lang ze zijn al loop ik voor banketstaaf met mn pony, in de zomer knip ik de puntjes die uitsteken weg. verder laat ik alles zitten.
stel nou dat ik wel een wedstrijd heb dan knip ik ze wel uit. maar anders wil ik ze liever laten zitten.
de tastharen bv. ik zou ze niet weghalen!!! ook niet met wedstrijden, het is een belangrijk tastmiddel van het paard.

(ben een kei in uitleggen NOT)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 20:30

jeddah schreef:
Maar Battle, waarom denk je dat het te warm is dan in de zomer ervoor? Als je denkt dat het er zit, met een reden, dan zou het er in de zomer toch ook in de natuur zitten Verward met een reden, warm of niet warm?

Verward eehh.. ik geloof dat ik dit niet helemaal begrijp... Verward is het soms een raadsel? iig geen id! Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:33

laat maar.... t uitleggen gaat al niet zo goed als ik dat nu weer moet doen.
het ging niet om het uitknippen van het HELE oor, maar de puntjes die eruit staken, dan kan er ook geen vuil in de oren komen, in de winter laat ik ze langer omdat ik het er dan wat te koud voor vind... (mijn pony is een beste koukleum)

maar zoals ik al zei ik ben geen ster in uitleggen, dus .. als je het begrijpt vind ik het best als je het niet begrijpt vind ik het ook best en laat ik het rusten ..ok?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:58

Sporen peuter ik er, net als de zwilwratten, gewoon met m'n nagels af. Houd er met knippen wel rekening mee dat er dicht bij de kogel nog wel 'leven' in zit, dus niet strak tegen de kogel knippen. Met peuteren, kun je meestal niet verder dan het dode hoorn.

Ik ben hondentrimster dus voor het scheren gebruik ik m'n Aesculaap Favorita, een kleinere professionele tondeuse met verwisselbare scheerkoppen. Voor benen, kroonranden, kaken en 'bridlepath' gebruik ik de 3 mm en voor de neus, oogtastharen en oren het 'potenkopje', die ongeveer 1mm. scheert. De randen van de oren doe ik wel weer met de 3 In het voorjaar, als de beharing nog wat langer is gebruik ik ook wel de 5mm. Voor het lichte opscheerwerk heb ik ook nog een goedkoop oplaadbaar machientje
Als scheren niet echt mooi wordt, is dat meestal een kwestie van véél oefenen en 'met gevoel' scheren. Soms helpt het (vooral op de kaken en bij 'overgangetjes') om de tondeuse op z'n kop te houden en zachtjes te 'harken' met de scheerkop. Maar het is toch voornamelijk een kwestie van vaak doen. Ik heb de tondeuse bijna dagelijks in m'n handen, dus dan weet je wat en hoe je moet scheren om een mooi 'onzichtbaar' resultaat te krijgen. Wanneer je er nog niet zo bedreven in bent, is het slim om buiten het showseizoen te oefenen en het opscheren voor de show een week of twee van tevoren te doen. Uitschieters en missers kunnen zo nog wat aangroeien zodat ze op de show niet meer zo opvallen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:09

sflj"]
[quote="jeddah schreef:

Verward eehh.. ik geloof dat ik dit niet helemaal begrijp... Verward is het soms een raadsel? iig geen id! Verward
[/quote]

haha, nee, was niet als raadsel bedoeld! Wat ik probeer te vragen is, hoe kan het in de winter "natuurlijk" zijn, maar in de zomer te warm en dus moeten ze geknipt? de "natuur" heeft dat toch zo geregeld, dus zal het toch wel goed zijn... Verward hoe kan het dan ineens "onnatuurlijk warm" zijn waardoor ze dan wel eraf mogen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:50

ik bedoel niet dat het dan onnatuurlijk is in de zomer, ik laat de haren zitten, meestal hebben paarden van die lange plukken uit hun oren hangen die knip ik een stuk korter maar de rest laat ik zitten. dus ze gaan er niet af het is maar 2 cm wat er ong af gaat meer echt niet.

ik knip ze trouwens ook niet helemaal af omdat als ik mijn pony wil wassen (in de zomer meestal 2 tot 3 keer per week) er geen druppels water in de oren kunnen lopen of bijvoorbeeld wat zeep dat verdwaald is.

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 02:33

even voor de duidelijkheid er is een europese wet aangenomen in 2001 waarbij het verboden is om gevoelsharen van dieren af te knippen of te branden....
Hierbij wordt bij paarden bedoelt: de haren rond de ogen en de haren rond de neus..... (je bent dus strafbaar als je dat doet )
dus oren mogen uitgeschoren worden maar ik raad aan niet te diep (vanwege hun functie: bescherming tegen vuil en horzel eitjes )
en het derde oor is ook geen probleem om weg te scheren ( een oor plat achteruit drukken geeft de lengte aan ) en de staart kun je net zo hoog af knippen als je wilt maar maak hem niet te kort want het is straks weer zomer en dan heeft je paard hem weer nodig om de vliegen van z`n lijf te houden.......

veel rij en wedstrijd plezier

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:27

Spotty schreef:
Hierbij wordt bij paarden bedoelt: de haren rond de ogen en de haren rond de neus..... dus oren mogen uitgeschoren worden maar ik raad aan niet te diep (vanwege hun functie: bescherming tegen vuil en horzel eitjes )

dat bedoelde ik ook ,jij brengt het beter onder woorden dan mij OK dan! *LOL*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:30

Spotty schreef:
even voor de duidelijkheid er is een europese wet aangenomen in 2001 waarbij het verboden is om gevoelsharen van dieren af te knippen of te branden....

Als ik dan alle showpaarden zie vraag ik me af waar het maken van die regels zin voor heeft.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:33

misschien letten ze er hier in nederland minder op dan in andere landen??

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:16

Baduh is altijd gedeeltelijk getoilleteerd. Wat ik WEL bijwerk/afknip: de lange haren (sikje) onder zijn keel (toevallig gister nog gedaan,was een wereld van verschil), haren over zijn kroonrand werk ik bij, zijn "sokjes", de uitstekende plukken uit zijn oren, zijn staart (kale plek halverwege zijn staartwortel vanwege een abces jaren geleden dus daarboven houd ik korter), overdreven lange haren aan benen en in zijn oksels. Wat ik NIET bijwerk/afknip: zijn manen (die mogen lang,langer,langst. Dooie punten trek ik bij), zijn tastharen op kin, onder de ogen en neus (die gebruikt ie, dus die blijven), de haren in zijn oren (kale oren zijn terreur voor het paard) en verder zijn totale vacht. Verder heeft ie een staartzak om zijn staart mooi te houden. Ik vind omdat hij hele lange dikke manen heeft de rest een beetje gestroomlijnd moet zijn. Dus geen halve sokken en geen sik, anders ziet het er zo "shabby" uit. Kortom; wel toiletteren, maar dan paard-aardig.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 13:28

Spotty schreef:
Hierbij wordt bij paarden bedoelt: de haren rond de ogen en de haren rond de neus..... (je bent dus strafbaar als je dat doet )
dus oren mogen uitgeschoren worden maar ik raad aan niet te diep (vanwege hun functie: bescherming tegen vuil en horzel eitjes )
en het derde oor is ook geen probleem om weg te scheren ( een oor plat achteruit drukken geeft de lengte aan ) en de staart kun je net zo hoog af knippen als je wilt maar maak hem niet te kort want het is straks weer zomer en dan heeft je paard hem weer nodig om de vliegen van z`n lijf te houden.......

veel rij en wedstrijd plezier

Hier wil ik wel iets meer van weten. Ik heb het wel eens vaker gehoord maar wordt volgens mij niet echt gehandhaaft/gecontroleerd. Is dit niet iets wat dan in de diverse regelboeken zou moeten (komen te) staan?
Of in ieder geval bekend zou moeten zijn bij de diverse rassenverenigingen? Heb je dit bijv. ergens gelezen en waar? of kun je het hier eens plaatsen? Ik ben er erg benieuwd naar.

En natuurlijk de reacties van al die mensen die hiervoor al hadden gezegd dat ze ze regelmatig weghalen bij hun paard(en)
[/quote]

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 13:37

jeddah schreef:
Vera, ik heb alleen maar mindere ervaringen met de draadloze, leuk om wat puntjes op de i te zetten op de shows, maar niet geschikt voor het "echte" werk, maar kan zijn dat er tegenwoordig wat betere op de markt zijn.

Sflj, nog maar net op Bokt en nu al zo'n grote mond?? Haha!

Maar ik zal terug ontopic gaan, ja die tast haren hebben vast een functie... net als de zwilvratten dat ook vast wel hebben.
Maar mijn paard heeft ook een functie: Mij "entertainen" met haar "beauty" en dus moeten ze er gewoon af Knipoog !

Die grote mond had ik ook al voor ik op bokt zat, hihi!

De functie van mijn paard is vooral mij te entertainen als ik met haar rij.
En ik hoop dat hetzelfde ook een beetje voor haar geldt. D'r uiterlijk vindt ik minder belangrijk.als het er een beetje verzorgd uitziet ben ik al tevreden. belangrijk is dat ze gezond is en zich lekker voelt.
misschien een nieuw topic over starten? de functie van jouw paard?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:16

Ik was zo blij dat ik bij westernrijden mijn paard niet meer in hoefte te vlechten... Lachen Ik vind het geen gezicht die vlechtjes. Dus ik toiletteer bij voorkeur zo min mogelijk. Ik knip de oren wat bij, de plek waar het hoofstel ligt en de staart is bij de grond gelijk afgeknipt.

Tastharen laat ik bewust zitten. Die zitten er niet voor niets. En mijn paard is ook mooi met alle tastharen intact Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:51

Wet of niet,
zolang er niet op gecontroleerd wordt, de wet bij zo weinig mensen bekend is (ook niet bij de instanties die het handhaven zouden moeten controleren),
blijf ik lekker scheren! Party!!

(Ik wist overigens wel van de wet, dus voor mij niets nieuws onder de zon Knipoog )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:30

ik heb 1 fjord, das dus manen in een boogje proberen te knippen en de staart als ie te lang word iets inkorten
en een ijslander das dus alleen antiklit in manen en staart en de staart bijhouden als ie te lang word

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:06

Citaat:
Spotty schreef:

Als ik dan alle showpaarden zie vraag ik me af waar het maken van die regels zin voor heeft.

ja en toen ik laatst op de trekpaarden keuring was vroeg ik me ook af of er nou wel of niet een verbod was op het couperen Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:22

Cowgirl schreef:

ja en toen ik laatst op de trekpaarden keuring was vroeg ik me ook af of er nou wel of niet een verbod was op het couperen Verward

op het couperen van staarten is volgens mij wel een verbod!!! ik kan het mis hebben Scheve mond

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:55

XoNo schreef:
3e oor gaat eraf

Mijn paard heeft af en toe wèl eens een 5e been Haha! maar kan iemand mij even uitleggen wat een 3e oor is? Blond

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:59

wat is een 5de been dan????

asbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:18

Weet je niet wat een 5e been is? Ik heb er zelf ook even over nagedacht, maar volgens mij heeft het met een hengst te maken.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:21

Nou, ik weet nu wat het 3e oor is hoor, heb het gewoon even opgezocht onder derde oor en tadaaa...Wist ik veel dat ze dat zo noemen!
Wie weet kun je over een 5e been ook nog wel wat meer vinden Cool