[WN] Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:42

@superpony: in mijn ogen is het een tikkeltje naief om te denken dat de paarden die de fok in gaan niet kapot zijn. Want ook al geeft de eigenaar het vaak niet ronduit toe, dat zijn ze vaak gewoon wel. Hetzelfde geldt voor de paarden die worden aangeboden als recreatiepaard.
In mijn ogen heb je een veel te rooskleurig beeld van de sport. En dat geldt niet alleen voor de reiningsport, maar voor alle takken van paardensport.
Net zoals je ook een wat vertekend beeld lijkt te hebben van recreanten. Want dat ik mezelf beschouw als recreatieruiter, betekent nog niet dat ik niet regelmatig les heb, of niet mijn best doe om mijn paard correct te rijden :n Sterker nog: als we het over correct lopen heb, dan durf ik wel te stellen dat een aantal recreanten hun paarden beter voor elkaar heeft dan de meeste wedstrijdruiters. Maar dat heeft weer te maken met het vertekende beeld wat in de wedstrijdsport heerst over een correct gereden paard.
En laten we eerlijk zijn: een wedstrijdruiter wil scoren, punten halen. Ongeacht de discipline.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:45

@superpony: een paard hoeft ook zeker geen tien jaar aan de top te lopen. En ik denk ook niet dat ALLE quarters kapot zijn, net zo min als dat ik denk dat ALLE dressuurpaarden kapot zijn, na een aantal jaren. Wat ik wel denk is dat er echt veel en veel te weinig aandacht wordt geschonken aan 'het paard': als de groeischijven in de benen dicht zijn, is het paard niet ineens volgroeid. Als er dan door middel van druk getraind gaat worden - en voor mij is futurity met 3 jaar oud echt wel 'druk', maar die interpretatie mag ieder voor zich maken - om een paard klaar te stomen voor de top, dan is dat fysiek niet mogelijk zonder daar een vorm van schade mee aan te richten. de onderzoeken liggen er. Net zoals het niet mogelijk is een bit in de mond van een paard te steken, daar druk op te zetten en te verwachten dat dat op termijn geen schade geeft. Niet alle schade is zichtbaar, of merkbaar, voor de ruiter/ handler. De schade is er echter wel. Kleine richeltjes op het kaakbot van de inwerking van een bit - sneller dan je denkt -, minimale percentages verkalking in het bot, etc.

Uitmelken is juist absoluut NIET wat ik wil aangeven, en als dat is wat je uit mijn posts haalt, dan lees je echt verkeerd... Ik deel alleen de mening van Elcid eerder in dit topic: een paard opleiden kost in mijn ogen (ja, mijn mening dus!) tijd. Ik wil een partner overhouden aan mijn opleiding, die blij is mij te zien, blij is met mij te werken, en meedenkt in wat ik met hem doe. En ik hoop dat hij DAT volhoudt tot bij voorkeur zijn dertigste. Betekent niet dat hij tot die tijd (top)sport bedrijft. Hij kan met de tijd misschien een heerlijke bospony worden, of tot zijn dertigste willen knallen. Die keuze ligt bij hem. Blijkt hij geen topsporter, dan is hij dat niet. Heb ik verwachtingen? Jazeker. Maar niet ten koste van de gezondheid nu en op termijn.

Aan de voorkant werken om die omlaag te krijgen, is voor mij sowieso niet de manier, alle verzameling komt vanuit draagkracht aan de achterkant. Simpele biomechanica en spieropbouw.

En zoals gezegd: mijn posts reflecteren mijn mening.
Echter zijn er zaken - biomechanica, anatomie, fysiologie - die gewoon niet te ontkennen zijn. Daaraan voorbij gaan, kan ik niet. Waarom? Omdat ik beter heb geleerd.

@wendy: dank je, dat dus ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:45

Skippy01 schreef:
Ik plaats op zichzelf niet 'weer' iets in het negatieve. Ik heb een heldere mening. Ik vind een carrière van 4-5 jaar geen lange carrière. Dat mag. Dat is een mening. Ieder mag het op zijn manier doen. Jij zou je paard dan niet pas op zijn 7e zijn eerste show laten lopen waarschijnlijk. Dat is ook een keuze. Zolang je jezelf in de spiegel kunt aankijken en kunt zeggen dat het welzijn van je paard - fysiek, mentaal en psychisch - voorop staat en altijd nageleefd wordt, is geen van beide objectief goed of fout. Heeft ook niets met 'zwart zien' te maken van mijn kant. Ik denk dat het een groot 'grijs' is uiteindelijk... Ik sta achter wat ik doe, jij achter wat jij doet.

Maar wie zegt dat de carrière van mijn paarden op hun 7e gaat eindigen??
En zeker weten dat ik mij zelf in de spiegel aan kan kijken ja. Buiten dat mijn paarden een aantal keren in het showseizoen op hoog niveau moeten presteren lopen ze alleen maar op de wei en af en toe eens in de molen. 2 weken voor de show worden ze weer eens gevraagd wat manoeuvres te doen. Dat kan en dat is allemaal te danken aan het feit zij op jonge leeftijd een gedegen opleiding gevolgd hebben bij een eerlijke liefhebbende trainer en ik ze nu niet dag in dag uit hoef te vervelen met steeds weer hetzelfde riedeltje in een bak en ik dus ook geen zure bok op wedstrijd onder mijn kont heb maar paardjes die maar wat graag voor mij werken. Ofwel, mijn paarden leven nu een luizenleventje!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:52

rapido schreef:
Skippy01 schreef:
Ik plaats op zichzelf niet 'weer' iets in het negatieve. Ik heb een heldere mening. Ik vind een carrière van 4-5 jaar geen lange carrière. Dat mag. Dat is een mening. Ieder mag het op zijn manier doen. Jij zou je paard dan niet pas op zijn 7e zijn eerste show laten lopen waarschijnlijk. Dat is ook een keuze. Zolang je jezelf in de spiegel kunt aankijken en kunt zeggen dat het welzijn van je paard - fysiek, mentaal en psychisch - voorop staat en altijd nageleefd wordt, is geen van beide objectief goed of fout. Heeft ook niets met 'zwart zien' te maken van mijn kant. Ik denk dat het een groot 'grijs' is uiteindelijk... Ik sta achter wat ik doe, jij achter wat jij doet.

Maar wie zegt dat de carrière van mijn paarden op hun 7e gaat eindigen??
En zeker weten dat ik mij zelf in de spiegel aan kan kijken ja. Buiten dat mijn paarden een aantal keren in het showseizoen op hoog niveau moeten presteren lopen ze alleen maar op de wei en af en toe eens in de molen. 2 weken voor de show worden ze weer eens gevraagd wat manoeuvres te doen. Dat kan en dat is allemaal te danken aan het feit zij op jonge leeftijd een gedegen opleiding gevolgd hebben bij een eerlijke liefhebbende trainer en ik ze nu niet dag in dag uit hoef te vervelen met steeds weer hetzelfde riedeltje in een bak en ik dus ook geen zure bok op wedstrijd onder mijn kont heb maar paardjes die maar wat graag voor mij werken. Ofwel, mijn paarden leven nu een luizenleventje!

Kijk, met die informatie kan ik iets :)

Overigens heb je mij niet horen zeggen dat de carrière met 7 eindigt he, alleen dat ik een carrière pas lang vind, als ze op latere leeftijd nog steeds kunnen en willen, en dat tot 7 jaar voor mij geen lange carrière is.

Als je ze inderdaad ruim de rust geeft tussen trainingen en wedstrijden door, en ze altijd op het land lopen, hebben ze het al veel beter dan héél veel andere paarden :)
(Ik zie ze echt genoeg helaas: met 2 ingereden, futurity, maturity, iedere dag de slidings en spins eruit rijden, nooit naar het bos, en maximaal 3uur per dag weidegang / paddockje. en dan óók nog eens in hun eentje altijd en overal, want stél dat er eentje wil spelen...)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:59

Wendy, absoluut niet. Ik rij nu 37jr en kom op veel plekken, dus weet wat ik zie.

De quarter is een groot ras. Er is teveel zomaar raak gefokt en willens en wetens daarmee getraind. Dat ligt niet altijd aan de manier van trainen. Maar aan het feit dat men slecht fokt, slecht opfokt en wil trainen met een paard naar een niveau dat het niet aankan.

Recreatie ruiters zijn echt de grootste groep en ik zie echt heel veel ellende om me heen. Mensen kunnen amper fatsoenlijk met hun paard wandelen aan de hand, paarden zijn slecht opgevoed, hebben diverse ongemakken etc etc. Het paard krijgt vrijwel altijd de schuld, waar de eigenaar in zijn totaal verkeerd bezig is.

Er zijn heel veel leuke les en leer paarden. Misschien met een kleine afwijking, maar dat wil niet altijd zeggen dat je ze moet afschrijven. Zelfde in de fokkerij.

Mensen moeten leren naar hun paard te kijken. Onze 23jr quarter merrie komt uit Amerika, dus joost mag weten wat ze daar al hadden gedaan. Ze is best pittig aangepakt in een periode. Daarna meerdere mooie nakomelingen gegeven.
Toen ze 20 was en totaal verwaarloosd kwam ze weer bij ons. Je zou haar toen bijna opgeven en we verwachtte niks. Maar ze knapte op en haar karakter kwam ook terug. Ze loopt veel buiten met vriendjes, maar wil toch echt graag een werkje doen. Als ik die echt compleet op de foto zet, komen er echt dingen naar boven, maar ze wil nog heel graag dat merk je aan alles. Loopt geen pas verkeerd en barst van de energie, ziet er prachtig uit etc etc. Maar ga haar niet meer iets vragen wat niet kan. Dus basis werkje en buitenritjes.

Mijn oude ruin van 18 heeft een peesblessure waar niks aan te doen was. Heb hem naar buiten gegooid, lekker veel gestapt en per dag bekeken. Die loopt momenteel ook super. In een periode dat hij minder liep, doen we niks en gaan we weer aan de wandel. Maar op dit moment wil hij alles doen wat hij kent en hou ik de rem erop. Emmeloord zou hem goedkeuren en dan zou een jeugdruiter zomaar weer kunnen stoppen en spinnen met hem, omdat hij het aangeeft te kunnen. Voor hoelang weet je dan niet.

Ik ben ook niet perfect, maar dat wil niet zeggen dat ik dingen niet kan. Ik heb meer wil om dingen nog te kunnen ondanks mn beperkingen. Ik lees weleens ''lotgenoten'' hoe beperkt die zijn en kan me daar totaal niet in vinden.
Als mijn paarden vrolijk zijn en zo lekker samen buiten lopen, spelen en eten is het goed. Ook als ze op hun oude dag wat slijtage hebben.

Mensen hebben daarnaast veel teveel smoesjes waarom dingen met hun paarden niet kunnen. Als wij dingen doen, krijgen we vaak te horen; dat kan met die van ons niet........Nee, JIJ kan het niet. Ik loop bijv met kruiwagen en paarden tegelijk. Onze jonge ruin kwam als hengst en is nog 2jr hengst gebleven, moet zich daar gewoon in vinden. Ik ga bij en nieuw paard niet anders doen. Geef hem de tijd en observeer, maar ze leren het vanzelf. Nu hij ruin is, is hij ook als handpaard mee geweest naar het bos bijv. Ik doe daar niet moeilijk over, maar doe het gewoon. Paarden lijken het ook normaal te vinden als ik het normaal vind.

Soms kom ik bij mensen of mensen plaatsen bijv filmpjes op fb dat hun paard zo ontspannen loopt. Ik zie vaak dan alleen een paard sloffen en wat op de voorhand vallen. Maar o wat geweldig........

Mijn mening is ook het lichaam klaar maken, dus sterk en soepel. Maar ik laat het niet met het hoofd in de lucht lopen. Als je genoeg met het lichaam werkt, zal die dat ook niet snel meer doen, maar mensen willen te snel.
Ik geef ook veel terug voor het gevraagde. Heel vaak zul je mij horen zeggen dat het paard daar moet willen lopen of het leuk moet vinden.

Maar de zgn ''vriendelijke'' trainers die bij mensen langskomen hangen ook vaak een verhaaltje op en dan zie ik geen vooruitgang, sloffende paarden op de voorhand etc.

Bij trainen op de verkeerde ondergrond of als paarden wat rot lopen wordt er niet naar de bodem gekeken. Men kijkt niet naar de voeding, want he, dat geeft iedereen. Mensen slaan overal maar ijzers onder en hoe wil je soms ook niet zien. Hebben we het nog niet eens over het hele slechte bekappen daaronder. Trainingsproblemen komen door heel veel dingen, net als blessures.

Laat mensen dan niet wild fokken en veulens te vroeg van de moeder in een stal zetten. Om vervolgens van alles te willen onder slechte omstandigheden. Dat is wat gebeurt. Ja, dan krijg je hele slechte cijfers van kapotte paarden. Omdat een quarter van 3000 euro net iets dichterbij de portemonnee ligt dan 10.000+. Waar men wel heeft gekeken naar de combinatie en moeite heeft gedaan voor goede opfok, kundig inrijden etc.

Ik heb echt liever een paard dat op 2jr leeftijd is ingereden door een trainer die me aanstaat en weet wat hij doet. Dan een paard waar vanaf veulen teveel mee geklooid is en men zelf zonder enige kennis of ervaring is gaan inrijden.
Die laatsten zijn vaak ook paarden die bij trainers komen om weer op de rit te krijgen. En dat moet dan zo snel mogelijk, tegen zo min mogelijk kosten.

Je moet realistisch zijn waar blessures vandaan komen. 2jr inrijden is jong. Maar er zijn heel veel andere problemen die echt ernstig zijn waar men aan voorbij gaat.

superpony

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:02

Die info van Rapido zou ook bij de wannebe's terecht moeten komen. Op ons vorig adres weer een vb van een onderontwikkelde quarter die maar enkele uurtjes alleen op de paddock mag. Mag niet op de wei omdat het een showpaard moet worden...............Let op, eigenaren hebben wel Wran L3 gereden. beestje heeft zo een grote achterstand dat je die never kan inrijden op 2 of 3jr leeftijd, maar moet gebeuren, want mensen willen erbij horen.
En dat lukt, want ze laten overal hun kop zien, kletsen interessant mee en niemand weet wat ze echt thuis doen.

Als ik zeg dat het anders moet, word ik raar aangekeken, want dat is lastig en willen mensen niet horen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:13

superpony schreef:
Wendy, absoluut niet. Ik rij nu 37jr en kom op veel plekken, dus weet wat ik zie.

De quarter is een groot ras. Er is teveel zomaar raak gefokt en willens en wetens daarmee getraind. Dat ligt niet altijd aan de manier van trainen. Maar aan het feit dat men slecht fokt, slecht opfokt en wil trainen met een paard naar een niveau dat het niet aankan.

Recreatie ruiters zijn echt de grootste groep en ik zie echt heel veel ellende om me heen. Mensen kunnen amper fatsoenlijk met hun paard wandelen aan de hand, paarden zijn slecht opgevoed, hebben diverse ongemakken etc etc. Het paard krijgt vrijwel altijd de schuld, waar de eigenaar in zijn totaal verkeerd bezig is.

Er zijn heel veel leuke les en leer paarden. Misschien met een kleine afwijking, maar dat wil niet altijd zeggen dat je ze moet afschrijven. Zelfde in de fokkerij.

Mensen moeten leren naar hun paard te kijken. Onze 23jr quarter merrie komt uit Amerika, dus joost mag weten wat ze daar al hadden gedaan. Ze is best pittig aangepakt in een periode. Daarna meerdere mooie nakomelingen gegeven.
Toen ze 20 was en totaal verwaarloosd kwam ze weer bij ons. Je zou haar toen bijna opgeven en we verwachtte niks. Maar ze knapte op en haar karakter kwam ook terug. Ze loopt veel buiten met vriendjes, maar wil toch echt graag een werkje doen. Als ik die echt compleet op de foto zet, komen er echt dingen naar boven, maar ze wil nog heel graag dat merk je aan alles. Loopt geen pas verkeerd en barst van de energie, ziet er prachtig uit etc etc. Maar ga haar niet meer iets vragen wat niet kan. Dus basis werkje en buitenritjes.

Mijn oude ruin van 18 heeft een peesblessure waar niks aan te doen was. Heb hem naar buiten gegooid, lekker veel gestapt en per dag bekeken. Die loopt momenteel ook super. In een periode dat hij minder liep, doen we niks en gaan we weer aan de wandel. Maar op dit moment wil hij alles doen wat hij kent en hou ik de rem erop. Emmeloord zou hem goedkeuren en dan zou een jeugdruiter zomaar weer kunnen stoppen en spinnen met hem, omdat hij het aangeeft te kunnen. Voor hoelang weet je dan niet.

Ik ben ook niet perfect, maar dat wil niet zeggen dat ik dingen niet kan. Ik heb meer wil om dingen nog te kunnen ondanks mn beperkingen. Ik lees weleens ''lotgenoten'' hoe beperkt die zijn en kan me daar totaal niet in vinden.
Als mijn paarden vrolijk zijn en zo lekker samen buiten lopen, spelen en eten is het goed. Ook als ze op hun oude dag wat slijtage hebben.

Mensen hebben daarnaast veel teveel smoesjes waarom dingen met hun paarden niet kunnen. Als wij dingen doen, krijgen we vaak te horen; dat kan met die van ons niet........Nee, JIJ kan het niet. Ik loop bijv met kruiwagen en paarden tegelijk. Onze jonge ruin kwam als hengst en is nog 2jr hengst gebleven, moet zich daar gewoon in vinden. Ik ga bij en nieuw paard niet anders doen. Geef hem de tijd en observeer, maar ze leren het vanzelf. Nu hij ruin is, is hij ook als handpaard mee geweest naar het bos bijv. Ik doe daar niet moeilijk over, maar doe het gewoon. Paarden lijken het ook normaal te vinden als ik het normaal vind.

Soms kom ik bij mensen of mensen plaatsen bijv filmpjes op fb dat hun paard zo ontspannen loopt. Ik zie vaak dan alleen een paard sloffen en wat op de voorhand vallen. Maar o wat geweldig........

Mijn mening is ook het lichaam klaar maken, dus sterk en soepel. Maar ik laat het niet met het hoofd in de lucht lopen. Als je genoeg met het lichaam werkt, zal die dat ook niet snel meer doen, maar mensen willen te snel.
Ik geef ook veel terug voor het gevraagde. Heel vaak zul je mij horen zeggen dat het paard daar moet willen lopen of het leuk moet vinden.

Maar de zgn ''vriendelijke'' trainers die bij mensen langskomen hangen ook vaak een verhaaltje op en dan zie ik geen vooruitgang, sloffende paarden op de voorhand etc.

Bij trainen op de verkeerde ondergrond of als paarden wat rot lopen wordt er niet naar de bodem gekeken. Men kijkt niet naar de voeding, want he, dat geeft iedereen. Mensen slaan overal maar ijzers onder en hoe wil je soms ook niet zien. Hebben we het nog niet eens over het hele slechte bekappen daaronder. Trainingsproblemen komen door heel veel dingen, net als blessures.

Laat mensen dan niet wild fokken en veulens te vroeg van de moeder in een stal zetten. Om vervolgens van alles te willen onder slechte omstandigheden. Dat is wat gebeurt. Ja, dan krijg je hele slechte cijfers van kapotte paarden. Omdat een quarter van 3000 euro net iets dichterbij de portemonnee ligt dan 10.000+. Waar men wel heeft gekeken naar de combinatie en moeite heeft gedaan voor goede opfok, kundig inrijden etc.

Ik heb echt liever een paard dat op 2jr leeftijd is ingereden door een trainer die me aanstaat en weet wat hij doet. Dan een paard waar vanaf veulen teveel mee geklooid is en men zelf zonder enige kennis of ervaring is gaan inrijden.
Die laatsten zijn vaak ook paarden die bij trainers komen om weer op de rit te krijgen. En dat moet dan zo snel mogelijk, tegen zo min mogelijk kosten.

Je moet realistisch zijn waar blessures vandaan komen. 2jr inrijden is jong. Maar er zijn heel veel andere problemen die echt ernstig zijn waar men aan voorbij gaat.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar als ik de keuze heb, heb ik liever eentje met 4 jaar is ingereden bij een trainer die me aanstaat, dan eentje bij wie dat met 2 gebeurd is.

Mijn ruin was 2 jaar en 10 maanden toen er een zadel op ging. Dat was een maand voor ik hem kocht - ik kocht hem van een meisje dat hem weggehaald had uit zijn slechte situatie, maar hem niet kon aanhouden. Meneer was mager, kwam uit verwaarlozing en naar ik vermoed ook mishandeling, kreeg bij mij in de nieuwe kudde zoveel voor zijn kiezen dat ik hem weer moest verhuizen en werd daarna erg ziek. Allemaal omstandigheden die niet fantastisch waren dus. Vorige zomer heeft hij rust gehad in verband met zijn ziek zijn, en daarna is hij opgepakt.
Had ik het allemaal zo gewild voor hem? Nee. Had liever gezien dat hij nog groen was geweest, en geen verleden had. Daar kun je met de beste wil van de wereld niets aan doen. Maar ja, paard had er een kop op staan die zei 'als ik ga, dan blijf ik voor je gaan' en op die basis heb ik hem gekocht. Ja, hij is nét te kort in de rug, en dat blijft altijd een puntje van aandacht - en dus van regelmatige checks. Perfect bestaat niet, bij mensen net zo min als bij paarden. Ik heb met hem afgelopen voorjaar een tegenslag gehad, hij werd grandioos agressief. Ik heb mijn training onder de loep genomen, en door een dierenarts, fysio en gedragstherapeut laten kijken naar mijn paard en onze interactie. Daar hebben we verbeterpunten uitgehaald voor mij, maar ook voor hem: hormoonafwijking. Helaas.

Ik heb dus ook zeker geen 'perfect' paard staan. Wil ik ook niet. Wel een écht paard, die echt zichzelf is. En wil werken. Maar ook een waar ik altijd extreem goed op moet en ga letten, om te voorkomen dat zijn imperfecties tot blessures gaan leiden.
En ja, dit was dus een '3000 euro paint', geen spannend papier en de prijs was een combi van 'gebrek aan vlekken' (solid bred) en 100kg ondergewicht met naastliggende problemen. Ik verwachtte dan ook geen topsport van hem op dat moment. Prototype stock horse overigens, dus reining is niet aan de orde voor ons - daar zou ik hem wel kapot mee rijden, heeft hij de bouw en beweging niet voor.

Reëel zijn, eerlijk zijn. Kan moeilijk zijn, zeker met een klein budget en een keiharde wens voor een bepaalde discipline...

En inderdaad: DIE info van rapido mag naar buiten komen, naar meer ruiters. Als het paard 'paard' mag zijn, kan hij meer aan fysiek op de momenten dat het wél ertoe doet...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:51

Herkenbaar.

Maar als mensen de sport in willen, weten ze inmiddels wel dat je budget ruim moet zijn. Paarden gaan uitgebreid op de foto, dus ongeacht op welke leeftijd het paard is ingereden, je koopt op dat moment een goed en gezond paard. Daarna kan er altijd van alles gebeuren.

De mindere paarden hebben ook recht op een fijne plek en moeten ook ergens terecht. Maar wees dan realistisch.

Wij zijn op stallen echt vreselijke dingen tegengekomen en mensen houden het samen in stand. Zo moeten veel sportpaarden nog steeds op stal, krijgen minder ruwvoer en veel muesli. Vooral in de engelse sport kwamen we dat tegen. Dan heb je een groep die daarbij willen horen en ook hun paarden binnen gaan zetten. Paarden worden wat lastiger en daar kan de mindere ruiter niet mee omgaan. Natuurlijk krijgt het paard dat zijn energie niet kwijt kan en vreselijk gefrustreerd is de schuld. Maar he, genoeg supplementen, toch?

We stonden kort ergens waar paarden vrijwel niet buiten komen. Maar moest wel smoesjes aanhoren dat hun paarden heet zijn en niet samen kunnen etc. Nee, je maakt ze gek!! Op het moment dat ze moesten werken, ging dat ook erg pittig, dus wat leren ze?

Als ik dan zie dat een jaarling wat ver achterloopt, zo zielig staat en mensen die nog lang niet echt in de sport zitten, zo omgaan met zo een jong dier, breekt mijn paarden hart echt.
Die 2jr die in de sport komen hebben 9 van de 10 x bij goede stallen wel 2 jaar super opfok genoten zoals bijv een Eifel Gold ranch. Ook al vind men 2 of 3 jr in opfok weinig. Ze ontwikkelen daar zoveel beter dan elders in 4 jaar.

Het wannabe wereldje is het gevaarlijkste. Stallen van weinig kwaliteit die ook willen meetellen, maar teveel van alles doen. wat lesjes door Jan en alleman hier en daar, wat fok voor de leuk, mindere bodem etc. Maar elkaar wijsmaken dat alles onzin is en je kan beginnen met dat veulen en vooral niet op de wei moet zetten. Hoe zou het komen? Stallen hebben vaak zelf weinig wei, dus kunnen het niet aanbieden en dan is het slecht.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:54

Vrijwel niet buiten zou voor mij echt geen optie zijn. Overdag buiten op een postzegeltje zand ook niet. Helaas staat mijn draak nu s nachts binnen, 24/7 buiten had ik prettiger gevonden. De regio waar ik zit, geeft niet of nauwelijks de mogelijkheid om paarden in relatief kleine groepen te houden 24/7 buiten: het zijn óf grote groepen óf s nachts naar binnen. Nu hebben we de concessie gedaan ' 's nachts binnen'. Na een stal waar het 24/7 buiten was, maar wel op zand, en met zeer onregelmatige hooi toevoer en watercheck, is dit een stap vooruit voor de gezondheid van mijn paard, maar een stap terug tov het ideaalbeeld van altijd buiten kunnen lopen. Door zijn hormoon-uitdaging mag hij niet meer in grote groepen met veel ruinen - merries gaat wel goed - omdat hij niet ophoudt met uitdagen en vechten en iedereen slopen. Hoop hem ooit met een of twee merries op een eigen stukje grond te krijgen, maar dat is nu niet aan de orde.
Als ik dan zie hoeveel moeite het mij mentaal al kost om dit als 'beste uit slechten' te accepteren, dan kan ik me echt niet voorstellen wat het met me zou doen als ik hem echt zoveel binnen zou hebben staan.

En inderdaad, krachtvoer is ook zoiets. Hier gaat er een handje suikerarme muesli in, zodat ik zijn hormoonremmer kan voeren, verder een half handje lijnzaadbrok. Bij elkaar toch wel 100gram per dag. En meer is echt niet nodig, want meneer is zo echt actief en vol genoeg. Om nog te zwijgen van het risico op maagzweren met een heel scheve voerverhouding. Krachtvoer hebben ze niet of nauwelijks nodig als het ruwvoer van goede kwaliteit is, en er wel mineralen aanwezig zijn in de vorm van een mineraalblok of mineraalbrokje.

En dan is er nog zoiets als 'paardenkennis' in zijn algemeenheid: een papier kan niet lopen.
Bouw en karakter wel. Zie veel ruiters die een paard hebben - engels of western is me dan om het even - dat een prachtig papier heeft. En dan bij wijze van spreken op zijn kop gebouwd is. Die gaat echt niet de top voor je lopen. Aan de andere kant heeft mijn stalgenootje bijv. een paard gekocht voor de slachtprijs vorig jaar, en gezegd 'ik zie wel of ik hem goed krijg, als hi goed genoeg wordt als buitenrij-maatje, vind ik t best', geen papier erbij, wel duidelijk amerikaans bloed erin. Paard is inmiddels 150kg aangekomen, glanst, is braaf, en loopt eigenlijk helemaal niet verkeerd. En is dus pas een jaar geleden als 2,5jarige hengst binnen gekomen, letterlijk op het punt van omvallen.
Beiden een gok: papier kopen dat nog niks heeft laten zien, of een opknappertje kopen. Alleen de eerste groep heeft vaak verwachtingen, de tweede groep is met iedere stap vooruit blij.

Een locatie zoals eiffel gold, met een beetje heuvelgrond, diverse ondergronden, etc., dat biedt voor de benen van een jong paard een topsituatie. Die worden echt mooi hard. Helaas hebben wij daar hier in NL weinig van - zuid-limburg is het enige met wat heuvels en wat mergel/zandsteen tussen het gras en zou dus als enige gebied nog redelijk voldoen als dergelijke opfok. Veel mensen fokken toch liever regionaal op, en dan krijg je een postzegeltje met platte raaigrasgrond. In 9 vd 10 gevallen toch zeker...

Het blijft altijd rommelen met veel slechten tov wat er mogelijk is natuurlijk, in een land met zo weinig plek :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:20

Wij hadden zwarte grond en kuil, dus hebben ook water bij de wijn gedaan. Nu 's avonds op stal, maar wel eigen hooi en zandgrond etc. Ze staan nu gem 12-14u buiten. Met 24/7 buiten en blubber, bleven ze zelf veel binnen staan en dus stilstaan.
Kuil gingen ze heel slecht op, dus hooi was echt noodzaak en werkt super.

De toppers waarmee wordt gefokt zijn sowieso niet allemaal geschikt voor de recreant. Misschien dat een coole quarter wel lukt, maar in de dressuur is veel niet geschikt voor jan en alleman.

Het zijn keuzes die mensen maken. Als ik het overnieuw kon doen, deed ik het anders, maar wil er nu geen 1 missen, dus ze blijven. Ik neem daardoor wel iets voor mezelf af, want ik hou wel van trainen. Wedstrijden hoeft niet zo, maar lekker trainen mis ik zeker wel. Veel anderen zouden ze dan weg doen en een sportpaard ervoor terugkopen, maar dat kan ik niet.

Niet alleen de eifel is mooi. Ook Waterland heeft een mooie opfok plek bijv.
In mijn ogen is 1 merrie met veulen al niks. Onze merrie liep tussen andere merries met veulens en dan zie je mooie dingen gebeuren. Veulens gaan steeds meer naar elkaar en moeders letten op van een afstand. Ze corrigeren waar nodig, ook elkaars kids.
Bij het afspenen, liefst zo laat mogelijk, is er al een natuurlijke afstand gekomen. Bij ons gingen destijds de merries naar een wei uit zicht en bleven de veulens achter met opvoeders.
Wij pakten onze veulens zo nu en dan en hadden alleen basis geleerd,; halster om, meelopen, aanraken, voetjes optillen, afspuiten etc. Dat verlies je niet door het maanden niet te doen.

Als we betere regels zouden krijgen wat betreft paardenhouderij, denk ik dat er al veel kan afvallen wat niet thuishoort i het paarden houden, mits controles.
Nu koopt en fokt iedereen maar wat. Er zijn tig cursussen en dan noemen meiden met 2jr ervaring zich een kenner. Alles geleerd van de verkeerde, schiet het ook al niet op.

We hebben best genoeg ruimte, maar moeten selectiever worden. Mensen willen elk paard redden, maar de goede, gezonde staan weg te rotten. Slechte stallen overleven met rotzooi door lage prijzen.
Waar vroeger in de schuur hooi lag, staan nu teveel paarden. Maar buitenruimte is niet groter geworden, dus postzegeltjes om op te lopen.
En op een postzegel kun je geen kudde houden of paarden samen laten wennen en lopen.

Onze jonge ruin kan ook nog niet echt samen. Hij is op zijn 6e nu enkele maanden terug gecastreerd. Hij jaagt nog behoorlijk, omdat hij niet in een goede opfok groep heeft gelopen en de paardentaal echt niet spreekt. Ik kan best mn merrie bij hem zetten, maar die is gehecht aan de andere 2 en vindt hem ook wel irritant. Naast elkaar vinden ze elkaar ook super lief. We zetten ze nu 's avonds even samen als we er zijn. Helaas koste me dat vd week weer een vliegendeken.

Het is ook best lastig werken met een paard dat slecht is in zijn communicatie, ook voor ons soms. Hij doet enorm zijn best. Soms te hard.
Hij is deels ook een opknapper, in de zin dat hij erg achterliep. Hij was 4 en liep achter. Er was al een en ander met hem gedaan, maar wat aan rommelen en wel, niet is ook niks. Leuk dat een paard met 4jr groen is, maar doe dan maar echt groen na goede opfok. Dit is een paard vormen en zichzelf laten vormen in verkeerde omstandigheden wat tegen je kan werken.

Misschien moeten trainers en topruiters die het wel goed doen iets toegankelijker worden voor de recreant, jeugdruiter etc om kennis en ervaringen te delen. Nu willen mensen alleen de zoethappige verhalen of prestaties. De combi zou beter zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:35

Herkenbaar, het stukje over je ruin! Mijn ventje heeft wel in kudde gelopen, maar was de enige van 12 paarden waar die eigenaar niets meer had, en dus ook echt niet lief tegen was. Het is ook een karaktertje: veulenfoto staat er al een kop op waar je U tegen zegt, en het is niet een gemakkelijke. Mega-intelligent, mega-gevoelig, en kan heel boos op zichzelf of de omgeving worden als hij het niet meer snapt, het pijn doet, of hij het vervelend vindt. Van steigeren/bijten/meppen tegelijk, is het nu terug naar alleen happen (*afkloppen*) als het echt niet ok is voor hem. Helaas zijn de 'normale' dingen voor hem vaak niet ok, terwijl dingen zoals met een kind door een obstakelparcours dan weer hartstikke prima zijn. Wordt ooit nog een heel fijn paard, maar dat kost tijd. Tijd die een andere ruiter of trainer hem waarschijnlijk niet gegeven zou hebben, maar die ik graag neem. Gaat mij uiteindelijk het paard opleveren waarvan ik weet dat die erin zit, maar waarvan hij het zelf nog even moet laten bezinken.

Ja, er zijn wel trainers die openstaan voor verandering, en trainers die graag de jeugd willen helpen. Zelf geef ik lessen aan recreanten met allerlei soorten paarden. Speerpunten van mijn training zijn biomechanisch correct trainen en werken aan een ontspannen relatie. En dan durf ik ook echt toe te geven dat ook bij mij niet alles gelijk goed gaat thuis, maar dat er echt verbetering in zit als je erin gelooft en bereid bent aan zowel je paard als jezelf te werken. Dat trekt ook een bepaald type klant natuurlijk. Fanatieke wedstrijdruiters kloppen niet heel snel aan. Hoewel ik nu wel een meisje regelmatig begeleid op het gebied van biodynamisch correct trainen, terwijl zij ook regelmatig traint met een wedstrijdgerichte trainer. Dat werkt eigenlijk heel goed. De winstpunten beginnen te komen, terwijl het paard steeds relaxter wordt en spier ontwikkelt op de juiste plaatsen ipv de verkeerde (waar toen ze hem kochten de spieren wel nog zaten: op alle verkeerde plekken, giga onderhals bijv).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:50

Om even terug te komen op t filpmje ... Wat ik mis is de waarschuwing "don't try this at home". Want zoals hier al aangegeven wordt, zijn de mensen zonder voldoende kennis om dit juist te doen de mensen die hun paard kunnen slopen hiermee. Er wordt een aantal keren gezegd dat hij dit een bijzonder paard vind met de juiste kwaliteiten en de juiste bloedlijn om een champion te worden. En laten we wel zijn, hoeveel mensen hebben dat paard, dat geld en die kennis om dat ook te doen?

Overigens, waarom een paard op die leeftijd al op zo'n trens gereden wordt (show illegal) en zo moet over flexen is mij een raadsel. Hoewel dat laatste te maken zal hebben met de (onnatuurlijke) gewenste wedstrijd houding ? Maar goed, geld moet verdiend worden en zonder show resultaten geen inkomen, dat snap ik dan weer wel

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:18

Cer schreef:
Om even terug te komen op t filpmje ... Wat ik mis is de waarschuwing "don't try this at home". Want zoals hier al aangegeven wordt, zijn de mensen zonder voldoende kennis om dit juist te doen de mensen die hun paard kunnen slopen hiermee. Er wordt een aantal keren gezegd dat hij dit een bijzonder paard vind met de juiste kwaliteiten en de juiste bloedlijn om een champion te worden. En laten we wel zijn, hoeveel mensen hebben dat paard, dat geld en die kennis om dat ook te doen?

Overigens, waarom een paard op die leeftijd al op zo'n trens gereden wordt (show illegal) en zo moet over flexen is mij een raadsel. Hoewel dat laatste te maken zal hebben met de (onnatuurlijke) gewenste wedstrijd houding ? Maar goed, geld moet verdiend worden en zonder show resultaten geen inkomen, dat snap ik dan weer wel

Ja, een beetje net als met tekenfilms: je zou denken dat mensen dit niet zelf gaan proberen. En toch doen ze het...

Heel langzaamaan komen ze ook op de wedstrijden weer terug van de extreme houdingen en bijv in de pleasure van de extreem trage gangen. Maar voor dat doordringt, zijn we wat tijd verder...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:17

Goede trainers geven wel al kennis door aan jeugdruiters die bij ze trainen en mensen die clinics volgen. Maar een enkele clinic is niet voldoende. En je ziet dat trainers vooral serieus investeren in goede ruiters en goede paarden, dus waar het geld al zit. Kinderen die geholpen worden door de ouders en die mazzel hebben.
Ik zou graag zien dat ze meer openheid geven over hun manier van paarden houden en trainen. Soms lijkt het alsof ze hun mening niet openbaar kunnen maken in de angst klanten kwijt te raken of tegen het hoofd te stoten. Dat snap ik. Maar het is zo belangrijk dat mensen weten dat sportpaarden wel buiten komen, hoe goed en zuinig er met de paarden wordt omgegaan en dat de training geen quick fix is, maar heel stapsgewijs ergens naartoe werken.

NOgmaals, omdat er gewoon veel meer recreatie ruiters zijn en die vaak minder kennis tot hun krijgen. Of teveel naar de buurvrouw kijken, naar filmpjes kijken, boeken lezen en info vergaren die allang achterhaald is.

Persoonlijk vind ik het bijv ook heel raar dat Edward Gal nu zoveel veren in zijn kont krijgt. Zo een ruiter, zulke mogelijkheden etc en dan een paard niet starten vanwege stress? Ik vind het echt te gek voor woorden dat zo een ruiter een paard zo rijdt, op wedstrijd brengt en hem dan dusdanig in de stress werkt, dat hij niet eens meer kan starten. Ik vind dat heel slecht paarden houden en trainen. Maar ik hou mn mond maar, want hij denkt zo aan zijn paard.................In mijn ogen, was dat paard nooit gestresst geraakt op wedstrijd, als hij geen stress had veroorzaakt.
Maar omdat Edward Gal dit meldt, hebben alle B,L, M etc dressuur meisjes weer smoesjes voor de komende tijd. En ik ken wat smoesjes, heb er veel gehoord.

De dressuur is alleen maar slechter geworden in mijn paardentijd. Vraag me af hoe ze dat weer ooit zullen omkeren. Paarden lopen zo slecht in de ring, dat ik al niet meer kijk, waar ik altijd van de dressuur ( en het springen ) was blijven houden. Snap niet eens dat de paarden het op die manier nog kunnen en doen. Maar je mag niks zeggen, want ik rij daar niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 05:12

Ach superpony, dat vind ik van het westernrijden. Dat het slechter is geworden.. ;-)

En de definitie "goede trainer", wat is dat? Want alle top wedstrijd ruiters zijn goede trainers (als ze zelf trainen) maar niet alle top wedstrijd ruiters zijn 'goede trainers'.. Em dat is in de western sport hetzelfde als in andere paardensport onderdelen,

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 05:25

superpony schreef:
Goede trainers geven wel al kennis door aan jeugdruiters die bij ze trainen en mensen die clinics volgen. Maar een enkele clinic is niet voldoende. En je ziet dat trainers vooral serieus investeren in goede ruiters en goede paarden, dus waar het geld al zit. Kinderen die geholpen worden door de ouders en die mazzel hebben.
Ik zou graag zien dat ze meer openheid geven over hun manier van paarden houden en trainen. Soms lijkt het alsof ze hun mening niet openbaar kunnen maken in de angst klanten kwijt te raken of tegen het hoofd te stoten. Dat snap ik. Maar het is zo belangrijk dat mensen weten dat sportpaarden wel buiten komen, hoe goed en zuinig er met de paarden wordt omgegaan en dat de training geen quick fix is, maar heel stapsgewijs ergens naartoe werken.

NOgmaals, omdat er gewoon veel meer recreatie ruiters zijn en die vaak minder kennis tot hun krijgen. Of teveel naar de buurvrouw kijken, naar filmpjes kijken, boeken lezen en info vergaren die allang achterhaald is.

Persoonlijk vind ik het bijv ook heel raar dat Edward Gal nu zoveel veren in zijn kont krijgt. Zo een ruiter, zulke mogelijkheden etc en dan een paard niet starten vanwege stress? Ik vind het echt te gek voor woorden dat zo een ruiter een paard zo rijdt, op wedstrijd brengt en hem dan dusdanig in de stress werkt, dat hij niet eens meer kan starten. Ik vind dat heel slecht paarden houden en trainen. Maar ik hou mn mond maar, want hij denkt zo aan zijn paard.................In mijn ogen, was dat paard nooit gestresst geraakt op wedstrijd, als hij geen stress had veroorzaakt.
Maar omdat Edward Gal dit meldt, hebben alle B,L, M etc dressuur meisjes weer smoesjes voor de komende tijd. En ik ken wat smoesjes, heb er veel gehoord.

De dressuur is alleen maar slechter geworden in mijn paardentijd. Vraag me af hoe ze dat weer ooit zullen omkeren. Paarden lopen zo slecht in de ring, dat ik al niet meer kijk, waar ik altijd van de dressuur ( en het springen ) was blijven houden. Snap niet eens dat de paarden het op die manier nog kunnen en doen. Maar je mag niks zeggen, want ik rij daar niet.

@superpony Ja, de discussie Edward Gal durf je bijna niet openbaar te voeren. Hij denkt zooooo aan zijn paard. Paardje zou dagelijks buiten moeten komen, wat springwerk moeten doen, obstakeltraining. Laat hem zijn hersens maar gebruiken. Nu zit het arme dier in een staat van learned helplessness, and helaas 'trekt' deze dat niet. Learned helplessness veroorzaken vind ik misschien nog wel erger dan fysiek hard zijn...

Smoesjes genoeg. Begint al met meiden die een sportpony willen, en er dan niet mee over n balkje durven draven, want dan gaat het beest ervandoor. En intussen de ruiter die lol heeft met een haflinger, geen hoogstandjes, maar wel netjes en correct, maar belachelijk maken 'want dat is een kóóúúdbloed'. Trainers en juryleden stimuleren dat vaak ook nog 'als je iets wil bereiken, moet je een goed sportpaard hebben!'. Fout! Als je iets wil bereiken, heb je een ruggengraat nodig. Superguus, haflinger Rebel, clydesdale Max. Voorbeelden van koudbloeden die het niet slecht doen/deden in de dressuurring, bijv. Waarom? Omdat die ruiters geen smoesjes verzonnen, maar gewoon gingen rijden.

Dressuur kijken doe ik allang niet meer voor de lol. Maar voor mijn persoonlijk geldt ook dat ik 80+% van de reiners ook niet meer kan aanzien. En springpaarden die heet worden, en dan worden teruggepakt op de hand - en niet al te zacht - daar word ik ook niet blij van.
Wat er gebeurd is met 'de dressuur is er voor het paard, om het hem mogelijk te maken ons te dragen', weet ik ook niet. En dan is in deze reining net zo goed dressuur als dat de engelse dressuur dat is.

@cer: inderdaad, goede ruiters zijn niet altijd goede ruiter-opleiders, en goede opleiders zijn niet altijd goede wedstrijdruiters. De belangen zijn anders ook. Maar het lijkt ook langzaamaan wel of je gepresteerd moet hebben in de sport om je te kwalificeren als instructeur. Fout! Mijn beste lessen in horsemanship (de paard-variant, niet de wedstrijdvariant), kreeg ik misschien wel van een indiaan, geen papiertje op zak, maar die man had meer gevoel in zijn pinknagel dan een ander in zijn hele lijf. Paard deed alle oefeningen, gedragen, zonder tuig. Alleen ja, dat is leuk voor shows, wedstrijden win je er niet mee...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 06:19

Skippi01: ik ben het met je eens hoor :j

maar als ik dit topic lees vallen een paar posts op, die menen dat dit soort praktijken noodzakelijk zijn om de top te halen (want ja hee, daar MOET je wel bijhoren natuurlijk :j vooral de BeNeLux top bijvoorbeeld, want dat is dan wel #whooehooe *\%/* ) en zolang je je niet tussen de incrowd kunt scharen heb je blijkbaar geen verstand van western getrainde paarden :n

Dat vind ik jammer en een beetje neigen naar tunnelvisie. Want ja, een goedgetraind westernpaard is fantastisch (net als goedgetrainde andere-discipline-paarden) maar niet alle toppers worden chique gereden en niet alle recreanten zijn halve tamme druiven..
het zou mooi zijn als je ook naar je eigen sport toe eerlijk kunt zijn bijvoorbeeld :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:11

Cer schreef:

maar als ik dit topic lees vallen een paar posts op, die menen dat dit soort praktijken noodzakelijk zijn om de top te halen (want ja hee, daar MOET je wel bijhoren natuurlijk :j vooral de BeNeLux top bijvoorbeeld, want dat is dan wel #whooehooe *\%/* ) en zolang je je niet tussen de incrowd kunt scharen heb je blijkbaar geen verstand van western getrainde paarden :n

Dat vind ik jammer en een beetje neigen naar tunnelvisie. Want ja, een goedgetraind westernpaard is fantastisch (net als goedgetrainde andere-discipline-paarden) maar niet alle toppers worden chique gereden en niet alle recreanten zijn halve tamme druiven..
het zou mooi zijn als je ook naar je eigen sport toe eerlijk kunt zijn bijvoorbeeld :j

Ja precies, een écht goed getrainde reiner, vind ik nog steeds fantastisch. Net als een écht goed getraind dressuurpaard. Maar als ik dan zie dat er met een flinke ruk aan een scharenbit (AU!) een stop uitgereden wordt, of dat een sperriem zó strak zit dat het arme paard er een blauwe tong aan overhoudt, als paarden kale plekken of erger hebben van spoorgebruik, dan vraag ik me echt af waar we in godsnaam allemaal mee bezig zijn...

En natuurlijk is het veel makkelijker om negatief te kijken dan positief, maar ben dan zo eerlijk om inderdaad ook naar je eigen sport kritisch te durven kijken (ik ben net zo kritisch over de westernsport in al haar facetten als ik over de dressuursport ben, bijv).

Ik krijg soms inderdaad het idee dat recreanten weggezet worden als half-bakken ruiters met half-bakken paarden, terwijl voor sommigen het paardrijden gewoon een uitlaatklep is, die willen er geen carrière in maken. Maar dat betekent niet dat hun paarden slechter getraind worden en/of zij zelf slechtere ruiters zijn. Aan de andere kant is ook niet iedereen in de topsport alleen maar bezig met geld verdienen en snel alles eruit krijgen wat er in zit natuurlijk.

Maar wanneer er inderdaad gekeken wordt naar ruiters die in de top van het wedstrijdsegment meerijden en die daarvoor hun paarden 6 dagen per week over een randje heen denken te moeten duwen en er dan gezegd wordt 'dat moet, want anders red je de top niet!', dan breekt mijn klomp echt. De top halen en je paard daarin goed houden, is geen kwestie van doorduwen tot het paard er is, maar van het paard begeleiden tot hij het gevraagde aankan.

Als je als ruiter allemaal doodbrave paarden hebt, die pikken dat je er met harde hand mee omgaat, dan heb je 'geluk' (of in mijn ogen pech, want je leert er niks van)... Bepaalde bloedlijnen zijn inmiddels op dat karakter gefokt ook natuurlijk, en die zie je dan keer op keer onder dezelfde soorten ruiters terug in dezelfde takken van sport.

Dan zie ik echt vele malen liever een 'lastig' paard en een ruiter die zijn uiterste best doet in gesprek met zijn paard te blijven en op die manier wel-of-niet de top haalt, dan het gepluk en gesjor dat sommigen (velen) menen nodig te hebben om 'de top' te halen. En dan vind ik in de western in NL 'de top' nog een zeer betrekkelijk woord. We hebben 'best aardige' reiners. Andere takken van de sport bestaan voor het nederlandse publiek niet of nauwelijks, op een enkele uitzondering na die zijn of haar paard heel netjes door andere onderdelen stuurt - en die worden dan ook internationaal nog wel gezien.

Vorige maand bij Diamond League western was ik positief verrast door een paar ruiters, die écht met hun paard in gesprek waren. Ik durf daar als voorbeeld wel van te geven bijvoorbeeld Alida Hadders, wiens paard écht lekker in zijn vel zat, en waar Alida keurig met zachte hand en een big smile op haar gezicht haar onderdelen reed. (Ik durf niets te zeggen hiermee over haar training thuis natuurlijk, daar ben ik niet bij, maar dit zag er zó relaxed uit...). Ik heb gezien hoe Roy van der Hoeven zijn paard netjes door een reining pattern reed (zelfde verhaal: hoe er thuis getraind wordt, weet ik natuurlijk niet). De negatieve beelden ga ik hier niet met naam en toenaam noemen, vind ik niet erg fair als zij zelf niet in dit topic zitten. (Nee, het is ook niet erg fair dat we wel over Edward Gal en Clinton Anderson praten, maar die namen zijn zó groot, die hebben altijd aanhangers en mensen die er faliekant tegen zijn wat zij doen, is toch een beetje anders).

Belangrijk daarbij is misschien wel te vermelden dat het er bij deze ruiters niet 'flashy' en extreem uitzag. Het was netjes, correct, het gevraagde werd getoond. Flashy is écht overgewaardeerd geraakt...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:25

Citaat:
Ja precies, een écht goed getrainde reiner, vind ik nog steeds fantastisch. Net als een écht goed getraind dressuurpaard.

En toch vind ik het lastig om daar objectief naar te kijken.. want als ik een goed ogend paard zie denk ik toch ergens "jaja, maar hoe ben je daar gekomen?"
Want blijkbaar, als je ECHT goed wil worden, moet je bepaalde handelingen verrichten die ik persoonlijk niet okee vind, en dan kan ik het echt niet meer mooi vinden...

Citaat:
Maar als ik dan zie dat er met een flinke ruk aan een scharenbit (AU!) een stop uitgereden wordt, of dat een sperriem zó strak zit dat het arme paard er een blauwe tong aan overhoudt, als paarden kale plekken of erger hebben van spoorgebruik, dan vraag ik me echt af waar we in godsnaam allemaal mee bezig zijn...
De echte topsporter (althans, een aantal) doen dat thuis he ;-) dat ziet de toeschouwer niet

Citaat:
Maar wanneer er inderdaad gekeken wordt naar ruiters die in de top van het wedstrijdsegment meerijden en die daarvoor hun paarden 6 dagen per week over een randje heen denken te moeten duwen en er dan gezegd wordt 'dat moet, want anders red je de top niet!',

Ik blijf dan idd bij een vraag die ik wel vaker stel.. welke top is dat, en waarom is het zo belangrijk dat je dat op DIE manier meent te willen halen.. wat voor voldoening haalt iemand daaruit? Een lintje? Een gewonnen jackpot? Een foto in een magazine? Wat?

Citaat:
Vorige maand bij Diamond League western was ik positief verrast door een paar ruiters, die écht met hun paard in gesprek waren. Ik durf daar als voorbeeld wel van te geven bijvoorbeeld Alida Hadders, wiens paard écht lekker in zijn vel zat, en waar Alida keurig met zachte hand en een big smile op haar gezicht haar onderdelen reed. (Ik durf niets te zeggen hiermee over haar training thuis natuurlijk, daar ben ik niet bij, maar dit zag er zó relaxed uit...).

Dat weet je inderdaad niet.. overigens, maar dit is echt wel een paar jaar geleden, heb ik ene Alida (ik weet serieus niet of dat dezelfde is) een reiningproef zien rijden op de barefoots, dus achter geen ijzers.. Dat vond ik op zn zachts gezegd 'een beetje dom'... maar dat kan zomaar een ander geweest zijn en het is al een aardig poosje terug dus dat zegt niks over nu natuurlijk :j

Citaat:
Belangrijk daarbij is misschien wel te vermelden dat het er bij deze ruiters niet 'flashy' en extreem uitzag. Het was netjes, correct, het gevraagde werd getoond. Flashy is écht overgewaardeerd geraakt...

Ja maar het word gewaardeerd dus als je geld wil verdienen (of dat blauwe lintje wilt winnen) moet je toch de jury pleasen en die dingen laten zien die gevraagd worden. Heel stug je eigen ding blijven doen brengt je ook nergens :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:30

@Cer, helaas weet je inderdaad nooit wat er 'behind closed doors' gebeurt, maar het zou jammer zijn om iedereen helemáál over 1 kam te scheren. Stel, mijn paard komt ook nog aan de top, dan weet ik zeker dat ik achter mijn methodes kan staan die hem daar gebracht hebben. Simpelweg omdat voor mij topsport geen doel is, maar een gevolg van een correct gereden, zelf nadenkend paard, die plezier haalt uit het werken met zijn ruiter. Ik hoef mijn paard dus niet te pushen. En dan zie ik wel of hij wel of niet écht goed blijkt te zijn :)

Natuurlijk, hoe langer je in het wereldje meedraait, hoe meer ruiters je ziet waarvan je weet dat het thuis niet allemaal gezellig trainen is...

Ik durf niet te zeggen of dat dezelfde Alida is, indien ja: niet bepaald slim. Goed om de benen van je paard te slopen... (Indien nee: alsnog niet bepaald slim natuurlijk haha ;) ) In dit geval heb ik geen reining proeven gezien, alleen Ranch riding en HMS of Pleasure (ben even kwijt welke vd twee).

Overigens reed Roy van der Hoeven wel een eerste plaats in de wacht hier in de reining. In andere onderdelen heb ik helaas toch gezien dat paarden die m.i. teugelkreupel waren, gewoon eerste werden :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:37

Cer schreef:

Ik haak hier even op in er van op uitgaande dit op mijn Posts slaat.
Ik ben toch wel erg benieuwd wat de mensen die hier zo op tegen zijn en goed presterende Ruiters' en trainers die wat voor de sport (dressuur, Western...)betekenen de grond in stampen ZELF ooit gepresteerd hebben!?
Of krijg ik dan weer een heel excuus dat de beste prestatie is dat hun paard al 30 jaar gelukkig op de wei rondscharrelde!?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:41

rapido schreef:
Ik ben toch wel erg benieuwd wat de mensen die hier zo op tegen zijn en goed presterende Ruiters' en trainers die wat voor de sport (dressuur, Western...)betekenen de grond in stampen ZELF ooit gepresteerd hebben!?

Ja onder andere jij ja :j
En dit is precies wat genoemd wordt.. waarom moet je iets gepresteerd hebben? Maar deze vraag of meer remark dat je blijkbaar niks mag vinden zonder dat je zelf iets gepresteerd hebt, blijft maar terugkomen zonder (in mijn ogen) gegronde reden. Dus ik stel m weer: "waarom is dat zo belangrijk?"

En nee, geen excuus over persoonlijke dingen..
Overigens staat de andere vraag ook nog open.. Wat maakt dat iemand zo graag met de top mee wil doen, dat er een soort van oogkleppen lijken te ontstaan? Want excuses ergens voor verzinnen gaat wat dat betreft dan ook twee kanten op :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:46

@Rapido: wat schaar je onder prestaties? wedstrijdprestaties? Heb ik niet of nauwelijks. Zelden gestart, vooral onderling. Andere prestaties: ik specialiseer me in jonge paarden een gedegen basis meegeven. Al jaren. Dat vind ik een prestatie. Jij misschien niet - is niet op wedstrijden meetbaar als ze daar niet heen gaan - en dat mag. Presteren is voor iedereen iets anders.

Op wedstrijden presteren en daarbij mijn visie uit het oog verliezen, ga ik gewoon niet doen. Mijn huidige paard is er om te blijven en niet voor de verkoop aan een ander zodra de basis erin zit, en die zal - als hij er klaar voor is - heus wel gestart worden. In een onderdeel dat bij hem past, niet een onderdeel waar ik hem in wil forceren.

Voor mij is dát prestatie genoeg. Internationaal blauwe lintjes verzamelen is knap, maar niet mijn streven qua prestatie :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:56

Dat bedoel ik dus. Zelf niks gepresteerd hebben op een mooi hoog niveau maar wel doen alsof te weten hoe het daar allemaal niet moet. :Z
Laatst bijgewerkt door Popstra op 21-07-16 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:56

Ik heb even een clinic video van Andrea Fappani opgezocht waar hij een (volgens mij) showklaar paard gebruikt. Bij deze ben ik heel benieuwd wat voor bit erin hangt..
https://www.youtube.com/watch?v=u9kE04CFFr0

Ik weet wel dat wanneer een andere ruiter (dressuur oid) zulke fratsen uithaald, deze aan de schandpaal genageld worden.. dus wat maakt hem dan wel een goede trainer? Alleen zijn financiele verdiensten? Ja dat kan :j maar dat is een verschil van opvatting dan...

Afbeelding