Western dressage en sporen....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:14

ElCid schreef:
speurneusc schreef:
ooit een cowboy met een stokje zien rondtuffen?


Bij deze; een Cowboy met een "stokje" :D ;) https://www.youtube.com/watch?v=q6g3ioOgZXs

Overigens wordt het paard van Jeff ( de merrie Bunny) gereden in de "two rein" ( Bosal en spade bit); de overgangsfase naar "straight up in the bridle" ( alleen bit).


Vind het muziekje dat hij er altijd onder heeft zo leuk ook, echt een muziekje waar je wel blij van MOET worden :) En gewoon heel mooi om te zien!

*edit: alleen krijg ik écht de kriebels van spade bitten hoor :o *

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:17

Skippy01 schreef:
Zo kan ik ook heel blij worden van de theorieën van Nuno Oliveira, ook iemand die bezig was met minimale hulpen.

@Elcid: Kan ik in oktober als toeschouwer gewoon aanschuiven trouwens, of hoe werkt dat? (ik vind alleen info over deelnemen)


Antonio Borba is een rechtstreekse leerling van Nuno Oliviera. Guilherme Borba, de oom van Antonio, was de ( her) oprichter van de Portugese klassieke hogeschool.

Je kan deelnemen als praktijk- of theoriedeelnemer, als je jouw mail adres stuurt, dan stuur ik je een inschrijfformulier :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:24

@Elcid: mailadres staat in mijn onderschrift :)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:30

Citaat:
*edit: alleen krijg ik écht de kriebels van spade bitten hoor


Alleen daarom zou je dan al naar de clinic moeten komen ;) , spade bitten zijn een van de "mysteries" van de Vaquero rijstijl. Ze worden nl. op een compleet andere manier gebruikt en functioneren ook compleet anders dan wat algemeen bekend is. Overigens is daar de kanttekening bij te plaatsen dat er ook ruiters zijn die de spade gebruiken als gewone ( hefboom) bitten en dat zijn het dus juist niet :( .

Jeff geeft daar veel uitleg over, als ook over het gebruik van de hackamore ( bosal).

Ik hoop in oktober, als Jeff er weer is, bij mijn paard ook de overstap te maken naar de two rein en uiteindelijk "straihgt up" . Hij heeft het bit al een paar keer in zijn mond gehad (los, zonder teugels) en dat beviel hem beter dan welk ander bit dan ook.
Maar het is geen bit om zonder de kennis er van en de juiste begeleiding te willen gebruiken en het is natuurlijk ook niet geschikt voor elk paard of ruiter.
http://californiabridlehorse.com/vaquer ... /spade-bit
http://elvaquero.com/the-mystery-of-the-two-rein/

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:34

Ow, maar ik begrijp best dat ook hier geldt dat het bit zo scherp is als de ruiterhand. Maar het ziet er gewoon zo eng uit ;)

Nou is mijn puppypaard nog ver verwijderd van wat dan ook dat geen bosal / kaptoom / trensje is... Maar wanneer ik ze in gebruik bij anderen zie, zie ik ze zo vaak gebruikt worden zoals ik een reguliere shank (en ik neem dan zelf vaak nog gebroken mondstuk ook) zou gebruiken of erger nog: zoals ik een trens zou gebruiken... En dan is het echt een martelwerktuig... Ik voel mezelf in ieder geval (nog) niet voldoende ruiter en mijn paard onvoldoende rijpaard om daar aan te beginnen of zelfs maar aan te denken ;)

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:39

emm, wat een leuk topic en mijn naam wordt ook nog eens genoemd, hahaha :)

Ik heb het topic globaal gelezen omdat ik ook nog steeds fan ben van paardrijden. Maar wat een hoop namen passeren hier. Zoals Romkabouter reeds op de eerste pagina aangeeft, wordt het niet eens tijd dat we weer een functioneel gaan paardrijden met een functioneel bewegend paard? Het maakt dan niet meer uit met welke optoming en bit je rijdt...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:43

@Johanna29 helemaal waar. Maar om te bepalen wat nou precies functioneel is, is het wel handig om een vergelijk te trekken tussen wat 'de goeie' gemeen hebben en wat niet. De gemene deler zou bij correct rijden in alle disciplines gelijk moeten zijn... (en dan is type zadel een keuze van de ruiter - mits goed passend op het paard, en soort bit/ bitloze optoming een 'keuze' van het paard so to speak...)

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:48

Je slaat de spijker hard op z'n kop, wat is functioneel rijden. Functioneel rijden is de wisselwerking tussen de twee op elkaar gestapelde dynamische en complexe biologische systemen paard en ruiter. (eeh, heb ik niet zelf bedacht hoor, hahah)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:53

@Johanna29 ik snap wat je bedoelt. Maar hoe ga ik dát nou uitleggen aan kinderen van 10 ;)

Ik probeer het altijd maar op 'biodynamisch trainen' te gooien: wij hebben een lijf, zij hebben een lijf en we willen dat we allemaal pijnvrij samen kunnen dansen ;)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:00

Skippy01 schreef:
Ow, maar ik begrijp best dat ook hier geldt dat het bit zo scherp is als de ruiterhand. Maar het ziet er gewoon zo eng uit ;)

Nou is mijn puppypaard nog ver verwijderd van wat dan ook dat geen bosal / kaptoom / trensje is... Maar wanneer ik ze in gebruik bij anderen zie, zie ik ze zo vaak gebruikt worden zoals ik een reguliere shank (en ik neem dan zelf vaak nog gebroken mondstuk ook) zou gebruiken of erger nog: zoals ik een trens zou gebruiken... En dan is het echt een martelwerktuig... Ik voel mezelf in ieder geval (nog) niet voldoende ruiter en mijn paard onvoldoende rijpaard om daar aan te beginnen of zelfs maar aan te denken ;)


Volgens de Vaquero traditie is een trens een veel "scherper" bit dan een ongebroken stang en, in de juiste handen, veel scherper dan een spade.......
Een spade bit is waarschijnlijk het meeste onbegrepen bit dat er bestaat; een bezoekje aan de clinic zal je dat duidelijk maken ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:11

@Elcid, maar van een trens weet ik de werking en dus ook dat die scherp is en wanneer ;) ik weet waar een trens inwerkt, zowel enkelgebroken als dubbelgebroken, etc., die keuze voelt veilig genoeg om het bit te kunnen gebruiken.

En dan nog geef ik de voorkeur aan mijn bosal hoor, hoewel het paardlief weinig lijkt uit te maken, hij pakt zijn bit (sweet iron trensje) net zo makkelijk - vaak probeert hij hem zo snel te pakken dat hij de chin strap mee op eet onderhand - als dat hij zelf zijn neus in de bosal steekt en ook met rijden vindt hij dat allebei wel prima.

Maar een spade bit is echt nergens in mijn opleidingen aan de orde gekomen en durf ik dus niet te gebruiken ;)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:14

Skippy01 schreef:
Maar een spade bit is echt nergens in mijn opleidingen aan de orde gekomen en durf ik dus niet te gebruiken ;)


Groot gelijk, zonder begeleiding zou ik er ook niet aan beginnen! Een spade is een vak apart.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:20

Gelukkig wordt er hier in Zeeuws Vlaanderen ook op deze manier lesgegeven zonder een bepaalde stijl. Een gedragen en goedgaand paard waar je echt plezier van hebt! Wij lopen met veel dingetjes achter in deze uithoek maar www.horse-improvement.nl is echt een aanrader voor iedereen die wil verdiepen in een correct bewegend paard.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:25

@Willemina_L Sarina Aarnoutse ken ik dan weer (oppervlakkig alleen hoor) van de NQHA jeugd; ik mocht vorig jaar voor de jeugd een clinic organiseren over spiergebruik, zij is er trainster. Ik geloof direct dat je daar ook goed zit! (maar bij de NQHA wel wedstrijdgericht en dus 'wat de jury wil zien' natuurlijk, dat zal 'thuis' vast anders zijn)

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:58

Skippy01 schreef:
@Johanna29 ik snap wat je bedoelt. Maar hoe ga ik dát nou uitleggen aan kinderen van 10 ;)

Ik probeer het altijd maar op 'biodynamisch trainen' te gooien: wij hebben een lijf, zij hebben een lijf en we willen dat we allemaal pijnvrij samen kunnen dansen ;)



Goed begin is het halve werk! Ik heb veel gehad aan Centered riding maar wat ik nu moet de gaat veeeeel verder!

Ik moet er wel bij opmerken dat je functioneel kunt rijden gerelateerd aan bv het werk op een ranch zoals Jeff Sanders doet maar van functioneel zitten is bij hem absoluut geen sprake. Ik ben op zoek naar functioneel rijden de wisselwerking tussen de twee op elkaar gestapelde dynamische en complexe biologische systemen van paard en ruiter.

Ik krijg nu waarschijnlijk heel Bokt over mij heen, maar ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat al die bekende namen die hier genoemd worden niet doen wat ze zeggen. Paarden en ruiters worden allemaal onder spanning gereden ( de een meer de ander minder) Hieruit kan nooit lichtheid ontstaan.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:03

Skippy01 schreef:
@Willemina_L Sarina Aarnoutse ken ik dan weer (oppervlakkig alleen hoor) van de NQHA jeugd; ik mocht vorig jaar voor de jeugd een clinic organiseren over spiergebruik, zij is er trainster. Ik geloof direct dat je daar ook goed zit! (maar bij de NQHA wel wedstrijdgericht en dus 'wat de jury wil zien' natuurlijk, dat zal 'thuis' vast anders zijn)


Sarina en haar moeder Inge doen er alles aan om zichzelf te blijven ontwikkelen. Sarina volgt momenteel de opleiding tot instructeur bij http://www.enthusiastichorsegymnastics.com bijvoorbeeld. Alles gaat in een rustig tempo en ik voel me erg prettig bij de lessen van Inge. Zij is dan ook degene die voor deze omgeving en België iets wil opzetten voor westernruiters die ook een goed gedragen paard wensen. Best wel heftig hoor, er wordt ook van jezelf verwacht dat je fit bent en het is vooral heel intensief naar je paard luisteren. Laatst nog wezen kijken naar een clinic ranch riding door een bekend instructeur blijkbaar in Koudekerke.

Voor mij is er een wereld open gegaan in ieder geval en wat een heerlijk topic is dit!

Ik ben echt geen goede ruiter maar heb wel heel veel plezier waarbij mijn paarden ook duidelijk zin in hun training hebben.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:11

Willemina_L schreef:
Skippy01 schreef:
@Willemina_L Sarina Aarnoutse ken ik dan weer (oppervlakkig alleen hoor) van de NQHA jeugd; ik mocht vorig jaar voor de jeugd een clinic organiseren over spiergebruik, zij is er trainster. Ik geloof direct dat je daar ook goed zit! (maar bij de NQHA wel wedstrijdgericht en dus 'wat de jury wil zien' natuurlijk, dat zal 'thuis' vast anders zijn)


Sarina en haar moeder Inge doen er alles aan om zichzelf te blijven ontwikkelen. Sarina volgt momenteel de opleiding tot instructeur bij http://www.enthusiastichorsegymnastics.com bijvoorbeeld. Alles gaat in een rustig tempo en ik voel me erg prettig bij de lessen van Inge. Zij is dan ook degene die voor deze omgeving en België iets wil opzetten voor westernruiters die ook een goed gedragen paard wensen. Best wel heftig hoor, er wordt ook van jezelf verwacht dat je fit bent en het is vooral heel intensief naar je paard luisteren. Laatst nog wezen kijken naar een clinic ranch riding door een bekend instructeur blijkbaar in Koudekerke.

Voor mij is er een wereld open gegaan in ieder geval en wat een heerlijk topic is dit!

Ik ben echt geen goede ruiter maar heb wel heel veel plezier waarbij mijn paarden ook duidelijk zin in hun training hebben.


Leuk dat zij daar ook actief mee bezig zijn. Ik zit een stukje verder oost (regio Breda/ Tilburg) en probeer ook actief correct lichaamsgebruik en daardoor gedragenheid te stimuleren. Als in iedere regio nou al eens 1 of 2 personen daar mee bezig gaan, volgt de rest vanzelf :D

Ik denk ook niet dat het altijd zit in het ZIJN van een goede ruiter, maar wil in de wil om te leren, de wil om de fout bij jezelf als ruiter te zoeken in plaats van bij je paard neer te leggen en de wil om het juiste te doen voor jouw specifieke paard in jouw specifieke situatie. En dan is tempo echt niet interessant: als je er 8 jaar over doet om gedragenheid te krijgen in jouw specifieke situatie kan dat net zo knap zijn als wanneer je dat in een jaar bereikt. Dat moet ook kunnen, dat iedereen in zijn of haar eigen tempo beter wordt!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:21

@Skippy01 Mocht ik ooit die kant op verhuizen dan weet ik je te vinden, ik vind je echt een verademing en zo aardig!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:23

Willemina_L schreef:
@Skippy01 Mocht ik ooit die kant op verhuizen dan weet ik je te vinden, ik vind je echt een verademing en zo aardig!


Dankjewel voor het compliment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:02

ElCid schreef:
Volgens de Vaquero traditie is een trens een veel "scherper" bit dan een ongebroken stang en, in de juiste handen, veel scherper dan een spade.......

Citaat:
Alleen daarom zou je dan al naar de clinic moeten komen ;) , spade bitten zijn een van de "mysteries" van de Vaquero rijstijl. Ze worden nl. op een compleet andere manier gebruikt en functioneren ook compleet anders dan wat algemeen bekend is. Overigens is daar de kanttekening bij te plaatsen dat er ook ruiters zijn die de spade gebruiken als gewone ( hefboom) bitten en dat zijn het dus juist niet :( .

Jeff geeft daar veel uitleg over, als ook over het gebruik van de hackamore ( bosal).

Ik hoop in oktober, als Jeff er weer is, bij mijn paard ook de overstap te maken naar de two rein en uiteindelijk "straihgt up" . Hij heeft het bit al een paar keer in zijn mond gehad (los, zonder teugels) en dat beviel hem beter dan welk ander bit dan ook.
Maar het is geen bit om zonder de kennis er van en de juiste begeleiding te willen gebruiken en het is natuurlijk ook niet geschikt voor elk paard of ruiter.
http://californiabridlehorse.com/vaquer ... /spade-bit
http://elvaquero.com/the-mystery-of-the-two-rein/


Toch is wat er in die eerste link staat al voor het grootste deel onzin - no offence meant. Ze schrijven daar dat de spade bit geen hefboommechanisme heeft, en 'it does not work off of the leverage from the mouthpiece and the curb strap', en dat daarom de echte Vaquero ruiter geen curb chain/strap werkt. Kijk je naar jullie homepage over Jeff Sanders dan zie je een foto van een paard met een spade bit en curb strap, zoek je met Google dan vind je er veel meer.
Natuurlijk werkt het bit anders dan een normale stang als je de curbstrap helemaal weglaat, maar dat is blijkbaar helemaal niet zo standaard. En ook als je hem wél weglaat dan hou je nog steeds het feit dat het bit werkt als een hefboom, maar dan op een andere plek: als je zonder curb strap de schaar opneemt, dan trek je met het mondstuk de onderkaak naar achteren en duw je met de lepel de bovenkaak naar voren op een plek waar die niet naar voren kan roteren (namelijk hoog in de mond).
Dit is natuurkundig gezien gewoon een primaire hefboom, net zoals een wip, met een draaipunt tussen last en kracht. En hefbomen vergroten de druk die de ruiter uitoefent.

Voeg je aan dit bit een curb strap toe, dan krijg je een combinatie van zowel een primaire hefboom (druk op het gehemelte) en een secundaire hefboom (de onderkaak wordt samengeklemd tussen bar en curbstrap.
Voeg daar aan toe dat de stang onder het mondstuk over het algemeen 3-5x langer is dan het deel boven het mondstuk, en je weet dat het gewicht dat jij in je hand voelt bij het paard 3 tot 5 keer harder aankomt.

Een goed passend ongebroken trensje heeft geen enkel hefboommechanisme. Dat betekent dat het gewicht dat jij in jouw hand voelt door het paard precies zo in zijn mond gevoeld wordt. In die zin zou je het net als bijvoorbeeld de sidepull of bosal de meest eerlijke optoming kunnen noemen.
De enige manier waarop je kunt beweren dat een trensbit scherper inwerkt is als je de zijstraat inslaat dat een trensbit minder scherp inwerkt waardoor slechte ruiters er meer aan gaan hangen en dus werkt een trensbit scherper in... Of dat een slecht zittende enkelgebroken trens pijnlijk is (en daarbij even vergetend dat er ook ongebroken en dubbelgebroken trensen zijn, en dat slecht zittende spade bitten ook pijnlijk zijn :+ ).

Ik heb zelf helemaal niets tegen stangbitten en vind het prima als mensen besluiten dat zij een of meerdere hefboommechanismes nodig hebben om met hun paard te communiceren, maar dan graag wel realistisch blijven over de simpele natuurkundige facts van wat je in die mond stopt en wat je paard vervolgens bij dezelfde teugeldruk voelt, en daar dan aub geen romantisch nonsensverhaal bij ophangen. Ik ken Jeff Sanders alleen van filmpjes en vind dat hij netjes rijdt, maar als hij en zijn collega's daadwerkelijk aan hun volgelingen verkondigen dat een trensbit scherper inwerkt dan een spade bit dan dalen ze toch wel enorm in mijn achting. -O-
In mijn ogen verschuif je dan van trainer naar goeroe, en voor de laatsten ben ik bijzonder allergisch.

De definitie van een scherper bit is namelijk heel simpel: dat als je de teugel met dezelfde druk opneemt, het paard meer druk/cm in zijn mond ervaart. Een ongebroken trens is daarin het meest eerlijk: what you feel is what you get. Een enkelgebroken trens heeft een secundaire hefboom: de zijkanten van de onderkaak worden naar elkaar toe geduwd, maar omdat de 'arm' (het stuk dat buiten de lagen uit de mond steekt) hier erg kort is, is deze hefboomversterking erg klein.
Als je er een langere stang aan een gebroken/ongebroken mondstuk vastmaakt dan wordt de hefboomwerking ook X keer groter (steeds meer druk voor het paard bij dezelfde druk van de ruiter) en helemaal als je dat hefboommechanisme op meerdere plekken tegelijk in laat werken (kingroeve, lagen, gehemelte) die dan allemaal afzonderlijk door de hefboom X keer meer druk te verwerken krijgen dan de ruiterhand voelt.
Bitten met hefboom werken scherper in dan bitten zonder hefboom, en hoe langer de hefboom is + op hoe meer verschillende plekken hij in de mond inwerkt, hoe meer druk het paard krijgt te verwerken, dus hoe scherper de optoming. Zo simpel is het. :)

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:49

Ik volg dit topic vol interesse en leer veel, maar nu stuit ik in de post hierboven toch wel even op een conflict met mijn reeds vergaarde kennis. Ik meende namelijk dat een sidepull geen hefboom heeft maar een bosal wel. Zit ik dan fout?

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 16:52

En ik ga nu eindelijk eens een spadebit googelen....
Edit:holy moly, wat zijn dat voor bitten...
Ik heb mij frieskist (toen 3,5 en echt hengst) ingereden met seretta, daar moet je ook weten wat je doet, daarnaa op de spaanse tour verder maar dat vo d hij niets (stang of gebroken met shanks )nu als sinds kaaren het goedkoopste dubbelgebroken westenbit met shanks en ik rij hem op mijn pinken. Het is maar wat het paard fijn vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:03

De bosal heeft niet echt een 100% hefboomwerking omdat als je hem aanneemt de neusriem meteen horizontaal komt te hangen en dan heeft hij geen hefboomwerking meer. Sowieso is het lastig om bij een bosal van een echte hefboom te spreken aangezien er geen vast draaipunt is, waardoor er wordt dus niets wordt ingeklemd. Hij kantelt wel om de bakstukbevestiging heen, maar die hangt los/zit niet in/aan het paarden vast dus dan wordt er ook niet echt druk uitgeoefend vanuit dat punt op het paard.

Maar je hebt gelijk, die hoorde dus inderdaad niet in het rijtje thuis. Ik dacht ook dat ik hem geschrapt had, maar blijkbaar heb ik er helemaal overheen gelezen. 8-)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:59

Zoals al gezegd en geschreven; een spade bit is geen hefboom bit!!!!!! Als je wil weten het bit werkt raad ik jullie aan naar de clinics van Jeff te komen, die kan het je precies vertellen ( of je leest de uitleg op zijn site).

Citaat:
'it does not work off of the leverage from the mouthpiece and the curb strap'


Inderdaad, het werkt niet d.m.v. de hefboom werking van de curb strap.........die ligt strak en het bit wordt alleen als "signaal" bit gebruikt; door de strak liggende curb / chin strap ( een echte Vaquero gebruikt nooit een ketting!!) en de signaal werking ( lichtjes aan raken van de teugel) worden er alleen signalen gegeven die via de iets bewegende scharen overgebracht worden op het mondstuk; je mag dus nooit, maar dan ook nooit, aan de teugels trekken; je mag ze eigenlijk nauwelijks opnemem.....
Het mondstuk is niet zo groot om het paard te pijnigen, dat is zo om het mogelijk te maken dat het op de tong gedragen kan worden, de crickets ( rolletjes) zorgen ervoor dat het paard met het bit kan spelen en slikbewegingen makkelijker gaan, het koper voor de smaak, etc. etc.
De teugels worden vaak met dunne leertjes aan het bit bevestigd ( soms met enkele staartharen) zodat ( als er teveel druk zou worden uitgeoefend) de verbinding breekt.

Een hefboom werkt alleen als hefboom als je aan 1 kant druk uitoefent, een wip ligt ook stil als er maar 1 persoon of niemand op zit...

Maar zoals al gezegd ( en geschreven) de spade is een volkomen onbegrepen bit, vaak geïnterpreteerd door ruiters die denken dat teugels zijn om aan te trekken en bitten om je paard onder controle te krijgen. De werking mag niet vergeleken worden met veel moderne bitten ( gebroken en ongebroken ) die hoofdzakelijk gemaakt zijn omdat de meeste ruiters nou eenmaal denken dat een bit een rem en controle middel is.

Een "finished' Vaquero paard is gemiddeld rond de 10 jaar oud, als hij "straight up in the bridle"; daar is het paard gekomen via de weg van eerst alleen de hackamore ( bosal) via de dunnere bosal, via de two rein ( bosalito en ( spade) bit), naar alleen het ( spade ) bit. Maar de Vaquero gebruikt ook de Half breed, de san joaqin of welk bit dan ook voor het paard geschikt is; maar eigenlijk nooit de trens......

"No offence taken and no offence meant", maar als je echt wil weten hoe zo'n bit werkt, hoe de voorbereidingen zijn en wat de filosofie er achter is, dan zal je dus een keer met Jeff moeten komen praten en geen commentaar leveren als je niet weet hoe dat precies zit ;) :o

Ik zal trots en blij zijn als ik mijn paard straks op die spade kan rijden, het enige bit wat mijn paard zonder problemen accepteert.

Een bosal heeft ook geen hefboomwerking, als die dat wel heeft wordt die verkeerd gebruikt! Ook daarbij mag je nl. nooit aan de teugels trekken.
http://www.brucesandifercbh.com/code-9/index.html

Hierbij refereer ik naar de tekst van de song van Ian Tyson: Jaquima to Freno;
"Hey, mr. Vaquero , put a handle on my pony for me; show me the mystery.............."
https://www.youtube.com/watch?v=q6g3ioOgZXs
https://www.musixmatch.com/lyrics/Ian-T ... a-To-Freno

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:48

ElCid schreef:
Zoals al gezegd en geschreven; een spade bit is geen hefboom bit!!!!!! Als je wil weten het bit werkt raad ik jullie aan naar de clinics van Jeff te komen, die kan het je precies vertellen ( of je leest de uitleg op zijn site).

'it does not work off of the leverage from the mouthpiece and the curb strap'

Inderdaad, het werkt niet d.m.v. de hefboom werking van de curb strap.........die ligt strak en het bit wordt alleen als "signaal" bit gebruikt; door de strak liggende curb / chin strap ( een echte Vaquero gebruikt nooit een ketting!!) en de signaal werking ( lichtjes aan raken van de teugel) worden er alleen signalen gegeven die via de iets bewegende scharen overgebracht worden op het mondstuk; je mag dus nooit, maar dan ook nooit, aan de teugels trekken; je mag ze eigenlijk nauwelijks opnemem.....
Het mondstuk is niet zo groot om het paard te pijnigen, dat is zo om het mogelijk te maken dat het op de tong gedragen kan worden, de crickets ( rolletjes) zorgen ervoor dat het paard met het bit kan spelen en slikbewegingen makkelijker gaan, het koper voor de smaak, etc. etc.
De teugels worden vaak met dunne leertjes aan het bit bevestigd ( soms met enkele staartharen) zodat ( als er teveel druk zou worden uitgeoefend) de verbinding breekt.

Een hefboom werkt alleen als hefboom als je aan 1 kant druk uitoefent, een wip ligt ook stil als er maar 1 persoon of niemand op zit...

Maar zoals al gezegd ( en geschreven) de spade is een volkomen onbegrepen bit, vaak geïnterpreteerd door ruiters die denken dat teugels zijn om aan te trekken en bitten om je paard onder controle te krijgen. De werking mag niet vergeleken worden met veel moderne bitten ( gebroken en ongebroken ) die hoofdzakelijk gemaakt zijn omdat de meeste ruiters nou eenmaal denken dat een bit een rem en controle middel is.

Een "finished' Vaquero paard is gemiddeld rond de 10 jaar oud, als hij "straight up in the bridle"; daar is het paard gekomen via de weg van eerst alleen de hackamore ( bosal) via de dunnere bosal, via de two rein ( bosalito en ( spade) bit), naar alleen het ( spade ) bit. Maar de Vaquero gebruikt ook de Half breed, de san joaqin of welk bit dan ook voor het paard geschikt is; maar eigenlijk nooit de trens......

"No offence taken and no offence meant", maar als je echt wil weten hoe zo'n bit werkt, hoe de voorbereidingen zijn en wat de filosofie er achter is, dan zal je dus een keer met Jeff moeten komen praten en geen commentaar leveren als je niet weet hoe dat precies zit ;) :o



Wauw!
Jij laat je hier even kennen! :wow: _/-\o_
Die uitspraak van mij dat trainers in goeroes veranderen als ze naar believen biomechanica en natuurkundige wetten aan de kant schuiven wanneer dat beter uitkomt voor hun zelfbeeld begint aardig op jouw uitspraak te lijken. Wat jammer dat je zo apart reageert. Ik hoop dat Jeff zelf iets minder richting de goeroekant gaat en beseft dat de huis-, tuin- en keukennatuurkunde ook voor Vaquerotrainers blijft gelden. ;)


Aangezien jouw filosofie strijdig is met de meest basale natuurkunde, hier toch maar even back to the natuurkundige basics:
- 'het werkt niet d.m.v. de hefboom werking van de curb strap.........die ligt strak en het bit wordt alleen als "signaal" bit gebruikt; door de strak liggende curb / chin strap ( een echte Vaquero gebruikt nooit een ketting!!) en de signaal werking ( lichtjes aan raken van de teugel) worden er alleen signalen gegeven die via de iets bewegende scharen overgebracht worden op het mondstuk'
... en daarmee beschrijf je precies hoe een hefboom werkt: maakt niet uit hoe strak de curb strap zit, het feit dat er boven het rotatiepunt 'mondstuk' een chinstrap zit en er een stuk verder onder het mondstuk een teugel vastzit betekent dat er sprake is van een hefboomwerking.
Het maakt dus niets, maar dan ook helemaal niets uit hoe strak deze curb strap zit: feit blijft namelijk dat hij aan de andere kant van de teugelbevestiging zit. Ookal snoer je hem 100% aan zodat er geen vinger meer tussen te krijgen is, zodra je aan de onderkant van de schaar 'trekt' zal de curb strak richting het mondstuk getrokken worden.
De enige reden waarom de strakke curb strap bij het spade bit als pluspunt wordt opgesomd is omdat het voorkomt dat je de lepel diep in het gehemelte trekt: als je zonder curb strap of een losse curb strap rijdt, dan zorgt het hefboommechanisme er namelijk voor dat als jij (iets) druk neemt op de teugel en hiermee de onderkant van de stang naar achteren trekt, de bovenkant van de lepel naar voren draait, het gehemelte in. Zorg je voor een strakke curb strap dan wordt je paard dat bespaard - maar dat betekent nog niet dat het hefboommechanisme en dus de versterking van jouw krachten op zijn hoofd door dat hefboommechanisme *poef* verdwijnt. ;)
Dus even terug naar de basics: ja, vaquero's zorgen voor een vrij strakke curb strap zodat de lepel niet die in het gehemelte kan draaien. En ja, aangezien ze hun teugels nog steeds onderaan het bit vastmaken en de curbstrap bovenaan (hoe strak ook), is er nog steeds sprake van een net zo groot hefboommechanisme.

Sterker nog: bij een normaal stangbit zorgt de losse curb strap ervoor dat de stang een eindje omhoog kan bewegen voordat dat de curb strap strak komt te zitten en het hefboommechanisme in werking treedt.
Hoe strakker dus de curbstrap, hoe sneller elke beweging van de teugels een hefboommechanisme in werking zet. :)*
Dus zodra jij de schaar in beweging zet met hoeveel druk ook (laten we het 'minimaal' noemen) dan vertaalt dat zich op het paardenhoofd in een druk van 3-5x 'minimaal' op in elk geval twee verschillende plekken (kin en mond) en als de scharen echt een paar millimeter naar achteren bewegen ook op het gehemelte doordat de lepel dan naar voren draait.

- "De teugels worden vaak met dunne leertjes aan het bit bevestigd ( soms met enkele staartharen) zodat ( als er teveel druk zou worden uitgeoefend) de verbinding breekt.
Een hefboom werkt alleen als hefboom als je aan 1 kant druk uitoefent, een wip ligt ook stil als er maar 1 persoon of niemand op zit..."
+:)+
Bijna goed. :)
Voor een hefboom heb je een (vast) rotatiepunt nodig (het mondstuk) en twee armen: aangezien jij de ene arm met een leertje om de onderkaak vastzet, zit daar dus iemand op die tegendruk geeft. Trek jij de teugel naar achteren/duw jij de wip omlaag, dan draait de stang aan de andere kant van het rotatiepunt naar voren/omhoog. De curb strap beweegt dus naar voren. Aangezien daar een onderkaak in de weg zit, wordt onderkaak dus samengeduwd door curb strap en mondstuk.

- "De teugels worden vaak met dunne leertjes aan het bit bevestigd ( soms met enkele staartharen) zodat ( als er teveel druk zou worden uitgeoefend) de verbinding breekt. "
Natuurlijk. Alleen beschrijft ieder boek en elke site dat het Vaquerobit bij voorkeur gebruikt wordt met romalteugels die bevestigd zijn aan romal chains zodat het basisgewicht van de teugels het bit in een verticale positie houden en het paardenhoofd dus ook aangemoedigd wordt om in die stand te blijven (doet hij namelijk zijn neus naar voren terwijl het bit+lepel in zijn mond verticaal blijven hangen dan draait de bovenrand van de lepel in zijn gehemelte.

Hier even je eigen foto met de gebruikelijke romal reins en chains:
Afbeelding
En hier even een afbeelding van een spade bit:
Afbeelding
Zoals te zien is loopt de lepel vanaf het mondstuk tot de ringen bovenaan in dezelfde rechte lijn omhoog .
Vergelijk dat met jouw foto en dan zie je dus dat aangezien de neus net achter de loodlijn hangt maar de stang van het bit nog meer, de bovenkant van de lepel dus hier al tegen het gehemelte duwt. De mondspleet van het paard loopt namelijk niet van mondhoek naar het oog, ;) en het bit doet dat hier wel.
Aangezien de lepel hier met nog niet opgenomen teugels al tegen het gehemelte rust en dus helemaal niet op de tong rust, betekent dat dat als de ruiter de teugels nog maar iets verder opneemt (de curbstrap geeft nog meer dan genoeg ruimte :) ), de lepel echt in het gehemelte zit.
Natuurlijk is jouw foto niet correct: de chinstrap zit te los. Als die netjes vast zat dan zou de lepel niet in het gehemelte kunnen draaien - alleen dan zou de kinstrap geen speling meer hebben waardoor elk opnemen van de teugels direct een hefboomeffect op de tong, lagen en kin uit zouden oefenen.
Het is maar net wat je wilt. :)

Verder ben ik er 100% van overtuigd dat goede spade bit gebruikers de spade bitten alleen op een goede manier gebruiken.
Net zoals goede gebruikers van andere soorten optomingen. :j
Het hele 'zachte hand en nauwelijks druk' gebeuren is dus geen argument; hetzelfde is namelijk van toepassing op alle andere optomingen; de reden waarom de ene optoming met dezelfde druk scherper inwerkt dan de andere is dan ook niet omdat de ruiter er meer of minder minimaal trekt, maar doordat het paard deze minimale druk via versterkingsmechanismes in het bit het versterkt voelt. Zijn die versterkingsmechanismes er niet, dan voelt het paard alleen wat de ruiter zelf ook voelt, meer niet.

Nogmaals: ik heb niets tegen hefboomgebruikers; als je die in jouw rijstijl nodig hebt om beter met je paard te communiceren dan moet je die hefboom vooral gebruiken (en hoe subtieler je hem gebruikt hoe beter, want dat geldt voor alle optomingen dus ook voor hefboombitten). Dus natuurlijk mag je daarvoor kiezen.
Maar kom op, wees er dan wel eerlijk over.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-16 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt