[WN] Kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:50

Verder nieuws? :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:22

Een paard kan veranderen in een nieuwe omgeving met een nieuwe eigenaar.
Maar...dat kan ook in je voordeel werken!!
Mijn eerste paardje heb ik op gevoel met weinig kennis over kopen van paarden en voor te veel geld gekocht omdat hij met proefrijden zo braaf was bij mij. Achteraf kreeg ik van 5(!) vorige eigenaars een strafblad te horen over eenkennig, afstandelijk, onvangbaar, er van door gaan en slechte conditie.
Ondertussen heb ik al een dik jaar het meest brave lieve knuffelpeerdje van de wereld en we maken ritten van 2 uur.

Doorslag bij mij was ook: liever spijt van iets dat ik wél geprobeerd heb dan van iets dat ik niet geprobeerd heb.

In jouw geval, je voelt je veilig op dit paard, je hebt gezonde zelfkennis over je eventuele tekortkomingen en als je het paard wel neemt ga je met veel begeleiding verder werken.
Ik denk dat het wel een succes kan worden.
De aanschafprijs is hoog, maar eenmalig. Als je het onderhoud van je paard en je extra lessen kan betalen vind ik het niet gek om het een kans te geven.

Informeer alleen nog even bij westernpaardenkenners over de gangbare prijs en doe een passend bod.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:21

ik vind 7,5 veel voor dit paard. als hij meer dan alleen basis had, en dus echt goed gereden is, zou het nog kunnen.
maar als ik de foto zie ik ook een paard dat bv niet makkelijke rond te rijden is, best lang. ik kan me voorstellen dat lesgevers daarom iets hebben gezegd.

uiteindelijk is een paard waard wat je er zelf voor geeft....

maar een paard van 7 met alleen basis is imo, indien gezond en inderdaad echt heeel braaf, max 5/6 waard.

braafheid, in alle omstandigheden is belangrijk iets en zeker wat waard.

of je toe bent aan een eigen paard kun je alleen zelf bepalen. de vele lessen en hulp die je nu hebt kun je doorzetten als hij van jou is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:58

Ik vind het ook wel veel nu. Maar niemand kan zo bepalen hoe hij nu loopt en wat er eventueel nog in zit voor de toekomst.

Je betaald in eerste instantie toch voor een gezond en braaf paard. Training komt daar bovenop. Heeft hij dat niet veel gehad, is het brave belangrijker voor de recreatie ruiter die een leuk all round paard zoekt.

Jaren geleden zocht ik een paardje. Iemand zei tegen me dat een bepaald paardje te koop was. Ik zei dat ik die op zich wel leuk vond. Diegene zei toen tegen mij dat ze 8000 euro vroegen. Dus ik heb dat direct afgeslagen en ben niet eens gaan bieden.
Dat paardje is 2 maanden later voor 3500 euro verkocht, want ze moesten er gewoon vanaf en niemand ging 8000 euro betalen. Paardje was echt leuk, 8 jaar en basis training gehad.
Dus laat ze maar even gaan met de verkoop en zeg gewoon dat je interesse hebt als hij niet verkocht wordt en ze nog zakken met de prijs, mits dan wel goedgekeurd etc.

Of je er aan toe bent? Dat kan niemand bepalen. Als het paard in een andere omgeving komt, moet hij misschien wat wennen, maar normaal zal een paard zich prima gedragen.
Het is belangrijk dat JIJ hetzelfde blijft. Een goede plek waar hij veel buiten komt en vooral veel, goed ruwvoer krijgt en niet vol laten gooien met brok en muesli voor energie die hij niet nodig heeft en of gebruikt.

Op dezelfde voet verder en goede begeleiding, dan kan het prima gaan. Je moet toch ergens beginnen en verder ook. Als je wel angst voelt, meteen aan de bel trekken en niet te ver laten komen. Beter voor het paard 3500/4500 betalen en de rest aan lessen uitgeven.

Mijn ruin is 17, New Forest en echt de braafste die je kan vinden. Ik heb er weleens een onzeker iemand op gelaten. Dat gaat even goed, maar daarna gaat het toch minder. Hij wordt niet stout of gemeen, maar hij wordt heel onzeker. Stel ik verkoop hem aan diegene en die rijdt hem zo 3 dagen achter elkaar, wordt het wel steeds slechter.
En zo kan ik nog wel tig voorbeelden geven. Onze merrie ( quarter 22 jr ) is echt super lief, maar soms een merrie die moeite heeft met haar oren. Als je het eng vindt als ze haar oren naar achter doet en je laat dat 3 x merken, wordt ze wel iets bitchy. Ik weet iemand die daardoor haar stal niet in durfde.

Dit is even kort, zit langer verhaal achter. Maar alles zal aan jou zelf liggen. Ga niet aanrommelen als je twijfelt en laat meteen iemand mee kijken. Ga anders op een westernstal staan met goede instructie en pak dat in het begin full time.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:37

Heb je al een beslissing genomen? Ik vind de prijs lastig, daar ben ik nog niet zo in thuis. Maar ik ben het eens met je opmerking op de 1e pagina.. Beter spijt hebben van een keuze die je hebt gemaakt, dan van een keuze die je niet hebt gemaakt. En als je financieel goed zit kun je die gok wat makkelijker nemen, je kunt hem altijd weer verkopen als je het na een hele periode toch niet leuk vind. Ik ken meer mensen die hebben leren paardrijden op hun eigen paard.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 09:05

Ja, ik ben er ondertussen uit.
De twijfels kwamen vnl door zovelen die zeiden dat je voor de helft van de prijs een even goed paard kunt krijgen of dat hij een echt sportpaard zou moeten zijn.
Maar hij is het me echt wel waard, morgen wordt hij in de paardenkliniek volledig gekeurd en als dat goed is gaan we er volledig voor! Hij zal waarschijnlijk verhuizen naar de privé-stal van mijn instructrice, en zij zal me begeleiden in wat een eigen paard hebben allemaal precies met zich meebrengt en uiteraard verder rijles geven. Ik kijk er echt naar uit en voel voor mezelf dat het de juiste stap is. Ben gewoon stapelzot van dat paard :-)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:09

Dat klinkt super , ik ga voor je duimen dat de keuring goed gaat Blomme *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:13

Goede keuze. Fijn paard om samen mee te groeien onder begeleiding. Succes bij de keuring

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:19

Heel fijn TS.
Dan maakt het niet uit dat je volgens anderen te veel hebt betaald, hij is het jou waard!

Heel veel plezier met hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:29

Eerlijk, ik heb al zoveel onzekere ruiters zien afhaken nadat ze iets met een paard hadden meegemaakt. Ik ken er zelfs die niet meer op een paard durfde stappen na 1 val zonder blessure. Zelfs het braafste paard kan je er om 1 of andere reden af gooien.
En eens ze voelen dat je onzeker bent, dan is het enorm moeilijk om daar overheen te geraken hoor. Ik had ooit een veulen dat achter mij speels aan het stijgeren was, het was niet zijn bedoeling om mij te raken, maar omdat ik me plots omdraaide, kreeg ik zijn hoef op mijn hoofd. Dat beestje volgde mij los, net zoals een hondje en het was tenslotte maar een dom ongeval, dus hij bleef. En dan komt het moment dat je aan de longe begint te werken en hij toevallig eens stijgert. Ik dacht dat ik niet bang was, blijkbaar zei mijn lichaamstaal iets anders. Paardlief stond vanaf dat moment steeds op zijn achterste benen als ik iets vroeg en hij dat niet wilde doen. Uiteindelijk is hij verkocht omdat hij voor mij te klein bleef, paard was toen nog net niet zadelmak, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik met hem was verder gegaan als hij wel een grotere maat had (waarschijnlijk wel, maar ja, dan had ik ook serieus aan mijn eigen vertrouwen moeten werken).
Punt is, sta jij als ruiter al stevig genoeg in je schoenen om het vertrouwen in je paard te houden wanneer het eens fout gaat?

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 09:38

@sandraVerl, vergeet niet dat ik reeds een jaartje met dit paard werk en in dat jaar is er wel al eens iets misgelopen links en rechts, kan ook niet anders. Testfase met bijten, een frisse wildebras aan de longe, een wegsprintactie tijdens het rijden toen er plots een vogeltje uit de struiken wegschoot, per ongeluk omvergelopen toen zijn weidegenoot plots naar hem uithaalde en hij geschrokken wegliep, fase waarin ik nog onzeker was in draf en meneer plots alleen maar meer kon draven en niet meer stappen.... Allemaal meegemaakt, en telkens overwonnen en nooit echt bang geweest met hem...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:52

Heel erg veel plezier en succes met je nieuwe paard :D nuja als hij door de keuring geraakt :j maar dat komt geloof ik daar wel goed!
Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:55

Blomme schreef:
Ja, ik ben er ondertussen uit.
De twijfels kwamen vnl door zovelen die zeiden dat je voor de helft van de prijs een even goed paard kunt krijgen of dat hij een echt sportpaard zou moeten zijn.
Maar hij is het me echt wel waard, morgen wordt hij in de paardenkliniek volledig gekeurd en als dat goed is gaan we er volledig voor! Hij zal waarschijnlijk verhuizen naar de privé-stal van mijn instructrice, en zij zal me begeleiden in wat een eigen paard hebben allemaal precies met zich meebrengt en uiteraard verder rijles geven. Ik kijk er echt naar uit en voel voor mezelf dat het de juiste stap is. Ben gewoon stapelzot van dat paard :-)

Wat gaaf voor je! Goede keus om die begeleiding te hebben. Duimen dat hij helemaal goed is en lekker genieten van je knappe vent! :D

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:59

Gefeliciteerd :D Hopelijk word hij goedgekeurd! We verwachten wel foto-topics hè :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:09

Wauw de knoop doorgehakt. Ik duim dat hij goed door de keuring kont en dan: gefeliciteerd!!!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:56

Oehhh leuk, wat spannend!! Ik duim dat hij wordt goedgekeurd.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:00

Wordt er ook getest op genetische aandoeningen, vooral dan PSSM?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:18

TS veel plezier met het paard!

Hoop dat hij goed gekeurd wordt en hoop ook dat je hem 5-panel hebt laten /of gaat testen, zo niet ben je ontzettend dom bezig.
Neem dat dan in ieder geval van de kenners aan, zonder 5 panel test niks kopen!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:22

Ik ben een leek op western gebied, wat is een 5-panel test? Wat houdt dat in?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:29

Laatst bijgewerkt door spatter op 03-08-15 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:30

Ja, ik wacht even de uitslag van de onderzoeken morgen af, en als die goed zijn vraag ik ook de 5 panel test aan. Animal Genetics is het snelst dacht ik?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:37

Complete 5 paneltest is voor een ruin een beetje overtrokken. Afhankelijk van zijn stamboom zou ik hem eventueel genetisch op HYPP en in ieder geval op PSSM1 laten testen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:48

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:00

Leuk dat je voor dit paard wilt gaan.
Gaaf beest om te zien hoor.

Hopelijk komt hij goed uit de testen, én blijf je dan foto's en verhalen posten.
Ik volg!!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:50

*stille meelezer kruipt onder haar steen vandaan*

TS heel veel succes morgen en ik hoop echt dat hij goed wordt gekeurd!!

*kruipt weer onder haar steen*