[WN] westernzadel passen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:46

Sugarmiss schreef:
In veel maneges hebben paarden hun eigen zadel/hoofdstel, maar hoe zit dat bij trainers?? Dat je met een gemiddeld paard en een semi-boom een heel eind komt is duidelijk, maar welke eigenaar kontroleert of zijn paard wat bij de trainer rond gestuurd wordt met een goedpassend zadel. Cool

dit stukje lijst ik in.
mijn man begrijpt NOG STEEDS niet waarom ik zoveel(volgens hem dan) zadels heb Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 20:15

zoals op de vorige pagina is gezegd wordt er nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag.. En het is eigelijk zo simpel..

Ik zoek een westernzadel om af en toe eens recreatief mee te rijden en aangezien ik een scholier ben, kan ik dus simpelweg GEEN op maat gemaakt zadel kopen.. PLus dat ik ook geen geld heb om allerlei experts te laten komen kijken naar elk 2de handszadel wat ik op internet vind. Ik moet al betalen om die mensen te laten komen met hun zadel.. T geld ráákt een keertje op natuurlijk..

Dus aub.. gewoon een paar tips/hinst waar op te letten bij de aanschaf van een zadel.. méér vraag ik niet..

misschien, ooit als ik later geld heb en misschien wel eens western gaan rijden, DAN komt er een duurder zadel... EN ga nu niet vertellen; ja maar ondertussen heb je je paard zijn rug al verkl**t, daar geloof ik niet zo in.. ER zijn gerust 2de hands zadels die OOK passen... PAardje hobbelt nog steeds met een niet op maat gemaakt zadel rond en heeft geen rugproblemen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:38

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:43

de prijs van een zadel doet er totaal niet toe.Er is geen pasklaar antwoord
waar je op moet letten ,want er is geen paard hetzelfde.Wat bij het ene paard ruimte genoeg is,is bij en andere te weinig zelfs een foto helpt niet.
Alleen een betrouwbare verkoper ,en de kans dat je die vind onder mensen die verstand hebben van zadels lijkt me groter dan wanneer die dat niet heeft!!!!!!Vraag. Wat is een zadel op maat, dat is toch een zadel wat past .En wie beweerd hier dat dat alleen een custommade is,
En lees vooral wat hier bovenstaat.uitstekend Sugarmiss!!!!!!!!!!!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:31

Een zadel mag wel aanliggen maar nergens knellen. Zeker bij de schouders kunnen er drukpunten ontstaan ter hoogte van de concho's. Tussen de achterkant van het zadel en het heupbeen moet min ong een handbreedte ruimte zijn zodat in cirkels het zadel ook nog genoeg ruimte heeft. Ook mag een zadel liever geen draagvlak meer hebben achter de laatste rib. Sommige paarden worden hier wat kriebelig van als je dit punt opzoekt. Vanaf de buik even de laatste rib opzoeken en dan volgen naar boven. Een zadel moet uiteraard ook in evenwicht liggen, dus niet het dieptepunt te ver naar voren of achteren. Mocht je wel zo'n flexibel dingetje meenemen waar ik het eerder over had buig dit dan ook even over je paard. Vlak achter de schouder en dan ong 4 vingers breedte naar achteren. In het meest ideale geval zijn deze maten gelijk. Vaak is de voorste breedte (achter de schouder) nog het smalste. Door training kan dan dit verschil bijtrekken. Deze groeiruimte zal je dus ong nog nodig hebben. Als je aansingelt erop letten wat het zadel gaat doen. Als het te ver naar voren kantelt is de maat niet goed of is het singelpunt van dit zadel niet goed voor je paard. En even opletten of het zadel overal draagt. Als je paard al een wat holle rug heeft heb je ook een zadel nodig dat hier in mee gaat, een te rechte boom zal dan vooral druk geven op voor- en achterkant en vice versa. En als je een proefritje maakt, let dan op je paard. Na het rijden even kijken hoe de haren allemaal staan. En als het een gebruikt zadel is vraag dan bv of je het een paar dagen uit mag proberen en laat dan bv je instructeur er nog even naar kijken. etc etc

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 22:48

oke sugarmiss en cornelie, heel erg bedankt! Ik heb idd wel wat moeite met t engels, maar ik print t even uit en ga t rustig op mijn gemakje lezen.
In ieder geval bedankt dat jullie even de moeite hebben genomen mij een fatsoenlijk antwoord te geven, blijkbaar was dat iets teveel gevraagd voor anderen.
Cornelie, ook jouw stukje print ik even uit en lees dat op mijn gemakje en denk dat ik t ook maar mee neem!

HOe bedoel je: na t rijden kijken hoe de haren staan?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 22:49

canthle en pommel.. Gaat t merendeel over.. ???

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 22:54

nog een vraag, moet t zadel MET of ZONDER deken gepast worden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:35

hoi,
ik heb even mee zitten lezen want ik ben ook bezig met het passen van mn zadel. Ik heb dus al een zadel en die wil ik graag gaan gebruiken op mijn verzorgpaard. Ik heb het er al een keer op gehad, om even te kijken hoe het paard erop reageerde, dat ging allemaal wel goed. Maar ik zal met de info die inmiddels is gegeven de volgende keer nog een keer extra goed kijken of het inderdaad wel goed ligt.
Supersmurf, veel succes met kopen van een zadel!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:17

Zonder deken passen.
De haren bij mijn paard staan allemaal nog de goede kant in na het rijden maar je kunt precies zien waar de boom zit.
Het is echt een min of meer rechthoek op de rug.
Sinds ik m'n nieuwe (tweedehands) zadel heb heb ik nogal eens gehoord dat ik voor dat geld ook een tweedehands "merkzadel" had kunnen kopen.
Maar dit vond ik mooier en kwalitatief beter en naar wat ik zie en voel lijkt het te passen.Verder weet ik nu ook dat als er wat mee is ik de maker kan bellen,in de usa lukt het me niet om die te bereiken. Knipoog
Ze loopt ook recht sinds ik dit zadel heb,en haar rug is niet meer gevoelig.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 08:03

Als er bv op de schouders een klein plekje is met de haren alle kanten op kan dat duiden op een drukpunt. En mocht je paard wat gaan zweten tijdens het rijden dan kan je ook mooi zien of het zadel overal de rug raakt. Passen zonder pad. ( en trap dan ook niet in de smoes: ja maar je rijdt ook met pad )

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 08:56

LAATSTE REACTIE!!!!!!!
Wat ik uit heb willen leggen is,
Dat het ontzettend moeilijk is te beoordelen of een compleet nieuw of
gebruikt zadel past,en dat wij waar mogelijk dat altijd doen met de boom die erin gebruikt is.Of als het om een nieuw custommade gaat,is de boom die past die boom waar het zadel op gebouwd gaat worden.
Alleen dan kan je100% zien of het past,ook de klant kan dat zien.
Gaat het om een gebruikt zadel van merk X,dan moet het mogelijk zijn
die boom te lokaliseren of de maten te achterhalen om daarmee te passen
Nu het volgende,en ik ben dit tot nu toe uit de weggegaan:om bepaalde redenen;als een zadelverkoper met zijn/haar zadels en e.v.t.(ze doen het niet)de bomen die daarin gebruikt worden bij jou paard komen,en de boom van het zadel wat jij mooi vind op jou paard leggen en het blijkt niet te passen(wat jijzelf ook kunt zien)en ook de andere bomen van de zadels die hij /zij meegebracht heeft niet blijken te passen.
Verkoopt hij /zij zeer waarschijnlijk geen zadel,want jij hebt toch het beste met jou paard voor?
Welk alternatief heefd hij dan?
NOU daar gaan wij een stap verder,dan maken wij er eenopmaat,
desnoods een copy van het zadel wat jij mooi vond ,maar wel passendof we zoeken met jou naar een zadel wat wel past volgens de methode zoals wij die gebruiken mocht jou portemonee het niet toestaan een zadel op maat te laten maken.
Maar al laatste wil ik nogmaals zeggen :het is heel goed mogelijk dat een gebruikt zadel perfect past.
De zadelfabriekanten in Amerika bouwen hun zadels aan de hand van gemiddelden,zij nemen honderd paarden(veelalQuarters en paints)
meten deze in en bepalen zo een gemiddelde boom die zij gebruiken
in hun zadels.Die gemiddelde boom past op 80-85 paarden goed ,op 10 minder ,maar met een kleine aanpassing ook wel redelijk ,maar bij 5 past dat gemiddelde zadel niet.die komen bij de customzadelmaker terecht.
Wel laat ik je dit zeggen het is hier niet anders,hoewel men hier vaker western rijdt op niet Quarters dan in Amerika.
Dus het probleem van niet passen waarschijnlijk groter is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:38

SuperSmurf schreef:
In ieder geval bedankt dat jullie even de moeite hebben genomen mij een fatsoenlijk antwoord te geven, blijkbaar was dat iets teveel gevraagd voor anderen.

Ik denk dat dat niet bedoelt is geweest om vervelend te zijn. Eerder om te waarschuwen voor "foute" dingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:53

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:58

SuperSmurf schreef:
nog een vraag, moet t zadel MET of ZONDER deken gepast worden?

Zonder:
Zo moet een bezweet paard er ongeveer uitzien. Een egale zweetplek, zonder droge plekken (duidt op drukplekken), redelijk in de vorm van het zadel. Haren een kant op. En de ruggegraat droog.
Afbeelding

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:35

Mijn zadel is dus zonder pad aan de brede kant, maar ze zal zeker nog in de breedte gaan groeien. Moet ik dan nu een zadel kopen die goed ligt en bijv over een jaar dan weer een ander zadel kopen? Dat is toch ook niet helemaal handig?! Met pad past hij heel goed alleen gaat ie dus achter een beetje omhoog liggen. Ik heb het idee dat dat komt door de equi-fit boom, omdat hij dus een beetje bol is bij de boom. Als ik erop zit sluit hij wel goed aan....Dit is het zadel dat tot nu toe het beste past. Ik heb er nu al zoveel zadels op gehad en bijna niks lijkt te passen Scheve mond Maar deze heeft verder overal genoeg ruimte. Alleen kan ik niet zonder pad gaan rijden om te kijken hoe de haren gaan staan En nu??

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 17:46

oh joh ik bedenk me net dan mijn paard geschorren is!! Ik kan dus helemaal niet letten hoe de haren liggen en eigelijk wil ik m ook niet in t zweet rijden. Kan momenteel ook niet, omdat zijn nieren niet goed zijn.. Rijdt eigelijk niet nu.. (zal jullie alvast voor zijn; ja, hij krijgt medicijnen)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 17:48

Margee"]
[quote="SuperSmurf schreef:

Ik denk dat dat niet bedoelt is geweest om vervelend te zijn. Eerder om te waarschuwen voor "foute" dingen.
[/quote]

Ja dat snap ik ook wel, alleen werd er toch wel vrij veel gehamerd op t feit dat er een zadelmaker bij te pas zou moeten komen.. (misschien ookw el niet, maar zo komt t over..)
En als ik daarvoor het geld had, had ik dat ook gerust gedaan, maar dat is er niet..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:56

Zou het werken om er dat ouderwetse carbonpapier onder te leggen?
Eerst een velletje wit papier,carbonpapier,zadel.
Er even op zitten en dan zien waar het wel of niet blauw is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:39

Ik denk niet dat het werkt met velletjes carbonpapier, maar in aangepaste vorm kun je er wel iets mee doen.
Je zult iets moeten zoeken wat heel flexibel is, zodat de rugvorm goed gevolgd wordt zonder verschuiven of dubbel vouwen én iets wat 'afgeeft' bij kontakt.
Is je paard weleens vies Cool
Leg na een lekkere rolparij een dunne witte doek over de rug, daar je zadel op en ga dan even rijden.
De vieze rug zou nu een mooie afdruk op de doek moeten geven. Waar geen afdruk zit, ligt je zadel niet op de rug

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:40

uuuuhm, even helpen graven in mijn herinneringen. Wat is carbon papier ook weer? en is dat niet veel te klein?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 18:19

nou ik heb t zadel niet gekocht.. En ik vond het erg moeilijk om te beoordelen of t zadel correct zat of niet.. Ik heb al jullie punten me egenomen, maar ik kon niet zien of t zadel nou knelde of alleen goed aanlag. Verder wist ik niet precies waar op de rug het zadel nu moest liggen en vond ik dat ie te dicht op de schoft lag, (lees; precies OP de schoft) En dat voor een zadel dat op een kwpnér heeft gelegen, die breder is, maar wel ong net zoveel schoft heeft EN op een paardje heeft gelegen wat ong dezelfde bouw heeft als mijn paardje.. Dan heeft dat paard OF geen schoft Of t zadel lag zeker niet goed? Verward Mijn paard heet namelijk niet overdreven veel schoft..

MAAR; ik snap nu jullie reacties.. Bloos Het is idd niet te doen een zadel te passen zonder te weten hoe t nu precies moet liggen en een engels zadel is toch veel makkelijker te beoordelen..

Plus dat meneer tijdens het 'rijden' nogal veel stuiterde en onhoog kwam, maar ik weet niet of dit nu lag aan t zadel of aan t feit dat zijn nieren niet goed zijn en ik eigelijk ook niet kan rijden.. ik denk t laatste, maar juist hierdoor kan ik dus niet aan hem zien hoe hij reageert op het zadel..

VErder kwam het zadel tijdens aansingelen achter omhoog, maar lag weer goed op de rug als ik ging zitten..

Maar goed, ik heb m dus niet gekocht en ik weet nu ook zeker dat dat zadel van die tinker ook zeker weten NIET zal passen op mijn engels volbloedje.. Feit blijft wel dat t super lekker zat en ik zeker weten een westernzadel wil! Haha!

(sugarmiss; dit was idd het pb'tje naar jou, maar t werd zo'n lang verhaal dat ik het maar gewoon gekopierd heb., zodat ik t niet opnieuw hoefde te typen Knipoog)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:22

ach joh, er zijn nog zat westernzadels dus je vind vast wel een passend zadel Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 18:32

hah aja dat zal vast, alleen moet ik wel iedere keer betalen om mensen met hun zadel te laten komen.. Als ik 20 mensen heb laten komen had ik wel een nieuw zadel kunnen kopen!

MAar ik kreeg een tel. nummer van een vrouw die bij je komt passen met westernzadels. Ga die maar bellen denk.. (was dat van jou cornelie?)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:03

Ga anders eens kijken bij mensen die al een goed passend zadel hebben. Die kunnen je er ook vast wel meer over vertellen en je kan dan ook voelen hoe zo'n zadel ligt.