[WN] Glow Amazing Buzzs - haar PSSM verhaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:35

En wat voor de één een symptoom is kijkt de ander makkelijker overheen... :\

Respect Paul en Susan voor hoe jullie dingen hebben aangepakt met Buzzs!

Gelukkig zijn jullie helder en eerlijk genoeg én in de mogelijkheid als jullie zien dat het paard last heeft van iets daar direct op te reageren.

Ik hoop met heel mijn hart dat mensen begrijpen dat het een vreselijke moeilijk onder controle te houden én pijnlijke rotziekte is en dat je zulke paarden gewoon iig niet moet willen fokken!

En om ook nog even terug te komen op iemand zijn bericht hier ergens dat er ook veel van dit soort paarden 'gewoon' in de sport lopen: Ik ken ook genoeg PSSM paarden die het recreatief niet eens gered hebben en door hun blijvende ernstige symptomen (terecht en tot groot verdriet van hun baasje) vroegtijdig naar de eeuwige jachtvelden moesten gaan!
Laatst bijgewerkt door MissPK op 24-09-14 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyStel

Re: Glow Amazing Buzzs - haar PSSM verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:53

ja zeker MissPK als je het goed hebt met je paard zie en voel je alles, hoeveel mensen zijn er niet dat er word gezegd "rij hem er maar door heen"

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:04

is er ergens een lijst van bloedlijnen waarvan bekend is dat ze pssm doorgeven?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:51

Die lijst staat als het goed is op pssm.eu

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:53

Ontzettend mooi dat jullie dit stuk hebben geschreven, je proeft de liefde en bezorgdheid( dat paard dat heel oneerlijk behandelt werd en dat Buzzs daar zo gevoelig voor is, ken het helemaal).
Super hoe jullie dit samen voor en met haar voor elkaar boksen, echte kampioenen!!! <3

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:18

het is duidelijk zichtbaar dat jullie alles voor Buzzs doen! en ik denk dat ze hier ook heel dankbaar is en ook daarom zo goed haar best doet op de show voor jullie :-)

lastig verhaal en goed dat het hier staat! mensen onderschatten het inderdaad nogal!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:06

Wat een verhaal en al lezende stel ik me voor hoeveel regiem jullie moeten houden om het leven van Buzzs goed te houden.
Ik denk en weet wel zeker dat menig paarden-eigenaar was afgehaakt of het gewoon niet had kunnen volbrengen.

Ik heb genoten van jullie op het paintNK zonder te beseffen wat het verhaal van Buzzs was.
Ik hoop dat jullie nog heel lang van haar mogen genieten.

PSSM is een rotziekte , het zit zelfs in de bloedlijn van mijn Am Appaloosa Spatter

Hopelijk wordt testen in de toekomst een gewoonte en stopt het fokken met dieren van deze ziekte!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:27

heel mooi beschreven!
en ik ben heel erg blij dat jullie het wel voor elkaar krijgen om die gruwelijke ziekte onder controle te houden!

het allervervelendste aan PSSM is dat er niet EEN manier is waardoor je paard symptoomvrij is. bij elk paard uit het zich anders en het beleid dat je dus moet voeren is voor elk paard anders.

en ik weet helaas uit ervaring dat het voor velen niet te managen is en wat je ook probeert je paard blijft aanvallen krijgen. en dat je dan nog maar een ding kunt doen.

ik hoop echt dat jullie nog heel lang van en met haar mogen genieten!

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:55

Erg mooi geschreven!

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:29

Het is trouwens niet alleen een ziekte die voorkomt bij Quarters en Paints (daar wordt het HYPP genoemd). Koudbloeden en warmblood paarden kunnen het ook hebben, inclusief de vele kruisingen hiervan, en bij deze rassen wordt het PSSM genoemd. Er is hier in de VS onderzoek gedaan door de Universiteit van Minnesota en er werd geschat dat een redelijk percentage Warmbloeden aan de aandoening PSSM lijdt, zonder dat dit onderkend wordt. Dat is een nare situatie, omdat het ziektebeeld vaak verkeerd wordt geinterpreteerd en het dier niet de aandacht en behandeling krijgt die het nodig heeft.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:45

Hypp is iets anders als pssm....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:06

... en bij warmbloeden heb je meestal te maken met PSSM type II terwijl Quarters, Paints en Appaloosa's veelal PSSM type I hebben. QPA's die PSSM type II hebben, krijgen dit veelal door volbloed-bloed dat erin gefokt wordt (dit mag volgens de regels van de QPA stamboeken). PSSM type I is via de koudbloed in het ras gekomen (heel vroegah).

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:15

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 01-02-22 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:56

Mooi dat je dit verhaal met ons wil delen!

Ik zit ook met een PSSM-2 paard en herken heeel veeeel in jou verhaal.

Van een paard wat veel aanvallen had (door onze onwetendheid), naar een paard dat nu eigenlijk aanvalvrij is (dit door goed voeder & trainings management)

Maar ondanks alle goede zorgen, moet je altijd heeeeeel scherp zijn en je moet nooit verslappen in dit management.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:24

Jeetje wat een verhaal!
Ik wist dat Buzz het had en dat dat een hele zorg is, maar wat er dus feitelijk allemaal bij komt kijken! Ik denk dat het goed is dat je dit deelt met anderen en zoals Elly ook zegt, dat fokkers hier niet meer mee door fokken. Je maakt er niemand blij mee.. alleen misschien je eigen portemonnee als je verkoopt aan niets vermoedende kopers.. Waarschijnlijk speelt bij hun ook geen geweten mee..

Top hoe jullie dit doen voor Buzz en hopen dat het zo lang mogelijk goed blijft gaan en dat jullie kunnen blijven rijden en showen!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:41

_/-\o_ Respect !!!!

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 01:52

essiedepessie schreef:
Hypp is iets anders als pssm....

Je hebt helemaal gelijk. Ik las mijn eigen bericht terug en het staat er verkeerd. Ik had moeten zeggen dat er voor wat betreft spierziektes het eerst aan HYPP ("Impressive Syndrom") gedacht wordt bij de Quarters en Paints. Althans dat is mijn ervaring hier in de VS. PSSM komt seperaat daarvan ook voor, maar is minder bekend in de Quarter horse/Paint community, althans in mijn ervaring.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 09:02

DutchFarm schreef:
maar is minder bekend in de Quarter horse/Paint community, althans in mijn ervaring.

Ziedaar de reden van dit topic ;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:03

Ik heb het idee dat het in de US ook al meer gaat leven, op het PSSM forum op facebook zitten meerdendeels amerikanen...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:00

Wat een zorgenkindje die mooie merrie !
Ontzettend knap wat jullie doen.

Goed ook dat jullie zon verhaal delen. Ik wist niets van pssm. Achteraf denk ik, ik heb vroeger een hele leuke american appy verzorgt, die een soort chronisch spierbevangen was.... zo werd het gezegt dan. Op de wei kon ze soms niet eens bewegen, ze was altijd enorm stijf, ze liep alsof ze zich niet kon bewegen. Na heeel veeel aandacht, en stappen, stappen, stappen liep ze bijna normaal, en kon er wel een rustig buitenritje af (en dan weer 20 min uistappen). Ik had toen echt geen idee, wasook maar kleine meid, maar nu denk ik..... pssm?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:48

Dat lijkt me zeer waarschijnlijk, arm dier :\

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:30

Romkabouter schreef:
DutchFarm schreef:
maar is minder bekend in de Quarter horse/Paint community, althans in mijn ervaring.

Ziedaar de reden van dit topic ;)

Ja, dit topic is prima voor de community in Nederland en Belgie, maar ik heb het over de community in de
VS.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:28

Toydoll schreef:
Wat een zorgenkindje die mooie merrie !
Ontzettend knap wat jullie doen.

Goed ook dat jullie zon verhaal delen. Ik wist niets van pssm. Achteraf denk ik, ik heb vroeger een hele leuke american appy verzorgt, die een soort chronisch spierbevangen was.... zo werd het gezegt dan. Op de wei kon ze soms niet eens bewegen, ze was altijd enorm stijf, ze liep alsof ze zich niet kon bewegen. Na heeel veeel aandacht, en stappen, stappen, stappen liep ze bijna normaal, en kon er wel een rustig buitenritje af (en dan weer 20 min uistappen). Ik had toen echt geen idee, wasook maar kleine meid, maar nu denk ik..... pssm?

wil je mij de naam van dat paard sturen( mag via pb hoor), dan kan ik de lijnen eens nakijken, begin er aardig mijn weg in te vinden inmiddels :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:24

Respect en bewondering voor jullie zorgen, motivatie en doorzettingsvermogen voor jullie knappe merrie!
Bedankt voor het delen en ik hoop dat er ook veel mensen bewuster worden wat deze ziekte inhoudt. Ik wist tot vorig jaar ook niks van PSSM totdat de merrie van een oud stalgenoot het ook 'kreeg'.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:05

Respect rom en suus!