[WN] Teugelvoering bij wendingen (western)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Teugelvoering bij wendingen (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:49

@sp zo heb ik eerst ook leren rijden maar dan liep mijn paard altijd met zijn hoofd naar buiten. Het werkt op zich wel maar ik vind het op de binnenzitbeenknobbel zitten een beter resultaat geven.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:01

Aleeneh ik doe het tegenovergestelde van jou. Stel ik rij een lijn en paard valt teveel weg over de linkerschouder, dan gooit zij mijn gewicht op mijn rechter zit. Dan ga ik juist meer naar links zitten, linkerbeen lang om haar weer recht te krijgen.

en als ik een cirkel rijd dan zit ik iets meer op binnenbeen om stelling en buiging te krijgen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:08

Mijn ervaring is dat het er aan ligt welke oefening je doet, hoe je je gewicht verplaatst.
Wil ik gewoon een wending dan ga ik mee in de beweging van het paard en zal ik iets meer gewicht op mijn binnen zitbeenknobbel zetten.
Doordat mijn lichaam ook iets indraait zal automatisch mijn binnenbeen wat openen en mijn buitenbeen sluiten.

Wil ik echter een meer zijwaartse beweging zoals wijken, traver enz of zelfs echt zijwaarts zoals in de trail, dan breng ik iets meer gewicht op mijn buiten zitbeenknobbel en druk ik met mijn buitenbeen en iets extra gewicht aan de buitenkant, het paard naar opzij.
Daarbij open ik de teugel en geef het paard de vrijheid(buitenkant is gesloten) om naar opzij te komen.

Paardrijden is niks meer als deuren openen en sluiten.
Je hebt simpel gezegd 4 deuren, vooruit, achteruit en links en rechts.
Als je 3 deuren sluit en één open houdt, nodig je het paard uit die kant op te gaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:36

Aleeneh schreef:
Paard wil in balans blijven door onder je te blijven :) dus als jij op je linkerzitbeenknobbel zit, gaat je paard ook naar links. Ik rij een paard dat echt nog heel weinig kende voor ik er op klom, en die reageerde daar feilloos op.

Paard wil in balans blijven door onder je te blijven, dus wil ik in balans zitten en niet één kant meer belasten. En da's al moeilijk genoeg als je je bedenkt dat het paard en de ruiter van nature scheef zijn... :)

Ik kan niet mee in het verhaal. Wel dat het qua sturen zal werken, maar niet dat het 'verantwoord' is. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:39

TM het is niet de bedoeling dat je scheef gaat zitten/hangen.
Als ik mijn hak uitdruk met mijn binnenbeen, geef ik al extra druk op mijn zitbeenknobbel, meer zou ook niet nodig moeten zijn.

Jong spul reageert daar meestal ook goed op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:53

crazycactus schreef:
@sp zo heb ik eerst ook leren rijden maar dan liep mijn paard altijd met zijn hoofd naar buiten. Het werkt op zich wel maar ik vind het op de binnenzitbeenknobbel zitten een beter resultaat geven.

Oke, misschien niet goed uitgelegd?

Ik bedoelde dat de meeste mensen hun gewicht niet gelijk hebben verdeelt. Ik doe veel aan zitles tijdens mijn lessen en laat het mensen voelen. ( jij weet dat zelf allemaal ;) )

Ik zei dat je ermee kan sturen, maar er 2 stromingen zijn.

1) op buitenkant gaan zitten zodat binnenkant vrij komt. Ik vind ook dat je dan 2 signalen geeft die tegenover elkaar staan.

2)op binnenkant zitten en meegaan in de richting die je wil.

Gata idd om hele kleine verschillen. Je gaat een beetje op binnenkant zitten en komt daarna were recht. ( als het goed is )

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:36

Er is een verschil tussen scheef zitten en je gewicht heel licht verschuiven, net wat spatter zegt. Ik hang echt niet scheef op mijn paard hoor, ik geef een hele lichte hulp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:21

Ja, dat is zo. Maar als je bij veel mensen kijkt en het goed laat voelen, zul je zien dat veel mensen scheef zijn. Daar probeer ik mensen bewust van te maken. Als je weet hoe je recht kan zitten, kun je nog beter lichte zithulpen geven zonder je paard scheef te maken of uit balans te trekken.

Ik zie regelmatig mensen met hun handen een paard corrigeren en opvangen, waar ze met hun zit totaal iets anders aangeven.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:18

@ Sp grinnn in dat laatste is Jae een kei, met de teugels links aan geven, met het lichaam rechts... jae loopt rechtdoor :o? Ruiters helemaal sip en zeggen dan hij doet het niet goed ehhhhhhh sorry maar hij doet het prima

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:30

Tja, als je ziet dat alles zonder zadel en hoofdstel kan, zou er een lampje kunnen gaan branden :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:14

Maar het meeste is wel eerst ingeleerd met zadel en hoofdstel!

Een klaar paard kun je inderdaad met minimale hulpen rijden :j
Zonder zadel begin ik trouwens niet aan, niet fijn voor je paard of je moet een lichtgewichtje zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 01:51

Wij hebben dat zadel en hoofdstel nodig om een paard dingen aan te leren. dat paard weet als hij 2 of 3 jaar is niet dat het makkelijker aangeleerd kan worden door de mens met.

Zonder zadel rijden af en toe als je zit goed is, is geen ramp. Gewicht van de ruiter is daarbij een eeuwige discussie. Ik vind het belangrijk dat een rug goed bespierd is en de ruiter een goede zit heeft.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 17:24

Interessante discussie :) In de les vandaag wou ik draaien naar links, maar mijn paard wou naar rechts en dan ga ik tegenzitten (dus druk op linkerzitbeenknobbel) maar dat werkte niet bij haar. Mijn lesgever legde het ook uit als; Als je druk geeft op links, gaat je paard naar rechts. Mij lijkt het zo ook het meest logisch.
Dus eigenlijk is het "juiste" meer gewicht op je buitenzitbeenknobbel, denk ik. (Zo denken zorgt er sowieso wel dat mijn neiging om naar binnen te gaan hangen verdwijnt.)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:35

Iolanthe, dat paard waar jij op reed heeft natuurlijk al hulpen geleerd. Dus het zou idd heel goed kunnen dat hij daar niet op reageert, best logisch ook. Als het paard geleerd heeft dat als ruiter op rechterzitbeenknobbel zit, hij naar links moet, is het heel logisch dat hij niet naar links gaat als ruiter meer gewicht op linkerzitbeenknobbel heeft.
Als je op een paard gaat zitten die nog geen enkele hulp kent, en je hebt net wat meer gewicht op je linkerzitbeenknobbel, zal hij hoogstwaarschijnlijk wel naar links gaan. Dat is een natuurlijke reactie omdat paard onder je gewicht wil blijven.
Ik vind geen enkele manier slecht, zolang het voor de combinatie goed werkt.

Ik doe trouwens beide niet echt. Ik zit eigenlijk gewoon rechtop, of nouja voor mijn gevoel dan. Zou heel goed kummem dat ik automatisch al way meer naar binnen ga zitten. Mijn bijrijdpaard is namelijk ongelooflijk gevoelig op die kleine dingetjes, dus als ik voor mijn gevoel al mn gewicht verplaats, valt ze naar binnen.
Het ligt dus ook heel erg aan t paard.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 18:37

Precies :j Dat dacht ik ook al bij het plaatsen van de OP: bij het bepalen van wat de juiste manier is hangt gewoon heel veel af van wat het paard geleerd heeft.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:07

Lijkt mij dat, omdat we het paard leren te wijken voor druk, dat je meer druk op de buitenste zitbeenknobbel zet. Ook als je meekijkt draai je je schouders naar binnen, waardoor uiteindelijk ook meer druk op de buitenste zitbeenknobbel komt. Dat andere lijkt me een erg tegenstrijdige en ook geen logische hulp. Maar ik ben dan ook niet anders gewend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:11

Ik duw vooral met de buitenteugel, en open de binnenteugel een heel klein beetje.

Als je alleen die binnenteugel open gooit, valt je paard naar binnen, krijg je een minder mooie en gedragen wending.
Duw je met de buitenteugel, dan valt je paard niet zo.

Althans, zo is het mij uitgelegd.
Maar ik doe het meeste eigenlijk met mijn zit en been hulpen, ik duw het paard door de wendingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:00

Het ligt er wel aan wat je precies wil en waar je paard is in training. Jonge paarden weten nog amper wat je wil bijv.

Ik ga er in de basis vanuit dat mensen recht zitten en hun gewicht goed kunnen verdelen over beide zitbeenknobbels. Pas dan kun je ook op gewicht gaan sturen. Er zijn echt mensen die hun paard naar binnen vragen met de teugels, maar het paard naar buiten duwen met hun zit. Dat zie je trouwens ook terug op rechte lijnen dat ze het paard zelf scheef rijden.

Ook in een wending moet het paard zichzelf kunnen dragen en daar zijn oefeningen voor.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:06

Als een instructie me verteld dat manier "A" sowieso fout is, dan was dat meteen de laatste les :D
Een goede instructeur staat open voor ideeën naar mijn mening.

Over het zitbeenknobbelverhaal: gewoon recht zitten, sturen doe je met je teugel. Eventueel kun je nog je bovenlichaam draaien. Je zitbeenknobbels blijven dan gelijk. Buiging kun je vragen met je binnenbeen.