[WN] nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:41

corine1981 schreef:
Gebroken schaambeen, gekneusd stuitje...Mijn cap zat daar in ieder geval niet :)

Whahaha, ik dacht toch echt dat je cap daar hoorde...

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:48

hmmm, ik denk niet dat ik alle pagina's met letsel ga lezen... brrr...

Maar ik ben eraf gevallen, vroegah, zonder cap, (heel onverantwoord toen) maar heb geen letsel opgelopen behalve een gedeukt ego..

har166

Re: nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:59

Ik ben er in de eerste tien jaar dat ik reed heel wat vanaf gestuiterd maar gelukkig nooit wat gehad. Dat was ook de periode dat ik wel een cap op had maar dat t niet 'cool' was om t elastiekje onder je kin te doen dus geluk gehad. Pas toen ik een jaar of 22 was en ook bij een manege ging werken liep ik de hele dag met mn cap op. Het was bij ons heel normaal om hem 's morgens bij je eerste ritje op te zetten en 's avonds na je laatste ritje pas af te doen haha. Ik ben 'maar' drie keer stuk geweest door de paarden. 1 keer een ontvelde vinger door een beet, 1 keer een gebroken grote teen doordat er een paard op sprong van schrik ( had ik zelfs mn klompen aan ) en 1 keer viel het paard waar ik op zat, hij was in paniek en gleed uit. Ik klapte vol met mn capje opt beton, cap in tweeen, en t paard liep daarna over me heen. Ik kon niet weg want hij lag eerst op mijn been. Toen had ik aardig wat blauwe en schaafplekken en gekneusde ribben maar mn hoofd had niks! Maar ik heb volgens mij nog nooit zo lang gedaan over het uittrekken van een sportbeha. Mn ribben en arm deden zeer en er was niemand de even kon helpen. Lekker handy was dat :/ maar mij krijg je dus voor geen miljoen zonder cap op een paard. Dat voelt hetzelfde als zonder gordel in de auto.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:41

Maar het is trouwens toch sowieso verplicht om in de L5 (en L4?) met cap te rijden? Bij de WRAN.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:19

Ja, in de L3 ook.

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:19

Rij nu zo'n 15 jaar western/reining. 1 keer van een haflinger gerold toen ik 12 was en daarna nooit meer gevallen. Ook nooit schade over gehouden aan iets, rij ook nooit met cap.
Misschien moet ik nu even afkloppen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:00

Tijdens het reining rijden in de bak ben ik er toch al 1 keer afgevallen, maar dat was omdat ik een verkeerde hulp had gegeven. Ik had de gewoonte om mijn paard enkel met mijn binnenbeen aan te drijven, dus toen ik een kwartlijn reed kreeg ik ineens een rollback _O-

Die val was dus eigenlijk mijn fout. Anders ben ik met westernrijden in de bak ook nog nooit gevallen.
Maar zeg nooit nooit, capverplichting voor jongere en minder ervaren ruiters vind ik eigenlijk geen slecht idee. Geen enkele ruiter en geen enkel paard is perfect, dus er kan altijd iets gebeuren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:04

Op koninginnedag 3 jaar terug van mijn paard gevallen.
Viel op mijn pols, en hij schoot er in mijn elleboog uit. Kortom elleboog uit de kom.
Nu 3 jaar later nog veel last van, veel werk (zwaar)kan ik niet meer. Zeer onhandig.

Daarna nooit meer gevallen, en ook beetje bang geworden om te vallen.
Maar heb heel braaf paard die nooit bokt, godzijdank.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:23

Haha, nu moet ik eerlijk zijn: ik rijd bijna altijd met cap, op mijn eigen paard sowieso.

Letsel heb ik allemaal opgelopen in mijn engelse tijd: voet gekneusd, enkelbanden gescheurd, gebroken been en een zwaar gekneusd bekken.
Verder wat blauwe plekken.

Ben wel een keer met een stijgerend paard achterover geklapt, met mijn hoofd op een paal... geen letsel, maar toen was ik heel blij met die cap :j

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:20

Ik moet toegeven door oa dit topic eens goed gaan nadenken en heb dan maar prompt op een cap gekocht op flanders horse expo. Wel een duurdere en zo licht dat het bijna aanvoelt als een petje op je hoofd, wat ik dus wel altijd draag te paard. Ik heb ook het geluk dat ik wel met zowat alles sta dat ik op mijn kop zet, dus ik ben nu helemaal trendy haha.
Kwam ik daar een vriendin tegen die altijd zonder rijdt en die had haar ook een cap gekocht! Denk dat de jaren van verstand er toch aankomen ofzo? :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:28

Enkele van de zwaardere ongevallen:
-12 jaar geleden, gevallen tijdens het springen. Schedelfractuur, jaar revalidatie.
-7 jaar geleden, achterover gegaan,twee sleutelbenen gebroken, barst in borstbeen, 1 klaplong, ribben gekneusd, waarvan 3 gebroken, barst in heup en dijbeen fractuur.
-vorig jaar, achterover. Nekfractuur, scheur trapezium, rugwervel verschoven, en twee verwels erond een barstje.

ik ben dus pro-cap? Want bvb vorig jaar had ik wel een barst in mijn cap, maar lag ik op slecht een 50 cm van een betonnen rand. Ik heb liever een gebroken arm, been, dan een hersenletsel.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:21

Ik rijd 38 jaar waarvan 18 jaar western. Als 13-jarige samen met mijn pony gevallen, pony viel op mijn voet. Vier middenvoetsbeentjes waren gebroken en het waren geen nette breuken dus 2 weken ziekenhuis en een operatie (pinnen in mijn voet gezet om botjes bij elkaar te houden) en lang revalideren.

Een half jaar later, nog revaliderende met mijn voet, weer gevallen met mijn pony tijdens het springen en weer lag mijn been eronder. Ik viel op de stijgbeugel met mijn bovenbeen en daar viel mijn pony nog eens bovenop. Gelukkig alleen een zwaar gekneusd been aan overgehouden. (thuis aan mijn ouders verteld dat ik met de fiets gevallen was, ik was bang dat ze de pony anders zouden verkopen na 2x letsel binnen een half jaar :o)

Op mijn 21ste samen met mijn jonge arabier (met zadelmak maken) gevallen en rug gekneusd.

Daarna 17 jaren zonder vallen gereden.

7 jaar geleden voor de eerste keer in mijn leven van een paard afgebokt. Het was een 5-jarige Paint die net 4 maanden onder het zadel was. Een vriendin van mij wilde de Paint misschien kopen en ik reed 'm proef. Tijdens het galopperen viel hij even uit de galop en ik geef been waar hij op begon te bokken. Ik zat rechtsom op de volte en hij bokte en sprong naar links dus hij sprong onder mij vandaan. Ik viel helemaal niet hard maar bleef met mijn voet in de beugel hangen en omdat de paint ineens naar links sprong en ik naar rechts viel trok hij mijn enkel uit de kom. Ook brak ik nog een rib. Mijn enkel was gebroken en zodanig beschadigd dat ik er altijd last van blijf houden.

Ik droeg nooit een cap maar heb na de val van 7 jaar geleden wel een cap aangeschaft, welke ik overigens alleen maar draag tijdens het buiten rijden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:00

@Astridklomp: ai ai dat klinkt echt niet goed van die enkel.
Maar mag ik eens iets persoonlijk vragen over je voet die je daar jaren geleden zowat hebt geplet? Ik heb dus oktober 2012 ongeveer hetzelfde meegemaakt en ik heb heel veel geluk gehad bij een goede voetchirurg terecht te komen. Ik had al mijn middenvoetbeentjes ontwricht (paard opgevallen en allemaal opgeschoven). Om dat boeltje recht te trekken twee pinnen erin die er daarna wel terug uit zijn gegaan omdat ik anders niet kon leren stappen.
Bovendien stukje in mijn ondervoet verbrijzeld (blijvend pin erin). En een gewone breuk langst de andere kant.
Ik heb toch ook 8 maanden moeten revalideren maar heb er nog steeds last van en allicht komt dat nooit meer goed. Ik kan alles maar voel constant die voet al dan niet pijnlijk. Heb jij daar nog veel last van zoveel jaren later?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:28

Tjee paardrijden is echt gevaarlijk als ik het zo lees :=

Ik ben in mijn "Engelse" tijd (ongeveer 16 jr) heel vaak van een paard afgekukkeld.
Eigenlijk nooit wat gehad, behalve spierpijn of wat blauwe plekken. Bij 1 val viel ik 5cm van een betonnen muur op de grond. Ik had toen wel een cap op omdat het een vreemd paard was. Gelukkig was het niet raak.

Sinds ik ong 9 jr geleden de definitieve overstap naar het western maakte, ben ik *afkloppen* 1x gevallen en heb daar een dikke vette blauwe plek van de knop aan over gehouden. Tijdens solo buitenritten zette ik al een cap op en toen ik naar een stal verhuisde waar veel kinderen reden, ben ik mijn cap standaard gaan dragen om een goed voorbeeld te geven O:) Tijdens buitenritten is een cap ideaal tegen laaghangende takken.

Ik denk dat westernpaarden veel koeler in de bol zijn en veel meer houvast aan de westernzadels, Daardoor minder kans dat je eraf valt. Maar ieder paard kan onderuit gaan om wat voor reden dan ook (glad, struikelen etc.). En dan zul je zien dat er net een betonnen muur, een boomstronk, een steen of wat dan ook klaar ligt om je hoofd op te vangen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:01

western GETRAINDE paarden zijn koeler in de bol. Mijn volbloed arabier (ex renpaard) was na een omscholing western heel erg rustig ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:39

aikon schreef:
western GETRAINDE paarden zijn koeler in de bol. Mijn volbloed arabier (ex renpaard) was na een omscholing western heel erg rustig ;)

De mijne niet hoor, dat is echt een kwestie van karakter.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:32

De mijne (een WESTERN Pleasure gefokt EN WESTERN getraind paard met een heus WESTERN zadel dr op en alles) is heel rustig en braaf onder het zadel. Nooit een stap verkeerd gezet. Behalve dan die ene keer. Jammer toch.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:58

Ieder paard is anders maar doorgaans zie je dat westerngetrainde paarden minder snel schrikken of bokken oid.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:46

MissYvette4u schreef:
Ieder paard is anders maar doorgaans zie je dat westerngetrainde paarden minder snel schrikken of bokken oid.

Uiteraard is ieder karakter anders. Wij hebben thuis een draver en een welsh/warmbloed en je ziet toch een verschil in hun manier "van doen" tov andere paarden. Het mooiste voorbeeld is de DA, die zegt elke keer weer wat voor brave paarden we wel niet hebben.
Ik denk dat er wel een kentering aan het gebeuren is en NH zit daar voor een stuk tussen dat nu ook "engels" getrainde paarden meer gerichte grondwerk krijgen en "schriktraining" waar dit vroeger vooral alleen bij western getrainde paarden gebeurde.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:22

Er is zeker iets te vinden dat western paarden (en dan zeker de quarters) een ander temperament hebben dan vele 'klassieke' sportpaarden. Niet echt qua bloed, wel qua nuchterheid.
Zoals ik aangehaald heb, heb ik jaren geleden een zware val gemaakt met zwaar hersenletsel. (uiteindelijk wel goedgekomen) Echter ik reed al paard van mijn 4.5j, dus van zodra ik terug op de been was vond je me terug in de stallen. Springen was geen succes meer ( stuk mentaal,maar toen ook qua motoriek, spieren etc), maar ik ben toch redelijk competitief aangelegd en dus gaan zoeken naar alternatieven. Zo terecht gekomen bij western (reining, pleasure). Het geluk gehad om initieel bij supermensen terecht gekomen te zijn. Een nieuwe wereld ging open. Zowel qua omgang met de paarden als de beleving van het ansich. (veel meer op gevoel, en werkend vanuit de plus en minnen van het paard en jezelf). Echter de sport in deze tak is niets voor mij (stond ook los van deze mensen die ik net vernoemde). Helaas proefondervindelijk ervaren en nog spijt als ik aan dat paard terugdenk. NU rijd ik alweer jaren dressuur, maar die basis van de western blijf ik meenemen. Het is een pluspunt bij het werken met jonge dieren en zeker in de basis krijg je een dressuurpaard perfect aan het lopen volgens diezelfde principes in het achterhoofd. Wel moet ik zeggen dat op die 2 jaar western ik geen val heb meegemaakt (maar ben zowieso al niet het type dat snel van een paard valt. Of beter we vallen meestal samen :-) ) Warmbloeden worden toch heter gefokt, en vaak gecombineerd met sensibele karakters, kan dit kleine bommetjes creeren.

Toch vind ik het dragen van een cap ergens een gewone zaak. Los van het eigen keuze aspect. Zal een cap alle letsels wegnemen of voorkomen? Nee, absoluut niet, maar je hersenstam is wel het hart van je lichaam. Als dat uitvalt heb je gedaan met praten. Uiteindelijk moet je op een bromfiets/moto ook een helm dragen. En dat voertuig bestuur je echt helemaal zelf (als in gas, remmen en sturen).
Dus zeker voor de jeugd is dat gewoon een goede zaak. En volwassenen (topruiters) kunnen daarin wel een voorbeeldfunctie spelen.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:55

Ik reed op mijn eigen pony(overleden afgelopen december) altijd zonder cap. Op haar was het risico op vallen kleiner als op de fiets. En ik voelde me veel vrijer zonder cap. Heerlijk die wind in mn haren.

Maar op andere paarden doe ik wel mn cap op. En als ik volgend jaar haar veulen in ga rijden, zal ik um aan het begin ook zeker op doen.

Ik heb overigens ooit een lichte hersenschudding had, mn rug licht gekneusd en een paar blauwe plekken en schaafwonden opgelopen, in zo'n 10 jaar tijd.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:42

ik heb eigenlijk altijd mijn cap op.

heb eigenlijk nooit echt iets overgehouden die keren dat ik ben gevallen. op een blauwe kont na, maar dat telt niet mee. :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:42

Ben van mijn stalen ros gevallen :( Geen western ras, niet western beleerd, geen western zadel en reed zonder cap. (misschien toch western omscholen en westernzadel erop :D ) Heb een zwaar gekneusde schouder en gekneusde heup.

Weet iemand een dunne ggk cap? Moet er eentje dragen op de nieuwe stal waar ik sta. Vind de meeste te dik (ivm eerder door zo'n cap een gebroken wervel op te hebben gelopen)

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:06

alleen een keer in de weide omver gelopen door een hengst veulen , steigerde en gooide benen in mijn nek , ik viel en kwam eronder , gkeneusde ribben en helemaal beurs , maar mijn cap zit niet bij mijn ribben dus buiten dit eigenlijk niks ergs meegemaakt , Ja , iedere ruiter valt wel een van zijn paard toch :+

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:11

Dochtertje van stalgenoot is toevallig vorige week van manegepaard geknikkerd.. Toch mooi cap in tweeen.. Ik ben helemaal voor capgebruik.. Ongeluk zit in een klein hoekje.. En dan liever een cap in tweeen, dan mn schedel..