Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Valerie16 schreef::? ik snap het niet meer
jeddah schreef:Yep dat kan! Hij ziet er nu uit als een Roan, maar ik zou schimmel nog niet 100% uitsluiten. Weet je welke kleuren de ouders van je merrie hebben? 1 is natuurlijk schimmel, en de andere?
SymO schreef:Zo zeg, ik volg deze discussie vanaf het begin. Wat een kleuren....
Ik ken zelf 1 toverbal: kruising appaloosa en Arabier. Die veranderd constant van kleur.... Werd bruin met zwarte manen geboren. Heeft inmiddels bruin hoofd, wit/zwarte manen. Gespikkelde hals en lijf, bruin/zwarte benen en rond de kroonrand heeft ze witte vlekjes. Ieder seizoen is ze anders....
jeddah"]
Als beide ouders van je merrie schimmel zijn (van welk ras is ze eigenlijk?) dan is er een kans (25%) dat zij van beide ouders het schimmelgen heeft gekregen, indien dat zo is, dan is zij een homozygoot schimmel en zullen al haar veulens, zonder uitzondering, schimmel worden.
[/quote]
Dus als ik het goed begrijp is in dit geval de kans dat het veulen schimmelbont wordt: 25% en dus niet zoals ik dacht 75% ?
[quote="jeddah schreef:Overigens vergeet ik het elke keer te zeggen, maar... ERG leuk veulen!!
Whitty"]
[quote="jeddah"]Als beide ouders van je merrie schimmel zijn (van welk ras is ze eigenlijk?) dan is er een kans (25%) dat zij van beide ouders het schimmelgen heeft gekregen, indien dat zo is, dan is zij een homozygoot schimmel en zullen al haar veulens, zonder uitzondering, schimmel worden.
[/quote]
Dus als ik het goed begrijp is in dit geval de kans dat het veulen schimmelbont wordt: 25% en dus niet zoals ik dacht 75% ?
[quote="jeddah schreef:Overigens vergeet ik het elke keer te zeggen, maar... ERG leuk veulen!!
jeddah schreef:Nee, de kans dat je merrie homozygoot schimmel is is 25%. De kans dat je van een schimmel x niet schimmel een schimmel krijgt is 50% mits de merrie geen homozygoot is (en daar is dus 25% kans van, snap je hem nog??).
kjcm schreef:hoi het is heel leuk dat er gesproken wordt over verdunning van de vachtkleur maar wat nou als het paard palomino is geboren en steeds donkerder van kleur wordt hoe moet je dat nou weer noemen. mijn merrie is gedekt door hesa triangle chex (palomino geboren, maar nu erg donker van kleur) mijn merrie is een sorrel uit chestnut en sorrel voorouders, maar de merrie heeft weer lichte manen en staart kan ik enigzins voorspellen wat voor een kleur eruit komt? lijkt me erg leuk om een buckskin te krijgen of palomino wat de hengst allebei al heeft gegeven wie weet is de kans op een palomino wel het grootste, wie kan het mij vertellen?