Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rapido schreef:Ja dat heeft idd niks met het keuren te maken natuurlijk! een paard kan op zn 2e of 3e jaar nog zijn goed gekeurd en daarna volledig naar de klote gereden worden door een klojo van een trainer of NP of verkeerd gehuisvest worden of en, en!
Je kan ook eens kijken welke bloedlijnen lang mee draaien. Neem bijv hengsten als Shining Spark of Topsail Whiz...een Smart Chic Olena.. genoeg nakomelingen die zig ook al bewezen hebben sterke paarden te zijn.
spicegirl schreef:ja, zeker bij de KWPN-ers..
Onze eigen DA zei dat erbij warmbloeden veel meer medisch geselecteerd wordt bij de hengsten. OCD, spat, e.d. Zijn in grote mate erfelijk. Natuurlijk moeten we ons ook niet totaal fixeren op de hengsten. Zolang er met minderwaardige merries gefokt wordt, zal het probleem blijven bestaan. Toch begin ik op zich meer en meer voorstander te worden van een medische keuring bij de hengsten. Dan begin je toch al voor de helft met goed genetisch materiaal. sevke schreef:@ cowgirl : ik "moet" inderdaad niks. Maar we houden van de sport (reining), zowel van ernaar te kijken als van het te doen, en dus draaien we mee in het molentje. Maar wil dit dan zeggen dat je het systeem nietin vraag mag stellen ?
En je kunt elk paard naar de kl*te rijden, inderdaad, maar als je al begint met een tweejarigemet bemerkingen op de rx'en, dan is de kans op mislopen m.i. wel al veel groter.
rapido schreef:Als jullie dat allemaal zo vreselijk vinden en zo negatief doen waarom dan nog een Quarter willen?
Dana82 schreef:rapido schreef:Als jullie dat allemaal zo vreselijk vinden en zo negatief doen waarom dan nog een Quarter willen?
Daarom wil ik er dus geen![]()
Zeker waarvoor ik een paard wil gebruiken. Maar als je op hoog niveau wedstrijd wil rijden, kan je bijna niet anders. Maar dit topic laat wel even zien dat het fokken van quarters en paints helemaal mis loopt. Ivm die gunners en dove paarden. Hoorde onlangs nog iemand die perse een gunner veulen wou fokken. Grote kans op doof zijn, nou en? Echt erg.
PowerReiner schreef:Dana82 schreef:
Daarom wil ik er dus geen![]()
Zeker waarvoor ik een paard wil gebruiken. Maar als je op hoog niveau wedstrijd wil rijden, kan je bijna niet anders. Maar dit topic laat wel even zien dat het fokken van quarters en paints helemaal mis loopt. Ivm die gunners en dove paarden. Hoorde onlangs nog iemand die perse een gunner veulen wou fokken. Grote kans op doof zijn, nou en? Echt erg.
Dove paarden zijn het einde van de wereld toch niet?
Is prima mee om te gaan en paard heeft er ook geen last van. Heeft alleen een iets andere gebruiksaanwijzing.
PowerReiner schreef:Uiteraard waar. Maar om het nou te dramatiseren zoals Dana82 doet, vind ik wel ver gaan.
Daarnaast vind ik persoonlijk de genetische afwijkingen zoals hypp, herda, pssm e.d. toch wel een heel stuk erstiger dan fokken met een Gunner, een top paard die zich zeer goed bewezen heeft in de reining wereld, ondanks een missend zintuig.
Ik wil ook ooit misschien een veulen fokken met mijn merrie (mits uiteraard alle testen tegen die tijd negatief zijn). Als ik dan een super hengst vind die op alle testen negatief is, maar toevallig doof is, zou ik het ook niet laten.
Romkabouter schreef:PowerReiner schreef:Uiteraard waar. Maar om het nou te dramatiseren zoals Dana82 doet, vind ik wel ver gaan.
Daarnaast vind ik persoonlijk de genetische afwijkingen zoals hypp, herda, pssm e.d. toch wel een heel stuk erstiger dan fokken met een Gunner, een top paard die zich zeer goed bewezen heeft in de reining wereld, ondanks een missend zintuig.
Ik wil ook ooit misschien een veulen fokken met mijn merrie (mits uiteraard alle testen tegen die tijd negatief zijn). Als ik dan een super hengst vind die op alle testen negatief is, maar toevallig doof is, zou ik het ook niet laten.
Deze instelling is exact waarom de paarden kwalitatief achteruit gaan.
PowerReiner schreef:In tegenstelling tot al het volk dat niet eens de moeite neemt hun paarden te testen, of ondanks de testen toch maar pssm doorfokken.
Ja ik ben echt tuig van de eerste richel als het gaat om mijn mening betreft doorfokken