[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:23

Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een goedgekeurde quarter merrie. Ze zijn wel te vinden maar ik ben ook een jaar bezig geweest met zoeken. Overigens is ze nog maar 2,5 jaar en ze moet nog wat aankomen. Verder hangt de prijs ook niet samen met de gezondheid. Niet direct in ieder geval.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:28

nou, voor een helemaal goedgekeurde zal je toch meer moeten neerleggen, als een afgekeurd paard.

MvBeek

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:31

De papieren die een paard heeft spelen ook een grote rol. Er word nog steeds gefokt met afgekeurde merries. Die zijn dan voor de sport afgekeurd. Maar dat wil niet zeggen dat er een verbod is om te fokken. Er zijn ook veel vraagtekens bij de erfelijkheid van bepaalde gebreken.

Anley4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:48

Altijd al zo geweest, jaren geleden had mn instructrice een prachtige 3 jarige quarter gekocht, ik had een enorme klik met hem en zou hem bijna kopen, toen werd hij ziek, ziekte in beenmerg en het was einde verhaal ;(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:54

:roll: Net of elk ander ras niet zomaar ziek kan worden!!
En OCD komt bij veel rassen voor!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:30

ja, zeker bij de KWPN-ers..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 05:45

Daarom zijn bij het KWPN ook de nodige maatregelen genomen. Door onderzoek (van het KWPN) is gebleken dat OCD een grote mate van erfelijkheid heeft. Daarom worden hengsten standaard op de foto gezet voor goedkeuring.
Dergelijke acties mis ik bij het AQHA volledig.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:51

rapido schreef:
Ja dat heeft idd niks met het keuren te maken natuurlijk! een paard kan op zn 2e of 3e jaar nog zijn goed gekeurd en daarna volledig naar de klote gereden worden door een klojo van een trainer of NP of verkeerd gehuisvest worden of en, en!

Je kan ook eens kijken welke bloedlijnen lang mee draaien. Neem bijv hengsten als Shining Spark of Topsail Whiz...een Smart Chic Olena.. genoeg nakomelingen die zig ook al bewezen hebben sterke paarden te zijn.

Op zich heeft dat niks met keuren te maken nee. Maar een keuring kan wel een onderdeel zijn van een beleid om de kwaliteit van een ras te behouden of verbeteren. De AQHA/APHA schieten daar toch te kort. En andere organisaties trouwens (NRHA, NCHA). Geen keuringen, de belangrijkste wedstrijden met het meeste prijzengeld zijn voor 3 jarige paarden. Halter zelfs nog jonger, die hebben als jaarling al een behoorlijk overdreven programma (hoeven, supplementen, training, ...) achter de rug.
Als een keuring wordt ingevoerd, zal er ook met die wedstrijden iets moeten veranderen. Want als een hengst op 3 gekeurd wordt en hij is al kapot gereden voor de futurity, heeft zijn futurity winst nog weinig nut.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:02

spicegirl schreef:
ja, zeker bij de KWPN-ers..

Maar werd of wordt daar in dezelfde mate gefokt op papier? Ik bedoel dat de afstamming dermate belangrijk is dat het als belangrijkste criterium wordt gebruikt? Is er een even hoge mate van cirkels draaien binnen dezelfde bloedlijnen? Smart Little Lena is een HERDA carrier en heeft meer dan 2000 veulens. High Brow Cat, ook Herda carrier, had in 2006 al meer dan 1100 veulens, Impressive, HYPP bron, meer dan 2000 veulens. En het is zo dat deze in de huidige generatie vaak verschillende keren voorkomen in de stamboom binnen de eerste 4 generaties. En dat zijn dan enkel de puur genetische ziektes. Paarden als Smart Little Lena hebben er ook voor gezorgd dat de hedendaagse cutters nog amper een paard te noemen zijn. Sommigen zouden niet opvallen in een kudde pony's.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:11

Om maar te zwijgen over de dove Gunners. :x Onze eigen DA zei dat erbij warmbloeden veel meer medisch geselecteerd wordt bij de hengsten. OCD, spat, e.d. Zijn in grote mate erfelijk. Natuurlijk moeten we ons ook niet totaal fixeren op de hengsten. Zolang er met minderwaardige merries gefokt wordt, zal het probleem blijven bestaan. Toch begin ik op zich meer en meer voorstander te worden van een medische keuring bij de hengsten. Dan begin je toch al voor de helft met goed genetisch materiaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:50

Als jullie dat allemaal zo vreselijk vinden en zo negatief doen waarom dan nog een Quarter willen?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:01

sevke schreef:
@ cowgirl : ik "moet" inderdaad niks. Maar we houden van de sport (reining), zowel van ernaar te kijken als van het te doen, en dus draaien we mee in het molentje. Maar wil dit dan zeggen dat je het systeem nietin vraag mag stellen ?
En je kunt elk paard naar de kl*te rijden, inderdaad, maar als je al begint met een tweejarigemet bemerkingen op de rx'en, dan is de kans op mislopen m.i. wel al veel groter.

Het is juist goed om het systeem ter discussie te stellen maar de verandering begint bij jezelf.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:25

rapido schreef:
Als jullie dat allemaal zo vreselijk vinden en zo negatief doen waarom dan nog een Quarter willen?

Daarom wil ik er dus geen ;)
Zeker waarvoor ik een paard wil gebruiken. Maar als je op hoog niveau wedstrijd wil rijden, kan je bijna niet anders. Maar dit topic laat wel even zien dat het fokken van quarters en paints helemaal mis loopt. Ivm die gunners en dove paarden. Hoorde onlangs nog iemand die perse een gunner veulen wou fokken. Grote kans op doof zijn, nou en? Echt erg.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:29

Dana82 schreef:
rapido schreef:

Zeker waarvoor ik een paard wil gebruiken. Maar als je op hoog niveau wedstrijd wil rijden, kan je bijna niet anders. Maar dit topic laat wel even zien dat het fokken van quarters en paints helemaal mis loopt. Ivm die gunners en dove paarden. Hoorde onlangs nog iemand die perse een gunner veulen wou fokken. Grote kans op doof zijn, nou en? Echt erg.

Dove paarden zijn het einde van de wereld toch niet?
Is prima mee om te gaan en paard heeft er ook geen last van. Heeft alleen een iets andere gebruiksaanwijzing.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:40

Sorry hoor, maar doofheid is ook bij paarden een gebrek. Dat ga je niet moedwillig fokken.

En ik wil inderdaad ook geen quarter. Het werd me aan alle kanten afgeraden, o.a. door dierenartsen. Teveel gezondheidsproblemen in de fokkerij en belasting op veels te jonge leeftijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:40

PowerReiner schreef:
Dana82 schreef:

Dove paarden zijn het einde van de wereld toch niet?
Is prima mee om te gaan en paard heeft er ook geen last van. Heeft alleen een iets andere gebruiksaanwijzing.

Wat een interessante discussie! Als ik mag meepraten over doofheid. De opmerking van powerreiner is waarschijnlijk waar maar je fokt wel dan bewust een gehandicapt paard. 1 van zijn zintuigen is kapot, dat doet toch bij mij wat ethische belletjes rinkelen eigenlijk...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:53

Uiteraard waar. Maar om het nou te dramatiseren zoals Dana82 doet, vind ik wel ver gaan.
Daarnaast vind ik persoonlijk de genetische afwijkingen zoals hypp, herda, pssm e.d. toch wel een heel stuk erstiger dan fokken met een Gunner, een top paard die zich zeer goed bewezen heeft in de reining wereld, ondanks een missend zintuig.

Ik wil ook ooit misschien een veulen fokken met mijn merrie (mits uiteraard alle testen tegen die tijd negatief zijn). Als ik dan een super hengst vind die op alle testen negatief is, maar toevallig doof is, zou ik het ook niet laten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:22

PowerReiner schreef:
Uiteraard waar. Maar om het nou te dramatiseren zoals Dana82 doet, vind ik wel ver gaan.
Daarnaast vind ik persoonlijk de genetische afwijkingen zoals hypp, herda, pssm e.d. toch wel een heel stuk erstiger dan fokken met een Gunner, een top paard die zich zeer goed bewezen heeft in de reining wereld, ondanks een missend zintuig.

Ik wil ook ooit misschien een veulen fokken met mijn merrie (mits uiteraard alle testen tegen die tijd negatief zijn). Als ik dan een super hengst vind die op alle testen negatief is, maar toevallig doof is, zou ik het ook niet laten.

Deze instelling is exact waarom de paarden kwalitatief achteruit gaan.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:28

Romkabouter schreef:
PowerReiner schreef:

Deze instelling is exact waarom de paarden kwalitatief achteruit gaan.

In tegenstelling tot al het volk dat niet eens de moeite neemt hun paarden te testen, of ondanks de testen toch maar pssm doorfokken.

Ja ik ben echt tuig van de eerste richel als het gaat om mijn mening betreft doorfokken :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:35

PowerReiner schreef:
In tegenstelling tot al het volk dat niet eens de moeite neemt hun paarden te testen, of ondanks de testen toch maar pssm doorfokken.

Ja ik ben echt tuig van de eerste richel als het gaat om mijn mening betreft doorfokken :j

Het gaat om de instelling dat je bereidt ben te fokken met een paard wat een afwijking heeft, omwille van de sport.
Jij legt de grens bij doofheid, een ander legt de grens bij PSSM of een andere ziekte/afwijking.

De instelling is hetzelfde: moedwillig met een afwijking doorfokken omwille van de sport (dus geld) en daarom gaan de paarden achteruit.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:44

ik ben het eens met Rom.
afwijking is afwijking.een doof paard is ook niet makkelijk.en de een legt de grens bij dit, en de ander dat.en zo houd men alles in stand.het is maar welk risico je wilt nemen. maar je kan niet wijzen naar een ander, en zelf ook meedoen in het doorfokken van afwijkingen/ziektes.het is een pot nat.
laten we beginnen met het fokken van gezonde paarden.en dan vind je ook wel talent.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:50

Ik snap waar je op doelt en ik geef je daar wel gelijk in.

Ik vind er wel een groot verschil in zitten of je doorfokt met een afwijking, of een potentieel dodelijke ziekte. Ik ga voor het paardwaardige bestaan, zowel binnen als buiten de sport.
Doofheid heeft een paard geen last van als ie niet beter weet. Net zoals dove mensen er ook geen last van hebben als ze niet beter weten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:51

Ik vind het bizar om te lezen dat er mensen in het topic het bijna 'goedpraten' dat er zoveel paarden zijn met imo toch een gebrek. Het lijkt mij juist een goede zaak om bij zoiets stil te staan. Het willen fokken van een gezond paard lijkt mij toch een start... :=

Edit: ik vind het ethisch bijzonder om door te willen fokken met een paard met een gebrek.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:55

Tuurlijk ben ik eens met het beleid door te willen fokken met gezonde paarden zonder gebreken.

Maar kom op zeg! Jullie doen alsof doofheid een ernstige ziekte is.