[WN] Ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:28

Kan best dat dat onderdeel is van een gewone les, maar het moet wel binnenkomen.... Mijn trainer kan het 100x zeggen maar ik moet het leren voelen.
En dat wil ik graag leren samen met mijn paard, want, met alle respect, met 2 paarden, 3 honden en een fulltime baan heb ik niet echt tijd (en zin) over om ook nog eens yoga o.i.d. te gaan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:30

Ik zou het lekker met je paard oppakken ts... daar leren jullie samen van en je vertrouwen word groter.. yoga-en op je paard :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:33

Ja, maar dat is dus wat je trainer juist níet moet zeggen :n De trainer moet het je láten voelen, en doorgaan totdat hij de aanpak heeft die voor jou werkt. Want met alle respect, maar als het je trainer niet lukt om het binnen te laten komen, dan is dat niet jouw fout :n

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:36

Vind ik wel kort door de bocht Wendy.... Onze andere instructrice lukt het nl. ook niet omdat ik niet het idee heb dat ik scheef zit... Ik merk wel dat mijn balans niet ok is maar ik krijg mezelf niet zodanig dat ik dat kwijt raak.... Maar om nu gelijk de trainer daar de schuld van te geven....??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:57

Ja, sorry, daar kun je de trainer de schuld van geven. Er zijn idd mensen die 1x uitleg nodig hebben en mensen die 100x uitleg nodig hebben. Het beste is aanwijzingen te geven tot datgene wat ieand moet voelen. Als je iets voelt, kun je dat punt steeds zelf opzoeken, omdat je weet waar je naartoe moet.
Ook moet je als trainer een andere benadering zoeken als je ziet dat het zo niet werkt.

Ik zeg ook niet dat je yoga moet nemen, maar balans kun je ook tussendoor oefenen, tijdens het koken, achter de pc zitten etc etc. De gehele dag door kun je dingen doen.

Niemand geeft jou de schuld. Ik zeg alleen dat het je trainer al die tijd nog niet gelukt is. Jij zegt dat het aan jezelf ligt, maar je hebt dus nog steeds niet gevoeld wat het moet worden.

Je ziet het ook echt heel veel hoor. Zat mensen die wel bezig zijn met moeilijke oefeningen, maar zelf niet goed op hun paard zitten. Veel trainers die lesgeven, omdat ze zelf leuk rijden, zien de rest niet en werken niet aan de ruiter en de houding en hulpen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:58

Ik denk eigenlijk dat je al best goed bezig bent door vooral weer lol met je knol te hebben en lekker buiten te rijden en je iets minder te focussen op wat (nog) niet zo lekker gaat. Als jij meer kunt ontspannen op je paard kom je dichter bij je gevoel en kan je gaan voelen wat de trainer bedoelt, in plaats van gespannen bezig te zijn met denken over wat hij zegt.

Je schrijft zelf dat je een druk leven hebt met huishouden, honden, een baan en twee paarden. Probeer eens letterlijk op een wat lager tempo, dus in stap en draf, te gaan voelen, wat er onder je, dus bij dat paard, gebeurt. Een paar lessen aan de longe met je ogen dicht en alleen maar voelen, met een lage buikademhaling en lage schouders en laag zwaartepunt, gewoon goed op je billen zitten, kunnen je helpen. Als je daarna verder gaat met de basis heb je die gevoeld en dus begrepen, en komt dat wat je trainer zegt beter over. Ga ook gerust tijdens de les in discussie met je trainer en vraag waarom je iets moet doen en wat het doel daarvan is als het je niet meteen duidelijk is of als het niet het gewenste resultaat oplevert. Als je meer lichaamsbewustzijn/ruitergevoel hebt ontwikkeld ga je profijt hebben van je instructie.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:43

Er zijn pilates instructeurs die ook specifiek met ruiters werken. Als je een goede instructeur/trice hebt, kunnen ze je heel goede oefeningen meegeven om aan je eigen scheefheid te werken. Dan kun je alleen op jezelf focussen ipv op jezelf en het paard. Je zou Suus van http://www.suus-pilates.nl/ eens kunnen vragen voor een instructrice in de buurt.

Maar, het paard doet die flauwekul ook aan de longelijn. En dat heeft toch niets met jouw scheefheid te maken, maar met niet op tijd in de juiste positie zijn. Als je dat probleem kun oplossen met longeren, dan zal het rijden ook beter gaan.

Een paard dat het niet goed doet van uit grondwerk, kun je niet van verwachten dat hij het wel goed doet onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:11

Met een trainer moet het klikken. En niet alleen aan de bar...
Als jouw trainer zijn gevoel niet aan jou over kan brengen, zou het heel verstandig zijn toch eens een tijdje een andere te proberen...
Dat wil absoluut niet zeggen dat je huidige trainer slecht is, want hij heeft vast heel veel klanten waarbij het wel goed gaat. Maar tussen jullie is dat lijntje er dan niet. Is geen schande. Aan beide kanten niet.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 11:49

Zo, even een update...
Van de week met onze trainer rond de tafel gegaan, over mijn problemen met Dante (en ook nog wat andere zaken, die op stal niet helemaal lekker liepen).
Helaas vloog meneer direct in de verdediging, "en ik doe het al 15 jaar, en ik weet wel hoe het moet" enz. enz. 8)7

Aan de hand daarvan hebben wij dus besloten om onze paarden te gaan verhuizen, als ik op eiugen initiatief zelfs geen hoefsmid mag laten komen omdat ze niet lekker liep, logisch als de hoefsmid al 16 weken niet is geweest (waar ik dus van de week achter kwam)..... En als je dan niet als fatsoenlijke mensen de discussie aankan om dit op te lossen ben ik er al gauw klaar mee.... :n

Dus... Wij zijn aan het rondkijken geweest en hebben een fantastische stal gevonden, waarvan wij maandag als het goed is horen of er per 1 september plek is en dan gaan we eens het een en ander regelen...

Een logische vervolgstap is, om een trainer op locatie te laten komen om mij te gaan helpen met zowel mijzelf qua westernrijden en hopelijk iemand die mij tegelijkertijd kan helpen mijn paard rechter te maken.

Momenteel ben ik voornamelijk bezig met grondwerk en buitenrijden, en met mezelf minder afhankelijk te maken van onze trainer....Op internet heb ik een twisted snaffle aangeschaft (via ebay want de maat 11,5 was niet te vinden in nederland). Dante blijkt hier toch het lekkerst op te lopen momenteel. Deze ligt het rustigst in haar mond en merk met buitenrijden dat ze deze nagenoeg niet vastpakt.

Iemand tips voor wie ik in de toekomst kan contacten om mij op locatie te komen helpen met lessen en rechtrichten? Elke week zal wellicht geen mogelijkheid meer zijn i.v.m. de financiën (nieuwe stal is iets duurder en op mijn huidige stal zit standaard 1 x per week groepsles bij het stalgeld inbegrepen)... Dus mocht iemand tips of trainers hebben in de regio Breda of welke op locatie komen lesgeven zijn deze van herte welkom!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:19

Goh, zo zie je maar.........

Ik zou alleen de twisted ten strengste afraden en echt niet mee gaan rijden.

Wel succes met de rest. Als je goed les hebt, kun je daar ook wel 2 weken mee voort.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:21

En waarom geen twisted superpony?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:47

Even ter aanvulling op mijn vorige bericht....
De twisted gebruik ik uitsluitend in combinatie met drawreins juist om te zorgen dat ik zacht blijf met mijn handen... Het is momenteel namelijk het enige bit waar ze niet constant het gevecht mee opzoekt.... Wel wil ik op mijn gemak naar een beter bit voor haar gaan zoeken maar ik denk dat we eerst eens aan lessen moeten gaan beginnen... Eerst maandag maar eens afwachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:18

Goede keuze dan om van stal te veranderen ts! Ik denk dat een andere trainer wonderen doet.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 17:20

Ik denk het ook.... Nu nog op zoek naar een goede trainer die op locatie lesgeeft.... Dus alle tips zijn welkom!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:32

Een twisted moet echt alleen door hele ervaren en kundige mensen gebruikt worden. Het liefst enkele keren als het echt nodig mocht zijn. Maar het is eigenlijk nooit een oplossing.
Draw reins hetzelfde verhaal.
Heel goed dat je beter wil en het ligt niet aan jou, maar de een twisted bit EN draw reins, moet je nu echt niet mee bezig zijn. Dat je paard zich er nu bij neerlegd, is misschien wel omdt het pijn doet en hij geen andere keus heeft meer. Ik zeg het nit voor mezelf, maar ik zou het never gebruiken, tenzij het echt nodig is en dan alleen onder hele goede begeleiding en slechts enkele keren. De combi is echt hard en lost niet jouw problemen op. Rijtechnisch dingen oplossen is altijd beter en eerlijker.
Je hebt iig een stap gezet en gaat sraks op de goede weg, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:10

"Waar de rijkunst ophoudt, beginnen doorgaans de hulpmiddelen..."

Goede keuze om van stal/trainer te veranderen. Maar probeer eea niet 'op te lossen' met twisted snaffle en drawreins. Die zijn alleen voor zéér ervaren ruiters bij extreme gevallen. En dat is hier echt niet aan de orde...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:35

Maar hoe krijg je dat eruit bij mensen? Zolang ze voor het oog en het gemak resultaat boeken, blijven mensen het doen. En de mensen die het oke vinden, houden het onderling ook in stand. Vast ook een onwetend iemand die tegen ts zegt dat ze zich niks moet aantrekken van wijsneuzen op bokt....

Maar goed. TS, het is martegwerktuig, het helpt niet en is niet eerlijk naar je paard, echt niet. Je moet door de zure appel heen komen en dat gaat je binnenkort vast lukken met een goede trainer! Je maakt iig de goede keus en ik wens je succes, want het is soms heel moeilijk om door te zetten en eerlijk te blijven.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 20:43

De eerste stap wat dat betreft is in elk geval gezet. Ondanks dat ik eigenlijk nog niet heb gemerkt dat ze laat heeft van dit bit (en dit ook momenteel het enige bit is waar ze überhaupt een beetje op loopt) is dat iets wat ik met een toekomstige trainer absoluut ga bespreken....
Het is nu afwachten tot maandag want dan horen we of er per 1 september plek is op de stal die wij op het oog hebben....
Van daaruit wil ik in elk geval eerst weer terug naar de basis, grondwerk en wellicht nogmaals een ostheopaat erbij en van daaruit kijken of ik een Western trainer kan vinden die mij op die stal kan lesgeven....
Dus nogmaals, als iemand trainers weet die op locatie komen lesgeven, zijn ze erg welkom. Wat dat betreft ben ik echt een leek :')

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 18:00

Ik zit er zelfs over te denken om voorlopig helemaal terug te gaan naar een dubbel gebroken trensje. Gewoon om zo zacht mogelijk te zijn...?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:05

Het verschilt. Hoe is de mond van je paard en waar reageerd hij juist wel of niet fijn op?

Er zijn mensen die vinden een gewone snaffle het fijnst om mee te beginnen. De een met d-ringen en de ander met losse ringen.
Er zijn ook mensen die een Billy Allen super fijn vinden en zelf heb ik die ook altijd prettig gevonden.
Dat heb je ook met de myler. Dan zou je je moeten laten adviseren of uit proberen wat fijn werkt in jouw geval. Myler heeft diverse soorten, moet je maar even opzoeken. Myler dealers laten meestal tegen betaling een bit uitproberen, maar kunnen ook goed adviseren.

Terug naar een snaffle is wel goed. Je wil eerst dat de basis goed is. Met een scherper bit kun je soms wel wat afdwingen, maar ik zal mezelf als vb nemen. Pony liep op shank. Toen we na een blessure weer gingen rijden, zat hij nog niet goed genoeg in zijn lijf om op dat bit te lopen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:11

Voordat ik haar kocht liep ze als manegepony mee in de lesjes, gewoon "dressuur" op een dubbel gebroken watertrensje.... Ik heb juist met de Billy allen (snaffle/shank) het idee dat ze er helemaal niet prettig op loopt.... Dat is hét bit wat ze keer op keer vast blijft pakken...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:30

Pak je voor nu een dubbel gebroken watertrensje, kan prima. Alles hangt af van de mond van je paard. Volgende keer dat de tandarts er is even vragen over de mond of straks aan je trainer.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 20:43

Ik heb nog geen trainer om straks mee te werken, tandarts is pas geweest (2 á 3 maandjes geleden) maar goed als ik een andere trainer kan vinden zal ik eens overleggen.... Voorlopig wil ik toch eerst gaan richten op een stukje rechtrichten voordat ik daadwerkelijk weer ga trainen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:46

Gaat niet om de tanden. Gaat erom dat je kan vragen hoe het gehemelte is, de tong etc. Vragen hoe zijn lagen zijn. En bevoel de mondhoeken. Niet elk paard heeft evenveel ruimte in de mond en sommige paarden zijn gevoelig op bepaalde delen ( geraakt )
Zelf kun je ook wel een paar keer kijken of verglijken met andere paarden.
Je weet dat je paard zijn lijf nog niet goed gebruikt, dus je zal daar rekening mee moeten houden.
Normaliter hoef je een shank maar weinig te gebruiken om het paard rond, lang en laag te vragen. Als het paard dara lichamelijk niet aan toe is, is dat gewoon nog niet het juiste bit.
Daarom is het in deze fase belangrijk om een fijne snaffle/trens te gebruiken.
Als je nog geen trainer hebt, zou ik eens kijken naar online info over rechtrichten. Daarnaast veel overgangen rijden, slangevoltes en evt balkjes gaan gebruiken. Dan ben je al een heel eind op weg zelf.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:55

Superpony, is het dan wellicht wijs om een snaffle aan te schaffen of kan ik toch beter voor een dubbel gebroken trensje gaan? Want zo'n trensje gaat uiteindelijk gewoon de kast weer in....