[WN] pony doet piaff/passage terwel ik gewoon western rijdt? help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisvdBorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:08

volgensmij heeft ie gewoon last van zijn rechterachterbeen! Weekje longeren en verder rusten

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:08

Er zit iets niet helemaal goed, misschien even kijken hoe die zonder zadel loopt. Nu loopt ie in ieder geval veel te kort van achter..

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:08

XNavrant schreef:
Ik weet verder niets van western af, dus een heel goed advies op je rijgedrag kan ik niet maken :o
Maar ik weet wel waarom je paardzoou kunnen staken, zoals heel veel genoemd, je paard is scheef. Je schreef ook dat hij het vooral doet als zijn hoofd laag is. Dit is een moeilijke oefening voor een paard, en in combinatie van het doorzitten wordt hij gestoord in zijn bewegingen, waardoor hij kan gaan staken. Omdat hij niet de juiste lengtebuiging maakt, kan zijn (binnen) achterbeen niet (simpel gezegd) naar voren komen, waardoor hij onregelmatig loopt. De achterbenen zijn niet gelijk ontwikkeld waardoor je een stuwend been en een dragend been hebt. Hier even duidelijker uitgelegd: http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... hterbenen/

zal de site gaan bekijken

dressuur heeft hij een hekel aan en werkt dan ook echt niet mee

ik had inderdaad les, hellaas is ze geen echte instructeur dus veel kon ze er niet van zeggen, maar als het goed is komt volgende week iemand die wel een echte instructeur is en mij veder gaat helpen

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:12

aikon schreef:
Wat ik zie (maar ja wie ben ik) is dat je wat groot bent voor dit zadel, hebt je fenders te kort, pony loopt op de voorhand, zadel lijkt naar voren gekanteld en te ver op de schoft, je bent onrustig met je handen, trekt je hakken erg op waar je je pony steeds mee prikt. (al is dat in deze 22 sec. geen duidelijk beeld voor de rest van hoe je rijd)
Horseman outfitter is een andere western winkel, geen zadel merk voor zover ik weet. Staat ook niet als zadel merk bij Texas jack.

Horseman outfitter was inderdaad vroeger een western winkel en zij hebben zelf zadels uitgebracht vergelijkbaar met circle y. Prima zadels niets mis mee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:13

Als hij beter loopt met lichtrijden, zou ik dat sowieso lekker doen en het doorzitten laten zitten

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:13

Ik zie een paard wat gewoon niet goed door draaft, en door verzamelt te moeten draven het niet aan te kunnen door misschien wel stijfheid of vast zittend bekken een bokje weggeeft. Zoals een paard bij aandraven aan voorhand hupjes kan geven door niet fanatiek aan te draven heeft jou paard moeite met verzamelen.
Ik zie niet een paard wat dusdanig protesteerd door een slecht passen zadel, eerder een vastzittend bekken.

sallandval

Re: pony doet piaff/passage terwel ik gewoon western rijdt? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:16

filmpje heeft in elk geval niets met gewoon western rijden te maken en zeker niet met passage of piaf... lekker dooroefenen TS, liefst een beetje serieus zodat de pony lekker losser wordt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:17

hiphorse "in de filmpjes heb ik hem inderdaad wat vast aan de voorkant maar hij kreeg ook weer meer vrijheid als hij de juiste aanleuning had
het liefst gooi ik de teugels los maar dan kan je hem natuurlijk nooit goed over de rug enzo laten lopen"

Je bent net begonnen met westernrijden. De lage hoofdhouding is iets waar je naar toe moet werken, dat kan alleen als je pony zich zelf kan dragen. En dus ook in balans/recht is. Blijf voorlopig van de halshouding af en concentreer je op de achterhand. Die is het belangrijkste.
Als je instructie dat niet ziet zoek aub een ander voor je je pony de soep in rijd. Dat is sneller gebeurd dan je lief is.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:18

het is lijkt wel protest ik zal zeker voorwaarts neerwaarts gaan rijden ook al is het western !

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:21

Ookal heeft je paard een hekel aan dressuurmatig werken, dit is toch ook echt wel de basis van Western. ook zou ik hem niet maar 2 keer beweging geven als het puur stijfheid is, dan wordt ie juist stijf

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:37

Als je paard niet lekker in z'n lijf zit heeft hij natuurlijk een hekel aan dressuur... want dan doen veel dingen hem gewoon pijn.

Waarom ben je hem aan het omscholen naar western?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:56

maar eeh, je geeft hem vrijheid als hij z'n hoofd goed heeft... heb jij hem gewoon helemaal strak tot hij in de krul loopt, en laat je hem los? in de krul trekken gebruik je mischien je teugels, maar met nagefelijkheid heb je je teugels echt niet zo hard nodig hoor.