Femke schreef:Tja, het is iets dat fokkers van western paarden blijkbaar graag zien; een flinke kont.
Maar daarbij is balans wel belangrijk.
Want je ziet het in de wereld van hondenfokkers nu heel veel gebeuren; dat rassen zó ver op een ideaal worden door gefokt, dat het de gezondheid gaat schaden.
En dat is met een overbouwd paard natuurlijk precies zo.
In principe mag een stevige kont natuurlijk wel. Maar een paar dat écht een hogere achterhand dan schoft heeft, zal daar vroeger of later problemen mee kunnen krijgen.
Er zijn wel meer rassen met een gespierde kont.... Maar een gespierde kont betekend niet automatisch dat 't paard dan overbouwd moet/mag zijn.
Trekpaarden, friezen, tinkers, haflingers... allemaal rassen waarbij je ook zo'n typische puntige kont kunt zien. Maar deze zijn (als ze correct van exterieur zijn) níet overbouwd.
Een overbouwd paard is een "foutje" en zou als incorrect gezien moeten worden.
Goede bespiering van de achterhand mag worden gestimuleerd, maar niet tot óver de lijn dat het een fout is en de achterhand daadwerkelijk hoger gefokt is dan de schoft.
En dat gebeurd in de wereld waar mensen op uiterlijk fokken helaas wel vaker, bij verschillende dieren en rassen.
Persoonlijk... Als ik een paard zou kopen, zou ik er inderdaad ook nooit eentje kopen die flink overbouwd is. En er zéker niet mee fokken.
Maar als je bijv. naar foto's van Amerikaanse halter westernpaarden kijkt, zie je extreem overbouwde paarden (helaas) vaak.
Wat is overbouwd? Wordt de ratio tussen de lengte van het achterbeen en de schofthoogte bedoeled?
Halter paarden hebben vaak een extreem recht achterbeen. Als je de verhouding bekijkt tussen de lengte van hun achterbeen en de schofthoogte zal je merken dat die juist niet overbouwd zijn. Ik dacht dat een correcte bouw een ratio tot 120% is. Bij race paarden zal de ratio vaak hoger zijn.
Zoek maar eens foto's.
Die zwart-witte paint staat met zijn achterbeen onder het lichaam, wat een vertekend beeld geeft. Om het zonder de beenlengte te meten min of meer in te schatten moeten de benen recht onder het lichaam staan.