[WN] Westernrassen overbouwd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:43

Ariebren schreef:
Het kwpn heeft in zijn standaard paarden vaak een platte kont.
Dit is een fout in het paard.

Bij de goed gekeurde dekhengsten zie je dat echt niet.

Dat is dus niet fout,..dat is juist gewenst. En het ligt ook nog eens welke KWPNer heb je het over.

Volgorde van platheid in de kont:

1 Tuigers
2 Gelders (Gelders is allround, dus en mennen en rijden....moet dus ook niet te schuin zijn)
3 Dressuur
4 springen

Bij de springers komt dat door het vaak wat hoge volbloedpercentage maar ze willen naar een rechtere croupevorm.
Springpaarden met een plattekont doen het in de sport beter dan die met een te schuine kont.

Ariebren

Re: Westernrassen overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:45

Dus dat houdt in dat je het standaard paard aan het kapot fokken ben.
Als de hoekingen in voorhand en achterhand niet meer kloppen krijg je een overbelasting in gewricht en spier.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:48

spatter schreef:
gewoon geen té kleine knol nemen want daar zit vaak het echte probleem.
Paardjes van 1.45 waar wel een volwasse ruiter op moet met dito maat en gewicht.

Rakker was een echt kort paard maar wel 1.56, nooit geen probleem geweest met een zadel.

Wat vind jij dan een normale maat voor een westernpaard? Ik vind bijv. reiners die (kleiner dan 1.45m) zijn geen probleem voor een volwassene, mits ze (=de paarden) uitgezwaard zijn.

Voor degene die het topic is gestart: wat jammer dat degenen die langsliepen zo reageerden. Zegt heel veel, maar vooral over die meisjes en niet over jou of jouw paard...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:51

Ariebren schreef:
Dus dat houdt in dat je het standaard paard aan het kapot fokken ben.
Als de hoekingen in voorhand en achterhand niet meer kloppen krijg je een overbelasting in gewricht en spier.

Nee dat houd het niet in.
Ze worden steeds duurzamer.

Een paard wat het werk fysiek makkelijker aankan. Het gewicht makkelijker op de achterhand kan brengen. Geen erfelijke gebreken heeft gaat langer mee.

Maar goed...het ging over westernrassen.

Ik heb een sportwarmbloed er alleen bij gehaald om te verklaren waarom er tegen TS gezegt werd dat haar paard fout gebouwd zou zijn. (en ik heb dus niet gezegt dat haar paard niet correct zou zijn)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:53

Bedenk dat een paard in principe niet meer moet dragen als zo'n 17% van zijn lichaamsgewicht en dan bedoel ik geen te vet gevoerd paard.
ik weet dat Quarters aardig aan het gewicht kunnen komen maar er staan er zat op belagelijk kleine hoefjes dus eigenlijk zijn die al overbelast met het gewicht van het paard zelf.

Reiners zijn inderdaad vaak klein zodat ze wendbaar zijn maar rond de 1.50 is nog best een mooie maat voor een volwassene.
Die kleintjes zijn niet gemaakt voor grote volwassen met dito gewicht ruiters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:04

spatter schreef:
Reiners zijn inderdaad vaak klein zodat ze wendbaar zijn maar rond de 1.50 is nog best een mooie maat voor een volwassene.
Die kleintjes zijn niet gemaakt voor grote volwassen met dito gewicht ruiters.

Ik zou mezelf heel ongelukkig voelen op zo'n kleintje :D Zeker zonder een hoge hals voor me :j
Zou ik heel erg aan moeten wennen als ik western zou gaan rijden.

Ik heb een keer op een sollid paint gereden,...maar die was 162..volgens mij erg groot in zijn soort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:17

Ariebren schreef:
Heel veel mensen weten niet welk punt van de schoft je moet nemen om de hoogte van de voorhand vast te stellen. (behalve natuurlijk de mensen die daar veel mee te maken hebben.).

En welk punt hou jij altijd aan ??

@NatasjavE: 162 is idd al een flinkert en het 'geen paard voor je hebben' is idd wennen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:20

DubbelDun schreef:
@NatasjavE: 162 is idd al een flinkert en het 'geen paard voor je hebben' is idd wennen :D

Ik vond het heel leuk om te doen hoor. Paard was super braaf. Maar ik kon er echt geen hout van.

Totaaaaal andere dingen doen dan wat ik normaal doe.

En het zag er zo makkelijk uit :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:21

Je kan dat punt voelen, derde halswervel, de vierde zit wat hoger.
Dus het hoogste punt is te zien wanneer het paard zijn hoofd naar beneden doet om te grazen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:20

Smurffie we kunnen helaas zo weinig zien op je foto qua overbouwd zijn. Je paard staat niet vierkant.

Persoonlijk zou ik een overbouwd paard, of een klein paard, om die reden niet laten staan (heb ik ook niet gedaan :D ) Maar ik heb geen QPA of andere koeienpoownie... ik heb een schapenpoownie. Een lichaam moet in de eerste plaats functioneel zijn, vind ik. Zodat het paard gemakkelijk kan bewegen. Maar "functioneel" kan natuurlijk ook inhouden dat hij voor bijv. een in hand onderdeel in het voordeel is als zijn uiterlijk strookt met wat gewenst is. Het is inderdaad maar net wat het doel van de fokker is. En die speelt tot op zekere hoogte weer in op het doel/de wensen van de ruiter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:44

Wat is een schapenpony? Welsh?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:47

ijslander volgens mij :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:57

Zo'n poownie die met een zichzelf respecterende IJslandse boer mee mag om de schapen in het najaar weer op te halen :j

Maar dan NL made

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:15

Femke schreef:
Tja, het is iets dat fokkers van western paarden blijkbaar graag zien; een flinke kont.
Maar daarbij is balans wel belangrijk.

Want je ziet het in de wereld van hondenfokkers nu heel veel gebeuren; dat rassen zó ver op een ideaal worden door gefokt, dat het de gezondheid gaat schaden.

En dat is met een overbouwd paard natuurlijk precies zo.
In principe mag een stevige kont natuurlijk wel. Maar een paar dat écht een hogere achterhand dan schoft heeft, zal daar vroeger of later problemen mee kunnen krijgen.

Er zijn wel meer rassen met een gespierde kont.... Maar een gespierde kont betekend niet automatisch dat 't paard dan overbouwd moet/mag zijn.
Trekpaarden, friezen, tinkers, haflingers... allemaal rassen waarbij je ook zo'n typische puntige kont kunt zien. Maar deze zijn (als ze correct van exterieur zijn) níet overbouwd.

Een overbouwd paard is een "foutje" en zou als incorrect gezien moeten worden.
Goede bespiering van de achterhand mag worden gestimuleerd, maar niet tot óver de lijn dat het een fout is en de achterhand daadwerkelijk hoger gefokt is dan de schoft.

En dat gebeurd in de wereld waar mensen op uiterlijk fokken helaas wel vaker, bij verschillende dieren en rassen.

Persoonlijk... Als ik een paard zou kopen, zou ik er inderdaad ook nooit eentje kopen die flink overbouwd is. En er zéker niet mee fokken.

Maar als je bijv. naar foto's van Amerikaanse halter westernpaarden kijkt, zie je extreem overbouwde paarden (helaas) vaak.

Wat is overbouwd? Wordt de ratio tussen de lengte van het achterbeen en de schofthoogte bedoeled?

Halter paarden hebben vaak een extreem recht achterbeen. Als je de verhouding bekijkt tussen de lengte van hun achterbeen en de schofthoogte zal je merken dat die juist niet overbouwd zijn. Ik dacht dat een correcte bouw een ratio tot 120% is. Bij race paarden zal de ratio vaak hoger zijn.
Zoek maar eens foto's.

Die zwart-witte paint staat met zijn achterbeen onder het lichaam, wat een vertekend beeld geeft. Om het zonder de beenlengte te meten min of meer in te schatten moeten de benen recht onder het lichaam staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:21

Callisto04 schreef:
Die zwart-witte paint staat met zijn achterbeen onder het lichaam, wat een vertekend beeld geeft. Om het zonder de beenlengte te meten min of meer in te schatten moeten de benen recht onder het lichaam staan.

Om het exterieur goed te bepalen moet het paard in een "open" houding staan.

Dan kan je alle benen goed bekijken.

Het achterbeen moet dus ietsjes naar achter geplaatst zijn.

Een paard is overbouwd als het heupgewricht hoger ligt dan het hoogste punt van de schoft.
Naar de bespiering moet je daarbij niet kijken maar dat kan het beeld inderdaad wel versterken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:22

Maar hoe weet je van die bonte nu dan op welk achterbeen hij het meeste gewicht heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:25

Degene die het dichst onder de masse staat :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:31

O ja :o Maar ik blijf erbij: op de foto van de bonte kunnen we niet zien of hij overbouwd is. De foto is niet van recht opzij gemaakt maar iets van achter. Het paard staat met de voorhand wat verder bij de fotograaf vandaan. Ik heb ook zulke foto's, waarop mijn toch echt wel overbouwde paardje er niet overbouwd uitziet vanwege de hoek van de foto.

Misschien dat er iemand een geschiktere foto heeft die we als voorbeeld kunnen gebruiken? :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:00

Deze foto gaat meer in de richting die je graag ziet, @Koper ??

Afbeelding

Of deze ??

Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:07

Ik heb van de deze merrie wel foto's schuin waar ze echt vierkant staat, maar niet kan recht opzij.
Ik kan vanmiddag even mijn camera mee naar stal nemen voor een goede foto.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:26

JasmijnJoy schreef:
Ik vind het quater ras totaal niet overbouwd.Al vind ik ze wel lelijk gebouwd.Maar ze zijn erg compact en goed gebouwd voor vroeger.Met paarden jagen/vangen enz. Dus van die tutholas denken dat dit ras overbouwd is(veel mensen denken dit vrijwel bij elk westernras)En een painthorse is ook niet mijn favo ras. :p Ik vind de bouw niet mooi.Maar wel compact! Maar een quater x paint vind ik dan wel weer erg misvormd en overbouwd.Dan kloppen de verhoudingen niet meer :pMaar zolang het leeft en gezond is niks mis mee! Gewoon negeren.

edit; verbeterd.

quarters en paints stammen voor groot deel van zelfde bloedlijnen af dus vraag me heel erg af wat aan die combo misvormt zou zijn? dit zijn dezelfde boedlijnen alleen de een heeft vlekken en de ander niet. heb je je ooit in de rassen verdiept? schijnbaar niet he?

verder weer duidelijk een topic met veel mensen die veel roepen maar weinig echte kennis over de zaak hebben....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:29

NatasjavE schreef:
Callisto04 schreef:

Om het exterieur goed te bepalen moet het paard in een "open" houding staan.

Dan kan je alle benen goed bekijken.

Het achterbeen moet dus ietsjes naar achter geplaatst zijn.

Een paard is overbouwd als het heupgewricht hoger ligt dan het hoogste punt van de schoft.
Naar de bespiering moet je daarbij niet kijken maar dat kan het beeld inderdaad wel versterken.

dit was een westerntopic toch? wat jij hier zegt is puur keruing van engelse paarden.
bij de Halter wedstrijden moeten westernpaarden juist wel vierkant staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:36

Mijn quarter was redelijk 'overbouwd' maar heb haar daar niet voor laten staan :)
Nu ze wat ouder is (toen 4 nu 6) is het wat meer rechtgettrokken en dat komt ook door de bespiering die ze heeft gekregen.. Zal eens kijken of ik een goede stand foto van haar kan vinden.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:27

Misschien goede standfoto's?

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:28

Ik vind van niet :o Om dezelfde redenen als de foto van de bonte. Zie je dat de vos op de eerste foto overbouwd lijkt/is en op de tweede niet? Gewoon alleen al doordat hij niet recht voor de camera staat?

Niet dat ik bruikbare foto's heb hoor :D Leek me alleen zo leuk om een foto te hebben als voorbeeld voor de discussie.