Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dofuzz schreef:freeride schreef:idd,het notenkraker effect kun je met elk enkelgebroken bit bereiken, daarvoor hoeven er echt geen shanks aan te zitten hoor.
een twisted wire is niet een duidelijker bit, maar een pijnlijker bit.
Dat een paard een bitje moet dragen ipv vastnemen klopt, maar je afvragen waarom het bit wordt vastgenomen is beter dan er dan maar een twisted in te leggen.
Dofuzz, hoe bedoel je die zin: daarom stappen sommigen over op een twisted wire snaffle? om dat putje te creeren? ik begrijp gewoon de zin niet hoor, 't is geen aanval.
sommigen gaan over naar een twisted wire snaffle om meer signaal te kunnen geven wanneer het paard iets nieuws aangeleerd wordt en hij het niet al te goed snapt. vooral als er meer verfijning gevraagd wordt en het paard legt bepaalde links niet kun je hem beter helpen. voor mij is een snaffle ook een bitje wat dient om een paard iets aan te leren en broke te maken, niet om in te blijven rijden, dat doe je op 1 hand in een shank.
probeer het even mensen : je kan een okkernoot heel makkelijk kraken met een shanksnaffle, bijna niet met een ringsnaffle.
superpony schreef:Een goede ruiter wil juist dat een paard gevoel in zijn mond houdt. Dat bereik je niet met scherper en nog scherper.
Je ziet idd weleens ruiters een flinke hulp geven. Maar als het goed is laat ie daarna snel weer los en geeft het paard een gewenste reactie. Als het paard helemaal dood is in de mond werkt dat niet meer. Je moet nog harder en nog harder, waar je uiteindelijk geen reactie meer krijgt.
Met alleen een bit begin je sowieso niet veel op de juiste manier. Paard moet altijd vanuit de achterhand werken met goed ruggebruik. Goed aan je beenhulpen is dus ook zeer prettig.
Je moet ook je hulpen goed combineren met je zit, waar je uiteindelijk bijv in de reining met zit en nekreining veel reactie krijgt en een paard graag voor je wil spinnen, stoppen etc etc. Been is uiteindelijk om harder te spinnen en niet om hem in een spin te trappen.
Dit zijn slechts voorbeelden, want paardrijden kun je niet op i-net uitleggen of leren en zeker niet op 1 pagina
Gleyla schreef:Bij juist gebruik zal het paard zichzelf pijn doen als hij op het bit wil leunen, maar zorgt de ruiter daar niet voor. Hij zal daaruit leren, net zoals een kind geen twee keer aan een kookvuur zal komen.
Ik vind dat af en toe juist gebruik op de juiste moment van het juiste bit, je paard licht in de mond maakt.
dofuzz schreef:Gleyla schreef:Bij juist gebruik zal het paard zichzelf pijn doen als hij op het bit wil leunen, maar zorgt de ruiter daar niet voor. Hij zal daaruit leren, net zoals een kind geen twee keer aan een kookvuur zal komen.
Ik vind dat af en toe juist gebruik op de juiste moment van het juiste bit, je paard licht in de mond maakt.
goed verwoord
. Is dat slecht? Nee, paard heeft iets geleerd. En om appels met peren te vergelijken; een kind leert ook door vallen en opstaan. 
freeride schreef:Gleyla: even een stukje uit jouw tekst:
freeride, hoe zorg jij daar dan voor? Levenslang pistewerk met hier en daar wat achtjes rijden... Tja, ik verlang wel wat meer van mijn paard, en nee, ik rijd geen wedstrijden reining.quote.
Wat schreef ik nou net in de post waarop jij reageerde? zorgen dat je paard sterk genoeg is en soepel genoeg is voor een zelfdragende stap,draf en galop, dat moet echt niet in de piste gebeuren en al helemaal niet met af en toe een achtje rijden, maar mooie veronderstelling hoor;).
Levenslang zal er wel pistewerk bijhoren ja, maar van zijn leven geen twisted wires, jij haalt e.e.a. door elkaar in je uitleg.
Je spreekt over een paard fouten laten maken en dat ie zichzelf daarvoor straft is niet erg,en dat mensen hun paard de kans moeten geven om fouten te maken...Ik zie dat in een iets andere nuance, ik wil een paard nl. de kans geven om de vraag te begrijpen, door het dier zelf naar het juiste antwoord te laten zoeken, en daarbij kan geen enkel paard de pijnprikkel van een twisted wire gebruiken hoor, wanneer een dier of mens pijn heeft, wordt het denkniveau nl. lager.wanneer een paard iets nieuws moet leren kies ik voor een ongebroken myler als dat op een bit moet, maar nog veel liever gewoon op een zachte sidepull, alle oefeningen loopt een paard nog altijd met zijn benen n lijf, als de oefening bevestigd is, en het paard er handig en sterk genoeg in is, komt de juiste headset vanzelf, daarvoor heb je geen bit nodig, of gebruik jij je bit ook om een paard te leren sidepassen, schouderbinnenwaarts te lopen en galopswissels te maken?
. mogen mensen die wel een iets andere mening toegedaan zijn dan misschien ook nog die mening hebben?Gleyla schreef:freeride schreef:of gebruik jij je bit ook om een paard te leren sidepassen, schouderbinnenwaarts te lopen en galopswissels te maken?
Nee, mijn paard kan dat op stemcommando...
superpony schreef:Veel is ook een geldkwestie. Zat mensen die geen geld hebben om een ''leuke'' quarter naar een toptrainer te brengen als deze die al wil aannemen. Dus dan komt een b of c trainer die de klok heeft horen luiden, maar.............Voor 300 tot 500 euro moet een paardje dan in 1 of 2 maanden training getraind worden.
Recreatie is hartstikke goed en veel mensen hebben alle tijd van de wereld om ergens naartoe te trainen. Als hobby kost het toch alleen maar tijd en geld. Maar je moet het niet met elkaar vergelijken. Ook niet de stallen waar toptrainers en ruiters rijden of men gewoon leuk, recreatief en beetje wedstrijdgericht bezig is. Daar gaat echt veel mis, maar dat is in de hele paardensport zo.
Voor mij persoonlijk is een topruiter of trainer ook iemand die keer op keer weet te presteren met verschillende paarden. Meestal zijn deze gewoon duidelijk en heel consequent. Dat kan een ander hard vinden, maar dat is vaak alleen waar nodig. Anderen doen dat na, maar te lang, teveel en verkeerd. Dan krijgt een trainingsmethode van trainer a of een hulpmiddel die eenmalig gebruikt is een slechte naam.
Maar goed, je ziet, zoveel mensen, zoveel meningen. En je merkt op bokt gewoon dat de western groeit en men veel aangekletst krijgt. Dat is al jaren zo in de engelse sport, dus verbaasd me niks meer. Ik vind het wel jammer, want de sfeer verandert.
dofuzz schreef:freeride schreef:Gleyla: even een stukje uit jouw tekst:
freeride, hoe zorg jij daar dan voor? Levenslang pistewerk met hier en daar wat achtjes rijden... Tja, ik verlang wel wat meer van mijn paard, en nee, ik rijd geen wedstrijden reining.quote.
Wat schreef ik nou net in de post waarop jij reageerde? zorgen dat je paard sterk genoeg is en soepel genoeg is voor een zelfdragende stap,draf en galop, dat moet echt niet in de piste gebeuren en al helemaal niet met af en toe een achtje rijden, maar mooie veronderstelling hoor;).
Levenslang zal er wel pistewerk bijhoren ja, maar van zijn leven geen twisted wires, jij haalt e.e.a. door elkaar in je uitleg.
Je spreekt over een paard fouten laten maken en dat ie zichzelf daarvoor straft is niet erg,en dat mensen hun paard de kans moeten geven om fouten te maken...Ik zie dat in een iets andere nuance, ik wil een paard nl. de kans geven om de vraag te begrijpen, door het dier zelf naar het juiste antwoord te laten zoeken, en daarbij kan geen enkel paard de pijnprikkel van een twisted wire gebruiken hoor, wanneer een dier of mens pijn heeft, wordt het denkniveau nl. lager.wanneer een paard iets nieuws moet leren kies ik voor een ongebroken myler als dat op een bit moet, maar nog veel liever gewoon op een zachte sidepull, alle oefeningen loopt een paard nog altijd met zijn benen n lijf, als de oefening bevestigd is, en het paard er handig en sterk genoeg in is, komt de juiste headset vanzelf, daarvoor heb je geen bit nodig, of gebruik jij je bit ook om een paard te leren sidepassen, schouderbinnenwaarts te lopen en galopswissels te maken?
proficiat dat jij dat allemaal kan. mogen mensen die wel een iets andere mening toegedaan zijn dan misschien ook nog die mening hebben?
of zal ik dan nou maar gewoon mijn paarden weghalen bij de big name trainers en ze bij jou in training
zetten?