[WN] Bitgebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Bitgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:06

wtf is een okkernoot :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:25

ik kan je zo over het internet natuurlijk niet de oplossing geven, maar ik kan wel aangeven hoe ik mijn westernpony heb leren stoppen en laten nageven.

als eerste belangrijk punt ben ik er van uit gegaan dat ze moet snappen wat ik bedoel; anders kan ze de oefening nooit op het gevraagde moment uitvoeren (net zoals ze ook een jambette, een kusje geven, flemen en nog wat van die onozele trucjes op commando kon).
voor het stoppen ben ik dus in vrijheid en later aan de longe begonnen met een 'whoo' aan te leren. Ik ben hiermee doorgegaan tot ze echt snapte dat 'whoo' vanuit welke gang dan ook vol op de rem betekende. op dat moment begon ze dat ook echt een leuk trucje te vinden en dat is wat je eigenlijk (idealiter) zou moeten bereiken.

als tweede moet je paard in staat zijn de oefening onder het zadel uit te voeren. Nageven komt dus voor stops maken onder het zadel.
nageven heb ik geleerd zonder bit trouwens, dus laat je niet wijsmaken dat je daarvoor per se een bit nodig hebt en dat je moet zagen in de mond. Ik ben er die bepaalde oefeningen gaan uitzoeken waarvoor mijn paard zich uit zichzelf meer moest gaan dragen (omdat ze de oefening anders simpelweg niet afgewerkt krijgt). Dwz: SB, achterwaarts (correct! diagonale gang en geen hoofd omhoog dus) travers, renvers, wijken (appuyement was in progress op het moment dat ze overleed helaas). dit zijn dressuuroefeningen natuurlijk, maar wel heel nuttig.
verder ga je moeten leren om aan te voelen wanneer je een subtiele begrenzing aan de voorkant geeft en wanneer je met één of beide benen het lichaam op zijn plek vraagt.

na een tijd ben ik dan begonnen met op een drafje eerst op een rechte lijn aan te rijden en het commando 'whoo' onder het zadel er eens bij te halen. eerst vond ze dat wat raar, maar ze kent het woord en doet het dus wel uit gewoonte. Door in het begin telkens op dezelfde lijn aan te rijden, was het voor haar ook iets makkelijker om te snappen wat we gingen doen. Toen ze daar haar eerste paar 'mooie' stopjes had gemaakt, heb ik het ook eens ergens anders in de piste gevraagden toen ook dat gelukt was, was het kwartje plots gevallen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:24

halthouden vanuit welke gang dan ook, is wat anders als een sliding stop.met een stop (je) bedoelen de meeste mensen een sliding stop, en niet stilstaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:33

spicegirl lees eens een horsemanship proef, daar staat echt geen halthouden, maar gewoon stop en daar hoef je echt geen sliding stop te tonen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:20

ik zei dan ook ;" de meeste mensen"... niet " in een proef ". en dan de meeste mensen zoals western mensen..
als in ; mijn paard is een goede stopper..bedoelen ze niet dat het paard goed kan stilstaan. ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:58

Romkabouter schreef:

hahaha, die komt van de Okkerboom denk ik :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:04

dofuzz schreef:
freeride schreef:
idd,het notenkraker effect kun je met elk enkelgebroken bit bereiken, daarvoor hoeven er echt geen shanks aan te zitten hoor.
een twisted wire is niet een duidelijker bit, maar een pijnlijker bit.
Dat een paard een bitje moet dragen ipv vastnemen klopt, maar je afvragen waarom het bit wordt vastgenomen is beter dan er dan maar een twisted in te leggen.
Dofuzz, hoe bedoel je die zin: daarom stappen sommigen over op een twisted wire snaffle? om dat putje te creeren? ik begrijp gewoon de zin niet hoor, 't is geen aanval.

sommigen gaan over naar een twisted wire snaffle om meer signaal te kunnen geven wanneer het paard iets nieuws aangeleerd wordt en hij het niet al te goed snapt. vooral als er meer verfijning gevraagd wordt en het paard legt bepaalde links niet kun je hem beter helpen. voor mij is een snaffle ook een bitje wat dient om een paard iets aan te leren en broke te maken, niet om in te blijven rijden, dat doe je op 1 hand in een shank.

probeer het even mensen : je kan een okkernoot heel makkelijk kraken met een shanksnaffle, bijna niet met een ringsnaffle.

Okee dofuzz, je bedoelt dus dat je scherpere signalen geeft om het aard beter te laten begrijpen wat de bedoeling is? dat is een beetje hetzelfde als een kind op deze manier leren veters te strikken:
-strik je veters.
*ehmmmm...(legt veters op een hoopje)
-strik je veters!
*ehmmm.....(legt veters sneller op een hoopje)
-STRIK NU JE VETERS!!!!!!
*ehmmm....(kijkt nerveus op en neer en legt veters snel op hoopje, haalt ze uit een hoopje en legt ze weer terug op een hoopje).

om een paard een oefening aan te leren heb je kunde geduld en timing nodig(qua belonen en loslaten). je kunt een paard nog zo hard toeschreeuwen dat ie iets moet doen, als je het verkeerde schreeuw en nog harder gaat toeschreeuwen, gaat ie het echt niet beter snappen.
een paard opleiden tot welke oefening ook moet je op een simpel vriendelijk bit kunnen, zonder pijnprikkels leert een paard wel, met pijnprikkels leert ie enkel de pijn te ontvluchten, maar geen nieuwe oefeningen aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:17

Een goede ruiter wil juist dat een paard gevoel in zijn mond houdt. Dat bereik je niet met scherper en nog scherper.
Je ziet idd weleens ruiters een flinke hulp geven. Maar als het goed is laat ie daarna snel weer los en geeft het paard een gewenste reactie. Als het paard helemaal dood is in de mond werkt dat niet meer. Je moet nog harder en nog harder, waar je uiteindelijk geen reactie meer krijgt.

Met alleen een bit begin je sowieso niet veel op de juiste manier. Paard moet altijd vanuit de achterhand werken met goed ruggebruik. Goed aan je beenhulpen is dus ook zeer prettig.

Je moet ook je hulpen goed combineren met je zit, waar je uiteindelijk bijv in de reining met zit en nekreining veel reactie krijgt en een paard graag voor je wil spinnen, stoppen etc etc. Been is uiteindelijk om harder te spinnen en niet om hem in een spin te trappen.

Dit zijn slechts voorbeelden, want paardrijden kun je niet op i-net uitleggen of leren en zeker niet op 1 pagina

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:31

Ik ken een aantal mensen die met twisted wires rijden, en geen verschil voelen tussen zulk bit of een gewone snaffle. Nou...da's net hetgeen wat vermeden moet worden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:31

superpony schreef:
Een goede ruiter wil juist dat een paard gevoel in zijn mond houdt. Dat bereik je niet met scherper en nog scherper.
Je ziet idd weleens ruiters een flinke hulp geven. Maar als het goed is laat ie daarna snel weer los en geeft het paard een gewenste reactie. Als het paard helemaal dood is in de mond werkt dat niet meer. Je moet nog harder en nog harder, waar je uiteindelijk geen reactie meer krijgt.

Met alleen een bit begin je sowieso niet veel op de juiste manier. Paard moet altijd vanuit de achterhand werken met goed ruggebruik. Goed aan je beenhulpen is dus ook zeer prettig.

Je moet ook je hulpen goed combineren met je zit, waar je uiteindelijk bijv in de reining met zit en nekreining veel reactie krijgt en een paard graag voor je wil spinnen, stoppen etc etc. Been is uiteindelijk om harder te spinnen en niet om hem in een spin te trappen.

Dit zijn slechts voorbeelden, want paardrijden kun je niet op i-net uitleggen of leren en zeker niet op 1 pagina

duhuuuuuuuuuhhhhhh

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:20

Romkabouter schreef:

Walnoot

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:30

Bij juist gebruik zal het paard zichzelf pijn doen als hij op het bit wil leunen, maar zorgt de ruiter daar niet voor. Hij zal daaruit leren, net zoals een kind geen twee keer aan een kookvuur zal komen.

Ik vind dat af en toe juist gebruik op de juiste moment van het juiste bit, je paard licht in de mond maakt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:51

Gleyla schreef:
Bij juist gebruik zal het paard zichzelf pijn doen als hij op het bit wil leunen, maar zorgt de ruiter daar niet voor. Hij zal daaruit leren, net zoals een kind geen twee keer aan een kookvuur zal komen.

Ik vind dat af en toe juist gebruik op de juiste moment van het juiste bit, je paard licht in de mond maakt.

goed verwoord

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:55

@gleyla en dofuzz: ik ben het helemaal met jullie eens maar hoeveel ruiters kunnen dit ook echt goed uitvoeren buiten het profcircuit? Ik zie ze niet zo bijster veel namelijk.. Dat maakt dat ik dergelijke bitten in de meeste handen martelwerktuigen vind..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:26

dofuzz schreef:
Gleyla schreef:

goed verwoord

OMG, het paard moet zichzelf straffen om af te leren op 't bit te hangen? WOW, what a horsemanship-skills komen hier boven zeg, ik ga dat nu ook gelijk proberen, gaat vast beter dan ervoor zorgen dat een paard genoeg self-collecting kan stappen/draven/galopperen en daardoor mooi los aan het bit blijft, de wereld op zijn kop.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:40

das ni straffen, das een negatieve beloning, als we dan toch de psychologische toer opgaan.

freeride, hoe zorg jij daar dan voor? Levenslang pistewerk met hier en daar wat achtjes rijden... Tja, ik verlang wel wat meer van mijn paard, en nee, ik rijd geen wedstrijden reining.
Tuurlijk mag mijn paard iets moeilijk vinden, iets liever niet willen doen, protesteren etc. Ik geef haar daar ook alle kansen toe. Een paar moet eerst in de fout kunnen gaan om gecorrigeerd te worden en daaruit te leren. Da's net iets wat veel mensen vermijden, zij willen niet dat hun paard iets fout doet, maar hoe kan het dan leren en groeien? Constant zo getraind worden, of eens een half uurtje een ander bit...tja, bij mij is de keuze snel gemaakt.

Waarom je weide afspannen met elektriciteit? Om je paard in jouw stukje weide te houden. Ziet jouw paard er vanaf? Ja, één keer neem ik aan :-). Is dat slecht? Nee, paard heeft iets geleerd. En om appels met peren te vergelijken; een kind leert ook door vallen en opstaan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:56

Tot nu toe was ik aan het meelezen, maar ik vind de 'veterstrik- vergelijking' echt prachtig!! *\o/*

Ik rij op een simpele enkelgebroken snaffle, daar loopt ie lekker op.
Myler-bitten (de comforts) hebben mijn persoonlijke voorkeur vanwege de gedachtte erachter, maar mijn paard denkt daar anders over.
Wanneer ik de neck-rein echt goed geinstalleerd heb en de showlevel het me tegen die tijd verplicht ga ik pas op shanks rijden..........eerder niet.

De tip die mij heel veel gebracht heeft: Zoek het probleem niet meteen bij je materiaal of bij je paard, maar begin bij jezelf.
Grote kans dat je ergens in je houding en / of hulpen verwarring veroorzaakt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:41

Gleyla: even een stukje uit jouw tekst:

freeride, hoe zorg jij daar dan voor? Levenslang pistewerk met hier en daar wat achtjes rijden... Tja, ik verlang wel wat meer van mijn paard, en nee, ik rijd geen wedstrijden reining.quote.

Wat schreef ik nou net in de post waarop jij reageerde? zorgen dat je paard sterk genoeg is en soepel genoeg is voor een zelfdragende stap,draf en galop, dat moet echt niet in de piste gebeuren en al helemaal niet met af en toe een achtje rijden, maar mooie veronderstelling hoor;).
Levenslang zal er wel pistewerk bijhoren ja, maar van zijn leven geen twisted wires, jij haalt e.e.a. door elkaar in je uitleg.
Je spreekt over een paard fouten laten maken en dat ie zichzelf daarvoor straft is niet erg,en dat mensen hun paard de kans moeten geven om fouten te maken...Ik zie dat in een iets andere nuance, ik wil een paard nl. de kans geven om de vraag te begrijpen, door het dier zelf naar het juiste antwoord te laten zoeken, en daarbij kan geen enkel paard de pijnprikkel van een twisted wire gebruiken hoor, wanneer een dier of mens pijn heeft, wordt het denkniveau nl. lager.wanneer een paard iets nieuws moet leren kies ik voor een ongebroken myler als dat op een bit moet, maar nog veel liever gewoon op een zachte sidepull, alle oefeningen loopt een paard nog altijd met zijn benen n lijf, als de oefening bevestigd is, en het paard er handig en sterk genoeg in is, komt de juiste headset vanzelf, daarvoor heb je geen bit nodig, of gebruik jij je bit ook om een paard te leren sidepassen, schouderbinnenwaarts te lopen en galopswissels te maken?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:57

freeride schreef:
of gebruik jij je bit ook om een paard te leren sidepassen, schouderbinnenwaarts te lopen en galopswissels te maken?

Nee, mijn paard kan dat op stemcommando...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:23

Gleyla schreef:
freeride schreef:
of gebruik jij je bit ook om een paard te leren sidepassen, schouderbinnenwaarts te lopen en galopswissels te maken?

Dat zijn de echte. :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:48

freeride schreef:

freeride, hoe zorg jij daar dan voor? Levenslang pistewerk met hier en daar wat achtjes rijden... Tja, ik verlang wel wat meer van mijn paard, en nee, ik rijd geen wedstrijden reining.quote.

Wat schreef ik nou net in de post waarop jij reageerde? zorgen dat je paard sterk genoeg is en soepel genoeg is voor een zelfdragende stap,draf en galop, dat moet echt niet in de piste gebeuren en al helemaal niet met af en toe een achtje rijden, maar mooie veronderstelling hoor;).
Levenslang zal er wel pistewerk bijhoren ja, maar van zijn leven geen twisted wires, jij haalt e.e.a. door elkaar in je uitleg.
Je spreekt over een paard fouten laten maken en dat ie zichzelf daarvoor straft is niet erg,en dat mensen hun paard de kans moeten geven om fouten te maken...Ik zie dat in een iets andere nuance, ik wil een paard nl. de kans geven om de vraag te begrijpen, door het dier zelf naar het juiste antwoord te laten zoeken, en daarbij kan geen enkel paard de pijnprikkel van een twisted wire gebruiken hoor, wanneer een dier of mens pijn heeft, wordt het denkniveau nl. lager.wanneer een paard iets nieuws moet leren kies ik voor een ongebroken myler als dat op een bit moet, maar nog veel liever gewoon op een zachte sidepull, alle oefeningen loopt een paard nog altijd met zijn benen n lijf, als de oefening bevestigd is, en het paard er handig en sterk genoeg in is, komt de juiste headset vanzelf, daarvoor heb je geen bit nodig, of gebruik jij je bit ook om een paard te leren sidepassen, schouderbinnenwaarts te lopen en galopswissels te maken?

proficiat dat jij dat allemaal kan *\o/* . mogen mensen die wel een iets andere mening toegedaan zijn dan misschien ook nog die mening hebben?
of zal ik dan nou maar gewoon mijn paarden weghalen bij de big name trainers en ze bij jou in training

zetten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:11

Gleyla schreef:
freeride schreef:

Dus jouw paard kent minimaal 20 woorden of korte zinnen?

Sorry, die van ons herkennen wel woorden, want gebruik al jaren zelfde, dus ze kennen 1 en ander.

Maar het technische gebeuren op stemcommando's lijkt mij niks. Hoe zie je dat voor je op een wedstrijd? Iedereen leest een pattern voor aan zijn/haar paard en die doet het wel? Lekker druk bij het inrijden ook.

Die van mij stopt doorgaans gelukkig niet ( meer ) op ho van een ander, maar als iedereen op stemcommando's gaat rijden wordt het wel wat druk.
En ook stemcommando's leer je aan in combinatie met iets anders zoals druk. ( in welke vorm dan ook )

Meningen blijven toch verschillen. Maar degene die het niet vanaf de basis goed aanpakken, lopen vroeg of laat vaak toch wel een keer vast. Dan zegt men dat het paard aan zijn top zit. Kan natuurlijk, maar bij een beetje goed paard is het toch meestal de ruiter.

Veel is ook een geldkwestie. Zat mensen die geen geld hebben om een ''leuke'' quarter naar een toptrainer te brengen als deze die al wil aannemen. Dus dan komt een b of c trainer die de klok heeft horen luiden, maar.............Voor 300 tot 500 euro moet een paardje dan in 1 of 2 maanden training getraind worden.

Recreatie is hartstikke goed en veel mensen hebben alle tijd van de wereld om ergens naartoe te trainen. Als hobby kost het toch alleen maar tijd en geld. Maar je moet het niet met elkaar vergelijken. Ook niet de stallen waar toptrainers en ruiters rijden of men gewoon leuk, recreatief en beetje wedstrijdgericht bezig is. Daar gaat echt veel mis, maar dat is in de hele paardensport zo.

Voor mij persoonlijk is een topruiter of trainer ook iemand die keer op keer weet te presteren met verschillende paarden. Meestal zijn deze gewoon duidelijk en heel consequent. Dat kan een ander hard vinden, maar dat is vaak alleen waar nodig. Anderen doen dat na, maar te lang, teveel en verkeerd. Dan krijgt een trainingsmethode van trainer a of een hulpmiddel die eenmalig gebruikt is een slechte naam.

Maar goed, je ziet, zoveel mensen, zoveel meningen. En je merkt op bokt gewoon dat de western groeit en men veel aangekletst krijgt. Dat is al jaren zo in de engelse sport, dus verbaasd me niks meer. Ik vind het wel jammer, want de sfeer verandert.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:20

superpony schreef:
Veel is ook een geldkwestie. Zat mensen die geen geld hebben om een ''leuke'' quarter naar een toptrainer te brengen als deze die al wil aannemen. Dus dan komt een b of c trainer die de klok heeft horen luiden, maar.............Voor 300 tot 500 euro moet een paardje dan in 1 of 2 maanden training getraind worden.

Recreatie is hartstikke goed en veel mensen hebben alle tijd van de wereld om ergens naartoe te trainen. Als hobby kost het toch alleen maar tijd en geld. Maar je moet het niet met elkaar vergelijken. Ook niet de stallen waar toptrainers en ruiters rijden of men gewoon leuk, recreatief en beetje wedstrijdgericht bezig is. Daar gaat echt veel mis, maar dat is in de hele paardensport zo.

Voor mij persoonlijk is een topruiter of trainer ook iemand die keer op keer weet te presteren met verschillende paarden. Meestal zijn deze gewoon duidelijk en heel consequent. Dat kan een ander hard vinden, maar dat is vaak alleen waar nodig. Anderen doen dat na, maar te lang, teveel en verkeerd. Dan krijgt een trainingsmethode van trainer a of een hulpmiddel die eenmalig gebruikt is een slechte naam.

Maar goed, je ziet, zoveel mensen, zoveel meningen. En je merkt op bokt gewoon dat de western groeit en men veel aangekletst krijgt. Dat is al jaren zo in de engelse sport, dus verbaasd me niks meer. Ik vind het wel jammer, want de sfeer verandert.

:j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:24

dofuzz schreef:
freeride schreef:

proficiat dat jij dat allemaal kan *\o/* . mogen mensen die wel een iets andere mening toegedaan zijn dan misschien ook nog die mening hebben?
of zal ik dan nou maar gewoon mijn paarden weghalen bij de big name trainers en ze bij jou in training

zetten?

Maar Doffuzz, dat kan iedereen zonder bit of iig zonder scherp bit,het stelt echt niet zoveel voor hoor, maar bedankt voor je cheery smiley!!
( ik snap dat ie minder enthousiast en oprecht is neergezet dan ie overkomt hoor).
Dat duurt alleen wat langer, maar geduld wordt wel beloond door je paard,en nee hou je paarden alsjeblieft in training by the big name trainers, dan worden ze vast heel snel allemaal kampioen, waarom rij je ze eigenlijk niet gewoon zelf in en door? al die mensen die maar toppers plaatsen in training bij toptrainers, begrijp er niks van, alles wat je zelf doet is gewoon echt van jezelf, iets om blij mee te zijn.
Waarom zou jij in hemelsnaam een paard niet kunnen leren sidepassen of schouderbinnen laten lopen zonder bit of scherp bit?
ik zeg echt niet dat mensen met een andere mening niks mogen zeggen, maar wat is er nu mening aan te hebben of je een paard kunt beleren met een scherp rottig bit als een twisted wire, dat is echt zo niet van deze tijd, we laten springpaarden toch ook niet meer tegen balken met spijkers springen om 'm zichzelf te laten straffen voor te laag springen? jij moet vooral bij je mening blijven, maar ga nu niet zo kriegelig doen als iemand je domweg zegt dat het wel degelijk heel wat vriendelijker en eerlijker kan, helaas is het in de reining en nog een aantal diciplines niet de bedoeling dat een paard meekijkt en denkt, moet volledig overgegeven zijn aan de ruiter, maar ik wil weleens weten waar mensen het recht vandaan denken te kunnen halen om een paard compleet weggeteerd in learned helplessness denken te mogen houden, omdat ze dan misschein wel 2 keer een nette score kunnen neerzetten, en alles is daarbij toegelaten, tie downs, martingaal, neusriem scherpe bitten, grove spoorhulpen en lekekr 23 upd op stal, want hij is zo speciaal dat ie niet stuk mag, maar ook geen paard mag zijn.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:26

Nog een kleine opmerking; mijn paard is willingly guided, en dat wordt alleen maar verkregen met wederzijds respect (al dan niet met verschillende type bitten/sidepulls/hackamores)

Een paard dat pijn heeft, gaat heus geen topprestatie neerzetten zoals jij het beschrijft.

Een paard dat iets doet uit angst, blijft niet gezond, en ik wil graag lang genieten van mijn paard, laat ons dat duidelijk stellen.