[WN] Do's en Don'ts bij het verkopen van een westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:59

Dana82 schreef:
hollywood86 schreef:
Maar eigenlijk kijk ik sowieso niet op marktplaats, bokt en dergelijke site's. Ik koop liever bij een goede stal een paard of via netwerk. De leukste paarden staan niet op internet!

Helemaal gelijk. Een echt goed paard ben je zo kwijt zonder die te koop moeten zetten.

Sorry hoor, maar ben ik het helemaal niet mee eens en als mijn paarden niet goed zijn volgens jullie dan hebben jullie geen verstand van paarden!
Ik fok als hobby maar wel met kwaliteit maar omdat ik pas ben begonnen, heb ik geen netwerk en moet wel adverteren op marktplaats, westerninfo en reinersworld. Dat mijn paarden daarom slechter zijn dan die van trainer xy die niet hoeft te adverteren omdat hij zijn paarden altijd zijn klanten kan aansmeeren vind ik bullshit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:09

chexy schreef:
Sorry hoor, maar ben ik het helemaal niet mee eens en als mijn paarden niet goed zijn volgens jullie dan hebben jullie geen verstand van paarden!

Nou, je hebt in ieder geval genoeg zelfvertrouwen om dat zo te stellen.

Ik zeg niet direct dat jouw paarden niet goed zijn overigens. Wel dat ik liever bij een stal ga kijken. Werkt vaak fijner dan kopen bij particulieren en staan vaak andere paarden dan je op een bokt/marktplaats aantreft.

Ariebren

Re: Do's en Don'ts bij het verkopen van een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:31

Ik wist niet dat er zoveel mensen waren die nog regelmatig paarden kopen.
En er zijn nog veel meer advertentie sites, vooral voor het western paarden gebeuren.

Ik denk dat de echte quarter kenner heus wel een goed paard bij een kleine fokker of particulier kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:35

Een kleine serieuze fokker kan echt goed zijn, daar zou ik gerust kijken.

Het nadeel echter van veel particulieren is dat heel erg veel mensen denken dat ze een goed reiningpaard hebben. Ik heb toevallig zelf net een paard gekocht, maar wat een gedoe bij veel particulieren. Een paard van 3 jaar aanprijzen als futurity-prospect terwijl die nog niets kent als een etc. Of een paard wat (volgens de verkoper) 3 is en netjes is aangereden, maar nog niet eens op het niveau van een 2 jarige is. Zeker op marktplaats/bokt, daar is toch een hoog recreatiegedeelte. In Duitsland kan je dan wel weer wat vaker wat leuks vinden op internet.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:41

H86: Eigenlijk zijn we dan weer aanbeland bij de grenzeloze zelfoverschatting van ruiters en hun paarden.
Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat je wel bij stallen te gaan kijken voor goede paarden, maar dat soort budgetten heeft niet iedereen op de plank liggen ;) .

Maar om heel eerlijk te zijn, wat moeten de meeste met zulke goede paarden?? Als ik naar mezelf kijk bijvoorbeeld. Ik ben geen bovengemiddeld goede ruiter. Ben wel bérefanatiek, maar zal goed mijn best moeten doen om beter te worden. Fijn als ik een goed en betrouwbaar paard onder me heb, maar ik ga echt nooit in de Open rijden, waarom zou je dan wel Openkwaliteit willen (is menselijk, weet ik, maar toch)?

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:42

hollywood86 schreef:
Nou, je hebt in ieder geval genoeg zelfvertrouwen om dat zo te stellen.

Niet zelfvertrouwen maar vertrouwen in mijn merries en mijn hengstenkeuzes :D Sorry, werd even boos.
Mijn paarden staan ook niet aan huis maar deels op een trainingsstal en deels bij een fokker - wat denk je wiens paarden het eerst worden aangeboden?... Als niemand weet dat er een goed paard staat, komt ook niemand kijken dus dan blijft er geen keuze dan adverteren - of hoe zou jij dat dan doen?
Ik ga er eerlijk gezegt niet van uit dat ik mijn veulen binnen nederland ga verkopen maar wie weet? Er is een mini kans dat iemand op marktplaats gaat kijken en onderweg naar een grote fokker toch even komt kijken...
Mijn 2 jaarige is overigens al een tijd onder het zadel en volgens de americaanse trainer wel een futurity prospect :o (video in mijn profiel)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:47

Duitsland is ook veel verder op het gebied van de western.
Vooral meer prof's.
Grotere aantallen, dus meer keuze.

Nederland is op western gebied nog echt knullig bezig.
Hoeveel top ruiters hebben we die regelmatig 72 + scoren ??
Misschien 10 ??
En die rijden geeneens eigen paarden vaak, maar brengen paarden uit van klanten.

Ik loop nu al meer dan 5 jaar de western wedstrijden af in Nederland.
Heel veel wat je ziet is op recreatie niveau, geen echte goede reining.

Maar dat ligt aan de ruiter vaak.
Er zitten soms hele goede paarden tussen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 16:16

Ik vind het nogal kort door de bocht hoor de instelling: goede paarden vind je niet op bokt of mp.

In mijn geval gaat het ook om gebrek aan netwerk, er zijn hier weinig shows, en weinig ruiters. Plus rij ik met mijn quarter hoofdzakelijk reining, en ken ik daar best wat mensen in, maar mijn appie is geen reiner, zal het ook nooit worden. Hoe bereik ik dan een groot publiek voor dit paard? Een bord op zijn kont spijkeren en door heel nederland gaan rijden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:23

Je vind heus wel goede paarden op Bokt of MP maar dan in de zin van goed gezond, betrouwbaar en geschikt om mee buiten te rijden.

De echte toppers vind je er niet.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:23

Of aan zijn staart binden. Oh nee, appies hebben geen staart :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:24

En dan bedoel ik toppers die in de sport lopen.

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:31

Ik rijd pleasure/hunter maar ik zie (zo goed als) nooit een echt goed pleasurepaard op marktplaats staan. Voor een pleasure paard zal ik dan ook zeker naar trainers/fokkers toe gaan en inderdaad dan vaak in Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:22

Ligt er maar weer aan wat je onder een 'goed paard' verstaat.. De ene vind een 'goed paard' een paard dat al in de sport loopt op hoger niveau, de ander vind een jong dier met leuke gangen en goed papier een 'goed paard'.... wat nog goed moet worden dus. (en over het algemeen vind iedereen zijn eigen paard goed :') )

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:52

Ik versta onder een goed paard: een paard die goed in de wedstrijdsport meekomt of potentie daartoe heeft (en dan heb ik het niet over wran).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:56

Dan moet je zoeken en soms de gok nemen.

Onze oude trainer zei eens:
"Het kost je 10 paarden voordat je eindelijk op niveau mee mag doen"

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:59

Op deze site staan heel veel leuke showpaarden.
Ik kijk zowat elke week en er staan paarden op die rond de 73 scoren en er al verschillende maanden op staan. Blijkbaar verkopen ook goede paarden zichzelf niet zo makkelijk...

http://www.westernsporthorses.com

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:43

Haha, bij de showpaarden staat er 1 met mijn blackfoto's!

Verder vind ik het ook prettig als er een prijs bijstaat! Weet je een beetje in welke richting je moet denken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:58

YouthReiner schreef:
Op deze site staan heel veel leuke showpaarden.
Ik kijk zowat elke week en er staan paarden op die rond de 73 scoren en er al verschillende maanden op staan. Blijkbaar verkopen ook goede paarden zichzelf niet zo makkelijk...

http://www.westernsporthorses.com

Maar het is elke keer weer bewezen dat de ruiter het paard naar de 73 rijdt.

Voor de dressuur mee lezers
Totilitas, of hoe heet die hengst precies ??

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:06

Maar het paard heeft dus de potentie. Een paard dat een 73 kan lopen noem ik een goed paard.
Ongeacht welke ruiter er op zit. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:10

Juist de opmerking van "welke ruiter er op zit".

Was het maar waar.

Heb top reining ruiters een goed paard naar de klote zien rijden, omdat ze een hele andere techniek hebben.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:16

Dan vind ik dat geen top reining ruiters. Maakt me niet uit hoe hoog de scores ook zijn die ze rijden, in mijn ogen is dat dat geen top ruiter.
Een top ruiter kijkt wat het beste voor hem en zijn paard werkt, niet alleen naar wat het beste voor hem werkt. Ik heb verschillende paarden gereden die van verschillende trainers af kwamen en je gebruikt de technieken die het beste werken voor het paard. Zelfs als dat heel anders is dan de techniek die je normaal gebruikt. Als een andere techniek beter werkt voor het paard, gebruik je die toch? Ga je toch niet een paard naar de @#@%&$ rijden omdat je persé vast wil blijven houden aan je eigen techniek?

Maar goed, dit gaat totaal niet meer over het kopen en verkopen van een westernpaard.
Dus laten we daar maar weer even op terug gaan haha. :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:21

Even nog off topic.

Maar wat zijn je wedstrijd scores bij die super paarden ??

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:27

Een super Open paard voor Nederland/Europa (we tellen Amerika niet mee he, dat is niet te vergelijken) vind ik een paard dat met regelmaat boven de 73 loopt. Een super Non Pro paard, vind ik een paard dat regelmatig boven de 70/71 loopt. Maar goed, dat is mijn mening. In de jeugdklasses kun je ook al niet meer mee komen als je geen paard hebt dat minstens een 70/71 kan lopen.
Maar ik snap niet zo goed wat dat er eigenlijk mee te maken heeft...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:56

Uitzonderingen zijn er altijd. :7

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:55

ik heb een nederlands (en ik meende europees) kampioen ('t paard dan) zien lopen, en die ruiter die dat (kant en klare, met al de knopjes er op) paard gekocht had kon er nog niet eens een fatsoenlijke pleasure mee lopen.

het ligt dus wel degelijk aan de ruiter.

iedereen overschat zichzelf wel eens.. denk ik, ik ook. :o
zoals iedereen weet is het beste paard van stal, de mijne :P