[WN] Western en Engels naast elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Re: Western en Engels naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:26

Ik rijd sinds ongeveer een jaar nu ook western, maar ik vind de omschakeling nog steeds moeilijk en ik ben blij dat ik er geen Engels naast doe. Ik denk wel dat het zou kunnen, maar het is misschien handiger om je eerst te concentreren op het western en zodra je dat goed onder controle hebt weer Engels ernaast te gaan rijden. Maar het is begrijpelijk dat je je bijrijdpaard niet kwijt wil, ik zou het als ik jou was gewoon proberen maar ik denk wel dat het spreekwoordelijke kwartje bij de western dan misschien wat later/iets langzamer zal gaan vallen. Soms kom ik nu nog tot de ontdekking dat bepaalde dingen op een bepaalde manier moeten. Maar ik denk ook dat het afhangt van welk westerndiscipline je rijdt. Maargoed, dit is eigen ervaring he. Ik denk dat je het gewoon moet uitproberen! :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:49

quarterH schreef:
dat klopt rom. sterker nog, de hele basis en het rijden van pleasure en reining zijn enorm verschillende.
toen ik de overstap maakte van pleasure/all around naar reining heb ik zo'n beetje alles mbt mijn zit, handhouding, beengebruik ed af moeten leren.
toch redelijk basis dingen zou ik zeggen. dus ja, zelfs binnen de western vind ik de basis van pleasure en reining al dusdanig verschillende dat je het bijna niet beide kunt doen (op hoog niveau).

ok, maar waarom dan altijd zo moeilijk doen over engels vs western?
Want ook in de engelse sport zijn er veel verschillende manieren/stromingen.
Dat maakt het algehele paardrijden an-sich voor mij niet aan tuigage verbonden, maar meer een verzameling van methodes om met je paard te kunnen doen wat je met hem wilt doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:52

Natascha dH schreef:
Schuldig :o - wordt ook steeds om mij heen op gehamert _-:( en ik kan zeggen dat het eindelijk beter gaat

Hoezo beter? Het is maar wat je zelf fijn vindt. Er zijn namelijk ook veel pleasureruiters die het niet doen.
Er is dus niet perse een goed of fout ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:15

Ik vind het persoonlijk een gebrek als je niet makkelijk kunt switchen tussen stijlen. Het is volgens mij niet veel meer/minder dan controle hebben over je eigen lijf en weten wat je doet? Of vastgeroest zijn in gewoontes..?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:23

Cer schreef:
Ik vind het persoonlijk een gebrek als je niet makkelijk kunt switchen tussen stijlen. Het is volgens mij niet veel meer/minder dan controle hebben over je eigen lijf en weten wat je doet? Of vastgeroest zijn in gewoontes..?

Ik weet niet of dit op mij gericht was, maar misschien helpt het dat ik 5 jaar niet gereden heb en daardoor angstig ben geworden waardoor ik het dus moeilijk vind om de western op te pakken? :') en anders, tsja, dan is dat maar zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:36

Kaniche, zeker niet!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:23

Romkabouter schreef:
quarterH schreef:
dat klopt rom. sterker nog, de hele basis en het rijden van pleasure en reining zijn enorm verschillende.
toen ik de overstap maakte van pleasure/all around naar reining heb ik zo'n beetje alles mbt mijn zit, handhouding, beengebruik ed af moeten leren.
toch redelijk basis dingen zou ik zeggen. dus ja, zelfs binnen de western vind ik de basis van pleasure en reining al dusdanig verschillende dat je het bijna niet beide kunt doen (op hoog niveau).

ok, maar waarom dan altijd zo moeilijk doen over engels vs western?
Want ook in de engelse sport zijn er veel verschillende manieren/stromingen.
Dat maakt het algehele paardrijden an-sich voor mij niet aan tuigage verbonden, maar meer een verzameling van methodes om met je paard te kunnen doen wat je met hem wilt doen.

Rom helemaal mee eens
quarterH jij zoekt/doet te moeilijk er gaan zoveel wegen naar Rome en ieder bewandeld zijn eigen zolang ze er maar op een eerlijke en vriendelijke manier komen

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:24

Cer schreef:

ik heb inderdaad altijd geleerd (en ook gedaan) hoe meer verschillende stijlen en verschillende paarden je onder je kont hebt/krijgt
des te beter leer je paardrijden door inderdaad je eigen lijf onder controle te hebben/krijgen

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:26

Cer schreef:
TS vraagt volgens mij naar twee stijlen op twee verschillende paarden.
Western lessen, en dressuur op bijrijdpaard , toch?

volgens mij ging daar inderdaad dit topic over

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:54

Natascha dH schreef:
Todorien schreef:
@Natascha dH
ik snap jou uitgangspunt maar doel je nou op 1 paard 2 takken van de sport of een dressuurpaard en westernpaard?

Ik had begrepen dat de vraag was of je 2 takken van sport met 1 paard kan doen, met als voorbeeld R Lark.

Maar als ik op het filmpje het dressuur-deel bekijk, dan is het een aardige piroutte, maar de aanleuning en verzameling zal niet veel punten opleveren. Ik weet niet wat ie gepresteerd heeft, maar in de basis van dit engelse mis ik toch wel wat.

nee dat van R Lark was een voorbeeld filmpje, het is knap wat dat paard allemaal kan maar inderdaad hij is meer de western kant opgetraind dan de dressuur want daar laat het nog al wat te wensen over maar vind het zeer knap ik krijg het niet allemaal bij mijn paard voor elkaar (maar goed las ook dat het paard verschillende trainers had mbt de verschillende oefeningen) in ieder geval een bijzonder dier

maar hier in dit topic ging het over 2 takken van de sport en 2 verschillende paarden

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 15:24

Todorien schreef:
Cer schreef:

volgens mij ging daar inderdaad dit topic over

Daar ging het inderdaad over. Grappig dat hier zo'n discussie uit voort komt! Ik vind het erg interessant om te lezen, maar ik zie meteen dat er heel, héél veel verschillende meningen zijn. Laat ik het dus maar gewoon proberen, dan heb ik straks tenminste ook een mening. ;)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:41

Preludia schreef:
Cer schreef:

Daar ging het inderdaad over. Grappig dat hier zo'n discussie uit voort komt! Ik vind het erg interessant om te lezen, maar ik zie meteen dat er heel, héél veel verschillende meningen zijn. Laat ik het dus maar gewoon proberen, dan heb ik straks tenminste ook een mening. ;)

gelijk heb je :j kun je daarna ook mee discussieeren over welke hulpen waarvoor enz enz ;) :P

ps: laat je ons het wel even weten hoe het is gegaan je eerste westernles???

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:41

Romkabouter schreef:
Natascha dH schreef:
Schuldig :o - wordt ook steeds om mij heen op gehamert _-:( en ik kan zeggen dat het eindelijk beter gaat

Hoezo beter? Het is maar wat je zelf fijn vindt. Er zijn namelijk ook veel pleasureruiters die het niet doen.
Er is dus niet perse een goed of fout ;)

Weet ik, daarom hou ik bepaalde kleine dingetjes er wel in ;)
Maar bij andere kleine dingen moet ik zeggen dat het wel beter gaat en dat het dus blijkbaar bij deze stijl beter werkt. Maar deze kleine dingetjes zijn soms het moeilijkste te veranderen. :D

Cer schreef:

Fijn voor jou
Persoonlijk vind ik dat dat geheel afhangt van waar je de lat legt. Als je het allemaal half wilt doen, kan je makkelijk switchen. Maar als je het serieus en met zelfreflectie uitvoert, zal je merken dat je bepaalde dingen toch echt "op je ruggemerg" doet :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:58

Natascha dH schreef:
Fijn voor jou
Persoonlijk vind ik dat dat geheel afhangt van waar je de lat legt. Als je het allemaal half wilt doen, kan je makkelijk switchen. Maar als je het serieus en met zelfreflectie uitvoert, zal je merken dat je bepaalde dingen toch echt "op je ruggemerg" doet :)

Nee joh, hoe kom je daar nou bij??
Juist als je HEEL goed bent (of in ieder geval wilt zijn), móet je controle hebben over je lichaam.

Het loslaten, over de rug rijden, wel/niet drijven, gewichtshulpen etc is toch niet stijlafhankelijk?? Wat is dat nou? dat is toch een kwestie van techniek?

Als je een paard met druk rijdt, moet je toch ook zonder druk kunnen rijden (heel plastisch gezien)?

Stel dat je de techniek niet kent omdat het je stijl niet is, moet je, als er een goede instructeur naast staat, de hulpen toch kunnen uitvoeren, ongeacht wat je gewend bent?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:16

Cer schreef:
Natascha dH schreef:
Fijn voor jou

Juist als je HEEL goed bent (of in ieder geval wilt zijn), móet je controle hebben over je lichaam.

Het loslaten, over de rug rijden, wel/niet drijven, gewichtshulpen etc is toch niet stijlafhankelijk?? Wat is dat nou? dat is toch een kwestie van techniek?

Als je een paard met druk rijdt, moet je toch ook zonder druk kunnen rijden (heel plastisch gezien)?

Stel dat je de techniek niet kent omdat het je stijl niet is, moet je, als er een goede instructeur naast staat, de hulpen toch kunnen uitvoeren, ongeacht wat je gewend bent?

theoretisch gezien ben ik het daar helemaal mee eens, praktisch ligt het weer wat anders

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:03

Cer schreef:
Natascha dH schreef:
Fijn voor jou

Uit je antwoord blijkt al dat je het niet begrijpt, dat zegt al wat. Misschien moet je de eerste interviews met Anky nog eens nalezen. Dat is in jou ogen toch een HEEL goede die beide stijlenn doet, of niet?
En anders: prima, hou het maar zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:11

Oh krijgen we de vergelijking met Anky weer... :roll:

Maar je hebt gelijk, ik snap het niet :j Ik heb er ook eigenlijk geen ervaring mee, dus waar heb ik het over.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:54

Natascha dH schreef:
Uit je antwoord blijkt al dat je het niet begrijpt, dat zegt al wat. Misschien moet je de eerste interviews met Anky nog eens nalezen. Dat is in jou ogen toch een HEEL goede die beide stijlenn doet, of niet?

Aangezien Anky weer eens aangehaald wordt wil ik daar toch nog wel even dit over kwijt:

Anky doet dressuur en reining
Dressuur en reining liggen net zo ver uit elkaar als pleasure en reining.
Anky had beter pleasure/trail of horsemanship (ok, dat is er niet in de open, maar toch) kunnen gaan doen.
In de reining wordt vaak een andere zithouding toegepast, vooral om goede stops te kunnen maken. Vaak een wat rondere rug en ander gebruik van de heupen.
In de dressuur en "langzame" onderdelen van de western is een rechtere houding gebruikelijker, dat zie je wel als je afbeeldingen van een pleasureruiter en een reiningruiter ziet.
Dit zie je er terug n het rijden van Anky: cirkels kan ze prima rijden, maar ze heeft (of had) veel moeite met de zit in de stops.
De latere runs van Anky gingen al veel beter mbt stops. Verder heeft ze wel 71.5 gereden op de WEG, dat is natuurlijk geen top maar ook niet onderaan.
Haar jarenlange training om kaarsrecht op te zitten, heeft ze last van in de reining en met name de stops.

Dus ook mbt tot Anky is het voor mij niet zozeer engels-western, maar gewoon een mindere keuze van western-onderdeel :D
Ik denk dat ze in de western pleasure met een goed (lees: top) paard binnen no-time tot de top zou horen.

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:04

Todorien schreef:
Preludia schreef:

gelijk heb je :j kun je daarna ook mee discussieeren over welke hulpen waarvoor enz enz ;) :P

ps: laat je ons het wel even weten hoe het is gegaan je eerste westernles???

Tuurlijk, dat zal ik jullie zeker laten weten! :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:00

@rom ik denk dat je daar de koe bij de juiste hoorns vat

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:06

Anky is een goede dressuurruiter met hele goede paarden onder haar kont maar toch mist ze bepaalde vaardigheden
inderdaad had ze moeite met een andere houding aannemen in het zadel maar ook het puur rijden op been en zithulpen en de teugels laten vieren bleef voor haar moeilijk
al had ik meer het idee dat dat te maken had met een stuk vertrouwen
ze heeft natuurlijk behoorlijk rondgestuiterd op die dressuurpaarden en een paar lelijke valpartijen meegemaakt

ik heb ook het idee dat ze niet of niet zoveel meer start in de reining
ze zou volgens mij ook een super pleasure ruiter zijn, jammer dat ze die tak niet heeft gekozen

ik ga verder met Cer mee
je eigen lijf onder controle hebben(lukt mij helaas ook nog steeds niet geweldig) en daarmee je paard onder controle houden is gewoon paardrijden en heeft verder niks met western , dressuur of wat dan ook te maken
een goede dresuur ruiter geeft een paard ook een ophouding met zijn zit, geeft ook met gewichtshulpen richting en tempo-verschillen aan

verder hoort een western ruiter ook contact te houden met de paardenmond
een paar waslijnen is allang al niet meer gewenst
ook al loopt je paard te stofzuigen, toch hoor je een minimaal contact met de mond te houden
anders duurt het ook veels te lang voor je kunt corrigeren mocht dat nodig zijn
vaak hebben ruiters niet door dat ze met een shank dat contact al hebben

maar goed, nog altijd natuurlijk mijn opvatting van paardrijden

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:13

spatter schreef:
verder hoort een western ruiter ook contact te houden met de paardenmond
een paar waslijnen is allang al niet meer gewenst
ook al loopt je paard te stofzuigen, toch hoor je een minimaal contact met de mond te houden

Nou, dat is dan weer absoluut niet waar :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:54

vind jij :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:03

En de meeste (niet-wran) juries, mijn mening doet er niet zo toe.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 06:46

Sorry hoor maar mijn god spatter wat staat er weer een hoop onzin in je post. Oa het stuk wat rom al aangeeft. Waar haal je toch altijd al deze ' kennis' vandaan?

Qua houding en het anky verhaal klopt helemaal (wel grappig dat ik eerder in dit topic nog raar was omdat ik zei dat het verschil echt wel groot is en er nu toch meer reacties komen die dat ondersteunen..) En ja, qua zit zit had anky idd beter bij de pleasure gepast. Ik denk alleen dat ze daar moeite zou hebben gehad met het echt loslaten van een paard (de gewenste ' waslijnen' ) en het langzame tempo wat voor haar waarschijnlijk totaal onnatuurlijk zal voelen.

Overigens had ze niet alleen problemen met haar zit in de stops maar ook in de spins en rundowns.
Het is op dat niveau gewoon te verschillend om beide echt heel goed te kunnen doen.

Zelfs met een super en klaar paard wat anky heeft gekocht, laat staan als je nog de illusie hebt beide zelf een jong paard te willen leren...