[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:37

Mister01 schreef:
Todorien schreef:
ik heb ook een appaloosa gehad en iedereen verklaarde mij voor gek...
hij was koppig, hij wist wat hij wou, hij kon zichzelf wel redden (had de mens niet nodig) al met al hij stond wel zijn mannetje, maar hij was ook weer heel erg lief en kon super lopen!!!

dus al met al zou ik nooit weer voor een appaloosa gaan qua karakter maar wel qua lopen en werkwilligheid als ze hun energie de goede kant op hebben staan met je mee werken ipv tegen je in werken
maar toch mis ik hem nog wel

dat is denk ik sowieso de truc die je nodig hebt bij karakter paarden, maakt niet uit van welk ras, die kracht omzetten in energie die MET jou wil werken ipv TEGEN jou.

maar ik geloof wel dat de appies in het algemeen wel als heel erg eigenzinnig bekend staan. :D

dat is zeker de truc, je moet ze echt voor je winnen willen ze met je samenwerken (en gelukkig is mij dat gelukt en heb ik er een geweldige appaloosa aan gehad)

maar inderdaad het zijn zeer eigenzinnige karakters maar wel sprekende karakters ze werken niet met de elleboog maar zijn zeer duidelijk NEE of JA

Miss_Arie

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 18:33

@ Todorien: ja daar kan ik Smoke ook wel een beetje in terug vinden, hij is heel duidelijk in zijn Ja of NEE, en heeft een sprekend karakter.

het zijn echt paarden dat als je ze voor je hebt gewonnen ze ook voor je door het vuur gaan.

ik voel me er ook heel treurig over dat dat bij ons niet het geval is, en de echte klik die daar voor nodig is bij ons ontbreekt.
maar hopelijk krijgt hij die met iemand anders wel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:06

Tinniie schreef:
spicegirl schreef:
@sflj- "..Er zijn zat Appaloosas die stukken beter zijn dan de meeste Quarters in Nederland "..
kun je dat onderbouwen ?
wat noem je stukken beter ? in de sport ?

en dat het aan de trainer ligt, is ook niet waar. ze kunnen wel het beste uit een Q, of P. halen.

Mark Shaffer, meervoudig wereldkampioen, rijd voornamelijk met Appaloosa's...
http://www.markshaffershowhorses.com/2011_season.php

Kijk, ik hoef al bijna niks meer te zeggen. ;)

Een goede trainer kan uit ieder paard (een Shet of een Belg, desnoods) het beste halen. Natuurlijk! Anders is het geen goede trainer. Een trainer die dus al niet ergens aan wil beginnen omdat het ras volgens hem niet goed is ofzo, kan er waarschijnlijk niet mee omgaan. Maar da's iets anders.

Maar nogmaals; de ts is volgens mij niet van plan om haar paard aan iemand als Mark Shaffer te verkopen dus zijn de verhalen die zij hoort, onzin. De meeste Quarters in Nederland komen bij lange na niet in de buurt van het niveau van de paarden van Shaffer. (ruiters trouwens ook niet.)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:37

Nee, maar het zijn dan toevallig wel appies waar een heeeeel grote dosis quarter doorheen zit. Heb je de foto's gezien ? Ze zijn niet eens meer rastypisch...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:21

wilde ik net zeggen; dat zijn alleen maar appys op papier !!

en ik bedoelde hier. tuurlijk vind je in de VS appys, die beter zijn als de Q's hier.maar de quarters hier tegen de appys hier, en de quarters in de VS, versus de appys in de VS.
dan zie je heel wat anders...Onehotkrymsun b.v. ?

en wie zegt dat een trainer er niet mee om kan gaan ? is wel kort door de bocht.ze willen gewoon niet.
als ik kon kiezen tussen een makkelijk paard trainen, en een lastige , wist ik het ook wel.wil niet zeggen dat ze het niet kunnen. maar er gewoon geen zin in hebben. logisch, want ze hebben ook maar 24 uur in een dag.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:25

Hier twee appies,erg gevoelig maar ontzettend fijn que karakter.Echter je krijgt het niet kado ;-)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:30

@Mister01 ik denk niet zo zeer dat het de klik met jou Smoke is maar dat het dan de klik is van het appaloosa karakter, ik zou als je jou paardje verkocht hebt dan ook voor jezelf op zoek gaan naar een karakter wat stabieler is en jij je niet constant dominant hoeft op te stellen, het is meer jou karakter die niet past in het plaatje dan dat van je paard (dit is niet negatief bedoeld hoor voordat iemand me aan gaat vallen....)
Het zijn leuke sprekende karakters je ziet van te voren al wat ze gaan uitvreten of waar ze wel of geen zin in hebben en tja daar moet je mee om kunnen gaan, ik kon er mee omgaan alleen helaas had ik naast hem nog 4 paarden rijden en tja en appaloosa met zoveel energie die moet je alleen hebben en niet met nog 4 erbij dus daardoor moest ik hem helaas verkopen (en hij doet het nu geweldig in de springsport!!!!)

@sevke wat is nou een rastypische appaloosa...??? ze zijn gefokt als alrounder (in deze tijd dan he...) je kunt ermee de dressuur in, springen, mennen, western, endurance
in de loop der tijd is er bloed doorheen gefokt om 1 van de bovenstaande richtingen op te kunnen
als je het echt hebt over een rastypische appaloosa moet je ze vergelijken met die uit de tijd dat ze werden ontdekt door de indianen

Ik zit namelijk voor de rest in de new forest sport/fokkerij en als ik kijk naar het rastypische van de new forest dan zijn wij mensen dat er aardig aan het uitfokken dit omdat we onze viervoeters (ras waar we verliefd op zijn geworden om hun karakter en kunnen) voor dat willen inzetten wat WIJ leuk vinden en dat is zeer jammer want het gaat ten koste van karakter en uitstraling bij welk ras dan ook

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:31

timokyana schreef:
Echter je krijgt het niet kado ;-)

leuk gezegt en helemaal waar je moet het kado uitpakken zonder het papier
te kreukelen en kapot te scheuren en als het dan open hebt kun je je geen
beter kado wensen :D

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:45

beaversrun schreef:
Usually if somebody is having difficulty with an App it's because they've been outsmarted.

LOVE this one...

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:54

Ik moest stiekem een beetje lachen van deze titel, omdat ik de reactie ergens wel herken van mensen...

en deze quote vind ik alles omvattend: Usually if somebody is having difficulty with an App it's because they've been outsmarted

Ik heb zelf twee Appaloosa merries en ik vind het een superleuk ras! Ze zijn beide heel cool en lief, en hebben alletwee een eigen karakter. Ik vind de Appaloosa doorgaans gevoeliger dan de Quarter, en dit kan in je voor en in je nadeel werken en dat heb je zelf grotendeels in de hand.

De appaloosa wordt steeds meer gekruisd met de quarter om de kwaliteit van het ras te verbeteren. Er is heel lang op kleur gefokt en er wordt nu steeds meer op beweging gefokt. Een van mijn merries heeft ook een quarter hengst als vader.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 21:07

@Todorien: je kan daar best wel eens gelijk in hebben, ik heb er nog nooit zo over gedacht.
nadat smoke verkocht is ga ik niet op zoek naar een ander paard, ik heb dan nog mijn 9 jarige quarter staan met wie ik twee handen op een buik ben, en daar houd ik het voorlopig dan bij.

Maar voorlopig heb ik nog een mooie stippel staan die ook nog zijn aandacht verdient.

Misschien slaat die engelse quote ook wel op mij.

Ik weet dat ik geen slechte ruiter ben, maar smoke is too much for me.
Dit heb ik ook eerlijk aan mijzelf toegegeven, en daarom heb ik besloten hem te verkopen.
Al jaren zie ik overal om me heen dit soort situaties, en de ruiter geeft dit niet toe, en dan wordt het een jarenlange strijd die uiteindelijk voor beide partijen niet goed eindigd, zo wil ik niet doorgaan, zowel voor mijzelf als voor mijn paard.

Het doet me echt heel veel zeer dit besluit te hebben genomen, maar ik weet wel voor mijzelf dat ik alles heb geprobeerd, maar het mocht niet baten.
Dat is een van de risico's die je loopt wanneer je een veulen koopt, het paard wat eruit groeit kan niet de juiste combi met jou zijn.
we hebben alles samen meegemaakt in de 4 jaar dat hij bij mij is, en dat maakt het zo moeilijk, maar op een gegeven moment zegd je verstand dat het genoeg is geweest, ookal breekt je hart daarmee.
Laatst bijgewerkt door Miss_Arie op 23-05-12 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:10

@todorien : dat zijn quarters waar er ergens in de pedigree nog een app verscholen zit en daardoor zijn ze in het app stamboek gebleven. Omdat de aqha nu eenmaal niks anders wil opnemen, TB uitgezonderd. Als je de stambomen van de racequarters bekijkt dan zijn die maastal meer dan 75 % TB. Dat noem ik dan ook geen QH, ook al hebben ze een AQHA papier.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:12

Smoke is trouwens erg leuk! Hoe oud is hij? (gewoon interesse, toevallig heb ik een appaloosa merrie tekoop staan)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:14

Maar dat is al jaren zo. Niks nieuws aan. Daarom denk ik ook dat er weinig verschil in zit.
@Ts; wat is de afstamming van die van jou? Zit vast ook wel wat Quarterbloed in. ;)
En een trainer die geen lastig paard wil trainen blijft in mijn ogen nog steeds een waardeloze trainer. Veel toppers zijn nl. het lastigst.
Ik moet zeggen dat ik dat ook nog nooit van een goede trainer gehoord heb, Spicegirl. Wie is die trainer van jou dan? (want; hoeveel goede trainers hebben we nou helemaal, in Nederland. ;) )
En zoals ik al zei; het paard in kwestie zal niet onderdoen voor de meeste Quarters in Nederland. Dus waarom zou het feit dat het ingeschreven is bij het Appaloosastamboek (want dat zegt immers alleen dat het kenmerken heeft.) ervoor zorgen dat het minder goed verkoopt. Of een poedersuiker is?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:20

Ik denk dat het enige 'nadeel' van het appaloosa ras is, is dat er vrij weinig zijn in Europa en daarom het niveau en de hoeveelheid deelnemers op wedstrijden een beetje achterblijft.

In amerika is dit niet het geval, daar zijn heel veel goede appies die niet onderdoen voor quarters. Daar rijden ook heel veel mensen appaloosa's. in één klasse van de wereldkampioenschappen van de jeugd zitten meer dan 50 deelnemers....

Maar dit ´nadeel´ is goed te bestrijden als iedereen in gaat zien hoe leuk een app is en gezellig mee gaat starten op de shows!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:22

Hier in Amerika zie je ook bijna geen app's in de sport, terwijl er volgens mij wel een hoop zijn! Maar ik heb zelf geen ervaring met Amerikaanse appie's qua karakter en doen, dus kan daar zelf niet over oordelen. Ik zie hier op de shows alleen maar quarters en paints lopen :j en begreep ook van een paar mensen dat je ze dus idd vrijwel niet op shows ziet :n

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:23

Hier 2 appaloosa's, beiden zeer atletisch en werkwillig. Gevoelig en slim. Dat vraagt dus dat je consequent met ze omgaat. We hebben ook quarter maar de appaloosa's hier hebben duidelijk meer talent, zowel voor de reining als voor het koeienwerk.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:24

lifaya schreef:
Hier in Amerika zie je ook bijna geen app's in de sport, terwijl er volgens mij wel een hoop zijn! Maar ik heb zelf geen ervaring met Amerikaanse appie's qua karakter en doen, dus kan daar zelf niet over oordelen. Ik zie hier op de shows alleen maar quarters en paints lopen :j en begreep ook van een paar mensen dat je ze dus idd vrijwel niet op shows ziet :n

Dat is een andere ervaring dan die van mij :) Op de Reichert Celebration is het aantal apps vergelijkbaar met die van de paints, en volgens mij ook het aantal deelnemers op de 2 world shows zijn ongeveer gelijk...als de apps al niet meer is...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:26

Hier heb ik er iig nog geen 1 gezien :P Maar heb ook niet veel shows nog gezien hoor, maar heb het dus nagevraagt en je ziet ze hier dus vrijwel niet :n
niet dat ze slecht in de sport zijn hoor, hoorde namelijk dat er echt wel een paar heel hoog in de sport staan :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 21:39

Arrows schreef:
Smoke is trouwens erg leuk! Hoe oud is hij? (gewoon interesse, toevallig heb ik een appaloosa merrie tekoop staan)

Smoke is net 4 geworden, en nu dan net 1 jaar onder het zadel.

Afstamming is: Incrediblue Too als pap en mam is Lucks Fanci Gun, opa van mam kant is The Gunslinger.

Mijn foon deed net erg raar, dus heb nog een bijvoeging gedaan in mijn vorige reactie.

Ik heb me weleens laten vertellen dat reining appies echt zeldzaam zijn en dus heel veel geld waard, ik heb nog nooit een goede appie in de reining gezien, bij de koeien heb ik wel vaker gehoord.
Smoke zijn volle broer loopt ook in de koeien (dit is Appie van Suzanne_ op bokt)
Laatst bijgewerkt door Miss_Arie op 23-05-12 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:41

@todorien-sevke bedoeld wss de raskenmerken van een appaloosa. daar is op de fotos helemaal niets meer van terug te zien.zelfs geen witte mensen-ogen.
qua uiterlijk is er totaal niets meer van een app terug te vinden.
en je hebt gelijk; de appaloosa zoals ie was, is totaal anders, als de al dan niet gestipte quartertypjes van nu..

@arrow- jij hebt de uitzondering die de regel bevestigd ;)
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 23-05-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:44

Mister01 schreef:
@Todorien: je kan daar best wel eens gelijk in hebben, ik heb er nog nooit zo over gedacht.
nadat smoke verkocht is ga ik niet op zoek naar een ander paard, ik heb dan nog mijn 9 jarige quarter staan met wie ik twee handen op een buik ben, en daar houd ik het voorlopig dan bij.

Maar voorlopig heb ik nog een mooie stippel staan die ook nog zijn aandacht verdient.

Misschien slaat die engelse quote ook wel op mij.

Ik weet dat ik geen slechte ruiter ben, maar smoke is too much for me.
Dit heb ik ook eerlijk aan mijzelf toegegeven, en daarom heb ik besloten hem te verkopen.
Al jaren zie ik overal om me heen dit soort situaties, en de ruiter geeft dit niet toe, en dan wordt het een jarenlange strijd die uiteindelijk voor beide partijen niet goed eindigd, zo wil ik niet doorgaan, zowel voor mijzelf als voor mijn paard.

Het doet me echt heel veel zeer dit besluit te hebben genomen, maar ik weet wel voor mijzelf dat ik alles heb geprobeerd, maar het mocht niet baten.
Dat is een van de risico's die je loopt wanneer je een veulen koopt, het paard wat eruit groeit kan niet de juiste combi met jou zijn.
we hebben alles samen meegemaakt in de 4 jaar dat hij bij mij is, en dat maakt het zo moeilijk, maar op een gegeven moment zegd je verstand dat het genoeg is geweest, ookal breekt je hart daarmee.

als een karakter (ras) niet bij jou past is nog niet te zeggen dat je een slechte ruiter bent hoor, cijfer jezelf niet weg!!!
jij bent gewoon iemand die een lekker stabiel karakter nodig heeft (als ik in een gekke bui ben heb ik het liefst een onstabiel karakter, maar voor meer dan 85 % heb ik toch ook liever een stabiel karakter hoor :o ;) )

en voel je niet schuldig als je een besluit hebt genomen, ik heb dat ook vaak gehad maar het is gewoon het beste voor jou en je paard als je ze na 8 week weer ziet bij de nieuwe eigenaar en dat het goed gaat...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 21:45

spicegirl schreef:
@todorien-sevke bedoeld wss de raskenmerken van een appaloosa. daar is op de fotos helemaal niets meer van terug te zien.zelfs geen witte mensen-ogen.
qua uiterlijk is er totaal niets meer van een app terug te vinden.
en je hebt gelijk; de appaloosa zoals ie was, is totaa anders, als de al dan niet gestipte quartertypjes van nu..

@arrow- jij hebt de uitzondering die de regel bevestigd ;)

Dan is smoke wel eentje met die raskenmerken!
Hij heeft zulke ogen (iedereen vind het een raar zicht) en heeft ook de stippels op zijn lippen, ook de gestreepte hoeven zijn aanwezig.
Hij is dan groot, en je ziet dat het een echte amerikaan is, maar zou nu niet gelijk quarter bouw zeggen hoor.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:47

@spicegirl ja zo inderdaad hoe ze op de foto eruit zien, vraag een leek en die denkt dat het quarters zijn omdat ze geen stippen hebben, en voor een leek is dan ook het hele raskenmerk weg hahahahaha

maar inderdaad de fokproducten zijn heel anders dan pak em beet 25 jaar terug

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:47

Arrows schreef:
beaversrun schreef:
Usually if somebody is having difficulty with an App it's because they've been outsmarted.

LOVE this one...

Deze is bij mij rechtstreeks naar facebook gegaan. :D

Mijn app heeft ook Credie als vader.

Maar ik herken veel van bovenstande berichten allemaal.