[WN] Het leed dat paard verkopen heet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:21

hollywood86 schreef:
Ach, een paard kopen is ook niet alles. Iedereen denkt dat zijn paard een toppaard is, terwijl die in feite waardeloze bloedlijnen heeft en poedersuiker loopt. Erg vermoeiend om dan telkens een vraagprijs te krijgen die veels te hoog is.

Aan beide kanten zijn genoeg frustraties :D

das ook wel weer zo idd! Genoeg paarden gezien die nog niks konden, niet eens normaal aan een touwtje meelopen maar al wel 3 waren. of waardeloos getraind waren en waar wel de hoofdprijs voor gevraagd werd.

Miss_Arie

Re: Het leed dat paard verkopen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:49

wat ik toendertijd in mijn zoektocht vaak tegen kwam is dat er gewoon puur gelogen wordt, in de advertentie al, maar helemaal als je gaat kijken.
het was wel het paard van de foto, maar alles wat benoemt stond in advertentie en mondeling bleek gewoon geen waar te zijn, alles in de hoop het paard kwijt te raken.

daarom heb ik bij de opzet van mijn advertentie alles zo eerlijk als het is opgeschreven, en zal ook eventuele geinterreseerden ook alles eerlijk vertellen wat ik met hem meegemaakt, of wat hij wel en niet kan of doet.

ik snap niet waarom je zou liegen om een paard te verkopen, een koper komt er vanzelf achter en dan heb je nog een hoop gedoe achteraf, dat lijkt mij voor zowel de verkoper als de koper niet leuk.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:53

Wij zijn ooit naar een paard gaan kijken. Was gewoon het paard op de foto niet maar een lelijke oude dikke knol .... Hebben we anderhalf uur voor gereden.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:35

We hebben geen moeite gehad om onze paint Bo Jack te verkopen. Binnen 1 1/2 dag 28 reacties. eerlijke informatie gegeven, mooie foto's. Zelf zo goed mogelijk een selectie gemaakt aan wie we voorkeur gaven en bij de tweede bezichtiging verkocht. Nog veel contact met deze mensen die er nog steeds dolgelukkig mee zijn. Scheelde misschien ook wel dat veel mensen ons kennen en het paard ook.

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:49

ik meld me ook hier, ik heb namelijk ook paarden te koop (zie onderschrift).

TS ik heb wel al niet ZO veel mailtjes gehad, en beantwoord. Ik heb zelfs het veulen al een paar keer gereserveerd voor mensen, en dan weer afzeggen. Maar vooral: mailtjes niet beantwoorden!! Ik wordt er niet goed van.
dan ben je heen en weer aan het mailen, om de minuut zowat, maar wanneer je vraagt oke leuk wanneer kom je kijken? -- .......................................................... niks meer!
Mijn vader zegt dat zijn kinderen, tegenwoordig kunnen die ook al mailen haha en dat weten papa en mama niet..

Dus: ik mail op een eerste mail; bij interesse graag bellen!

edit: ik zie nu pas dat het bij het wedsterngedeelte geplaatst is... dus dan vertrek ik wel weer haha.. :')

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:59

Dana82 schreef:
Wij zijn ooit naar een paard gaan kijken. Was gewoon het paard op de foto niet maar een lelijke oude dikke knol .... Hebben we anderhalf uur voor gereden.

beter te dik dan te mager? Nee ik weet het niet hoor, maar ik ben een keer helemaal naar friesland gereden, vanuit bijna zeeland :P
en het waren mooie foto's, maar eenmaal daar aangekomen stond er een uitgemergeld paard.
Ik durfde op dat moment niks te zeggen, maar heb het later wel gezegd in de mail dat ik het paard niet wilde vanwege dat feit. Toen kreeg ik hele boze mails terug en ben ik zelfs via hyves door dat meisje lastig gevallen (heel apart verhaal).
Ik heb nu wel geleerd dat ik alles gewoon direct moet zeggen, dan maar ruzie op dat moment, maar per mail is niet handig.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:07

Ik heb mijn appaloosa nu 1,5 week te koop staan, op meerdere sites gezet en meerdere contacten erover geinformeerd, maar nog totaal geen reactie gehad. Echt nul komma nul!

En ik heb nu toch geen doorsnee paard te koop.
Amerikaanse appaloosa, super mooi getekend, maar blijkbaar niet mooi genoeg ofzo.

Heel erg jammer, het is al moeilijk genoeg om hem weg te doen, en als je dan ook nog geen geinterreseerden hebt is het helemaal zwaar.
Maar ik wacht vol hoop op de juiste persoon voor hem, meer kan ik toch niet doen, en ondertussen wordt hij gewoon verder getraind.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:01

Anderhalve week is niks. Paard is idd prachtig en je ad vind ik ook prima. Vooral geduld hebben. Staat hij ook op marktplaats? Via die site heb ik mijn paard afgelopen okt verkocht.

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:23

dat is inderdaad niks.. ik heb mijn veulen al meer 3 kwart jaar te koop. Zijn moeder staat ook wel al zo lang te koop, maar pas echt herplaatsbaar sinds 2012, februari. Nou we zitten verdikkie bijna in juni ;) Dus voor de merrie gerekend zo'n 3 a 4 maanden echt te koop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:28

Paarden die voor de juiste prijs te koop staan worden altijd wel verkocht.
Alleen er zijn niet zoveel gekken meer die een fantasieprijs betalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:07

Er is ook best veel keus. Eerlijk zijn is goed, maar je maakt op basis van advertenties een voorselectie waar je gaat kijken. Het meerendeel zijn recreatie ruiters die toch huiverig zijn voor het paard dat een gebruiksaanwijzing heeft. En de anderen weten wat ze nog meer kunnen krijgen voor hetzelfde geld momenteel.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:33

Is mijn vraagprijs zo hoog dan?
Ik vond het een nette prijs voor een amerikaan met vol papier en veel potentie voor de sport.
Maar ik heb er wel speciaal bijgezet dat goed thuis veel belangrijker is als geld.

Mij maakt het echt niet uit hoeveel geld ik voor hem krijg, als hij maar een goede nieuwe eigenaar vind.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:51

De markt is op het moment ook gewoon heel erg moeilijk.

Ik heb ook een appaloosa merrie tekoop. 3 jaar, sinds februari onder het zadel en heeft recentelijk haar eerste wedstrijd gelopen. Judges waren onder de indruk en vonden het een paard met veel potentie. Verder Grand Champion geworden in de halter en 2x eerste in hunter in hand. Haar vraagprijs zit volgens mijn idee en die van mijn trainster onder haar waarde, en toch zijn er geen mensen die serieus interesse hebben. Wel veel mensen die zeggen; goh, als ik geld zou hebben dan....

Maar, het heeft geen haast en als ze niet verkocht wordt maak ik haar gewoon klaar voor het EK en verkoop ik haar daarna.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:59

Denk dat vraagprijs niet te hoog is voor wat je bied, maar zorgt er wel voor dat de recreanten al sneller afhaken. Nou heb je die voor Smoke toch niet op nummer 1 staan. Denk maar zo, beter 1 of 2 serieuze reacties die weten waar ze over praten, dan 10 of 20 die na zestig keer heen en weer mailen toch niet mogen komen kijken van papa en mama ;-)
En ja, appaloosa's zijn voor de liefhebber...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:28

Mister01 schreef:
Is mijn vraagprijs zo hoog dan?
Ik vond het een nette prijs voor een amerikaan met vol papier en veel potentie voor de sport.
Maar ik heb er wel speciaal bijgezet dat goed thuis veel belangrijker is als geld.

Mij maakt het echt niet uit hoeveel geld ik voor hem krijg, als hij maar een goede nieuwe eigenaar vind.

Ok, heel simpel. Appie is nu eenmaal minder geliefd dan een quarter, de meeste mensen hebben gewoon geen voorkeur van een appie.
Daarbij kan je zeggen dat ie veel potentie heeft, maar waaruit blijkt dat? Als ik de foto's bekijk, geeft mij dat nu niet de indruk van een sportpaard.
Verder over de grappen die hij heeft, ik lees dat als dat het gewoon een vervelend paard is met streken.

Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar zo komt de advertentie als eerste op mij over. Als ik dan ook nog lees dat hij 4k moet kosten, dan is mijn eventuele interesse direct weg.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:17

Mensen verkopen een paard altijd voor een reden en 90 % van de paarden die verkocht worden, is dat omdat de ruiter er niet mee overweg kan. Een goed paard, dat verkoopt men gewoon niet of gaat binnen de korste keren naar iemand die het paard al kent. 5 % verkoopt hun paard omdat ze niet verder geraken in de sport (en die paarden zijn meestal al vrij prijzig) en de laatste 5 % verkoopt veulens.
Paarden die te koop staan van rond de 5 jaar, ook altijd mee oppassen. Mensen kopen een veulen, beginnen in te rijden op 3 jaar maar na 2 jaar lukt het nog steeds niet (dikwijls zijn ze bang geworden door de kuren van zo'n jonge puber). Dus ze verkopen het paard alsnog rond de leeftijd van 5 jaar...
Jaja, dankzij mijn vader heb ik al wat ervaring met advertenties :D .

Als je dan ziet op de zoekertjes, het gaat altijd om de tofste en mooiste paarden maar niet voor beginners. Ook altijd 100 % verkeersmak! Dan weet ik eigenlijk al genoeg. Niet dat ik op zoek ben naar een "dood" paard maar als het niet voor beginners is, dan zijn er problemen mee. En af en toe heb je er dan eentje tussen die gewoon eens goed gereden moet worden en dat komt in orde, maar pik die er maar eens van tussen.

Ik volg Hollywood86 hier in. Ik lees ook dat het paard gewoon streken heeft en dat je daar dan 4000 euro voor moet betalen. Met papieren kan je niet rijden.

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:54

nou Dana als iedereen zo denkt verkoop ik mijn 4 jarig paard nooit, en nog om een leugen ook.
want ik verkoop mijn paard niet omdat ik er niet mee over weg kan, ik heb haar tot nu toe alles geleerd en alles gaat super. Ik probeer haar naar iemand die ik ken te verkopen maar niemand heeft het geld er voor in mijn kring / de kennis. Dan hoef ik niet in de sport te rijden dus gaat voor mij ook niet op. en de laatste 5% veulen: klopt ook niet want heb een 4 jarige te koop (ja ok ook een veulen, maar niet omdat ik fok maar omdat die er bij zat toen ik de merrie kocht).

Zou het ook kunnen denk je, dat iemand gewoon een fijn thuis zoekt voor het paard? Een liefdevol en blijvend thuis, een 2e kans?
ik zet bij mij merrie ook niet voor beginners, omdat zij mishandeld is bij vorige eigenaren dus ik vind haar daar in niet betrouwbaar. Soms weet ze zich met nieuwe mensen geen houding. Maar ze is wel verkeersmak, al vind ze alles nog wel spannend maar we rijden door het dorp, over het fietspad. Auto's brommers etc kunnen langskomen. Ze is niet dood, maar blijft wel bij je. Dat noem ik toch wel verkeersmak voor dit paard, gezien haar hete karakter.

Iedereen kijkt overal anders tegen aan, elke verkoper zet het verhaal ook weer op zoals hij/zij denkt dat het beste is.
Zo ik ook, en toch pikt de ene het zo, en de andere het zo op.. het is nooit goed!

Ik had bij mijn veulen toendertijd gezet: heeft me nog nooit gebeten. Ik dacht dan ben ik eerlijk want de meeste hengstveulens hebben al es gebeten en deze (toendertijd, ondertussen wel ;) ) nog niet.
En toen zei een vriendin dat ik dat beter weg kon halen, want het leek juist daardoor, alsof hij dus echt wel beet???? dus ja ik snap niks van die hele advertenties maken niet!!! ;)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:08

Is het nou niet gewoon zo dat de waarde van alle paarden ernstig is gedaald?
Of het nou een goed of minder goed paard is. Op dit moment is er veel minder vraag dan aanbod dus is je paard misschien wel de helft minder waard.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:14

@ FahyaFemke: je hoeft het niet zo persoonlijk te nemen hoor :D . Ik veralgemeen uiteraard de hele boel een beetje maar het komt meestal daar wel op neer.

Een goede advertentie maken is heel moeilijk want waarom verkoop je een paard? En nu richt ik mij even op 90 % van de advertenties. Omdat je geen tijd meer hebt (vind ik al een zwak excuus, als het toppaard is, dan maak je daar tijd voor). Omdat je ziek bent, bv rugproblemen (oké, maar wordt wel heel veel gebruikt, meteen ook een reden om het paard niet voor te rijden als er iemand komt kijken).
Als iemand meerdere paarden heeft en die verkoopt een paard wegens geld- of plaatsgebrek, zal die altijd het minst goede paard verkopen.
En dan, en dat is echt wel de hoofdreden waarom mensen verkopen, zijn ze bang van hun paard. Meestal zullen ze bovenstaande excuses gebruiken om hun paard te verkopen. Ik heb ooit een arabier gekocht, hebben we nog, en die werd verkocht omdat de eigenaar hem te voorspelbaar vond. Die vond hem geen uitdaging meer, nou, dat kom je niet dikwijls tegen hoor!

Mijn eerste vraag als we een paard zoeken, is altijd "waarom verkoop je het paard als het zo'n goede is zoals beschreven in de advertentie". Als je een beetje doordramt, komt de waarheid dikwijls aan het licht. En meestal is het "ik kan er niet mee overweg".

Ik kwam op kapaza een zoekertje tegen over een quarter, 25.000 euro vroeg die. Kijk daar vallen mijn ogen van open. Als dat zo'n paard is dat dit waard is, dan hoef je dat niet op kapaza te zetten. Zo'n paard wordt meteen gekocht door iemand in dat wereldje. .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:23

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een leuk paardje.
Niks overdreven.
Meeste mensen vinden 6000euro voor een paard met een papier maar verder niets gepresteerd een normale prijs. Vaak blijkt dan bij het bezoeken van het paard ook dat die al een tijdje stil staat, dus eigenlijk kan je bij het testen, niet voelen wat er wel en niet in zit.
Sommige paarden van die prijzen staan dan meer als een halfjaar te koop of heb ik vorige jaar zien verschijnen op internet, zijn een tijdje weg en komen nu terug. Dan ben je ondertussen al tonnen van geld kwijt aan een stalling, onderhoud, tijd,.. En je zit nog steeds met een paard dat weg moet.
Probleem is dan weer, dat als je te weinig vraagt, je 20mails krijgt van mensen die nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben. Of 12jarige die een paardje krijgen als hun rapport goed is. (Gaat dan over een papierloos 2jarige paardje.)
Mensen die verkopen vragen teveel en mensen die willen kopen hebben weinig geld over voor een 'luxeding'.

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:28

haha dana nee zo bedoelde ik het ook niet hoor. maar ik las het zo en dacht, bwuhh niks is er voor ons waar ^) ;)

Maar klopt deels wel hoor wat je zegt, voor andere mensen dan.

Ik kocht de merrie met haar veulen omdat die mensen er niks mee konden: bang voor waren dus. --> dus die klopt ;)
De mensen dáárvoor hebben haar mishandeld (lees ik uit de merrie haar gedrag toen ze bij ons kwam), want de tijd dat de eigenaren deze merrie hadden hebben ze er al die tijd niks mee kunnen doen (dat is me gezegd). Nou heel erg eerlijk, en ik wilde het paard een 2e kans geven en durfde het wel aan.
Toen we kwamen kijken was het nog een heel ander verhaal er bij, namelijk ondervoeding. Waarschijnlijk omdat die man niet beter wist.

Nu, heb ik het veulen direct te koop gezet, maar veel te hoog in prijs!! Ik wist niks van de paardenmarkt en had de prijs gezet waar ik ooit mijn andere veulen voor gekocht had, dacht moet lukken. Na een hele poos dacht ik dat gaat niet lukken, ben ik wel gezakt maar was het winter: dus niemand koopt een paard. Daarna is het veulen ziek geworden (koliek) en heb ik em uit de verkoop gehaald tot hij weer beter was verklaard door kliniek (als er iemand een gezond veulen heeft controleert op bloedwaardes etc ben ik het wel :Y) ). En dat is nu, en nu heb ik naar mijn idee wel een aardige prijs. Hij moet weg omdat hij dat altijd al moest (ik kreeg hem bij de merrie want hij was toen nog maar een maand), ik ondertussen te veel paarden heb en ik niet zou weten waarom ik mijn andere paarden die ik al eerder had weg zou moeten doen, zodat ik dit veulen kan houden.

De merrie is nu klaar voor een nieuwe eigenaar, de 2e kans die ik haar heb willen geven kan nu plaatsvinden. Ik wilde haar alleen opknappen. Ondertussen ben ik aan beide paarden erg gehecht, en het liefste houdt ik ze wel. Dus ik vind het ook moeilijk om een echte reden te geven, het zal ook deels met het geld te maken hebben, zoals ik al zei heb ik er best veel nu.

ik kan me dus wel vinden in jou ideeën voor de redenen van verkoop, maar alsnog zijn ze niet voor mij van toepassing. Maar ik moet het ook niet persoonlijk opvatten haha, maar ik bedoel maar te zeggen: het is niet altijd zoals je denkt!! Want mijn merrie is een topmerrie, maar verpest in het verleden; dit komt naar mijn idee vanzelf weer goed, want we zitten in mijn ogen op de 95 % qua vertrouwen. Een ander kundig, en rustig iemand komt hier net zo ver mee als ik, en diegene heeft misschien nog geen paard, of enkele. En ik heb er 6 :P

Dan nog een kinderpony, ook 'opgevangen'. Niet voor ondervoeding, mishandeling of wat dan ook. Maar door prive omstandigheden oude eigenaar. Ik kan het dan niet over mn hart krijgen om mijn hulp niet aan te bieden terwijl ik de mogelijkheid heb. Tegelijkertijd wordt het beestje nu ingezet voor mijn lessen. Dus hebben we elkaar geholpen, maar pony moet liefst wel weer weg naar een fijn blijvend gezinnetje..

Maar juist daarom is het zo moeilijk om een goede advertentie te maken, iedereen leest het anders. Ik weet zelf soms niet wat ik er nu juist wel, of juist niet in moet zetten. Als ik zeg dat het een topper is gelooft men het niet omdat ik het paard anders toch wel zelf zou houden. Als ik zeg dat het paard onzeker is dan komt er niemand want bij 'onzeker' heeft iedereen een andere gedachte (b.v. wild, er vandoor gaan, niet komen in de wei' ; terwijl ik daar alleen maar mee bedoel dat je moet weten wat je doet, en met rust en geduld haar vertrouwen kan winnen. de mens is voor haar een wezen wat je kan mishandelen. Ik ben dat al niet meer, maar een nieuw mens moet ze eerst even goed bekijken, vind ik logisch?).
Als ik te uitgebreid schrijf dan jaag je ook veel mensen al weg. haha, wat moet je nou als adverteerder wél schrijven? :)

en wat kirr ook zegt: als je te laag inzet wordt je overspoeld met kindermailtjes, wat ik nu ook al wordt...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:41

Zal ik het nog erger maken? Als ik een paard zoek, kan je al de advertentie van die adverteerder opvragen. Nou als ik er meer dan één paard te koop op zie, dan laat ik het al... dat vind ik al wat raar. :D (er lopen vele louche types rond in het paardenwereldje hé).

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:43

hahaha neeeeee :D

maar ik snáp het wel! Maar het vervelende is dat het niet wáár is *grrmmfdjkshkf* hahaha.....

Toen ik ooit een paard zocht, toen deed ik dat ook. Als ze er meerdere te koop hadden dacht ik ook ah kijk wel ff verder....

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:52

FahyaFemke schreef:
hahaha neeeeee :D

maar ik snáp het wel! Maar het vervelende is dat het niet wáár is *grrmmfdjkshkf* hahaha.....

Toen ik ooit een paard zocht, toen deed ik dat ook. Als ze er meerdere te koop hadden dacht ik ook ah kijk wel ff verder....

Er staan zoveel paarden te koop, dan moet je ergens een selectie maken om zo nog een paar kandidaten over te houden. Tja, en dat is er toch één van. Typisch voor handerlaren:
ruin/merrie 9 jaar (ineens zijn ze allemaal jonger dan 10 jaar)
100 % verkeersmak, doodbraaf
1500 euro

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:54

oooh ik heb heule verhalen (probeer dat niet te doen maar dat lukt me gewoon niet :o ) bij de paarden, dus das gelukkig niet typisch handelaar.