[WN] zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:31

XoNo schreef:
Sommige reacties hier zijn weer schandalig. Iemand van 2.10m is nu eenmaal een stukje zwaarder dan iemand van 1.60m. Misschien hoeft deze persoon niet direct 130kg te wegen, maar je kunt niet van zo iemand verwachten dat ze afvallen tot een kilootje of 80.

Er zijn genoeg grotere paarden (KWPN, Shires enz) die een gewicht van 130kg makkelijk kunnen dragen. Ik vind het veel storender wanneer iemand van 60kg stuiterend op een paard zit, dan iemand van 130kg die lekker kan zitten op een paard.

Daarbij mogen sommige reacties hier best iets minder kwetsend. TS vraagt tenminste om tips, hij gaat niet klakkeloos op een paardje van 1.40m zitten.

:j , +:)+

Ik ben zelf ook behoorlijk aan de maat :D , maar qua kilo's lichter dan menig man.(ben maar klein)
Je ziet het bij mij alleen duidelijker 8-) .
En dan zou menig "bakrand commentaar gever" vinden dat ik niet op een paard zou moeten rijden, maar die man die slanker lijkt is in feite zwaarder dan ik. >;)
Jammer, dat er zo gauw geoordeeld wordt.
Laatst bijgewerkt door sliding op 26-04-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Re: zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:42

ah oke... in dat geval zou je kunnen denken aan een advertentie , waarbij je een koudbloed als 'bijrijpaard' of 'verzorgpaard' vraagt en ook helder uitlegt hoe en wat. Als het dier wel is bereden, maar niet western, valt dat goed bij te schaven.
Belangrijkste is dat het paard bij je past en dat je de steun van de eigenaar hebt.

Je kunt denken aan een advertentie in een plaatselijke krant, maar ook in bv clubbladen van koudbloedverenigingen. Wellicht zijn daar mensen die het alleen prettig vinden als hun paard in handen komt en ermee gewerkt wordt.
Ik heb zelf vroeger (jaja heel vroeger) lange tijd fjorden voor een fokker gereden, samen met de vriendin. Daar had zowel de fokker voordeel bij (hoger klassement in de keuringen na zadelproeven en aantonen dat ze prettig liepen onder het zadel/goed te berijden waren en omdat ze aan het werk werden gezet) als wij (gratis rijden en een paard om mee naar de lessen te gaan)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:25

Ik denk dat je toch beter kunt concentreren op een bepaald type paard met een bepaald tuigage. Eigenlijk zou je lessen klassieke rijschool moeten nemen ergens op een geschikt paard. Ik weet niet of er zwaardere PRE's zijn. Ze hebben wel stevige lijven zeker de barokke types maar lichte benen. Als je klassieke rijschool wilt rijden dan moet je dat toch op een paard leren die dat ook kan en er worden denk ik niet veel koudbloeden gebruikt voor de klassieke rijschool. Maar misschien dat een flinke PRE of cruzado voor een uur les geen problemen heeft met je gewicht hoor. Je zou eens moeten informeren bij een barokke stal.
Western lijkt me op een of andere manier zover afstaan van "middeleeuws " rijden zeker qua paarden. Ook zijn westernpaarden naar verhouding klein maar dat was al gezegd hier..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:27

boven de 85 kg. word een barefoot afgeraden door de fabrikanten. omdat je dan de rug echt te zwaar belast...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:31

spicegirl schreef:
boven de 85 kg. word een barefoot afgeraden door de fabrikanten. omdat je dan de rug echt te zwaar belast...

Boven de 90 wordt beperkt gebruik aangeraden
Ik citeer even:

Ondanks dat in de Barefoot zadels nu een kussen is ingebouwd van drukabsorberend materiaal is het nog wel bevordelijk dat men dit zadel enkel gebruikt in combinatie met een drukabsorberende onderlegger en ruiters over 90 kg gewicht dit zadel in beperkte mate gebruikt en met dikkere inlagers.Nubuck is geborsteld leer, lijkt sterk op suède. Dit geeft u wat meer grip op het zadel .

Maar je hebt wel een punt. Mijn man is 95 en rijdt maar zeer beperkt (en alleen rustig tempo) TS zit daar wel een eindje boven, natuurlijk. Niet bij stil gestaan, toen ik het noemde.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:38

Ik vind sommige reacties echt overdreven, ben zelf rond de 95 kg en rijd een tinker van 1.45 dit gaat gewoon super. Een vriend van mij is over de 2 meter rijd een paardje van 1.65. Er zijn echt genoeg paarden die dat gewicht kunnen dragen.

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:05

Het klopt dat de westernpaarden niet overeen komen met de middeleeuwse paarden. Maar het gaat om de reistijl. Een western ingereden shire zou natuurlijk ideaal zijn :p

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:37

Tja western ingereden Shires zijn best wel zeldzaam :))
Nou ik zou het wel weten.....zo'n mooie Boulonnais....barok zadel erop met mooi hoofdstel....en op naar een klassieke rijschool.....als ik een hele hoop geld had tenminste...en ik middeleeuwse reenactment zou doen :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:05

Maja, we zitten in een crisis........

Hoop wel dat er iets geschiks voor 'm te vinden is, want ik gun een ieder rij-plezier!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:11

bethje31 schreef:
Tja western ingereden Shires zijn best wel zeldzaam :))

Ze zijn er wel..... Ben er op wedstrijd in Oud Gastel eentje tegengekomen :j
Maar goed; dat was er een :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:57

Landsknecht schreef:
Het klopt dat de westernpaarden niet overeen komen met de middeleeuwse paarden. Maar het gaat om de reistijl. Een western ingereden shire zou natuurlijk ideaal zijn :p

nou dan heb je een mooi projectje toch?
ergens een koudbloed zien te vinden die je zelf mag omscholen. ;)

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:21

Landsknecht: Je geeft zelf al aan dat Spaans beter zou zijn dan western. Is klassieke rijkunst anders geen betere optie? Van wat ik begrepen heb van rijden in Middeleeuwse zadels en met harnas komt het toch eerder daarmee in de buurt dan van western. Hoe dan ook zou 'gewone' Engelse dressuur ook een goede basis moeten leveren.

Richt je niet teveel op het éénhandig rijden: dat is maar een klein onderdeel van wat nodig is voor Middeleeuws rijden. Goede balans, verzameling en goed door kunnen zitten is veel belangrijker. Door de verzameling kan het paard veel beter de last op zijn rug dragen. Zorg er voor dat je behoorlijk goed kan rijden voordat je in harnas op een paard gaat zitten.

Wat paard betreft: Uit opgravingen en beschrijvingen uit die tijd komt naar voren dat de meeste paarden toen tussen de 12,5 en 15 hand groot waren. Redelijk klein naar huidige maatstaven. De paardenharnassen die uit de 15e eeuw bewaard gebleven zijn zijn gemaakt voor paarden van 15 tot 16 hand groot. Er wordt ook gezegd dat de mensen van toen kleiner waren dan nu maar dat gaat maar ten dele op. Ja, ze waren wat kleiner, maar niet veel. Nu zijn Nederlanders wel bijzonder lang maar ook toen had je ridders die over de twee meter waren. Pas na de middeleeuwen beginnen de mensen echt klein te worden, met als hoogte (of laagtepunt) de 18e en 19e eeuw.

Bij zo'n beetje elk topic over ridders komen Shires en trekpaarden voorbij. Dat zijn volgens mij toch niet echt de meest geschikte dieren voor middeleeuws rijden. Trekpaarden zijn ondertussen eeuwenlang gefokt om lasten te trekken. Ze zijn dan wel groot en sterk maar dat wil niet zeggen dat hun rug sterk genoeg is om een zware last te dragen. Het aantal ruggewervels kan bijvoorbeeld per ras verschillen. Een kort paard wat de juiste rugspieren ontwikkeld heeft kan in dat geval juist een stuk sterker zijn.

Verder is er in de huiskamer een topic over re-enactment: Re-enactment, wie doet het?!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:50

Ilverette schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een paard type Boulonnais + rekening houden met het gewicht van het zadel. Westernzadels wegen rond de 20 kilo en daar houden maar weinig mensen rekening mee. Misschien is een kunststof zadel een oplossing.

Wij zijn zojuist begonnen met het omscholen van onze boulonnais kruising, en ik kan je vertellen dat ze het super doet. Ze is volgens mij qua stokmaat net geen paard, maar wel ontzettend stevig gebouwd.
Ze is ook niet sloom, zoals je van een trekpaard zou verwachten. Nee, ze is pittig en wil ontzettend graag werken.
Wij gebruiken overigens een barefoot westernzadel, scheelt ook een hoop gewicht. :j

Edit: En dit ras is nu echt eentje met een ridder geschiedenis, en een machtig mooie uitstraling, echt een blikvanger.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:31

Goh ja ik zag ook dat de Boulonnais vaak wordt gekruist met een arabier. Klinkt heel vreemd maar er komen superleuke paarden uit. Mooie stevige paarden met een onwijs stoere uitstraling.
Ik zag een franse site waar ze Boulonnais te koop aanbieden en ik vind persoonlijk wel de merries mooier dan de hengsten en ruinen. Merries zijn net wat fijner gebouwd. Maar misschien is voor ridder reenactment zo'n knoeperd van een hengst of ruin wel heel geschikt....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:35

De vader van mijn merrie is idd een warmbloed, meer weet ik helaas niet.

Hier een leuk filmpje van haar in actie, met mijn vriend erop. Echt gaaf als die met zijn tweeën aan het scheuren zijn. [RIJ-ITP] De prins op het witte paard in actie!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:29

Leuk paard zeg en snel ook....als ik naar hoe ze haar staart draagt vooral bij een snelle start dan zou er best wel eens arabisch bloed in kunnen zitten. Daar worden ze dus vaak mee gekruist in Frankrijk.
Grappig ze doet me ook een beetje denken aan de wat zwaardere cruzado's.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:33

Djezzzz Wat een reacties weer.

Een trekpaard/stevig gebouwd grote Fries, of een forse KWPNNER gaat echt niet dood van iemand van 130 Kilo.

Jammer dat ik mijn vorige dier niet meer heb, anders had je daar weleens op kunnen rijden.

Anyway, je hebt weer PB

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:35

Sorry beetje snel getypt. Ik bedoelde: als ik kijk naar hoe ze haar staart draagt etc etc..zat net nog even naar je filmpje te kijken en ik vind haar zeker arabisch hoor. Tegen het eind van het filmpje start ze een snelle galop...met dat staartje de lucht in en haar hoofd houdt ze vrij hoog...leuk hoor!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:41

Zeker, ze heeft de kracht van een trekpaard, en is (meestal) ook vrij nuchter, aan de andere kant doet ze niets liever dan lopen lopen lopen, als we de mogelijkheid ooit hebben gaan we zeker trec of endurence oid starten.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:47

Nou ik vind het helemaal leuk. Ik kende het ras niet eens en nu zou ik er zelf wel een willen hebben.
Ik rij zelf trouwens een zware friese merrie. Ook erg leuk, zij is toevallig een stevig exemplaar dus ook geschikt voor wat zwaardere mannen. Haar eigenaar is een man. Ik geloof dat dat alleen niet voor alle Friezen geldt. Ik zou alleen met haar nooit western gaan rijden daar vind ik haar qua bewegingen niet geschikt voor, spaans of klassiek daarentegen...Een mooie middeleeuwse optuiging zou haar ook erg goed staan.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:56

Voor de ridderspelen is het wel makkelijk dat je een paard hebt dat op 1 hand gereden is. Aangezien je constant met 1 hand rijdt :D . Dus ik zou ook gaan voor western omdat spaanse rijschool, of opleiding heel moeilijk te vinden is.
Als je het steekspel doet, dan heb je in je ene hand een schild (met de teugels) en in de andere een lans. Ook handig als je dan ten einde gewoon op je zit tot stilstand kan komen want dikwijls is er geen plek om lekker uit te bollen. De keuze om dan je paard meer western gericht te trainen is dan makkelijk gemaakt, in mijn ogen toch :D .

En idd ieder paard kan je die basis western meegeven, dus ook een goed stevig paard. Alleen zal je die minder vinden omdat de doorsnee mens geen zware koudbloed koopt om er western mee te gaan rijden. Ik hoop dat de TS toch een oplossing vindt en dan op termijn zijn eigen paard kan kopen en kan opleren zoals hij het wilt.

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:38

ik wil eigenlijk geen ridder spelen doen. Klinkt leuk jousten maar er kan zoveel meer. sinds een aantal jaar train ik jaarlijks met een Duitse organisatie op veldslagen. zodat iedereen weet wat hij of zij moet doen. Daar komt ook ruiterij en een deel is lid van de http://www.kyrisser.de/. groep "zweedse"ruiters die paarden er op trainen zodat ze in veldslagen mee kunnen doen zonder over de zeik te raken. Is erg indrukwekkend als ze in vol galop door een 3 m breed gat in de linies komen galopperen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:58

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je inmiddels een geschikt paard hebt gevonden?

Moet wel eerlijk bekennen dat ik 130 kilo ook te veel vind voor op welk paard dan ook.
Je geeft zelf al aan dat je al 20 kilo kwijt bent, en dat vind ik al knap, maar beter zou zijn nog 20 kilo eraf, en dan pas weer gaan paardrijden.
Ik heb zelf een shire gehad van 1,98 stevig gebouwd, maar die kon echt maar 110 kilo ruitergewicht hebben, en daar had hij het al moeilijk mee.
Nu heb ik een belgische trekpaard en ook daar zou ik persoonlijk geen 130 kilo op willen laten rijden.

Ik lees hier verschillende reactie's dat een trekpaard of shire dat allemaal makkelijk moet kunnen, maar dat vind ik toch wat te makkelijk gezegd.
Ik zeg niet dat er geen uitzonderingen zijn, maar dat geld zeker niet voor ieder zwaar gebouwd paard.

clouds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:21

Geschokt lees ik jullie berichtjes....

Wie zijn wij om te oordelen of deze meneer te zwaar is of niet .....
Ik ben zelf ook zeker geen licht gewicht en rijdt al jaren quarters..

Ik ben ervan overtuigd dat er zeker wel een match te vinden moet zijn, ook wel in de quarters....
Je kan beter een groot en zwaar iemand op een quarter zetten die het paard niet in de weg zit, dan een lichter/kleiner
persoon die het paard compleet in de rug valt en tegenhangt...dat is veel schadelijker voor het dier

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:24

Heb je inmiddels toch wat kunnen vinden? (zie dat het een ouder topic is).

Maar sommige reacties die voorbij komen, pfff. Wie zijn wij om te bepalen wat hij doet of niet??