[WN] Kleur beenbeschermers bij reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Kleur beenbeschermers bij reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:13

Piantlinnger, als het echt slecht verzorgd is incl kartonnen zadel dat misschien niet past. Vind ik dat de jury zou mogen ingrijpen. Jammer als zo iemand wint. Waarom wel controleren op bit en sporen en niet op het pijnlijke zadel als je dat heel duidelijk ziet?Jammer.....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:46

Hoewel een kartonnen zadel slecht is hoeft het niet heel verschrikkelijk beroerd te liggen ('t zou wel een uitzondering zijn).

Maar inderdaad..........naast bitcontrole en sporencontrole mogen ze mensen met dramatische zadels er wat mij betreft ook wel uit kicken :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:24

De judge heeft er bij ons eens iemand uitgekickt omdat het mouwknoopje van zijn hemd los was ...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:27

een judge hoort inderdaad de prestatie te beoordelen, maar een eerste indruk kun je maar 1 keer maken!!
als de ruiter binnenkomt en de jury denkt : " oh my god, weer eentje die net van de kermis of uit het corcus komt, of net ontsnapt uit een inrichting, of....... , dan is die best negatief en heeft die ruiter een aantal maneuvers nodig om indruk te maken als hij zijn huiswerk wel goed gedaan heeft, dus kost hem dat in de praktijk best punten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:28

Sevke, knappe judge die dat kan zien in een reiningproef, daarnaast mag dat helemaal niet. ben benieuwd opwat voor wedstrijd dat dan was?

ik zie het precies zoals dofuzz zegt. het mag oficieel niet uitmaken maar een slechte indruk moet je eerst zien goed te maken en dat heeft je dan wel al punten gekost 9bij twijfel zullen ze eerder naar onder bijstellen dan naar boven als de eerste indruk slecht is).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:36

Maar de eerste indruk is meer dan alleen kleurtjes. Ik ben geen judge, maar zou me soms behoorlijk ergeren aan iemands houding op een paard. Een judge is en blijft een mens, dus als dat je negatief opvalt....
Je zou idd kunnen zeggen dat een goede judge door dingen heen kan kijken. Maar als er nog veel starts na je zijn kan ik me voorstellen dat de judge wat voorzichtig is met de punten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:07

nee hoor zo horen ze niet de judgen. maar het is wel een mens die er zit en geen machine. als jij ergens in je hoofd denkt 'wat een idioot komt hier nu weer binnen' kun je wel heel erg je best doen om gewoon eerlijk te judgen en misschien zelfs denken dat je dit doet maar zo werkt het menselijk brein nu eenmaal niet.
dus je kan er beter voor zorgend at de kans dat dat stemmetje in zn achterhoofd zegt 'goh dat ziet er goed uit, dit zal wel een mooie run worden, deze weet hoe het hoort' zodat je (wellicht zelfs onbewust) wel eerder aan de bovenkant dan aan de onderkant zit van de jurering, gewoon omdat de jury een levend mens is.

en ja, dat is idd zeker niet alleen een kleurtje. maar zeker ook hoe zit iemand op het paard (wat wellciht ngo steeds iets anders kan betekenen als wat jij nu bedoeld) en hoe is het paard verzorgt, enz. het is alles wat men ziet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:53

ja, dat zeg ik. het blijven mensen. Ik ben geen judge, maar weet hoe ik kijk op een wedstrijd. Je ogen gaan naar dingen en dat heb je nooit 100% onder controle.
Hoe mensen op hun paard zitten, kun je op meerdere manieren bekijken inderdaad. bedoel daar ook meer mee....

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:56

Tijdens mijn run schijnt de jury wel aan elkaar gevraagd te hebben of ik Mid nou beschermers om had gedaan of niet? Witte benen met witte beschermers, viel echt niet op. (had ik ook van te voren niet bij stil gestaan). Er werd dus wel op gelet. In hoeverre het mee geteld werd durf ik niet te zeggen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:11

bij wat voor wedstrijd was dat fanci? van welke vereniging?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:57

wran. Dus zelfs daar ( ;-) ) wordt er naar gekeken. (t was zelfs een oefen wedstrijd, maar onder wran regelementen)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:03

superpony schreef:
Maar de eerste indruk is meer dan alleen kleurtjes. Ik ben geen judge, maar zou me soms behoorlijk ergeren aan iemands houding op een paard. Een judge is en blijft een mens, dus als dat je negatief opvalt....
Je zou idd kunnen zeggen dat een goede judge door dingen heen kan kijken. Maar als er nog veel starts na je zijn kan ik me voorstellen dat de judge wat voorzichtig is met de punten.

als ik iemand zie binnen komen die er picture perfect uitziet zoals het hoort, en zijn zit of hulpen "halen niet hetzelfde nivo als zijn outfit za'k maar zeggen", dan geeft dat toch een andere indruk dan een clown die binnenkomt. misschien ook een negatieve maar anders negatief, alsof hij op z'n minst goede begeleiding gehad heeft maar nog niet klaar is voor het grote werk.

en het excuus van ze weten niet beter, het zijn beginners, gaat in mijn ogen niet langer op, integendeel! vandaag kun je overal op internet om te kijken hoe de zeden en gewoonten zijn in elke sport, maar ik zie de grootste betweters ofwel naast de bak of bij de beginners. het lijkt mij soms alsof het gevoel een uitgesproken expert te zijn omgekeerd evenredig is met resultaten in de wedstrijdbak.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:05

dat verklaard zo'n rare vraag van een jury, dat het bij de wran was :-)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:38

quarterH schreef:
Sevke, knappe judge die dat kan zien in een reiningproef, daarnaast mag dat helemaal niet. ben benieuwd opwat voor wedstrijd dat dan was?

ik zie het precies zoals dofuzz zegt. het mag oficieel niet uitmaken maar een slechte indruk moet je eerst zien goed te maken en dat heeft je dan wel al punten gekost 9bij twijfel zullen ze eerder naar onder bijstellen dan naar boven als de eerste indruk slecht is).

Zijn mouw was omhoog geschoven. NRHA. En je moet lange mouwen hebben. Opgeschoven mag niet, of het knoopje nu stuk is of niet. Dan moet je er maar een speldje in doen. Nulscore, dus.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:40

T was echt niet te zien, later op de foto's moest ik zelf ook twee keer kijken. Dacht dat de vraag was of er naar gekeken werd of je bescherming had en zoja welke kleur dan het liefst. Waarbij ik dus maar wil aangeven dat er dus "zelfs" bij de WRAN naar gekeken wordt. Wat toch wordt gezien als een "opstap"vereniging vaak.
Aan de andere kant, als men het echt wil verplichten moet men het gewoon in het regelboek zetten. Kan er ook niet meer over gediscussieerd worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:09

men wil het niet verplichten anders stond het wel in het regelboek.

sevke, dan was het probleem dus niet dar er een knoopje los zat maar dat de persoon niet 2 lange mouwen droeg. dat staat idd in het regelboek.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:01

Tja, het moet juist zijn, he ;)
Zelf heb ik altijd veiligheidsspelden mee. Voor de zekerheid, zeg maar !

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:37

Iemand nog fucia roze of paars-achtige beenbeschermers, waar die na dit topic te hebben gelezen vanaf wil???? :+ :')

Mijn dochter van 10 jaar is hard aan het sparen om die te kunnen kopen. :j

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:09

nog even terug te komen op de bandage's/3 in 1 beschermers, jullie hebben het over de warmte die die dingen produceren, klopt maar ze zijn inderdaad luchtiger dan peesbeschermers... maar ik spoel na training/wedstrijd altijd de benen af dit is mij toen geadviseerd (in mijn beginfase) door de DA en omstanders

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:18

Luchtiger dan peesbeschermers? Waarom?
Zo van die getten zijn vooraan niet gesloten, en achteraan zitten er ook van die luchtgaatjes...Ik vermoed dat die dus niet warmer gaan zijn

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:05

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:15

Ik vind 't juist leuk! Maar heb geen verstand van 'ongeschreven regels' ;) Reinen doe ik trouwens ook (nog) niet :=

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:16

Ja idd

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:41

mm wees vooral jezelf en laat je niet gek maken door wat standaard is, grijze muizen genoeg op de wereld, laten we vooral zorgen dat de westernsport dat ook niet wordt
zag zaterdag bij de DRHA trouwens ook iemand in lichtblauw met lichtblauwe beschermers, ik vond het er een stuk leuker uitzien als al die lui in beige-bruin die grotendeels voorbij kwamen

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:07

Liever een clown dan een grijze muis. Heb toch een bont getekend paard.. dus val sowieso al op tussen al die effen quarters.. hihi