[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 07:51

Hmm, zo'n typje zou misschien idd in welke tak dan ook zo rijden maar heel eerlijk gezegd denk ik toch dat het in de westernsport meer 'geaccepteerd' zou zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 07:56

cornelie schreef:
Hmm, zo'n typje zou misschien idd in welke tak dan ook zo rijden maar heel eerlijk gezegd denk ik toch dat het in de westernsport meer 'geaccepteerd' zou zijn.

Ach ik weet niet... In de dressuur ken ik veel mensen die aan de teugels hangen, hun paard uren voor de wedstrijd aan gort longeren, aan de binnenteugel hangen, neusriemen zo onbenullig hard aansnoeren dat het eng wordt en dagelijks (zonder kennis van het gebruik ervan) met een slofteugel rijden als of het een gewone teugel is (om maar een paar dwarsstraten te noemen). Mensen die op zaterdag een wedstrijd rijden en dan hun paard zondag geen enkele beweging geven... Spierbevangen de volgende dag? Ach gut... hoe zou dat nu komen?!

In de westernsport zie ik mensen met onbenullig lange shanks constant opnemen en rukken en plukken, paarden voor de wedstrijd laten spinnen tot ze er bijna bij neervallen, pleasurepaarden die niet meer mogen lopen van de baas... Jammer genoeg zitten er "rotzakjes" bij iedere sport.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:00

Misschien zou dan het systeem van boetes etc ook eens veranderd kunnen worden. Elke keer staat er in de paard en sport wel weer iemand die beboet wordt of zoveel maanden tevoetstelling krijgt etc. Oke, het is dan wel het gevolg aanpakken en niet de oorzaak maar alle beetjes helpen toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:04

cornelie schreef:
Misschien zou dan het systeem van boetes etc ook eens veranderd kunnen worden. Elke keer staat er in de paard en sport wel weer iemand die beboet wordt of zoveel maanden tevoetstelling krijgt etc. Oke, het is dan wel het gevolg aanpakken en niet de oorzaak maar alle beetjes helpen toch?

Dat ben ik wel met je eens... Het zou (bij western en dressuur al helpen) als er eens een jurylid o.i.d. in de inrijbak zou staan. Daar zie ik nl. de meeste enge dingen.

Inderdaad: in de laatste paard en sport: iemand die zijn paard een hap zand voert voor de wedstrijd en iemand die prikkend ijzerdraad aan de neusriem bevestigt. Das toch te gek voor woorden. Ook bij westen zie je in de inrijbak meestal de enge dingen gebeuren

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:08

Ik zal iemand tijdens zijn 'training' er niet snel op aanspreken, vaak maak je de ruiter er kwaaier mee waardoor het paard nog meet te verduren krijgt.
Misschien dat het paard die dag ermee geholpen is, de volgende dag, week, maand krijgt hij het dubbel en dwars voor zijn kiezen

Tijdens wedstrijden zou ik er wel melding van maken, net zo goed als ik dat doe op Engelse concoursen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:10

Marieke"]
Ik vind dat zaartje deze discussie absoluut mag
beginnen hier. Deze afdeling is nl voor de westernruiters.
[/quote]
Deze discussie mag ze natuurlijk beginnen, maar dan daar waar het thuis hoort: op een paardenforum voor alle rijstijlen, want het is geen westernprobleem, maar een paardrijprobleem.
[quote="Marieke schreef:
Wanneer je je aangevallen voelt door deze opmerking, mag je bij jezelf best eens gaan afvragen waarom!

Wat is aangevallen voelen. Ik weet niet of ik mezelf aangevallen voel, maar wel de rijstijl die ik rij: western. Ik rij nu ondertussen ruim 10 jaar western en heb echt nog nooit, maar dan ook nooit gezaagd in wat voor vorm dan ook. Het komt zelfs niet in me op. En ook tijdens lessen is dit nog nooit aan de orde geweest. Dus voor mij (en ik denk voor vele anderen hier) is dit geen onderdeel/kenmerk van westernrijden en vind het dus verkeerd om het zo generaliserend op te schrijven. Want opnieuw bepalen schijnbaar die paar rotte appels het daglicht waarin de westernsport wordt gezet. En het ergste zijn mensen zoals in dit geval Zaantje die dit ook nog zo generaliserend hier neer zetten. Ja het gebruik van zagen is een probleem, maar het is NIET de standaard! Begin dan liever een topic van 'hoe kunnen we de paardensport "zaagvrij" krijgen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:31

Het is zo jammer dat telkens als er zo'n vraag gesteld wordt men met de vinger naar elkaar gaat wijzen. Maar laten we eerlijk zijn. In iedere tak van sport zijn dingen waar mensen hun vraagtekens bij zetten en in iedere tak van sport verdedigt men die vraagtekens.

Western: het rukjes geven. Zelf ben ik in Amerika geweest op een western/rodeo bijeenkomst. Wat ik daar zag lusten de honden geen brood van. Ik haal hier waarschijnlijk half bokt mee op mijn lijf maar het is zo. Touwen om de testikels van de dieren (en nou kan men gaan zeggen dit is niet waar maar mijn ogen bedriegen me niet), getrek, geruk. Calfroping. Ook niet zielig. Die kalfjes hebben de tong voor de lol op de grond hangen en de ogen ploppen er voor niets zo uit. Ik zeg er verder niets over maar wat ik gezien heb heb ik gezien. Overigens niet alleen bij dat ene event.

Dressuur: paarden die nog niet eens volledig volgroeid zijn en de oefeningen van de hogere dressuur al kunnen. Mij kan je niet vertellen dat dat gezond is. Ik heb dit jaren geprobeerd oprecht te begrijpen maar een onvolgroeid dier zulke oefeningen laten doen is gewoonweg niet gezond. Laat zo'n dier toch eens lekker uitgroeien en zijn gang gaan. Ook later leert hij die oefeningen dan nog wel. Om overigens over de manieren van het leren van de oefeningen nog maar te zwijgen.

Springen: Ook hier geldt: het op jonge leeftijd al zo intensief bezig moeten zijn. In Duitsland jaren geleden een ruiter veroordeeld omdat hij steeds met een stok op de benen van het paard sloeg als het sprong. Dan let het namelijk de volgende keer beter op. En dan is dat nog een vriendelijke manier. Ik ken er ergere.

Cross: vaste hindernissen. Military, graadje zwaarder maar laten we eerlijk zijn. Ook dat is niet altijd even diervriendelijk.

Endurance: idioten die hun paard met 30 km per uur door het parcours jagen. Ja, ze zijn er echt. Het is mijn tak van sport en ik hou ervan maar helaas ook daar gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen.

Goed. We kunnen nog wel even blijven doorgaan. Maar laten we ophouden met elkaar de vinger te wijzen want overal is wel iets. Ik ben maar een simpele ruiter die simpelweg probeert te genieten van haar paard en in de endurance haar tak van sport vindt. Maar dit is mijn mening.

Als Zaartje een vraag stelt over iets in de Western, laat daar dan ook antwoord op komen uit of over de western. Zij heeft nu even geen belang bij wat er in de dressuur gebeurd maar wil weten waarom dit in de western gebeurt. Makkelijk toch? Niet meteen in de verdediging schieten dus.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:36

Waarom het in de westernsport gebeurd? Simpel, het is een vorm van training.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:39

Het is wat Marieke al noemt. Machtsvertoon van mensen over dieren, kijk eens wat ik ze kan laten doen en luisteren zullen ze.
En het is mij al verschillende malen opgevallen dat het meestal de mannen zijn die het meeste vertoon hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:42

Margee schreef:
Het is wat Marieke al noemt. Machtsvertoon van mensen over dieren, kijk eens wat ik ze kan laten doen en luisteren zullen ze.
En het is mij al verschillende malen opgevallen dat het meestal de mannen zijn die het meeste vertoon hebben.

en aangezien de meeste mannen western rijden ..... et voila!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:51

Eerlijk gezegd vind ik vrouwen altijd van die krengetjes Knipoog

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:52

gijsenkim"]
[quote="Margee schreef:

[/quote]

Wat een prachtige conclusie! Hier haal ik dus uit dat paardrijden machtsvertoon is van mensen ten opzichte van dieren en dat de meeste mannen western rijden en dus hun paard mishandelen????

Nou imo slaat dat dus ECHT als een l*l op een drumstel Boos! Ik heb al eerder in dit topic gezegd wat ik ervan vond en nu daalt het niveau wel erg ver, dus van mij geen bijdrage meer over dit onderwerp.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:52

is ook wel zo, die hebben alleen niet de onbedwingbare drang om vooral stoer gevonden te worden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:53

Willeke"]
[quote="gijsenkim"][quote="Margee schreef:

[/quote]

Wat een prachtige conclusie! Hier haal ik dus uit dat paardrijden machtsvertoon is van mensen ten opzichte van dieren en dat de meeste mannen western rijden en dus hun paard mishandelen????

Nou imo slaat dat dus ECHT als een l*l op een drumstel Boos! Ik heb al eerder in dit topic gezegd wat ik ervan vond en nu daalt het niveau wel erg ver, dus van mij geen bijdrage meer over dit onderwerp.
[/quote]

verkeerde been uit bed gestapt vanochtend???? Scheve mond

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:56

Ik heb zelf ook niet zo heel veel ervaring met de Westernsport. Bij ons op stal zijn er een aantal die western rijden maar die rijden meer een beetje een soort van dressuur met een westernzadel(hoe dat heet weet ik niet), maar in elk geval niet van die spins en stops etc. Maar vlakbij ons zit ook een westernstal maar wat ik ervan zie, vind ik echt vreselijk! Daar wil ik bij zeggen dat ik dus slechts momentopnamen zie en verder niet veel. Dat zijn wel natuurlijk de beelden die je onthoud, dat is gewoon zo.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:03

Marieke schreef:
Wat ik ook grappig vind is dat we eigenlijk allemaal weten welke stal zaartje bedoelt!!!!!! Wordt het nou niet eens tijd dat daar wat aangedaan wordt? I.m.o is dat nl. pure dieren mishandeling! Boos!

Ehm, ik niet helemaal, denk ik. Ik heb ook lang geen ervaring met alle stallen in Nederland en iemand waar ik zelf niet bepaald achter sta komt niet uit Nederland (misschien dat het echter wel om de stal van die persoon gaat?)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:04

Willeke"]
[quote="gijsenkim"][quote="Margee schreef:

[/quote]

[/quote]

Lezen is echt niet je sterkste kant dus is misschien is dit inderdaad beter.

Ga eens een poosje langs de kant zitten en vergelijk......... maar misschien is dat niveau je ook te laag.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:09

cornelie schreef:
Eerlijk gezegd vind ik vrouwen altijd van die krengetjes Knipoog

Best wel natuurlijk, Haha! maar vrouwen doen het met woorden, mannen met daden...........

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:26

Ik sta op een "gemengde" stal, dus western en dressuur en bij beide schieten af en toe de tranen in mijn ogen....... ongelofelijk

En dat vrouwen het alleen met woorden doen? ik zie er met grote regelmaat hier 1 oefenen en dan ga ik echt de bak uit voor ik uit mijn dak ga... dat dier loopt letterlijk een uur met de mond geopend, waardoor ik dat bitje van links naar rechts zie vliegen, ik zie de sporen op en neer komen, en nog meer van dit soort praktijken...Ik heb er naderhand wel eens een opmerking over gemaakt maar ik snapte het niet ik was maar een stomme dressuur muts Verward
En natuurlijk weet ik ook dat dit de rotte appels zijn Knipoog

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:26

Een poosje langs de kant zitten en vergelijken? Mannen of vrouwen dat maakt volgens mij helemaal niks uit hoor. Het is de mentaliteit die je hebt om met je paard om te gaan. Ik zie trouwens in de springsport op landelijk niveau ook vrijwel alleen maar mannen, is dat dan ook machtsvertoon? Slaat natuurlijk helemaal nergens op. Overal zitten goede en slechte ruiters tussen, heel simpel en punt uit. Je hebt stallen waar ze goed en minder goed met hun paard omgaan. Ik ben wel ongeveer op alle bekende stallen geweest in Nederland (die er 5 jaar geleden waren) om een goede keuze te maken en ik ben nog steeds blij met die keuze. Dus kijken en vergelijken? Dat heb ik meer als genoeg gedaan Lachen
Laatst bijgewerkt door Willeke op 20-10-03 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:27

Marieke, volgens mij rij jij al langer dan 10 jaar in de westensport Knipoog Maar goed... Ook ik heb afgelopen zondag bij het NK aan de kant gezeten, voor het eerst sinds lange tijd. En het was een NK,dus ik had hoge verwachtingen, wat zou het niveau ondertussen zijn van de sport??

Hm... dat viel een beetje tegen. Er zaten hele goeie tussen, maar ook een hoop middelmatig tot slecht. Volgens mij hetzelfde beeld waarover een tijdje geleden een bokt forum ging, het niveau van een NK, en wat moet je kunnen om daar te starten...

De jurering was af en toe wel een raadsel, maar voor de rest was het redelijk te volgen.
Wat mij wel behoorlijk deed schrikken is dat ik bij de JEUGDruitertjes een paar behoorlijke ruk en plukkers voorbij zag komen. Als de jeugd al zo begint, wat betekent dat dan voor de toekomst???

Bij het inrijden voor de senior reining was het ook niet altijd even vriendelijk, hoewel ik wel het idee kreeg dat sommigen zich echt in moesten houden om hun paard niet even flink 'van jetje' te geven. En het ruk en pluk werk breidt zich uit, het was nu niet 1 aanwijsbare stal naar mijn idee..?

Ook de pleasure deed mij schrikken. Er werd in alle klassen een extended jog gevraagd, en er waren maar bedroevend weinig paarden die goed uit de schouder wegkwamen. Komt dat dan omdat pleasure paarden in elkaar gereden worden? Ook niet echt vriendelijk om je paard zo te rijden dat hij zn lijf niet meer goed kan bewegen....

Over die mannen en dan overheersen.. ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als je je vrouw niet geoorloofd in elkaar mag beuken, doe je dat toch bij je paard (of je hond).. niemand die zich ermee bemoeit. En mannen rukken en schoppen nu eenmaal harder (hoewel sommige dames er ook wat van kunnen).

Verder had ik nog meer dingen over het NK die mij niet geheel duidelijk waren, maar dat hoort in een ander topic Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:50

Marieke schreef:
En toevallig zat ik vandaag naast vera en keken we waarschijnlijk naar hetzelfde!

Toevallig?? Knipoog

Ik weet niet of ik naar "een" stal zat te kijken, maar ik ben bang dat het wel een stroming is die uit een bepaalde stal voortkomt.
Wat mij inderdaad ook enorm heeft gestoord was inderdaad het niveau van een aantal jeugdreiners. Ook ik houd mijn hart vast wat de toekomst moet gaan leveren als de jeugd de toekomst heeft. Om ook nog te rukken in je proef vind ik zo´n beetje het treurigste wat er is.

Helaas worden deze mensen ook nog hoog geplaatst en tevens niet door een ringmaster op hun vingers getikt tijdens het inrijden. Doordat dit soort praktijken "beloond" worden met hoge plaatsing en tolerantie van de officials zal er niets veranderen. Sterker nog; als je rukt, plukt, prikt en slaat win je de prijzen.

Ik vind het een zeer nuttige discussie en ben het er helemaal mee eens dat het in de westernsport er heel veel paardenmishandeling plaatsvindt. Wie daar zijn kop voor in het zand steekt moet echt hand in eigen boezem steken!

zaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 09:58

Zo te zien heb ik met mijn vraag erg veel losgemaakt..............

Dat geeft mij de indruk dat er meerdere met mij zich storen aan "ruige rijders" . Er dat er mensen zijn die zich door mijn vraag aangevallen voelen. Mijn conclusie is dat het bij alle takken van sport voorkomt.

Ik rijd zelf ook al een hele tijd western en ik weet dat de sport van zijn cowboy en indianen image af wil komen. Omdat er er toch maar al te vaak ruig gereden wordt komt men nooit van dit image af.
Ik weet zeker dat dit niet op één stal gebeurd. Natuurlijk zijn er ook mensen die met respect rijden en ik heb er ook het volste vertrouwem in dat dat het meeste resultaat geeft.

Ook hier hoor ik weer dat er tijdend de NK asociaal gereden wordt, zou men mensen niet kunnen discualificeren hoe men rijdt tijdens het inrijden??

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:03

zaartje schreef:
Ook hier hoor ik weer dat er tijdend de NK asociaal gereden wordt, zou men mensen niet kunnen discualificeren hoe men rijdt tijdens het inrijden??

Ik heb geen idee of het kan, maar het zou toch moeten kunnen, lijkt mij. Anders gaat het alleen maar van kwaad tot erger. Ook ik zie op wedstrijden veel mensen die voor mijn gevoel toch echt de grens overschrijden!

amarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:10

Na dit alles gelezen te hebben, vind ik er absloluut een kern van waarheid in.................jammer dat mensen zich aangevallen voelen.
Maar waar komt dit vandaan die rukjes geven????

Al het paardrijden gaat terug naar de BASIS en die wordt vaak vergeten. Bij het rechtzetten van je paard wordt in de klassieke dressuur gebruikt gemaakt van het verplaatsten van de voorhand, naar binnen en naar buiten. Als LEEK zou je dit kunnen interrumperen als "korte rukjes" geven.....

Jammer alleen dat bij het lesgeven gewoon gezegd wordt dat je dit moet doen (die rukjes geven dan)...........want beginnende rijders denken dat dit normaal is en voor je het weet doen ze niets anders meer....